PDA

Volledige versie bekijken : Dominante Reu

fredor
11 juni 2005, 18:52
Ik heb een bouvier van bijna 3 en sinds een week een pup van 9 weken. Nu wil de oudste de pup steeds "berijden" . Hoever kan en mag ik dit laten gebeuren. Ik vind het er niet "fris" uitzien. Zal de dominante echt helemaal doorzetten of is dat in de natuur geregeld dat er op een bepaald moment toch gestopt wordt uit zichzelf? De pup is ook een reu.
Graag advies...Groeten, Fredor.

Malou
12 juni 2005, 21:00
Wat jouw reu doet is niets anders dan even bevestigen aan de pup dat hij de baas is.
Dat kan helemaal geen kwaad en ik zou proberen het te negeren als ik jouw was.
Mocht het te erg worden dan kun je altijd je reu even laten weten dat het genoeg is.
Je zult zien dat het vanzelf minder zal worden.
Succes met je pup en je andere bouvier

Zagaha
12 juni 2005, 22:27
Hoi!
Ik heb dit twee maal meegemaakt. Elke keer als er een pup in huis kwam deden de oudere reuem dit. Ik heb het nooit geaccepteerd en altijd direct afgestraft, door een kort NEE.
Na een aantal keren het toch geprobeerd te hebben, was het over.
Succes!

fredor
14 juni 2005, 18:39
Alle eerst wil ik jullie hartelijk bedanken voor jullie reactie

Ik moet zeggen het wordt de laaste tijd al minder
dus ik denk dat ik het nog maar even aan moet kijken en als het tever gaat
moet in grijpen.

nogmaals bedankt voor jullie reactie

groeten fredor

Hitaca
23 augustus 2005, 14:03
Ik heb een bouvier van bijna 3 en sinds een week een pup van 9 weken. Nu wil de oudste de pup steeds "berijden" . Hoever kan en mag ik dit laten gebeuren. Ik vind het er niet "fris" uitzien. Zal de dominante echt helemaal doorzetten of is dat in de natuur geregeld dat er op een bepaald moment toch gestopt wordt uit zichzelf? De pup is ook een reu.
Graag advies...Groeten, Fredor.

Volgens mij mag je dit niet toelaten. Ik heb momenteel een Golden teef van 10 jaar oud en een Bouvier teef van 22 maanden.
Toen de Bouvier enkele weken bij ons was begon zij de Golden te berijden, langs voor, langs achter, het had geen belang. Mijn Golden is vrij onderdanig, dus die reageerde niet.
Ik heb ditvoorgelegd aan mijn dierenarts en kreeg de volgende uitleg:
als baas ben JIJ de ROEDELLEIDER. ENKEL de roedelleider heeft het RECHT om te dekken. Dus de lagergeplaatsten hebben dit recht niet, en zeker niet in het BIJZIJN van de leider. Dus moet je het verbieden! Als je het natuurlijk niet ziet, kan je ook niets zeggen. Mijn Bouvier heeft nog wel de neiging om dit te doen als ze loops staat. Ik kom daar onmiddellijk in tussen ( verbied het dus), maar ondertussen heeft mijn Golden geleerd zich te verdedigen.
Vermits reuen meer het dekgedrag vertonen dan teven denk ik dat je zeker moet in tussenkomen.
Succes!