Brenda
19 november 2002, 21:18
Ik zoek tips om inpikken in het verstek tegen te gaan.
Iemand raad of tips voor mij?
guda
20 november 2002, 15:03
Origineel geplaatst door Brenda
Ik zoek tips om inpikken in het verstek tegen te gaan.
Iemand raad of tips voor mij?
Hallo Brenda,
Om het inpikken bij het verstek tegen te gaan , laat je de hond aan de langelijn aanrevieren op een prikband. Je hebt wel hulp van anderen nodig die al bij de pakwerker in /bij het verstek staat. De helper neemt de langelijn al van jou over bij het klaarmaken tot revieren en legt hem uit naar het verstek, je geeft het comando"revier: en je hond gaat naar het verstek. De helper moet zorgen dat de lijn goed strak blijft- maar wel dat je hond goed voor de pakwerker kan komen, zonder al te veel hinder en moet dan geen gelegenheid tot inpitten geven en gelijk streng corrigeren met ruk en stem. Ook jullie pakwerker kan door zijn houding de hond verhinderen te inpitten, hij moet als het ware de hond van de mouw afkijken en bij inpitten een harde tik met de stok geven.
Je kan deze oefening eerst voor het verstek uitvoeren bij een vluchtdeur, en als het goed gaat er weer in.
Wees wel verzekerd dat je een hardehond hebt die deze methode aankan, want een zachte hond kan dit niet hebben en reviert en blaft dus nooit meer in het verstek aan.
Gr Guda
chris
26 december 2003, 14:57
hallo brenda,
wanneer je hond inpikt bij het revieren zou je eindelijk een hele stap moeten terugkeren in je training.
het kan ook anders,ga met je hond voor de pakwerker staan.geef bevel revier,wanneer hij inpikt geef je het bevel liggen(timeout),de pakwerker verwijdertzich,na 1 minuut komt de pakwerker terug,begin de oefening opnieuw,
3 maal mooi aanblaffen is beloning(pakwerker begint te werken en hond mag inbijten),
maw,geef de hond de kans niet om in te bijten
werk stapsgewijs: bevel revier,2 maal blaffen,beloning
bevel revier,3 maal blaffen,beloning
bevel revier,4 maal blaffen,inpikken,geen beloning(pakwerker verwijdert zich)
stap terug keren naar 3 maal blaffen,wanneer de hond dit goed beheerst opbouwen naar 4 maal blaffen.
correctie tijdens de aanleerfase zou ik niet gebruiken omdat de hond in gesloten toestand komt(vermijding van de correctie)en niets meer leert.
succes