Volledige versie bekijken : naast bed?
Hallo
Zaterdag kan ik mijn pup ophalen. Dan is hij 7,5 week. Nu heb ik een vraagje. Ik heb al een teefje van 2 jaar, nu krijg ik een reutje erbij. Kan ik hem wel de eerste nachten naast bed laten slapen of creeer ik nu een voorkeurspositie voor hem?
Ik twijfel erg hoe ik hem de eerste nachten het beste door kan laten komen. In een bench naast bed of toch maar in een bench beneden, waar ook de ander slaapt, of kan ik hem bij mijn teefje in de bench doen.
Ik hoop dat iemand mij raad kan geven.
Groetjes Renske
Ik zou om te beginnen de pup eerst in de bench doen waar zijn plaats straks ook is.
Natuurlijk zal je pup het nodige lawaai gaan geven maar probeer dat door te bijten en geen gehoor te geven aan zijn protest.
Je hebt het voordeel dat er al een hond in huis is dus echt alleen is hij niet.
Mocht het echt een ramp voor je worden dan is de tweede optie om de pup alleen met je andere bouvier te laten zijn en uit de bench te laten.
Dan helpt altijd maar je moet wel voorkomen dat je pup kattekwaad kan gaan uithalen of nog erger nergens aan kan zitten knabbelen.
Leg dan ook een stuk karton of krant neer waar je pup eventueel zijn behoefte op kan doen.
Er zijn fokkers die de pups leren op de krant hun behoefte te laten doen.
In de slaapkamer is de laatste optie die je kan doen als het helemaal niet lukt.
Steeds de bench verder uit de kamer verwijderen zijn dan de stappen die je moet gaan nemen.
Kijk vooral op http://www.bouvierkennel.nl/pup/index.htm waar ikzelf heel veel aan gehad heb en waar je hele goede tips kunt vinden.
Ook op de site www.bouvierkennel.nl (http://www.bouvierkennel.nl/) kun je heel veel terug vinden die antwoord kunnen geven op jouw vragen.
Succes met de opvoeding van je pup.
Hoi Djara,
Ik heb mijn pup de eerste paar weken naast mijn bed laten slapen. Zonder enig probleem: ze bleef gewoon in haar mandje en heeft vanaf de eerste nacht niet in de slaapkamer geplast. Wel rond 3.00 uur elke nacht met haar naar buiten (eerste 2 weken).
Nu zijn we vijf weken verder en slaapt ze samen met mijn andere volwassen hond gewoon beneden in haar mandje. Ik heb geen enkele nacht een piepende hond gehad. Ook kan ze (hierdoor?) gewoon los in de kamer blijven als ik weg ben naar mijn werk.
Eigenlijk neem ik altijd de pup bij me, terwijl de volwassen hond in zijn/haar eigen mand ligt. Het heeft nooit problemen in de rangorde gegeven, zolang je maar op andere manieren laat blijken dat je de rangorde erkent.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en ik wens je goede nachtrust toe!
Groetjes,
Marit
Bedankt voor jullie reacties, jammer dat jullie precies het tegenovergestelde van elkaar zeggen. Dat is dus ook het dilemma waar ik mee zit.
Omdat er al een ander hond in huis is verwacht ik eigenlijk niet zoveel gejank dan als ie helemaal moederziel alleen zit. Alleen mijn andere boef zit 's nachts niet vast en de pup zal voor de zindelijkheid toch wel in de bench worden opgesloten.
Ik weet wel dat de moederhond van de pups er 's nachts niet meer bij ligt, en ook dat mijn pup 2 dagen later weggaat dan de meeste pups.
Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar tegen zaterdag ben ik er vast wel uit.
Groetjes Renske
Hoi Djara,
gefeliciteerd met je knuffel en dat je er maar veel plezier van mag hebben .
Ook ik heb mijn pupje gewoon in de slapkamer gehad , ook midden in de nacht de wekker gezet om hem uit te laten (ongeveer 2,5 weken) en hij heeft ook nooit in zijn mandje geplast . Het gaf geen problemen met de oudere hond . Hij heeft nooit in een bench gelegen , ook overdag niet . Ik had er geen , wist ook niet eens van het bestaan af toen .
Overdag lag in de gang altijd een krant die ik gaande weg steeds verder richting achterdeur gelegd heb . Maar ik was in de tijd ook veel overdag thuis en hij was weinig alleen. Ik kon hem dus op tijd naar buiten zetten .
Succes ermee.
Guiny
Clausie
4 mei 2005, 10:23
Wij hebben onze pup vanaf het begin in de slaapkamer gehad. Samen met een knuffel van zijn eigen grootte/kleur en een warmwater kruikje. Hij piepte alleen wanneer hij eruit moest om zijn behoefte te doen. Wanneer hij zich melde werd hij meteen in de tuin gezet waar hij zijn behoefte kon doen. Wij hebben geen krant in huis gebruikt (ook niet overdag) omdat een pup dan toch sneller door heeft dat de behoefte buiten gedaan moet worden. (tenminste dat is onze ervaring na 3 honden groot gebracht te hebben) Maarja, dan moet je wel de luxe hebben van de hele dag thuis te kunnen zijn. Onze volwassen hond, die beneden sliep, had geen problemen met het feit dat de pup 's avonds mee naar boven ging. Een bench hebben wij nooit gebruikt. Daar heb ik zo mijn eigen idee over. Maar dat is nu niet aan de orde :-). Alleen zou het verstandig zijn, een volwassen hond en zo'n klein pupje in 1 bench? Lijkt me om allerlei reden doodeng. Liever dan allebei in een eigen bench.
Veel plezier met jullie pup enne .... geniet van die paar uurtjes slaap die je de komende tijd gaat krijgen.
Groetjes Claudia
Hallo
Door deze berichten allemaal te lezen heb ik nu toch maar de knoop doorgehakt om mijn puppy 's nachts op de slaapkamer te houden. De meeste mensen hebben daar positieve ervaringen mee.
Bedankt voor jullie advies en jullie horen vast nog wel hoe het gegaan is.
Groetjes Renske
ook ik heb de eerste week mijn pup bij ons op de slaapkamer gehouden en overdag laten wennen aan het laten alleenblijven in de bench (in het begin ieder uur een minuutje of twee en langzaam opbouwen) en nooit problemen gehad.Hetzelfde toen we een tweede bijnamen en ook de oudste maakte er toen geen problemen in dat hij alleen beneden achterbleef.(meneer had dan wel al de ganse benedenverdieping voor hem)Nu slapen ze allebei beneden met alle deuren en nooit geen problemen gehad met vernielen van meubilair ed.Als we opstaan ligt de kleine in de zetel te ronken en de oudste ernaast.
Ik geef toch de tip om de pup niet gelijk zijn zin te geven en naast het bed te zetten.
Vergeet niet dat je pup dit als normaal gaat zien.
Hij moet leren dat hij ook alleen moet kunnen blijven.
Even de tanden op elkaar voordat je toegeeft.
Nathalie
10 mei 2005, 13:44
Ik zou gewoon zeggen....lekker naast je bed nemen!Doe je dit vanaf het begin af aan geef je nergens aan toe en je kunt het daarna rustig afbouwen.
Bij ons werkte dit prima zowel bij de 1e als bij de 2e hond,Donna is inmiddels 9 mnd en slaapt nu heerlijk rustig beneden in haar bench.
Veel plezier met jullie pup!
groetjes Nathalie
Hallo
We zijn nu drie nachten verder, maar op de een of andere manier is dit niet een "normale" pup. De eerste twee nachten is hij bij mij op de slaapkamer gebleven. Wel los, want ik had 'm in een krat waar hij uitgesprongen is. Verder ging dat best wel goed. De bench iedere keer van beneden naar boven slepen vond ik maar niets. Hij lag op een trui van mij en wel een meter of drie van het bed vandaan. Als hij beneden is dan vind ie het helemaal niet erg als ik weg ga. Ook als ik de andere hond meeneem en hij blijft alleen achter is geen probleem. Maar als ik hem ga opsluiten in de bench dan kunnen ze hem in het volgende dorp nog horen volgens mij. In de bench slapen met de deur open is ook geen probleem. Nu heb ik hem dus los in de kamer 's nachts en ben vanacht om 3 uur opgestaan om hem uit te laten en vanmorgen op 7 uur weer. Om 3 uur was hij nog diep in slaap dus die tijd gaan we vanacht verzetten naar half 4. Maar van 3 tot 7 kon hij niet redden en heeft dus in huis geplast. Hij is nu 7 1/2 week oud, maar als ik de boeken zo door lees, wordt er gezegd dat een hond pas vanaf 8 weken door kan krijgen wat zindelijkheid nu echt is. Das wel jammer, want ik heb 2 weken vakantie en in die tijd moet hij zindelijk zijn en 4 uurtjes alleen kunnen blijven i.v.m. met mijn werk straks.
Mochten jullie nog tips hebben, dan graag.
Groetjes Renske
wg veck
10 mei 2005, 22:58
de pup mag pas bij zijn moeder weg als ie acht weken oud is volgens mij 7 1/2 week is te jong
hoi renske ik zou je pup nooit langs bed nemen mijn buren hebben dat ook gedaan en hebben nu heel veel spijt de hond kan niet alleen zijn breekt alles af en blaft en huilt de hele tijd ze kunnen niet een avond weg er moet altijd iemand thuis zijn .wij hebben sinds 5 weken zelf een pup ze is meteen de bench in gegaan de eerste week wel veel gepiep en geblaf maar dat werd steeds minder ons andere hondje in de bench erlangs nu gaat het goed ze is er ook niet midden in de nacht uit geweest rond 12 uur de laatste keer en dan om half 7 weer en niet een keer in de bench gedaan denk goed na wat je doet voor je het weet heb je een hond met verlaatings angst en dan doe je er niet veel meer aan veel succes met je pup groetjes en een pootje van djerba
Hoi Djerba
Verlatingsangst kent hij niet. Het interesseert hem niet dat ik weg ga, mits ik hem maar niet opsluit in de bench.
Vannacht de wekker op 4 uur gezet en om 7 uur. Beide keren had hij nog niets binnen gedaan. Ik ben nu wel een klein beetje trots op hem. Hij weet sinds gistermiddag ook al dat als hij naar buiten wil hij voor de deur moet gaan staan piepen. Hij doet niet elke keer wat maar dat vind ik niet erg.
Ik denk dat we de goede kant opgaan. Elke dag een een uurtje opgesloten in de bench vind hij ook niet erg meer.
Groetjes Renske
De ene pup is de andere niet hé,de mijne hebben alle twee de eerste week bij ons op de kamer geslapen en later nooit geen problemen gehad.Geen verlatingsangst,vernielzucht,kortom alles verliep heel goed.Soms is het een lotje uit de loterij hé een pup in huis.
Verder nog veel succes met je pup,zo te horen gaat het heel goed en is het een zelfzeker hondje.
HOi Djara ,
fijn dat het al zo goed gaat . Ik heb die van mij ook altijd los naast bed gehad want hij wilde al vrij snel niet meer in de doos. Hij heeft ook later nooit iets kapot gemaakt en hij kan prima alleen zijn .....maar mij moet toch even van het hart dat je, denk ik een beetje veel verwacht als hij al binnen 2 weken zindelijk moet zijn en goed alleen moet kunnen zijn . Hij is nog zo klein en meestal duurt het echt zindelijk worden toch wel wat langer . Maar het kan natuurlijk allemaal goed gaan , wat ik voor je hoop.
Veel plezier met je kleintje.
Guiny
hoi renske
wat knap dat hij het zo goed doet,ga zo door met veel geduld en veel liefde lukt erg veel .Veel succes en een dikke knuffel voor djara (dat heeft hij wel verdiend ) groetjes en een pootje van djerba
Hoi Djerba
Djara is mijn andere boef (een teefje). Mijn nieuwe aanwinst heet Masko. Mocht je een foto willen zien, dan kun jij bij de bouviergallerij kijken onder puppy's.
Groetjes Renske
Het is natuurlijk al helemaal fout dat je je pup de ruimte geeft om in je slaapkamer rond te wandelen.
Het is de bedoeling dat je pup wend aan een bench en dat zal nu niet gebeuren.
Logisch dat je pup tekeer gaat als hij dan toch wordt opgesloten in een bench.
Omdat de meeste pups tekeer gaan als ze in een bench worden gezet voor de nacht is een methode om je pup te laten wennen de bench op de slaapkamer te zetten.
Dan kun je beginnen langzaam de bench verder van je af te plaatsen zodat je pup gaat wennen aan het idee dat die niet altijd bij je in de buurt kan zijn.
Wat je nu doet heeft weinig nut en geeft zoals je nu zelf merkt een averechtse werking.
Een andere fout die je maakt is vakantie opnemen om je pup te laten wennen aan de nieuwe omgeving.
Je moet de pup altijd confronteren met de nieuwe omgeving waarin die terecht komt.
Je werkt, dus dat de pup moet hiermee direct mee worden geconfronteerd.
Nu is het twee weken wennen aan de omgeving samen met jouw om vervolgens weer opnieuw te worden geconfronteerd met een nieuwe situatie.
Een omgeving zonder jouw.
En in twee weken een pup zindelijk maken is onzin,daar staat geen tijd voor.
Het is net als kinderen: de een is sneller zindelijk dan de ander.
Er zijn pups die soms inderdaad met twee weken zindelijk zijn maar er zijn ook pups die dat pas met een half jaar zijn.
Als je een pup krijgt zijn is een ding heel belangrijk: GEDULD.
Met haasten krijg je het tegenovergestelde en daar zit je niet op te wachten.
Als laatste wil ik opmerken dat je een hele normale pup hebt,maar nu al aardig op weg ben om er een moeilijk pup ( bouvier) van te maken.
Het in de nacht opstaan betekent straks ook in de nacht opstaan.
Ook hier weer de confrontatie doen waar de pup aan moet wennen.
Als de pup doorheeft dat jij uit met hem gaat als hij piept of vervelend doet zal je pup het gedrag blijven houden.
Niet echt gewenst lijkt mij in de nacht maar ja als jij graag ´s nachts wandeld is het geen probleem.
Je loopt het risico dat je pup dan de eerste paar dagen de behoefte in de bench zal doen.
Hier geen probleem van maken want een hond zal van nature nooit zijn eigen omgeving vervuilen.
Je pup zal zolang mogelijk proberen de behoefte op te houden waarmee je feitelijk de blaas aan het trainen ben.
Succes met de verdere opvoeding van je pup.
Wouter
Gedragstherapeut
Met alle respect hoor Wouter maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Toen mijn Boef een pup was ging ik er ook 'snachts uit. Toen hij groter werd en het beter kon ophouden sliep hij gewoon door.Zelfs als hij helemaal zindelijk is wil dit nog niet zeggen dat hij het lang kan ophouden, hij is gewoon nog te klein. Een peuter gaat toch ook vaker naar het toilet dan een volwassenen.
Van jongs af aan slaapt mijn boef naast mijn bed en nog nooit een probleem gehad.
Een paar weekjes vrij nemen voor de kleine vind ik heel normaal. Alles is nieuw voor een pup, het is gewoon nog een baby. In die periode dat je thuis bent kan je het alleen zijn al een beetje wennen en oefenen.
Je schrijft hetzelf al iedere pup is anders. Ik heb het zo gedaan zoals jij afraad maar geloof me,ik heb een wereldhond die gewoon meedraaid in het gezin.
groetjes,Bella
arnold58
19 mei 2005, 22:18
hoi Renske
Zo te horen gaat het wel goed allemaal hoor.
Al mijn boeven hebben de eerste tijd ook in de slaapkamer gelegen, zonder bench !!
Geen van alle hebben problemen gehad wat betreft alleen zijn of slopen.
Vooral als je andere hond beneden ligt zal de pup zelf snel genoeg aangeven dat hij daarbij wil liggen s'nachts, het duurde hier maar een week of 3 en was de nacht door ook zindelijk.
Arnold
Beste Wouter
Dat ik werk wil nog niet zeggen dat je een pup daar met z'n 8 weken oud direkt maar aan moet laten wennen. Hij moet dan 4 uren overbruggen, kan hij uitgelaten worden en daarna nog eens 4 uur alleen. Dat lijkt mij veel te veel voor zo'n kleintje. De afgelopen 2 weken ben ik wel regelmatig (alleen) weg geweest en heb ik de tijd dat hij alleen moet zijn langzaam opgebouwd. Je mag dan wel gedragsterapeut zijn maar zoals Bella al zegt, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Mijn andere 2 bouviers (ik heb er nu nog eentje) heb ik wel aan de bench laten wennen, maar zijn vanaf dat ze 's nachts zindelijk waren en niets meer kapot maakten al los geweest. Met deze twee heb en had ik totaal geen problemen!! En ik verwacht met dit kleintje ook weinig tot geen problemen. Hij mag graag bij de andere boef slapen en slaapt ook grotendeels in de bench ook al zit die niet op slot.
Dat ik er 's nachts uit ben gegaan was alleen maar de eerste week en dat was niet op verzoek van meneer maar van de wekker. Ik hoor hem niet eens 's nachts en hij werd pas wakker als ik hem eruit liet. Ik heb daarom de wekker steeds verder vooruit gezet. Nu slaapt hij dan ook al de hele nacht door en is nu zo goed als zindelijk overdag en 's nachts.
Renske
Ik denk dat je het heel goed doet Renske, Die van mij slaapt altijd naast bed, probleemloos. Het is mijn ervaring dat een gedragstherapeut iets leert maar niet verder kijkt naar het karaktertje en er vanuit gaat dat een hond net zo is als een andere hond. En net als mensen hebben ze ieder hun eigen karakter waar je op moet inspelen.
Veel plezier met de kleine.
groetjes,Bella
Clausie
21 mei 2005, 13:51
Ik sluit me helemaal bij Renske en Bella aan wat betreft al die wegen die naar Rome leiden :-). Wij kregen onze Jarkko met 7 weken. Ook hij ging s'avonds mee naar boven. Gewoon een eigen plek naast het bed en geen bench. Puppie mocht even op het bed en dan op zijn plek. Tja, liep allemaal ietsjes anders. Baasjes vielen de 2e nacht al in slaap voordat de kleine op zijn plekkie was gezet. De kleine man maakte ons netjes wakker toen hij zijn behoefte moest doen. Omdat bij ons een hond op bed geen probleem is hebben we dat zo gelaten. In zeer korte tijd sliep hij de nacht door. Hij heeft ons nooit onnodig wakker gemaakt. Met 11 weken was hij echt zindelijk. Hij slaapt zelfs sinds hij zelfstandig het bed op/af kan op zijn eigen plek.
En Renske ... veel plezier met de kleine Masko.
Claudia
Hoi mijn bouviertje heb ik ook naast mijn bed gehad de eerste 2 weken en dat ging heel goed.
Ik ben het niet eens met wouter dat je je bouvier dan verpest.
Het is een kwestie van leren en wennen.
Als de pup eenmaal gewend is geraakt dan kan hij ook makkelijker alleen blijven.
Volgens mij doe je het helemaal goed hoor met je pup
Ik denk dat je het heel goed doet Renske, Die van mij slaapt altijd naast bed, probleemloos. Het is mijn ervaring dat een gedragstherapeut iets leert maar niet verder kijkt naar het karaktertje en er vanuit gaat dat een hond net zo is als een andere hond. En net als mensen hebben ze ieder hun eigen karakter waar je op moet inspelen.
Veel plezier met de kleine.
groetjes,Bella
Hallo Bella,
Ik ben het met je eens dat er veel cursussen gegeven worden met veel te grote groepen en inderdaad, iedere hond moet hetzelfde doen. Gelukkig ben ik bij een hondenschool in Goes die wel respect hebben voor het individuele karakter van een hond. Werkt een techniek niet, dan zijn ze ook niet te beroerd het op een andere manier te proberen. Hun motto is dat iedere hond anders is, en zo is het maar net. Ik heb het gevoel dat ik samen werk met mijn hondenschool. Ik geef aan hoe Balou reageert en daar spelen zij dan weer op in. Een aantal privélessen is onderdeel van hun basiscursus.
Helaas zijn er maar weinig hondentherapeuten en scholen die zo werken. Jammer!
En wat het slapen naast bed betreft, doet Balou ook en hij is niet verpest, want hij kan tegenwoordig makkelijk een dagdeel alleen blijven. Je doet het prima Renske je moet een hond de geborgenheid geven die je kinderen ook zou geven. Zo leren ze vertrouwen te hebben en komen ze over hun angsten heen. De ene hond heeft dat nu veel meer nodig dan de andere.
Jeanka en Balou
patricia
22 mei 2005, 21:55
hallo allemaal,
als het goed is krijg ik over 7 weken mijn pupje (moet eerst nog gaan kijken met 4 weken dus daarom als het goed is)en sorry geen bouvier deze keer,
ik heb tot nu toe mijn honden altijd beneden in de bench gedaan met alle gil en jankpartijen vandien en geloof me ik hield vol en liet ze lekker tekeer gaan en dit was na een paar nachten over maar deze keer ga ik de bench ook naast het bed zetten omdat ik gewoon geen zin in een jankende pup heb en de ervaring heb dat geen van de drie honden die ik heb laten aanjanken de bench ooit echt leuk hebben gevonden,ze accepteerden het maarja ze moesten wel maar van harte ging het niet.
de laatste pup die ik op de "harde" manier heb opgevoed is van mijn moeder maar ik had de beginopvoeding op me genomen en na 4 weken(ze was toen dus 12 weken oud)pastte ze zich zonder problemen aan de andere gezinssituatie aan bij mijn moeder (alleen met mijn moeder zonder twee bouviers),
groetjes patries
Ik heb samen met mijn meissie wel gelachen toen ik dit zag staan.
Het komt ons ook zo bekend voor.
Ik geef toe dat ik mijn pup wel tegen de muur kon zetten met het gejank wat uit de bench kwam.
Maar mijn meissie wilde volhouden en dat heeft mijn het nodige zweet en ruzie gekost.
Gek werd ik maar mijn meissie zei volhouden de aanhouder wint.
Nou dat was ook wel zo maar het duurde wel ruim 12 dagen voor ze de kop dichthield.
Niet alleen ik heb het zweet ervan gehad.
De relatie met de buren is een tijdlang niet meer geweest wat het was.
Maar volhouden was het motto.
Mijn meissie heeft het echt volgehouden,ik niet maar ik heb moeten slikken voor het meissie.
Ik kan mij dan ook heel goed voorstellen dat de slaapkamer dan een uitkomst kan zijn.
Als ik lees dat het ook kan werken dan kies ik de volgende keer toch wel voor die optie.
Het janken gaat dwars door je muren heen en iedereen die het heeft mee gemaakt weten precies wat ik bedoel.
De keuze kan dan snel gemaakt zijn
Hoi Falko,
Kan je rustig doen hoor. Zoals ik al schreef heb ik hele goede ervaring hiermee. Mijn boef is nu 4,5 en slaapt nog steeds naast het bed. Als ik á avonds zeg ga je mee slapie doen ligt hij al eerder dan wij.Als ik wakker wordt doet hij het ook en slaap ik dan slaapt meneertje.
groetjes,bella
Hoi Falko,
Kan je rustig doen hoor. Zoals ik al schreef heb ik hele goede ervaring hiermee. Mijn boef is nu 4,5 en slaapt nog steeds naast het bed. Als ik 's avonds zeg ga je mee slapie doen ligt hij al eerder dan wij.Als ik wakker wordt doet hij het ook en slaap ik dan slaapt meneertje.
groetjes,bella
Ik moest wel lachen toen ik dit zag, want net zoals jij Bella, zeg ik dat ook altijd tegen Balou. Meestal rond een uur of half elf gaat Balou naar de slaapkamer en valt hij als een blok in slaap. Soms nog voor we onze laatste rondje hebben gelopen. 's Morgens zeg ik altijd goede morgen tegen hem en ik sta als eerste op. Balou moet eerst nog even bijkomen en dan begint de dag. Ben dus niet de enige. leuk!!
Jeanka en een grote knuffel van Balou.
nee hoor jullie zijn echt niet de enige die de hond(en) in de slaapkamer laten.
bij ons is het ook altijd een gezellige boel, bij ons gaan ook alle honden (5) mee naar boven. Als ik zeg wie gaan er mee slaapies doen dan lopen ze allemaal netjes de trap op en de jongste van 3,5 maand gaat met haar pootjes op de eerste trede staan en kijkt al van pak me maar op en boven wandeld ze zelf haar bench in die naast het bed staat. bij ons slaapt de jongste in de bench en de rest loopt los. ze krijgen allemaal nog een koekje en dan ploffen ze ergens neer om te gaan slapen.
en eerlijk gezegd maakt het mij niet zo veel uit waar ze slapen. als ze maar rustig zijn s'nachts dan vind ik het prima waar ze slapen.
het wennen aan de bench doen we hier dus ook gewoon naast het bed, en ik moet zeggen dat ik er nog nooit problemen mee heb gehad. geen gillende pups in de bench of wat dan ook.
en als ze niet gillen in de bench dan houd je ook je buren te vriend.
en dat vind ik toch ook best belangrijk, zeker als je in een rijtjeshuis woont.
groetjes Carin