PDA

Volledige versie bekijken : Eten schrokken.

djara
1 juni 2005, 08:41
Hallo

Mijn boefje van 11 weken schrokt zijn eten naar binnen. Hij eet zijn bakje in minder dan een minuut leeg. Als hij de kans zou krijgen dan zou hij het nog uit mijn hand willen rukken om alvast te beginnen. De fokker waar hij weg komt, gaf de puppy's allemaal afzonderlijk te eten, dus je zou dit niet verwachten. Hoe kan ik het afleren?

Groetjes Renske

djerba
1 juni 2005, 10:08
[QUOTE=djara]Hallo

Mijn boefje van 11 weken schrokt zijn eten naar binnen. Hij eet zijn bakje in minder dan een minuut leeg. Als hij de kans zou krijgen dan zou hij het nog uit mijn hand willen rukken om alvast te beginnen. De fokker waar hij weg komt, gaf de puppy's allemaal afzonderlijk te eten, dus je zou dit niet verwachten. Hoe kan ik het afleren?

hoi renske misschien is de kong wel iets om djara het schrokken af te leren je stopt de brokjes in de kong en geeft deze aan djara ze moet dan veel moeite doen en zo leert ze ook langzamer eten.Ken mensen die zo de hond ook eten hebben gegeven en dat ging na een tijdje al een stuk beter veel succes en een pootje van djerba.

bella
1 juni 2005, 19:02
Ik heb goede ervaring met bakken op een standaard. Mijn boef eet nu rustig en er komt minderlucht naar binnen.
groetjes en een knuf voor die schrokkop
Bella

Carin
1 juni 2005, 21:15
hoi Renske

probeer het eens om een paar hele grote zware (rubber) ballen of stenen in de voerbak te leggen als je puppie moet eten... hij moet dan om die ballen of stenen heen eten en moet dus wat meer moeite doen om de brokken onder de ballen of stenen vandaan te halen... dat kost hem meer tijd en hij eet dan vaak een stuk rustiger.

groetjes en succes met je puppie.
Carin

bella
1 juni 2005, 21:47
Hoi Carin,
Die tip kreeg ik ook en weet je wat hij deed. Hij gooide de ballen en later steentjes er eerst uit en ging dan schrokken.
groetjes,Bella

Carin
1 juni 2005, 22:46
Hoi Bella,

Tja je hebt af en toe van die slimme beren die de ballen of stenen eerst uit de bak halen, maar ze doen het niet allemaal. je kan het in ieder geval proberen.

wat trouwens nog een andere mogelijkheid is om het iets moeilijker te maken voor de pup van Renske om bij zijn eten te komen en om zodoende wat minder te schrokken is om de brokken in een zogenaamde waterbak te doen, en met die waterbak bedoel ik zo'n bak met een deksel erop waar in het midden een gat zit waar alleen zijn neus doorheen kan... en als die dan nog schrokt dan kun je daar zelfs nog een paar ballen in doen en dan het deksel erop....

succes Carin

djara
3 juni 2005, 08:07
Hallo

Een voederbak op hoogte heeft hij al. Voor grote honden vind ik het ideaal.
De kong is erg leuk voor als je de hond bezig wilt houden, maar om daar de maaltijd in te voeren, ben ik zelf niet zo'n voorstander van.
Die ballen of stenen in zijn bakje dat lijkt mij wel wat. Ik ga dat ieder geval proberen. Mijn andere boef schrokte als puppy ook wel, maar niet zo erg. Ik heb toen een tip uit een boek van Martin Gaus gehaald. Dan moet je de brokjes rondstrooien in het gras, zodat ze moeten speuren naar eten. Djara is daar wel rustiger door gaan eten. Met Masko heb ik dat nu dus ook al een paar keer geprobeert, maar zijn neus schijnt zo goed te zijn, dat hij alsnog in no time zijn brokjes op heeft.

Bedankt voor de tips.
Groetjes Renske

bella
3 juni 2005, 15:29
Hoi Renske,
als alles niet helpt kan je ook nog eens proberen......te voeren met de hand. Je hond krijgt dan brok voor brok en misschien krijgt ze naar een poosje door hoe het moet. Of leer het het begrip rustig bij te brengen. Dit kan tijdens het spelen, trekken aan de riem e.d. Als ze weet wat dit is en ze schrokt kan jij zeggen rustig. Misschien dat dit ook iets is.
groetjes,Bella

Lizzle
4 juni 2005, 16:35
Onze hond had dit ook, helemaal gefixeerd op eten was hij toen we hem net kregen. Nu weet hij dat hij meer dan genoeg krijgt en hij laat zelfs zijn eten af en toe staan :eek: Ik weet niet hoelang je je hond al hebt, maar zelfs als wij aan het eten zijn bedelt hij veel minder. Je kan ook brokken kopen van een groot formaat, waarbij je hond wel MOET kauwen en dus langzamer moet eten.

Jaap
8 september 2005, 15:38
Ik heb ook een bouvierpup van 4 maanden die Eukanuba brokken gewoon heel inslikt. De andere pup van 5 maanden eet op het gemakje.

Af en toe moet diegene die schrokt alles uitkotsen en dan eet hij het weer op het gemakje op. Dat beestje heeft wel enorm energie moet ik zeggen.

Heb nu alle brokken al vooraf gebroken zodat het kruimels zijn en dan ipv 2 x per dag het in 4 x te geven. Heb het ooit in NL eens meegemaakt met een schaap die gewoon stikte in zijn eten vanwege het schrokken.

Moet ik hier zien te voorkomen.

Voor zijn gebit geef ik hem dan een bot of een kauwkluif.

In elk geval staan hier al enkel goede tips die ik ook eens kan uitproberen.

patricia
8 september 2005, 21:36
hoi schrokker,
ik heb ook wel eens een tip gehoord over eten schrokken dan moet water bij het voer doen zoveel dat de brokken gaan drijven (ik zou het wel buiten doen)
dan moet hij zijn voer uit het water vissen,
groetjes patries

djara
9 september 2005, 07:28
Hoi Patricia,

Dat heb ik ook al een paar keer geprobeert. Toen hij de eerste keer een hap nam keek hij mij aan met een blik van "wat heb je nu gedaan!!". Maar daarna slurpte hij het water weg en het eten erbij, dat hielp dus ook niet.

Maar sinds een paar dagen begint hij nu rustig te eten, de eerste happen worden nog geschrokt, daarna kauwt hij op de brokjes. Hij is nu een half jaar en heeft zijn gebit al gewisseld. Misschien dat ie slecht kon kauwen met die melktandjes, ik weet het niet, maar sinds zijn nieuwe gebit kauwt hij ook op de hondekoekjes, wat hij voorheen ook niet deed.

Ieder geval bedankt voor alle reacties.
Groetjes Renske

Viola
8 januari 2006, 20:34
Mijn boef heeft ook die vervelende gewoonte om zijn eten zo snel mogelijk naar binnen te schokken.
Ik geef hem daarom 3 x per dag eten in plaats van 3 keer.
Ik ben veel te bang dat hij een maagtorsie krijgt als hij zo schokt.
Misschien ben ik wel te angstig maar het is beter voorkomen zo.

bella
8 januari 2006, 21:52
Hoi Viola,
Mijn boef schrokte ook en ik was ook bang voor een maagdraaiing. Ik ben toen overgegaan op een standaart. Hij krijgt dan mindert lucht binnen en het eten deed hij van dat moment ook rustiger. Misschien een optie?
groetjes,bella

Jaap
17 januari 2006, 11:03
Onze reu stopte op 8.5 maanden jong ineens met eten schrokken, daarvoor leek het wel een stofzuiger. Om onverklaarbare redenen begon hij ineens alles kapot te bijten eer ie het inslikte.

Of het eten op de grond stond of wat hoger maakte niet uit.

We zijn meteen overgestapt op 2 x per dag voeren.

Francine
17 januari 2006, 13:02
Hoi Bella,
Lees net dat jij overgegaan was op een standaard - onze dierenarts heeft ons pas verteld dat bij nader onderzoek het nu was bewezen dat een hond minder lucht naar binnen krijgt als hij vanaf de grond eet. Sinds wij dat doen gaat het beter.
Groetjes, Francine

bella
17 januari 2006, 13:32
Hoi Francine,

Kan je nagaan!!!!! Toch is mijn "standaardervaring"alleen maar positief. Hij kauwt nu wel goed en dit houdt dan weer in dat het op een normale manier in zijn maag komt en niet als 1 grote hoop.
Wie het weet mag het zeggen hahaha
Ik ben soms een beetje knettergek dus wat heb ik gedaan.....zelf iets gegeten (nee geen brokken) op normale hoogte en iets waarbij ik mijn hoofd lager moest houden. De uitkomst van deze ervaring....op het moment dat je je hoofd naar beneden doet hap je lucht. (als je nu een hoestbui van het lachen krijgt dan is het mijn schuld hahaha)

groetjes,Bella

Francine
17 januari 2006, 20:03
Hoi Bella,
Nou ik heb geen hoestbui gekregen hoor, maar moest wel lachen - het blijft uitproberen he. :D
Groetjes, Francine

djerba
17 januari 2006, 20:34
hoi bella
ook ik moest wel lachen dat je dat geprobeert had wel knap hoor dat je er op kwam om dat te doen
gr en een poot van djerba

kevin
27 januari 2006, 23:50
heb 2 boefs
1 teef cosie 2.5 jaar oud en 1 reu eros 7 maand out
met de reu is probleem met eten

ik heb ook alles al geprobeert
water in zijn kom
niks
met zo'n bal waar je korrels in doet , lukte 1 dag , volgende dag bal kapot gebeten terwijl er genoeg in lag :s
sten in zijn kom erbij , smijt gewoon de stenen eruit
aleen van de kom hoger te plaatsen heb ik nog niet geprobeert dat ga ik vanaf morgen eens proberen
poot van cosie en eros
kevin

pubbes
28 januari 2006, 10:51
Ik raad de mensen gewoonlijk ook aan om een grote (gladde) steen in het midden van de bak te leggen zodat de hond er moet rond eten.
Iemand vertelde mij eens dat zijn hond de steen uit zijn bak pakte, op de grond gooide en dus dan verder kon schrokken. Hij heeft de steen dan vastgekleefd.
Ballen hebben volgens mij niet zo'n goed resultaat omdat hij deze gemakkelijk met zijn neus kan omhoog duwen... dus heeft hij er weinig hinder van.

kaya
25 september 2008, 17:58
Hoi ik heb dus ook zo'n schrokop,ze is 4 maand,ze is net een stofzuiger want je hoort haar niet eten,heb het geprobeert brokje voor brokje,dikke steen in haar bak,bak op hoogte,maar ze doet gewoon door.
We hebben ook een boeffie van 18 maand en die heeft haar bak ook op hoogte en eet netjes brokje voor brokje en kauwt ze ook echt.
Wie heeft raad????????????

Albertje

:)$Kaya
:)$Kindy de schrokop

djara
25 september 2008, 19:56
Hoi Albertje

Ik heb dit topic 3 jaar geleden geopend en zat toen net als jij met een harig stofzuigertje. Ik heb van alles geprobeerd maar niets hielp. Toen Masko een half jaar was begon hij ineens rustiger te eten. Misschien dat het tandenwisselen er mee te maken had, maar ik weet het niet. Hij eet nu tenminste zoals het zou moeten.

Pakkie
26 september 2008, 07:20
Mijn teefje, nu twee jaar, krijgt haar brokken helemaal niet in een bak. Ze schrokt ook heel erg en heeft problemen met haar luchtpijp of iets wat daar in de buurt zit. Haar eten op hoogte geven kan leiden tot verstikking, dus dat doen we dan ook niet. Haar in een bak op de grond eten leidt weer tot schrokken en veel lucht, jullie kennen het wel.
Ik strooi haar brokken over de grond (keuken, tuin of kennel) zodat ze brokje voor brokje pakt en ook nog eens moet zoeken waar ze eigenlijk allemaal zijn. Zo doet ze er ook nog wat langer over. :)b

mariella
26 september 2008, 07:27
Je krijgt van die leuke grote ballen waar je brokjes in kan doen en als ze er mee spelen/rollen dan vallen de brokjes er 1 voor 1 uit.
Zijn zo groot als een voetbal dus past wel genoeg in.

Pakkie
26 september 2008, 08:56
Ja, die zijn leuk... Seven vreet die ballen zelf op:eek:

Ylona
26 september 2008, 09:04
Hé Pakkie, die Seven van jou is wel een apart geval hoor ... :D

mariella
26 september 2008, 09:08
Ja, die zijn leuk... Seven vreet die ballen zelf op:eek:

Die hele grote !!!!!!!!!!!!!!!!!
Niet normaal.
Weet je zeker dat het een boef is en geen krokodil :D ;)

Pakkie
26 september 2008, 14:04
Hmmm... hij heeft er wel wat van weg, van een krokodil. Misschien was hij er een in een vorig leven??:D Maar da's niet het enige wat hij opvreet. Hij vindt aardewerkpotten ook niet te versmaden. En wat te denken van toastjes, zonder iets erop... Daar likt hij zijn baard bij af.

djara
26 september 2008, 14:28
Toastje zonder iets erop kan ik nog wel begrijpen... maar aardewerkpotten????
Masko likt meestal zijn baard af als er ergens kaas is. De rest van de eetbare dingen is niet zo belangrijk, maar denk aub niet aan kaas want dan begint het al. Normaal met koekjes pakt hij het rustig aan, maar als je graag je vingers kwijt wilt, dan geef je hem gewoon een stukje kaas :p

mariella
26 september 2008, 15:23
Aardewerkpotten ??????
Hij heeft in ieder geval een sterke maag. ;)

Chanel
26 september 2008, 23:02
Gewoon beetje bij beetje voeren? Dwingen tot kalmte? (= wacht en eet).
Rustig uit de hand laten nemen. Daarna een brokje in de bak leggen, "wacht.... eet" twee brokjes etc. hierna opvoeren.

Hier kennen de meiden (en al onze voorgaande honden) de woorden "rustig, denk aan mijn vingers". Ze eten nu zelfs een stukje leverworst met beleid:o en likken heel voorzichtig het laatste kruimeltje van mijn vingers.

Pakkie
27 september 2008, 02:13
Aardewerkpotten ??????
Hij heeft in ieder geval een sterke maag. ;)

Dat valt wel mee. We zijn hem toen hij net anderhalf was bijna kwijt geweest aan een maag/darmontsteking. De medicijnen wilden maar niet aanslaan.
En nee, dat kwam niet door de aardewerkpotten.
Nu heb ik geen aardewerkpotten meer, maar hij beet ze kapot en ging dan op de scherven sabbelen... Raar beest.

kaya
19 oktober 2008, 17:19
Hoi Albertje

Ik heb dit topic 3 jaar geleden geopend en zat toen net als jij met een harig stofzuigertje. Ik heb van alles geprobeerd maar niets hielp. Toen Masko een half jaar was begon hij ineens rustiger te eten. Misschien dat het tandenwisselen er mee te maken had, maar ik weet het niet. Hij eet nu tenminste zoals het zou moeten.

hoi Kindy is nu 5 maand enzowaar ze kauwt haar brokken,dus het lag toch aan het tanden wisselen,ze is nog wel snel,maar er word gekauwt.:D

:)$Kaya
:)$Kindy