PDA

Volledige versie bekijken : huid en vacht problemen

oudprikbord
8 maart 2002, 18:48
Onze boef is nu goed 3 jaar. Toen wij hem kochten (8 weken oud) was hij helemaal zwart. Na ongeveer een half jaar begon hij bruin te worden, behalve zijn kop en poten. Vlak er na kwamen er exceem-achtige plekjes op zijn rug en flanken die niet jeuken maar wel tot gevolg hadden dat hij zijn haren ging verliezen. De dierenarts heeft van alles onderzocht maar kan geen reden vinden. Met anti-biotica gaat het wel weg maar komt dan ook weer net zo snel terug. De fokker heeft hier ook nog nooit van gehoord. Nu krijgt hij Nutro rice and lamb te eten (vanwege een mogelijke allergie voor rundvlees) en ik moet zeggen dat het beter gaat met zijn huid maar zijn vacht blijft dun en bruin. Ik ben blij dat hij verder er blijkbaar geen last van heeft en dat hij verder goed gezond is en een geweldige hond is. Heeft iemand hier ooit van gehoord? De dierenarts had het ook nog over "colour mutant alopecia" maar wat ik er over gelezen heb komt dit niet voor bij bouviers. Reacties?

Groetjes, Francine en Gino

oudprikbord
8 maart 2002, 18:48
De bouvier heeft duidelijk de kenmerken van een allergie.
Allergie wil zeggen dat er problemen zijn met het afweersysteem en wel in positieve vorm en treed bij een hond op na ongeveer 6 maanden.
Allergie is niet erfelijk,maar soms zie je bij honden een generatie die dat wel doet vermoeden.
Anti-biotica die uw arts geeft is een geneesmiddel welke de symtomen bestrijd maar niet de bron.
Hiervoor is een allergietest noodzakelijk en eerlijkheidshalve dient vermeld te worden dat dit een kostbare aangelegenheid is.
De voeding van de hond kan een rol spelen hierin.
Echter daar u aangeeft dat het probleem niet echt wordt verholpen kunnen meerdere factoren in het spel zijn.
Bij honden komt het veel voor dat er meer dan 1 stof verantwoordelijk is voor de allergie.
Ik adviseer u uw dierenarts opnieuw te raadplegen en een allergietest te vragen.
Niet alle dierenartsen beschrikken over de juiste middelen hiervoor.
In dat laatste geval zal hij u doorverwijzen naar de kliniek voor gezelsschapsdieren te Utrecht.
De weg die u moet gaan kan lang duren,sommige testen die uw bouvier moeten ondergaan moeten op kweek gezet worden.
Is de oorzaak eenmaal bekend dan kan vaak met medicijnen de oorzaak worden bestreden.

R.Vanmaan
dierenarts