PDA

Volledige versie bekijken : Beetje vreemd gedrag

Kwinty
25 november 2009, 16:57
Ik maak me een beetje zorgen. Kwinty is nu 11,5 jaar en voor zover ik weet gezond. Altijd voor ik ga werken 's-morgens ga ik met haar een wandeling maken rond het park, dan krijgt ze haar eten en leg een koekje in haar mand en dan zeg ik....vrouwtje gaat werken. Dit ritueel kent ze al jaren en dan gaat ze zover ik weet altijd snel erna naar boven en gaat op bed slapen tot ik weer terug kom van m'n werk. Vaak moest ik haar wakker maken om te gaan wandelen (l). Maar de afgelopen twee dagen staat ze me op te wachten bij de deur als ik thuiskom en voor ik de sleutel in het slot heb hoor ik haar piepen en blaffen. Dan zie ik dus ook dat ze beneden gebleven is. Ik dacht ff aan de buren vragen of ze iets gehoord hebben, en ja hoor, vlak nadat ik wegreed heeft ze bijna een uur op en af gejankt :confused:. Ik snap er niets van. Ik zag ook dat ze op de stoel had gestaan die bij het raam staat, en dat doet ze nooit. Kan ze nu ineens niet meer alleen zijn?? Zover ik weet is er niets gebeurt, ik zet altijd de bel af als ze alleen thuis is. Optie dierenarts voor een controle ofzo? Ze heeft wel veel jeuk gehad de laatste tijd maar heb er iets aan gedaan (vlooienallergie). Kan ook niet echt merken of ze pijn heeft al weet ik wel dat boefjes dat goed verborgen kunnen houden. Ik vind het zo zielig dat ze uit haar doen is. Ik ken haar door en door maar kan dit ff niet plaatsen. Ze wil zelfs 's-avonds niet meer naar boven, terwijl ze altijd graag op bed ligt. Is ze onzeker geworden ofzo door haar leeftijd? Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

veyron
25 november 2009, 17:21
zou het kunnen dat ze niet meer naar boven kan? En dat ze daardoor uit haar gewone doen is?

MaraJade
25 november 2009, 17:27
Hoi Kwinty

Misschien inderdaad uit haar doen? Misschien problemen met traplopen en dat ze daardoor uit haar doen is?

Ik zou toch even een dierenarts raadplegen..Weet het anders ook niet. Hoop dat iemand anders je meer raad kan geven.

GRoetjes

Mara

marja-s
25 november 2009, 18:33
Misschien toch de leeftijd? Het gebeurt vaak als de honden ouder worden ze onzxekerder worden en niet zo graag meer alleen zijn. Wat resulteerd in blaffen of/en janken en soms zelfs het bijten op spullen wat ze nooit hebben gedaan.

Hanneke
25 november 2009, 19:03
Ik denk ook een beetje richting de leeftijd . Mien ging op haar oude dag ook vreemd gedrag vertonen,die kon ook zomaar midden in de kamer staan blaffen of pikte ineens alles van tafel af.

Catootje
25 november 2009, 21:37
Als er uitgesloten zou kunnen worden dat ze niets onder de leden heeft zou het best aan de leeftijd kunnen liggen.
Jazz is nu ruim 9, ze kon altijd heel goed alleen zijn, als ik nu te lang weg ben met Yunishka merk ik bij thuiskomst dat ze heeft liggen bijten (poten, flanken).
Als Yunishka bij haar is doet ze het niet.
Daarom gaat ze naar m'n ouders als ik met Yunishka naar show ga.
Jazz gaf nooit om onweer en vuurwerk, maar als het nu onweert wordt ze onrustig en komt ze bij me zitten of liggen. Ook met vuurwerk merk ik dat ze onrustig wordt.
Ik merk dus gedragsveranderingen op bij Jazz en ik ben ervan overtuigd dat dit met de leeftijd te maken heeft. Jouw Boeffie is nog veel ouder en misschien kan ze inderdaad niet meer zo goed tegen het alleen zijn.

Pakkie
26 november 2009, 16:29
Misschien hoort en ziet ze ook wel minder dan voorheen wat haar onzekerder maakt.

Kwinty
26 november 2009, 19:56
Dank je voor jullie reacties. Ik heb ook eens kwinty's fokker gebeld......heb daar nog regelmatig contact mee, want ze vind het altijd leuk om iets van haar 'puppy's' te horen:). Nu dacht ze ook in de richting van een beginnende lichte dementie waarbij ze dan ook wat onzeker wordt, en net als bij mensen weer wat kinds worden en in kwinty's geval weer wat puppy word. Nu ga ik natuurlijk ook opletten of er andere tekenen komen, hoop het niet natuurlijk maar ik hou het maar in m'n achterhoofd. Misschien is het iets anders en gaat het over. Ik wacht het nog maar ff af. Ook adviseerde de fokker eventueel dap :confused: te gebruiken, die schijnt een soort hormonale geur af te geven waar ze rustig van wordt. Heeft iemand daar ervaring mee en waarvoor gebruiken jullie het? Wat betreft onweer en vuurwerk is Kwinty daar ook niet meer kapot van. Vroeger boeide het haar niets, ook niet als we buiten liepen met vuurwerk, maar sinds een jaar of 2 zoekt ze me snel op bij een onweersbui. Maar dat is logisch nu ze ouder is. Ik merk ook wel dat ze ouder aan het worden is......is nu helemaal een knuffelbeer en zo vertederend vaak......m'n meisje (l)

Carla de Vries
1 december 2009, 16:24
Het gedrag is voor mij heel herkenbaar.
Onze vorige hond werd voor de raarste dingen bang en zocht dan bij mij bescherming.
Ik kwam er al achter dat het gehoor en zicht minder aan het worden was waardoor hij onzeker werd.
Aleen thuis blijven kon hij voor een half uurtje en daarna begon hij te piepen en te janken.
Een radio heeft in het begin geholpen maar later heb ik de buren erbij betrokken met de vraag of ze af en toe een kijkje konden nemen.
Ik wilde geen rustgevende pilletjes geven want een hond moet wel een hond blijven.
Ik ben bang dat als je eenmaal gaat beginnen aan pilletjes je steeds meer pilletje moet gaan geven om het effect hetzelfde te houden..
Misschien raken ze er zefs wel verslaaft aan.

Kwinty
3 december 2009, 20:56
Ik dacht eerst dat het de rookmelders waren waar ze zo bang van is en dat het daar aan lag. Deze gaven namelijk een piep steeds snachts en dan kwam ze snel naar boven. Deze zijn inmiddels vervangen en die hoor je niet meer. Nu is er langzaam een link te leggen. Volgens de buurvrouw is ze afgelopen maandag weer ff aan het janken en blaffen geweest en ze zei tegen me dat ze me misschien nu gaat missen nadat we het hele weekend natuurlijk samen zijn. Mijn boefje heeft misschien wel last van de 'Maandagbouvierblues' (I). Dinsdag was het weer stil en heeft ze net als altijd boven gelegen. Ik kan er nog niet echt een touw aan vast knopen maar ik kijk maar even aan of ze dit patroon volhoud.