PDA

Volledige versie bekijken : Naast de fiets lopen

djara
30 oktober 2003, 13:13
Hoe oud moet een boef zijn als ik met haar wil gaan fietsen?

Carin
30 oktober 2003, 15:03
om te gaan fietsen met je bouvier kun je het beste wachten tot hij of zij 1 jaar oud is. dan is ze zo goed als uitgegroeid, voor die tijd kun je meer kwaad dan goed doen naast de fiets met betrekking op de HD,je krijgt dan te veel frictie in de gewrichten en dat is niet goed.
dus wachten tot hij of zij een jaar is en dan langzaam op gaan bouwen.

groetjes Carin

djara
30 oktober 2003, 18:27
Bedankt Carin voor je antwoord.
Ik zal dan nog een aantal maanden moeten wachten, maar dat is niet erg.

Mick
30 november 2003, 21:05
Weet je misschien ook hoe je je hond dat het beste kunt leren???

Carin
1 december 2003, 08:27
Hoi Mick,

Het aanleren om naast de fiets te lopen is niet echt moeilijk, maar je moet er wel de tijd voor nemen.
Kijk eerst eens hoe je boef reageert op de fiets als je samen met je hond gaat wandelen en dan de fiets aan je andere hand meeneemt. dus hond links fiets rechts.
als hij daar niet raar op reageert dan kun je dit uitbreiden door de fiets en de hond aan een kant van je te nemen, als dat ook goed gaat ga je met je voet op de trapper staan en een beetje steppen. dan komt er wat vaart in en zo kun je langzaamaan gewoon op de fiets gaan zitten, maar zorg in het begin dat je niet te hard gaat fietsen, en de hond alleen in draf naast de fiets laten lopen. en de hond altijd aan de rechterkant van de fiets, dan loopt hij aan de binnenkant en dat is een stuk veiliger.

nog een tip, zorg dat het zadel van de fiets LAAG staat zodat je zo met je voeten bij de grond kunt, je zou namelijk niet de eerste zijn die zo een lelijke val maakt met de hond en de fiets.

groetjes en veel plezier met het fietsen
Carin

Snarf
2 december 2003, 08:38
Hoi Carin e.a.,

Ik heb in het verleden ook wel gefietst met mijn hond(en) maar met mijn oude boef van 12 gaat het niet meer en omdat ik die niet alleen thuis wil laten is het al weer een poosje geleden, maar misschien heb je wat aan mijn tips.

Zorg er voor regelmatig van tempo te wisselen en zeker in het begin niet te lang achter elkaar. Bouw het dus op, en last pauze's in, bijvoorbeeld om behoefte te doen (de hond ;) ), de omgeving te verkennen e.d. Ook moet je op het terrein letten waar je fietst en hij/zij loopt. Let bijvoorbeeld goed op glas e.d. Als je hond fel op katten is, let daar dan vooral op en stap zonodig af zodat je hem/haar bijtijds kan corrigeren. Laat je hond ook niet te lang/veel op asfalt lopen, want de voetzolen slijten dan te snel. Let vooral op bij warm weer en neem wat te drinken mee voor onderweg. Er zijn speciale drinkflesjes voor honden te koop.

Een bouvier is geen wolf en heeft een andere gang en minder uithoudingsvermogen, hoeveel je ook met hem traint. Je kan op een gegeven moment gerust een paar uur met hem/haar gaan fietsen mits je voorafgaande opmerkingen in je achterhoofd houdt.

Oh ja dat schiet me nog te binnen, er zijn ook speciale hulpmiddelen om de lijn aan de fiets te bevestigen, maar zelf heb ik daar geen ervaring mee, mischien anderen?

[Gewijzigd door Snarf op 12-02-03 at 09:39 AM]

Carin
2 december 2003, 08:51
hoi Frans,
het zijn inderdaad goeie tips die je geeft voor het fietsen. alleen als je een jonge hond gaat leren om naast de fiets te lopen zijn tempowisselingen nog niet echt raadzaam, de hond moet eerst leren dat hij netjes naast je blijft en dat leer je makkelijker in een langzame draf, en als hij dat dan eenmaal kan kun je wat versnellingen in het fietsen brengen. laat alleen de hond altijd in draf naast de fiets lopen, want als je hem laat galoperen krijg je erg last van rollende ruggen en ze bouwen er geen bespiering mee op.

de springer want zo heet dat ding dat je aan je fiets kan bevestigen om de hond aan te bevestigen, ieder moet het voor zichzelf bepalen maar ik heb er persoonlijk alleen maar slechte ervaringen mee.
ze zijn zo ontworpen dat de bevestiging los gaat als de hond plotseling gaat zitten om bijvoorbeeld zijn behoefte te doen.
maar het schiet dus ook los als de hond een plotselinge ruk geeft omdat hij bijvoorbeeld een kat ziet waar hij achteraan wil.
dat is bij mij dus gebeurd en de hond is bijna onder een vrachtwagen terecht gekomen. Het is gelukkig allemaal net goed gegaan maar ik ben me helemaal kapot geschrokken.
voor mij dus geen springer meer, ik houd de lijn gewoon in de hand en als de hond gaat zitten om zijn behoefte te doen dan stop ik wel. maar vaak gebeurd dat niet want ik laat de honden eerst goed uit voordat ze naast de fiets mee mogen.

groetjes Carin