Volledige versie bekijken : stamboom
anja.H
15 april 2005, 22:27
Wij hebben een blonde boef,genaamd Borisa.Ze is 8 1/2 jaar,(en compleet met stamboom.)Ik heb al zo vaak aan moeten horen dat deze kleur zeeeeeer foutief is en je met een 'blonde' niet op een keuring aan hoeft te komen want ze worden niet "erkend".Dan nu mijn vraag:Waarom word er dan wel een stamboom bij het dier afgegeven?
Groetjes Anja.H
Marianne
16 april 2005, 07:55
hallo anja.
ik wil je even uitleggen waarom jou boeffie toch een stamboom heeft.
als de ouderdiren een stamboom hebben, krijgen de pups ook automatisch een stamboom, mits deze aangevraagd worden bij de raad van beheer.
ik zal je ook uitleggen welke waarde een stamboom heeft.
veel mensen denken als er bij de pups een stamboom word verkregen, dat het een pup is van hogere kwaliteit als een pup zonder stamboom.
niets is minder waar, een stamboom is niet meer of minder dan een afstammings bewijs, het is nog niet eens een eigendoms bewijs zelfs.
een stamboom zegt dus niks over de kwaliteit van een pup, en het is dus ook mogelijk dat een blonde pup dus een stamboom krijgt.
over blondjes is hier genoeg te lezen, ik zal daar verder niet op ingaan, iedereen weet dat blond niet in de rasstandaard staat, dus word gezien als een foute kleur.
jammer voor de mensen die blondjes mooi vinden, en jammer dat mensen blond als uitgangspunt hebben om een pup te nemen.
al deze mensen zullen met minder kwaliteit genoegen moeten nemen, omdat blonde minder goed gefokt worden helaas.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
groetjes leon.
djerba
16 april 2005, 09:17
beste leon hoe kom je er bij dat blonde bouviers minder goed gefokt worden een blonde wordt toch uit 2 zwarte geboren ???? of niet . en vroeger hebben wij thuis altijd een blonde en een zwarte boef gehad en altijd goed gezond dus die bang makerij is nergens goed voor en slechte fokkers heb je altijd wel ook bij zwarte groetjes dennis
Marianne
16 april 2005, 09:55
hoi djerba.
het is niet mijn bedoeling om mensen bang te maken.
maar blonde worden niet zo goed gefokt als, honden die volgens de rasvereniging gefokt worden helaas.
mensen die specifiek blonde bouviers fokken zijn geen lid van de bouvierclub, en hoeven zich dus ook niet aan bepaalde regeltjes te houden ten aanzien van gezondheid etc.
natuurlijk kunnen donkere pups ook eens wat hebben, en natuurlijk zijn ook die fokkers niet allemaal even koosjer.
toch is het heel onverstandig om blond als uitgangspunt te hebben voor een pup.
je zult heel beperkt worden, met een goede pup zoeken bij een goede fokker, en dat is een feit.
helaas zul je dat op de koop toe moeten nemen dan.
ik wens iedereen met een blond boeffie succes, en dat ze er maar veel plezier aan beleven.
groetjes leon.
elco hoeve
16 april 2005, 10:13
Beste Leon
Volgens mij heb jij vroeger een blonde boef gehad die niet naar je zin was.
Blonde boeven zijn vroeger dikwijls gebruikt in de fokkerij bij diverse grote fokkers.Er zijn ook goede fokkers bij die blond fokken.De stam moeder van mijn kennel was ook blond en wij hebben er hele mooie honden uit gefokt en dat weet je Leon.Mijn blonde teef kwam van bouvierkennel van de Kralen Hoeve.Ik ben nog steeds trots op die blonde teef. Hij heeft mij veel goeds gegeven.Als vele fokkers hun stamboom goed lezen zit er bij diverse generaties ook blond achter.
Het is zo dat sommige zeggen dat blond verkeerd is dat is niet zo. Er zijn ook goede bij.Namelijk zo mijn hond was hd tc goed gebit en goede ogen en kreeg van Wieldraaier een dikke u op een clubmatch in Breda.Er zijn ook honden bij die gefokt zijn uit donkere kleuren die gebreken hebben maar toch een goede huis hond zijn.Of het nu blond zwart of gestroomd is het maakt niet uit.Groetjes Cor.
beste mensen,
Wat mij opvalt aan deze berichtgeving is dat er antwoord door Leon gegeven wordt op een vraag. Objectief, iemand met die weet waar hij over praat.
Wat ik als storend ervaar is dat de mensen die er daarna op reageren het op de persoon spelen en alleen praten uit eigen ervaring. Daar gaat het in de vraagstelling niet om.
groetjes Jet
djerba
16 april 2005, 16:00
beste jet het is niet negatief of lelijk bedoeld maar ik zij allen maar dat t ook anders kan natuurlijk en dat is verder met geen kwade bedoelingen groetjes djerba