PDA

Volledige versie bekijken : hondenvoer.

jannekevannuland
16 oktober 2009, 18:45
ha allemaal,
wie heeft voor mij advies.
Ik ben nog stoeiende om een goede brok te vinden voor de honden en wil vragen wie goede raad / ervaring heeft met diverse hondenbrokken.
onze Argos is al ``oud```. Heeft ie seniorbrokken nodig of volstaat een basisbrok ook goed.
ik wil geen te duren brok en vind dit dus ook niet nodig. Gewoon een goede basisbrok voor een ``normale`` prijs.
Wat is hierin jullie advies/ervaringen.
Ik heb wel het idee dat Argos gevoelig is voor hardlijvigheid ( obstipatie)

hoor graag van jullie.

groetjes janneke en de rest van de bups

loraine
16 oktober 2009, 18:47
bij oudere leeftijd andere brokken. Kunt ook van hetzelfde merk wat je nu hebt, de senior pakken. Waarom niet?
Wanneer honden ouder worden, hebben ze, net als de mens, andere vitamines e.d. nodig.
Zou het toch nagaan op welke leeftijd dit moet. Je merkt het ook al snel aan je eigen hond.

Succes

MaraJade
16 oktober 2009, 18:50
Hoi Janneke

Over brokken kan lang en breed gediscussieërd worden. Onze eerste hond, Tarzan een keeshond, kreeg gewoon de brokken van AH. Onze Oscar kreeg Purina Pro Plan en Beau krijgt momenteel Bento Kronen maar ik ben op zoek naar een andere brok die beter verkrijgbaar is dan Bento, want sinds er hier geen vertegenwoordiger meer zit is het een crime om deze brokken te krijgen.

In seniorbrokken zitten bepaalde dingen minder omdat een seniorhond vaak minder actief is dan een jongere hond (maar goed, ik ken ook wel een hond die juist het tegendeel was, hihi).

Wat ik gehoord heb zijn de brokken van de Aldi schijnbaar erg goed, heb ze zelf niet geprobeerd.

Maar goed, ik heb zelf goede ervaringen met Bento Kronen en Pro Plan, maar ook Cavom wordt erg veel geadviseerd en is ook redelijk aan de prijs.

Groetjes

Mara

MaraJade
16 oktober 2009, 18:51
bij oudere leeftijd andere brokken. Kunt ook van hetzelfde merk wat je nu hebt, de senior pakken. Waarom niet?
Wanneer honden ouder worden, hebben ze, net als de mens, andere vitamines e.d. nodig.
Zou het toch nagaan op welke leeftijd dit moet. Je merkt het ook al snel aan je eigen hond.

Succes

Hoi Loraine

De richtlijn is voor kleine honden 7 jaar en voor grote rassen 5 jaar heb ik net gezien op internet...

Mara

Catootje
16 oktober 2009, 22:25
Een Bouvier van 5 jaar waar nog veel mee gedaan wordt is absoluut nog geen senior.
Vanaf 8 jaar is een betere richtlijn, maar het is per hond verschillend.
Jazz is nu 9 en staat sinds een paar maanden op een seniorbrok.
Er zal altijd en eeuwig de discussie blijven bestaan of brokken voor verschillende leeftijden (pup, volwassen, senior) eigenlijk wel nut heeft.
Ik heb eens gegoogled en de meningen zijn heel erg verdeeld.
Sommigen staan er volledig achter, anderen vinden het commerciële onzin.
Zodoende lopen ook de meningen van de consumenten sterk uiteen.
Dat merk ik in de winkel wel.
Verwarrend, het onderwerp hondenvoeding.
Ik volg met mijn honden maar gewoon mijn eigen gevoel.
Het belangrijkste vindt ik dat ze het goed doen op hun voer.
Jazz doet het prima op de Royal Canin Maxi Mature en Yunishka op de Prins Super.
Ze krijgen 2 dagen per week Duck-vlees, zolang er zich geen problemen voordoen laat ik het zo.

Monique
16 oktober 2009, 23:16
Mijn vroegere Bouviers werden erg sloom op seniorvoer. Ik heb ze snel weer teruggezet op "gewoon" voer en zij werden weer levendig.

Ik voer momenteel "Wielco". Een goede brok en niet duur. Zak van 15 kg kost ongeveer € 26,- (weet het niet precies). Mijn boeven zijn er oud op geworden (resp 13 1/2 en 15 1/2).

loraine
17 oktober 2009, 11:56
Mijn vroegere Bouviers werden erg sloom op seniorvoer. Ik heb ze snel weer teruggezet op "gewoon" voer en zij werden weer levendig.

Ik voer momenteel "Wielco". Een goede brok en niet duur. Zak van 15 kg kost ongeveer € 26,- (weet het niet precies). Mijn boeven zijn er oud op geworden (resp 13 1/2 en 15 1/2).

Wielco is ook uit Vobra fabriek, meen ik. Dit is niet 'zo'n duur voer.

Chanel
17 oktober 2009, 11:59
Ook wij zijn al jaren op zoek naar de "ultime" brok :cool:.....

Wij hebben onze honden ca. 15 geleden op de Prins gezet met hele goede ervaringen. Max vanaf zo'n 8 jarige leeftijd op Prins Senior. Mede dankzij dit forum enige maanden geleden overgestapt op Cavom (de analyse is nagenoeg gelijk).
De reden is dat Cavom dat ik 20 kg brokken krijg i.p.v. 15 kg voor ongeveer dezelfde prijs. En ook ik geef de honden minimaal 1 x per week een (complete) vleesdag (Rodi, Smuldier o.i.d.). Dit laatste geeft een goede darmwerking, misschien een tip(I)?

MaraJade
17 oktober 2009, 12:03
Hoi CArin

Wat jij schrijft daar kan ik me helemaal in vinden hoor. Je moet je eigen gevoel volgen. Ook ik vind 5 jaar voor een grote hond wel erg vroeg om hem over te zetten op senior brokken hoor. Maar het is inderdaad je eigen gevoel.

Groetjes

Mara

kenter
17 oktober 2009, 13:02
Wij hebben de honden op voer van Brouwer, via http://www.petfood.nl/
Wij hebben lam en rijst. Rowan is heel gevoelig en doet het op deze brok perfekt..
Afgelopen donderdag weer 100 kg geleverd..vanuit Eindhoven, gratis gebracht!
het zijn zakken van 20 kg en kosten dus per 100 kg in een keer 30 euro per zak.
Eerst hadden we cavom maar dat ging niet zo voor Rowan, daarna fokker, maar dat is 15 kg 46 euro!! En dat met drie boeven..:eek:
Dit voer hebben we via carin van de Fremery..en het bevalt uitstekend.
Je moet maar eens kijken op de site, er zijn ook andere soorten..wij hebben de duurste.. :-# Alles staat vermeld en je kan ook een proefzakje krijgen..kijken of je kanjer het wel lust haha..
We hebben gevraagd of Brista ( 8 1/2 jaar) senior moest, maar hij zegt ook, als ze het goed doet hoeft het nog niet..dus eet ze gewoon dit lekker mee..

loraine
17 oktober 2009, 14:06
Ook wij zijn al jaren op zoek naar de "ultime" brok :cool:.....

Wij hebben onze honden ca. 15 geleden op de Prins gezet met hele goede ervaringen. Max vanaf zo'n 8 jarige leeftijd op Prins Senior. Mede dankzij dit forum enige maanden geleden overgestapt op Cavom (de analyse is nagenoeg gelijk).
De reden is dat Cavom dat ik 20 kg brokken krijg i.p.v. 15 kg voor ongeveer dezelfde prijs. En ook ik geef de honden minimaal 1 x per week een (complete) vleesdag (Rodi, Smuldier o.i.d.). Dit laatste geeft een goede darmwerking, misschien een tip(I)?

Ben nu ook op Cavom over voor Rodan. Geperste brok doe je ook langer mee, geeft minder hiervan. In Belgie kosten deze ong 30 euro. Hier in nederland 35.85. Merk dat Rodan er toch goed op gaat, dankzij het forum hier. Idd ook 1 a 2 dagen vleesdagen.

Tyndareus
17 oktober 2009, 14:37
Tsja....de ultieme brok bestaat niet! Het ultieme eten (vers, d.w.z. Barf of, in iets mindere mate, kvv) wel!
Brokken zijn ongezond of heel ongezond. Er zijn merken die geen chemische antioxydanten, conserveringsmiddelen (om schimmelgroei tegen te gaan) en geur, kleur en smaakstoffen bevatten. Deze zijn beter dan de merken die dit wel gebruiken. Er zijn merken die geen afgekeurde dieren gebruiken. Deze zijn dus beter dan de merken die dit wel gebruiken. Maar, het is en blijft een brok.
Wil je toch brok geven probeer er dan toch 1 of 2 "verse" dagen tussendoor te doen. Dit komt de darmflora van jouw hond absoluut ten goede.
Welke brok? De brok waar jouw hond het in jouw ogen lekker op doet is de brok die je dan moet hebben, maar probeer de chemische toevoegingen zoveel mogelijk te mijden.

loraine
17 oktober 2009, 16:53
Tsja....de ultieme brok bestaat niet! Het ultieme eten (vers, d.w.z. Barf of, in iets mindere mate, kvv) wel!
Brokken zijn ongezond of heel ongezond. Er zijn merken die geen chemische antioxydanten, conserveringsmiddelen (om schimmelgroei tegen te gaan) en geur, kleur en smaakstoffen bevatten. Deze zijn beter dan de merken die dit wel gebruiken. Er zijn merken die geen afgekeurde dieren gebruiken. Deze zijn dus beter dan de merken die dit wel gebruiken. Maar, het is en blijft een brok.
Wil je toch brok geven probeer er dan toch 1 of 2 "verse" dagen tussendoor te doen. Dit komt de darmflora van jouw hond absoluut ten goede.
Welke brok? De brok waar jouw hond het in jouw ogen lekker op doet is de brok die je dan moet hebben, maar probeer de chemische toevoegingen zoveel mogelijk te mijden.

De ultieme brok is er echt wel....dit is alleen voor iedere hond verschillend.
Wanneer het zooooo slecht was, was het toch uit de winkel gehaald. Jouw voorkeur ligt hier schijnbaar bij, dat is wat anders. Overigens niet iedereen kan dit vlees betalen.
Cavom is op natuurlijke basis en betaalbaar.

kenter
17 oktober 2009, 17:14
BROUWERS QUALITY PETFOOD bevat geen chemische geur-,
kleur- of smaakstoffen.

Op hun site kan je een analyse bekijken van wat er allemaal in zit..nu ook nieuwe brok voor sportende/actieve honden..:)

Tyndareus
17 oktober 2009, 18:10
De ultieme brok is er echt wel....dit is alleen voor iedere hond verschillend.
Wanneer het zooooo slecht was, was het toch uit de winkel gehaald. Jouw voorkeur ligt hier schijnbaar bij, dat is wat anders. Overigens niet iedereen kan dit vlees betalen.
Cavom is op natuurlijke basis en betaalbaar.

euh......er wordt om advies gevraagd en dat geef ik. Wat ermee gedaan wordt is aan de vrager....toch :confused:
Mijn voorkeur is inderdaad vers, maar dat was niet de vraag.
Tip: verdiep je eens een klein beetje in barf/kvv. Werkt verhelderend. ;)

loraine
17 oktober 2009, 18:45
Weet wel wat rauw vlees enz.......Vind het meestal wel aan vrijprijzige kant. Vandaar 2 vleesdagen.
Ken veel mensen die hun hond alleen maar vlees geven met alles erop en eraan.

Vraag was in het algemeen over oudere honden en brokken. Dat er geen goede brok is, daar was mijn reactie op.
Dat beantwoordt de vraag ook niet lijkt me....;)

Hopelijk heeft Janneke al wat advies ingewonnen zo hier en daar.

jannekevannuland
17 oktober 2009, 19:11
:)$:)$:)$ik bedank iedereen voor de vele reacties.
Ik ben vandaag naar de dierenwinkel gegaan en heb voor argos carocroc senior gekozen en dan lam en rijst. dit kwam de darmflora ten goede vertelde ze mij daar.
Deze kost € 40,- voor 15 kilo best prijzig maar ja mijn boefie verdient het.
Ik zal zeker ook vers voer gaan geven. Zeker omdat ie soms wat hardlijvig is.
allemaal bedankt en wie weet tot de volgende raad.

groetjes argos en janneke :)$:)$:)$:)

Tyndareus
17 oktober 2009, 19:12
Weet wel wat rauw vlees enz.......Vind het meestal wel aan vrijprijzige kant. Vandaar 2 vleesdagen.
Ken veel mensen die hun hond alleen maar vlees geven met alles erop en eraan.

Dan heb je er bij deze weer een ontmoet.:)

Vraag was in het algemeen over oudere honden en brokken. Dat er geen goede brok is, daar was mijn reactie op.
Dat beantwoordt de vraag ook niet lijkt me....;)

Op de vraag is moeilijk antwoord te geven. De brok waar de hond het goed op doet (is subjectief) is de brok die je moet hebben.
De ene oude hond is de andere niet. Ik ken honden van 8 jaar die niets meer doen en de hele dag wat rondhangen en er zijn er ook van 10 jaar die nog dagelijks een stukje naast de fiets rennen. De energie behoefte zal dus, afhankelijk van de hond, verschillend zijn.
Wanneer je over zou moeten gaan naar senior brok? Ik zou het niet weten. Je kent jouw eigen hond zelf het beste.

Hopelijk heeft Janneke al wat advies ingewonnen zo hier en daar.

Dat hoop ik ook. Als het van ons afhangt wordt het niet wat.:p;):rolleyes:

Jessie-m
17 oktober 2009, 19:14
Jk weet het zo net nog niet , vroeger werd er met de pot meegegeten .
Nu heb je baasjes die alleen brok voeren , met of zonder vleesdagen .
Er zijn baasje die vitaminen geven .
Maar ik weet zeker dat alle baasjes die hier op het forum zijn het beste met hun dier voor hebben .
En ik weet zeker dat er niets zo wispelturig is dan de mens .en zo vlug op zijn /haar teentjes is getrapt.:-#

loraine
17 oktober 2009, 19:42
Sommigen hebben zelfs heeeeeeeeeeeeeeeele lange tenen hoor:D

ben gelukkig klein van stuk, kleine teentjes, valt dus wel mee.

Gelukkig Janneke dat je iets gevonden hebt. Nu afwachten hoe je hond erop reageert.
Had mijn vorige boef met 2 jaar op senior. De eiwitten mocht hij maar heel weinig van. Had de Kip/rijst versie.

Helaas Rodan reageert daar niet goed op, dus vandaar Cavom. Rodan vreet alles, groot vuilnisvat is ie;)

Monique
17 oktober 2009, 21:14
Wielco is ook uit Vobra fabriek, meen ik. Dit is niet 'zo'n duur voer.

Tot niet zo lang geleden was Wielco een onafhankelijk merk. Een familiebedrijf zelfs. Maar het is overgenomen/verkocht. En dat zou best aan Vobra kunnen zijn, dat ben ik even vergeten.

Maar het blijft (naar mijn idee) een goed voer voor een goede prijs. ;)

ellyE
18 oktober 2009, 19:55
ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar al dat vers voer. heel vroeger, toen ik nog tijd had, maakte ik zelf voer klaar voor mijn boeven: bij de slachter vers kopvlees en maag (pens), oude brood van de bakker, overgebleven groenten en een toevoeging met vitamines enzo. ging prima, maar koste veel tijd. bovendien konden de honden daarna mee op vakantie en dan is het super lastig, brokken waren veel makkelijker.
mijn jack russelltje kreeg epilepsie en toen ontdekte ik het voer zonder chemische toevoegingen, hij kreeg minder aanvallen. hij kreeg nog minder aanvallen van diepvries compleet (vlees)voer van de dierenwinkel, verpakt per kilo, het heette iets van carni....
mijn huidige boeven krijgen prins (blauw) en die doen het super goed hierop.
wat is dan het voordeel van vers vlees voor de hond? onze zorg/troetel neiging? wij wat lekkers, de hond ook wat lekkers, of heeft het echt nut?

loraine
19 oktober 2009, 07:00
ben eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar al dat vers voer. heel vroeger, toen ik nog tijd had, maakte ik zelf voer klaar voor mijn boeven: bij de slachter vers kopvlees en maag (pens), oude brood van de bakker, overgebleven groenten en een toevoeging met vitamines enzo. ging prima, maar koste veel tijd. bovendien konden de honden daarna mee op vakantie en dan is het super lastig, brokken waren veel makkelijker.
mijn jack russelltje kreeg epilepsie en toen ontdekte ik het voer zonder chemische toevoegingen, hij kreeg minder aanvallen. hij kreeg nog minder aanvallen van diepvries compleet (vlees)voer van de dierenwinkel, verpakt per kilo, het heette iets van carni....
mijn huidige boeven krijgen prins (blauw) en die doen het super goed hierop.
wat is dan het voordeel van vers vlees voor de hond? onze zorg/troetel neiging? wij wat lekkers, de hond ook wat lekkers, of heeft het echt nut?

Carnibest, bedoel je.
Rodan krijgt ook uit vriezer, Smuldier, Prins of Rodi. Ligt eraan waar ik het koop.
Ken enkele die idd een dier geven waaraan je kunt zien wat het is......
Daar heb ik de plaats al niet voor. Dit krijgt hij 2x in week.

Chanel
19 oktober 2009, 10:16
Prins blauw is Prins Super. Dit is een speciaalvoer voor honden die een prestatie moeten leveren, dus actieve honden, honden in de hondensport, maar ook om aan te sterken of voor zwangere/zogende honden en pups (Prins Junior = Prins Super, zelfde samenstelling maar dan in miniformaat).

Voor een normale volwassen huishond kan volstaan worden met Prins Rood (standaardbrok).