Volledige versie bekijken : ghp
:)wij zijn zo trots op sir :)
hij heeft 28 maart zijn ghp1 behaalt
speuren 85
appel 92
pakwerk 90
en maandag word hij pas 2jaar
:) :) :)
Snarf
18 april 2004, 17:52
Knap hoor en een uitstekende score als het maximale haalbare resultaat 100 is. Ik kan me voorstellen dat je trots bent op je hond.
Ik heb wel eens gekeken op zo'n hondenclub en het lijkt me heel gaaf om je hond zo te trainen. Jammer genoeg kan ik met mijn honden dit niet doen, want ze kunnen vanwege mijn allergie niet in m'n auto. Trainingen in het zogenaamde "Pakwerken" heb ik nog nooit in het echt gezien.
Over dat pakwerken heb ik een paar vragen. Mischien weet jij op een of meerdere het antwoord.
Ik heb van mijn oom (een oud politieman, helaas nu overleden) ooit begrepen dat ze bij de politie juist liever niet met bouviers werken (pakwerk) omdat bouviers er om bekend staan dat ze te vasthoudend (letterlijk dus) zijn. Een boef zou niet meer op weten te houden als ze eenmaal iemand vast hebben of ie nu stil blijft liggen of niet. Bovendien zouden ze van een eind hout niet erg onder de indruk raken onder meer vanwege hun moed en hoge pijngrens. Hij vertelde me onder meer dat ze bij de politiehondtraining complete bamboestaven op zo'n hond kapot sloegen en dat een boef nog bleef komen (dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een duitse of mechelse herder) en dat de pakwerkers onder de bloeduitstortingen zaten (ondanks de beschermende kleding) van de krachtige beten. De meeste pakwerkers (bij de politie dus) zouden om deze redenen liever niet met bouviers werken. Mijn oom was een dierenliefhebber en deed nooit mee aan dergelijke "proeven van bekwaamheid" of realistische trainingen.
Is het pakwerken zoals dat bij hondenclubs geschiedt zoveel anders dan bij de politie? Met andere woorden is er verschil in de training bij hobby/sport versus beroep? Wordt een hond ook echt geslagen om zijn hardheid te bewijzen?
Ik hoop van niet. Ik heb weinig op met enige vorm van training waarbij dieren worden geslagen. Ik kan me echter voorstellen dat een politiehond voorbereid moet worden op de praktijk en dat een training om die reden zo realistisch mogelijk moet zijn. Immers een angstige of laffe hond kan in de praktijk zijn baas of een operatie in gevaar brengen, maar welk nut heeft dit bij recreatie of sport? Graag jouw visie (of die van iemand anders) .
Ruben en Loes
18 april 2004, 22:34
Sir!!
Van harte gefeliciteerd!!!!!! Echt supergeweldig!!!
groetjes en een knuffel van ons...Ruben en Loes Igor en Boris :) :) :D
hallo snarf
mijn hond doet ghp dat is weer iets anders dan politie training(knpv) ik kan je dus hier niets over vertellen ik weet alleen dat bij ghp niet zo getraind word als dat jij beschrijft,het zou dus best kunnen maar dat weet ik niet.
dus ik ben blij dat mijn hond niet op de proef word gesteld.
ik weet wel er zit enorm veel tijd in de trainingen en het word beloond ook nog :)
groetjes
imported_bella
19 april 2004, 22:25
Van harte gefeliciteerd natuurlijk maar...wat is ghp?????
groetjes,Bella
hallo,
ghp was eerst ipo,het is een honden sport dat bestaat uit 3 onderdelen.
je hebt speuren dan gehoorzaamheid en pakwerk.
groetjes :)
Hallo Allemaal,
Sir van harte met je diploma , leuke score behaald, op naar IPO II.
Hallo Snarf:
Het verschil tussen Ipo en PH africhting is:
Bij de PH wordt er met echt harde honden gewerkt die absolut moed en hardheid moeten hebben van nature.
En vroeger had je deze bouviers nog, die niet loslieten wat je ook deed. Dat is de moed en hardheid die een politie hond van nature moet bezitten. Tegenwoordig zijn er ook nog wel harde honden , maar het wordt steeds moeilijker om deze te vinden, die geschikt zijn voor de PH training.
De politie is gestopt met Bouviers omdat deze te veel onderhoudskosten hebben, denk maar aan trimmen en voedsel. En het werdt steeds moeilijker om geschikte honden te vinden. De politie gebruikt nu bijna altijd mechelaas of kruisingen van deze.
Bij Ipo wordt er ook degelijk gekeken of de boef moed en hardheid bezit, maar er wordt anders getraind. Het programma is veel minder zwaar voor de honden .De boef moet wel zelfstandig werken , maar op een ander niveau dan de KNPV. Er word met een speciale pakwerkersstok op minder gevoelige plaatsen tikken uitgedeeld, deze stok is gevuld met schuim en dus niet te vergelijken met de bamboestokken van de PH training. Ook wordt er niet geschoten op de honden en ook geen voorwerpen naar hem gegooit om zijn moed te testen, want de hond moet dit allemaal ondergaan en dan pas de helper pakken, in de IPO gebeurd dit allemaal niet.
Het bijtwerk is ook totaal verschillend: bij de IPO moet de hond op de speciale bijtmouw bijten, aan de rechterarm. Bij de PH zit de helper in een bijtpak, de hond bijt op het onderbeen of aan de schouder, dus vol op het pak en dat is heel anders dan IPO. De hond wint bij de IPO de buit hetzijnde de mouw, bij de PH wint hij als hij de helper op de grond heeft gewerkt, hij krijgt geen pak of zo.
Dus wordt er bij de IPO op buitdrift gewerkt en bij de PH op stellen van de boef en overgave.
De IPO is dus een echte hobbysport en de PH is nog echt voor de diensthond, die zijn baas in alle omstandigheden verdedigt en desnods er het leven bij laat.
Dat is het verschil tussen de twee . Gr Guda
Hoi Guda,
Bedankt voor de zeer complete uitleg. Het is me nu helemaal duidelijk. Ik dacht dat ze dus bij de politie liever niet een boef hadden omdat dit type hond de helper (pakwerker) te veel beschadigt. Ik snap nu dat het een kwestie is van economie. Schaarste en kosten.
Eerlijk gezegd ben ik daar nog blij om ook. Ik vind het begrijpelijk dat een hond die een politeman (m/v) bij moet staan over bepaalde eigenschappen (moed evt. hardheid) moet beschikken en tot op zekere hoogte begrijp ik ook dat hierop getest en getraint moet worden.
Ik vind het alleen te ver gaan om van je kameraad te EISEN dat hij zijn lijf en leden riskeert en evt. z'n leven voor je geeft. Dit moet op vrijwillige basis vind ik persoonlijk. Dat soort trainingen vind ik dus onzinnig en daar zou de dierenbescherming m.i. wat aan moeten doen. Nogmaals ik verkondig mijn persoonlijke opvattingen. Het is namelijk m.i. niet nodig om overtreders van de wet door een hond te laten aanpakken met het risco dat hij daar iets bij oploopt. Als mijn hond op vrijwillige basis mijn gezin of eigendommen verdedigt en daarbij letsel oploopt of erger dan is dat iets dat meer in de sfeer van een ongeluk ligt. Het is zijn instinct om ons te beschermen. Dat moet en hoef je niet te trainen, dat zit er al in, vooral bij een bouvier.
Mijn hond hoeft zijn leven niet te geven voor mij. Ik EIS dat niet van hem.
Als ik in een gevaarlijke situatie kom dan ben ik natuurlijk wel blij als mijn boeven niet het hazenpad kiezen hoor, maar ik zou het vreselijker vinden als een van mijn vrienden (want dat zijn het) gewond of zelfs gedoodt zou worden in een poging om mij te beschermen. Het is wat anders als het om mijn kind gaat, natuurlijk. Als ze die met hun leven beschermen dan ben ik ze eeuwig dankbaar.
Nogmaals Guda, ik dank je hartelijk voor je uitleg, maar ik moest bovenstaande even kwijt omdat ik me erger aan de opvattingen die sommige mensen koesteren, namelijk dat het maar een hond is. Een beest dat je naar goeddunken kunt gebruiken en desnoods op harde wijze kunt africhten. Als je dan ziet dat ze (die agenten) vaak zo'n afgerichte hond helemaal niet onder controle hebben (politeagenten worden in het heetst van de strijd ook vaak gebeten door de politiehond) dan denk je echt "waar is dit nu voor nodig".
Ook hoe er vroeger in de oorlog een hond gebruikt werd om gevaarlijke missies uit te voeren, mijnen te vegen etc... Je hart breekt er van als je dat leest of ziet in een documentaire.
Enfin dat wilde ik dus even kwijt.
[Gewijzigd door Snarf op 05-08-04 at 12:03 PM]
Hallo Sarf,
In hele bijzondere gevallen is het bij ons in de familie 1x gebeurd dat een bouvier zijn leven gaf voor zijn baasjes en andere mensen. Dat was in de 2e wereldoorlog.
Mijn opa had 2 bouviers van kennel v d Zaanhoeve en deze waren beide PH afgericht. Mijn opa werkte bij Paraat een bewakingsbedrijf ( volgens mij bestaat het nogsteeds)
Ook woonde hij zelf op een boerderij , waar mijn oma en haar gezing boerde. Er zaten zo`n 20 onderduikers op de boerderij en op een kwade dag had iemand ze veraden en kwamen de "Moffen"ze oppakken. Ze moesten over een smalle lange dijk rijden , en veel verkeer was er niet en als dier er wel was waren het de duitser meestal, dus toen ze de bocht om kwamen zag mijn opa ze naderen en waarschuwde de onderduikers, die heel snel het veld in renden naar de schuilplaats. Om de Moffen tegen te houden gaf opa het bevel aan Astor en Roland te stellen en de twee Bouviers gingen zonder aarselen er op af. Er brak paniek uit bij de Moffen , want zulke honden , daar hadden ze niet op gerekend. Door het oponthoud die de 2 Bouviers gaven vluchte iedereen.
Naderhand toen ierdeen weer op de boerderij terug was gekeerd, werd Astor dood aangetroffen, hij was neergeschoten, Roland was ook geraakt maar leefde nog en bewaakte nog de stallem met de koeien er in. Roland heeft het gehaald en hij is nog heel veel jaren mijn opa`s grote kamaraad geweest. Dus ons ras is erg moedig en verdedigt zijn mensen leterlijk tot in de dood.
Zelf train ik ook met mijn Bouviers IPO sport , maar ik gebruik zeker geen hond onwaardige methodes om te trainen en met veel geweld het doel te berijken. Met een vrolijke en speelse methode kom je er ook en je houd je hond heel en gek op zijn baasje.
Groetjes Guda Bouvierkennel v d Saenhoeve
Wat een ontroerend verhaal Guda! Als je zoiets hoort of leest lopen de rillingen over je rug.
Mijn oom is door zijn hond ook het leven gered omdat een stroper op hem wilde schieten en zijn hond er voor sprong. Zijn hond heeft het schot hagel of grof zout overleeft , maar was wel daarna blind. Ik denk niet dat een mens zo'n schot hagel/zout van dichtbij in je gezicht overleeft.
Ik ben het met je eens dat de bouvier een hondenras is om trots op te zijn. Je hoort helaas ook verhalen van mensen die een hond juist kopen vanwege zijn reputatie. De Rotweiler en Dobermann Pinscher zijn daar een goed voorbeeld van. Ook het Bouvier ras is in het verleden (en mischien nog wel) het slachtoffer geweest van dit soort lieden die het om een idrukwekkende verschijning gaat waarmee ze hun eigen schriele postuur en/of minderwaardigheidscomplex proberen te compenseren. Het zijn dat soort mensen die een hond gaan africhten om hem lekker "scherp" te maken.
Ik hoop dat een goede verreniging dat soort mensen met de verkeerde motieven er uit weet te halen.
Wat heb je trouwens aan een hond die een inbreker kan stellen als de Nederlandse Wet je verbiedt je bezittingen te (laten)verdedigen. Men noemt dat "eigenrichting" ofwel voor eigen rechter spelen... Je mag tenslotte ook je deurknop niet onder stroom zetten of landmijnen in je oprit ingraven. Er zijn (recente) voorbeelden genoeg van mensen die hun bezittingen of dat van andere verdedigden en zelf in de gevangenis belandden.
Ook mag je (afgerichte) hond een inbreker niet (dodelijk) verwonden. Dus een afgerichte hond is, als het gaat om het praktische nut, een nutteloos (want je mag het niet gebruiken) en mogelijk zelfs illegaal wapen.
Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer je zelf een vechtsport beoefent (bijv. karate) en daar voor traint. Gebruik je dan je handen om je te verdedigen tegen een met een mes gewapende overvaller en je slaat deze in het ziekenhuis, dan worden je handen beschouwd als dodelijke wapens. Belachelijk toch? Een kennis van me moest zijn twee dobermanns af laten maken omdat ze een inbreker dood gebeten hadden. De familie van de inbreker was het eens dat de inbreker straf verdiend had, maar niet de doostraf. Mijn kennis (zelf jurist) heeft het niet zover laten komen dat zijn hondekinders een spuitje kregen, maar is ge-emigreerd en heeft zijn maatjes meegenomen.
Ik vind zelf een goed opgevoede hond belangrijk en zou best met hem willen trainen , maar dan volgens jouw methode "Met een vrolijke en speelse methode kom je er ook". Tenslotte zit veel van wat we zoeken en verwachten van onze moedige trouwe kameraad al in het karakter. Daar hebben we 'm toch juist voor gekozen? Het komt er vanzelf uit.
Groetjes van Frans (Snarf)
ja guda ben het met je eens .
ik train ook met mijn hond maar op een normale wijze ik heb ook een enorme band met mijn hond en hij doet alles voor me :) gewoon geweldig.
hij ligt bij ons ook gewoon binnen .wij zijn nu op het gemak verder aan het trainen voor zijn 2.
groetjes sir
imported_bella
10 mei 2004, 21:48
Het verhaal van Guda is meer dan ontroerend. Het moet verschrikkelijk zijn je hond te verliezen door de moffen. Ik ben zelf van joodse komaf dus dit verhaal greep mij dubbel aan. Bedankt voor het vertellen van dit verhaal Guda.
gtoet,Bella
Ik heb met veel interesse jullie verhalen gelezen. Sommigen waren erg indrukwekkend. Mijn mening? Ik weet het eerlijk gezegd nog niet... Ik heb sinds 7 maanden mijn boefje uit het asiel, op die manier trainen hoef ik natuurlijk niet over na te denken, een mooie oude dag met vaak een lekker wandelingetje, iedere dag spelen, en lekker veel aandacht, is voldoende. Toch, ik denk, mocht ik ooit een jong boefje tegenkomen, misschien is het dan wel leuk, lekker intensief te trainen! Andere kant, je weet het nooit natuurlijk, 1 foute baas, 1 hondje wat een beetje in de war is.... Ik weet het echt nog niet! Ik ben een echte leek, dus pakwerk lijkt me ergens wel gevaarlijk... En intensief met een hond trainen lijkt me weer heel leuk....
hallo renata
je hoeft je geen zorgen te maken dit is namelijk ook mijn 1ste hond waar ik mee train en je ziet gaat geweldig.tenminste ik ben dik content :D .
dat het gevaarlijk is dat is niet waar!!!
de hond word gewoon gek op die mouw gemaakt.er zit totaal geen agressie in de sport,het is de bezittersdrang v.d. hond.
mijn hond loopt tussen kinderen en zit binnen ,thuis is het echt een knuffel en op het plein wild hij gewoon die mouw hebben.
ik kan je aanraden om gewoon eens op een club te gaan kijken dan zie je het zelf.
groetjes sir
Hoi Sir,
Misschien moest ik dat maar eens gaan doen ja, een keertje kijken waar ze aan het trainen zijn! Ik kan natuurlijk pas echt mijn mening geven als ik weet waar ik over praat, dat klopt helemaal ja. In ieder geval, mijn boefje wordt dit jaar 9, voor haar is het geen optie meer. Maar ter orientatie, ja, ik wil het eigenlijk wel een keer zien...
Groetjes Renata
Hallo Allemaal,
Trainen met je Boef Ipo, G&G of Behendigheid is gewoon harstike leuk,voor de Baasjes en voor de hond lekker bezig zijn.
Bij de IPO wordt er natuurlijk wel andere eisen aan de hond en geleider gesteld dan in de andere takken van sport. Je hond moet wel fysiek en geestelijk goed in enkaar steken, anders wordt er geen pakwerk mee gedaan. Ook wordt er naar de geleider gekeken, agresievelingen of mafkezen hebben niets in de sport te zoeken. Renata ga gerust eens bij een Bouvierdersuurgroep kijken, je vindt de lokaties op de site van de Bouvierclub. Of bij een NBG vereniging bij jou in de buurt.
Wij werken sportief met onze honden, en die zijn er helemaal gek op. Als ik mijn trainingsspulletjes aan het pakken ben , dan willen ze gelijk weg , hup op naar de club lekker werken.
Voor thuis zijn mijn Bouviers wel waaks, en ze verdedigen mij en de andere baasjes wel.
Lang geleden wilde 2 donkergekleurde figuren mijn Honda MB bromfiets stelen, nu Astra mijn oude Bouvier had ze gehoord en die is dwars door het achterraam gesprongen en heeft ze in de schuur gehouden , net zo lang tot dat de gewaarschuwde politie ze kwam ophalen. Donkere mensen kunnen echt bleek worden hoor, inbreken bij ons is nooit meer gebeurd.
De politie moest wel vreselijk lachen, en haast maakte zij ook niet toen ik zij"er zitten 2 inbrekers in de schuur met onze Bouvier erbij. Lekker laten zitten zeiden zij , dat zal ze leren intebreken.
De twee waren daning toegetakeld, wij hebben er nooit iets van gehoord dat het verboden was.
Overal op mijn poort , hekken staan grote waarschuwings borden"Pas op Waakhonden" met natuurlijk een mooie sticker van de Bouvier erbij. Betreden op eigen risico.
Astra was een zeer goede PH en IPO III hond , ze had maar een makkesje als je bewoog liet ze niet los, en die inbrekers bleven maar bewegen, ze had de lekkerste nacht van haar leven.
De hele bende is opgerold , ze leverde MB`s op bestelling en ze hadden een blauwe nodig. Fout helemaal Fout, niet bij Bouviers inbreken .
Groetjes Guda
imported_bella
3 juni 2004, 21:24
wat een prachtig verhaal guda, de bouvier ten voeten uit!!!!
Ik voel mij ook altijd veilig met mijn paard naast mij.
groetjes,bella
Renata
3 juni 2004, 21:40
Dat was inderdaad een mooi verhaal ja! Nou, ik heb het gedaan, ik ben naar een avondje gaan kijken waarbij ze manwerk deden, want zo noemen ze dat toch? Pakwerk dus. Ik vond het prachtig om te zien, die honden hadden er stuk voor stuk plezier in! En ik begon te denken, als ik nou toch eens ooit mijn boefje zo mooi onder controle zou kunnen hebben..... Jawel, het kriebelt ;) Maar voor nu hoop ik dat mn boefje lekker nog heel lang bij me is, kleintje erbij is voor mij geen optie, want mijn majesteit heeft graag alleenrecht. En dus lees ik zoveel mogelijk over pakwerk e.d., en bereid me goed voor op wat (n)ooit gaat komen.
Hallo Renata,
Goed dat je zo prettige ervaring heb gehad met het Pakwerk. Bouviers werken heel erg graag voor hun baasje en ja heel gehoorzaam kunnen ze ook worden. Misschien ooit in de toekomst een nieuwe jonge Boef en dan gaan trainen. Je kunt ook op 20 juni gaan kijken bij de Bouvierclubmatch in Heteren bij manege de Fruithof, daar wordt dan gewerkt door IPO honden en ook geshowd .
Kun je ook veel opsteken hoe veel verschillende sporten er bedreven worden met de Boef.
Groetjes Guda
Bouvierkennel v d Saenhoeve
Renata
14 juni 2004, 20:29
Hoi Guda,
Het zal er nog even om spannen of ik die dag kan, maar voor de zekerheid, heb je misschien een indicatie wanneer het begint? En misschien een adres? Als het binnen de mogelijkheden ligt, wil ik het zeker wel zien, lijkt me erg interessant! Bedankt voor de tip.
Groetjes Renata
sir
6 december 2004, 11:48
wil even door geven hoe trots we zijn op onze boef :) .
hij heeft gisteren zijn ghp 3 behaald.
verleden jaar december heeft hij zijn vzh behaald en 1 jaar later heeft hij zijn 3 behaald.
superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr:D :)
sir
roosje
6 december 2004, 14:02
Jessica,
van harte proficiat met dit geweldige resultaat!
Wilma
4 januari 2005, 11:40
Een vraagje:
Is GHP erkend en zoja waar staat deze afkorting voor?
sir
4 januari 2005, 11:52
hallo wilma,
ghp is herkent en dat hete eerst ipo,als je op de voor pagina kijkt van deze
site daar staat ipo beschreven en wat het inhoud.
groetjes sir
Gazondabber
4 januari 2005, 15:59
Ik heb ook een klein vraagje over het pakwerk.
Ik ben nu een gewoon gehoorzaamheidsprogramma aan het doorlopen (geen idee hoe het echt noemt hier in belgië) Maar heb er al over nagedacht om na dit ook een pakwerktraining te doorlopen.
Maar heb dit altijd afgehouden omdat ik denk dat mijn boefje er niet echt voor geschikt is.
Ze is nogal schuchter naar nieuwe dingen en is redelijk bang van karakter, ze is ook nog maar 9 maanden en heb geen benul of dit normaal is bij deze leeftijd of dat je er toch al de moedige bouvier moet zien doorkomen.
Als ze zo blijft zie ik het niet in dat ze geschikt zou zijn voor een ander trainingsprogramma dan die gehoorzammhied.
Wat is jullie mening hierover?
Het is wel een schatje zo trouwens ff terzeide en wil ook niet haar gaan forceren naar ander gedrag tegenover ons ;)
sir
5 januari 2005, 17:37
hallo gazondabber,
de hond zal tenopzichte van jullie geen ander gedrag gaan vertonen:) want onze boef is tenopzichte van ons een echte troetelbeer.
pakwerk word op een spelende manier aangeleerd alleen hoe verder dat je komt
dan pas kun je zien of de hond het echt aan kan.
het kan best zijn dat je hond het fijn vind om te doen maar dan zou je eens naar een club moeten gaan en de boef eens laten plagen met een jute zak.(neem hier wel de tijd )de hond moet leren wat hij op het veld gaat doen.
van de andere kant gehoorzaamheid is ook een sport opzich als je het maar samen graag doet.
groetjes sir
Gazondabber
5 januari 2005, 18:27
hehe als je haar plaagt met zo'n zak vrees ik dat die zak niet lang gaat blijven leven ;) net zoals met kousen of alle andere stoffe dingen, haar favo speeltje is een paar kousen bij elkaar opgesoft in 1 grote kous, een koortje eraan en rondhollen erachter ;)
maar ik ga toch eens wat info vragen dan bij ons op de club.
Maar wat is de best aan te raden leeftijd van je bouf om hiermee te beginnen?
chris
5 januari 2005, 20:31
Hallo Gazondabber,ik ben begonnen met het pakwerk op een leeftijd van 18 maanden.Je kan vroeger beginnen maar ik doe het niet omdat hij nog in volledige groei zit en pakwerk is wel belastend voor de hond .Maar eens de 14 maanden gepaseert kunnen zijn botten wel tegen een stootje.
Gazondabber
5 januari 2005, 23:48
ok bedankt! dan ga ik nog eventjes wachten om er daadwerkelijk mee te beginnen en eerst verder volop de gehoorzaamheid proberen af te werken ;)
chris
6 januari 2005, 16:34
ok bedankt! dan ga ik nog eventjes wachten om er daadwerkelijk mee te beginnen en eerst verder volop de gehoorzaamheid proberen af te werken ;)
Jamaar,dat is mijn persoonlijke mening hé over het pakwerk.Als je een goede pakwerker hebt(geen macho)kan je ook nu beginnen zonder veel risico.Met speuren zou ik zeker nu al beginnen maar laat je best begeleiden door mensen met ervaring in het speuren.Ook het appél is strenger dan het gewone gehoorzaamheidsprogramma,waarmee ik bedoel dat de oefeningen veel secuurder afgewerkt zijn.Persoonlijk zou ik geen andere sport meer willen beoefenen dan ghp omdat het werkelijk een teamwerk is tussen geleider en hond.Succes
Gijs
3 februari 2005, 19:25
hallo wilma,
ghp is herkent en dat hete eerst ipo,als je op de voor pagina kijkt van deze
site daar staat ipo beschreven en wat het inhoud.
groetjes sir
Beste Sir
Ik heb op diverse werkhondensites gekeken maar er wordt toch steeds gesproken over IPO.
Waarom heet de cursus bij jouw dan GHP en waar staat deze afkorting voor?
sir
3 februari 2005, 22:31
hallo gijs
ik speel in belgie en daar is de naam ipo veranderd naar ghp ik weet niet of ze
dat hier in nl ook hebben verandert maar het is een en hetzelde.
net als iwr en rci is allemaal een pot nat.
dus het heet niet alleen bij mij ghp maar in heel belgie messchien eens kijken dan op een belgischesite.
veel succes met het verder zoeken
groetjes sir