PDA

Volledige versie bekijken : Pup of oudere hond?

Lisa
6 februari 2010, 15:42
Onze bouvier is inmiddels 9 jaar oud en wij willen er graag een bouvier bij gaan nemen.
De vraag waar wij meezitten is of we dan beter voor een oudere bouvier kunnen gaan of een pup.
Ik heb gelezen dat een pup bij een oudere hond erg belastend kan zijn en dat wil ik voorkomen.
Anderzijds wil ik graag een pup omdat je deze kunt opvoeden naar wens.
Bij een ouder bouvier krijg je toch een stukje verleden mee wat niet bekend is.
Onze vragen zijn of er onder jullie mensen zijn die ervaring hebben met een pup bij een oudere bouvier of juist andersom.
Maakt het nog uit welk geslacht wij kiezen?
Met 9 jaar is onze bouvier niet druk meer maar kan dat veranderen bij de komst van een pup of oudere bouvier of pup erbij?
Graag jullie adviezen als jullie die voor ons hebben.
Dank je wel.

loraine
6 februari 2010, 15:50
Mijn inziens moet een oudere hond toch wel met een pup kunnnen. Wanneer de oude het zat is, zal die de pup normaliter ook zelf corrigeren. Hoor/lees zelfs verhalen dat de "oudjes" zelfs nog jong worden. Zelf ben je er ook bij, wanneer de kleinen loopt de donderjagen bij de oudere.
Weet het zelf niet, heb altijd 1 hond, maar heb vrienden met paar honden.
Zoals je zelf typt, een pup kun je helemaal zelf opvoeden, dit is voor ieder persoonlijk. Pup of een "asielhond".
Succes, ben benieuwd wat de keus zou zijn

Catootje
6 februari 2010, 18:46
Jazz was 8 jaar oud toen pup Yunishka in huis kwam.
Ik vond het heel spannend, zou dat wel goed komen? Zou het niet teveel zijn voor mijn Bolle?
Nou, echt niet hoor!
Jazz vond het in het begin maar niets, zo'n frummel dat je uitdaagt en "belaagt", maar al heel snel merkte ik aan haar dat ze het toch wel érg leuk vond!
Jazz ging weer spelen en gek doen, ze werd vrolijker en levendiger.
Ik heb er geen seconde spijt van gehad! Een oudere Boef had ik bij haar niet kunnen plaatsen, al zou een reu misschien wel goed zijn gegaan.
Inmiddels is Jazz 9,5 en Yunishka 1,5 jaar oud. Ze spelen en rennen nog steeds samen en Jazz blijft er jong bij ;)

Dazzle
7 februari 2010, 08:25
Hier alleen maar positieve ervaringen.
De oudere hond ondergaat werkelijk zo'n geweldige oppepper met weer een pup erbij, zowel in het gedrag als zelfs bij lichamelijke gebreken.
Wordt het bij een oudere hond iets teveel dan laat ie dat wel weten, gelijk een goede leerschool voor de pup hoe de hondentaal in elkaar steekt.
Heb nu een (geen boef) teef en een boef reu, vind persoonlijk combi teef en reu het fijnste.

marja-s
8 februari 2010, 10:15
Een pup bij een oudere hond kan prima! Kan de oudere hond mee helpen opvoeden. Vaak pept het de oudere hond wat meer op. Ik heb nu 2 reuen en 1 teef wat heel leuk is maar had hiervoor alleen teven bij elkaar en ook dat ging prima, ligt dus een beetje aan je eigen voorkeur. Maar wat het ook wordt heel veel plezier hiermee!!!!!!!!!!

Lisa
8 februari 2010, 19:16
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Zo te lezen heeft een pup de voorkeur en bij ons was dat eigenlijk ook al zo maar we twijfelde of het niet te druk zou worden voor hem.
Waar we nog wel mee zitten is de vraag hoe onze reu gaat reageren als wij voor een teefje kiezen en zij straks loops wordt.
Zou hij daar heftig op reageren of valt dat wel mee?
Tot welke leeftijd kan een reu uberhaub dekken?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar wij willen hier beslist de juiste keus maken.

Dazzle
9 februari 2010, 07:41
Juist goed al die vragen, dat jullie dit allemaal in overweging meenemen en een wel bewust besluit nemen.
Een reu bij een loopse teef onder één dak, kan een reu behoorlijk van slag brengen, dit kan zich uiten in het niet meer willen eten, de boel bij elkaar janken etc.. niet voorspelbaar van te voren, zit tuurlijk wel gradaties in, maar die hormonen kunnen aardig wat teweeg brengen. En gezien normaal gesproken een teef om de 6 maanden loops wordt, een terugkerend "proces". Of dus een reu erbij. Nu ben ik zelf absoluut geen voorstander van meerdere intacte reuen bij elkaar, zeker met dominante karakters, maar de meningen zijn hierover verdeeld.
Gezien onze teef is gesterilisserd i.v.m. HD, hebben we hier gelukkig geen last van deze hormoon perikelingen.
Succes met je keuze.

Ton
12 februari 2010, 13:01
Een reu kan tot op zeer hoge leeftijd nog nakomelingen verwekken.
Hij zal dan zeker gaan reageren als jullie besluiten een teefje te nemen en ze wordt loops.
Het voordeel is dat hij zich wel heel jong gaat voelen :)
Een teefje is altijd de beste combinatie die je kunt nemen.
Een reu kan ook maar afhankelijk van de dominantie die de ene reu op de andere heeft hoeft leeftijd daar geen rol bij te betekenen.
Zelf zou ik eerder kiezen voor een pup dan een oudere hond omdat je nooit weet hoe een ouder hond reageert op je bouvier.
Een pup past zich vrij snel aan en weet al vrij snel welke plek hij staat.
Ook leert hij de goede dingen van jullie oude bouvier, om die reden nemen eigenaars er een pup bij omdat ze graag een deel van het karakter willen overbrengen van de oudere hond.
Heeft jullie oude bouvier slechte eigenschappen dan worden die tevens overgenomen.
Succes met jullie beslissing en laat even weten wat de keus is geworden.

Brakenhoven
27 april 2010, 15:06
Hoi wij hebben al 22 jaar bouviers gehad en hebben er altijd een puppy bijgenomen als onze bouvier de leeftijd van 9 bereikt.
Ik weet wel dat niet elke bouvier 9 jaar wordt maar tot nu toe hebben wij daarin geluk gehad.
Wij hebben nooit problemen ondervonden dat het niet goed gaat samen.
Je moet wel opletten dat de pup je oudje een beetje rust geeft op zijn tijd want een pup kan vervelend zijn tegen oude honden.
Een oudere hond weet ik niet, het heeft toch een geschiedenis die je niet weet en ik zou niet het risico willen nemen dat mijn oudje daar de dupe van wordt.
Wat ik zeker weet is dat een pup voor een beetje wordt opgevoed door je oudje waardoor je toch herkenning gaat zien als straks je oudje er niet meer is.
Een pup erbij plaatsen is ons goed bevallen door de jaren heen.

Wilma
8 mei 2010, 13:04
Ik zou kiezen voor een pup want je weet nooit wat voor en geschiedenis een oudere hond heeft.

Viola
9 mei 2010, 10:34
Een pup heeft de voorkeur maar een hond die herplaatst moet worden is ook een goede mogelijkheid.
Daarvan kun je meestal wel te weet komen hoe de bouvier in zijn omgang is.
Wat dacht je van een baasje wat overleden is?
De bouvier zou dan dubbel de dupe worden als hij geen kans meer zou krijgen.

ellyE
9 mei 2010, 20:26
wij hebben allebei gehad. ik heb destijds een pup (reu) bij onze 10 jaar oude teef gezet, het ging hartstikke goed. automatisch worden de huisregels doorgegeven en de teef werd weer hartstikke speels. nadeel: ze ging de pup verdedigen tegen iedereen die voorbij kwam, voor die tijd keek ze nooit naar een andere hond. toen ze 12 werd het omgekeerde: ging de inmiddels 2 jaar oude reu "zijn" teef verdedigen.
nu hebben we een bijna 2 jaar oude reu uit het asiel geplaatst bij mijn zeer dominante 4 jaar oude teef. hij was aan komen lopen, er was niets van zijn voorgeschiedenis bekend. maar soms heb je een gevoel, dit gaat goed en we hebben hem genomen. hij is de allerliefste hond van de wereld, absoluut geen wegloper. de teef is er erg van opgeknapt: ze leerde weer normaal spelen met haar nieuwe maatje, dus we hebben weer een leuk stel honden.

je moet vooral je eigen gevoel volgen, als je de tijd hebt voor een pup, moet je dat lekker doen. en als je de asiel bouviers bekijkt op internet, en je ziet een spetter ertussen, dan kun je kijken of je die stap wilt zetten. je weet nooit van te voren waar problemen zijn, maar je kan altijd naar een oplossing zoeken.

kenter
11 mei 2010, 11:38
Wij hebben op Rowan na allemaal herplaatsers..( sters..teven haha)
Dat Rowan kwam was Brista niet oud, maar we hadden nog een oude kruising poedel/friese stabij..onze Shirley.
Deze had Brista ook al opgevoed en toen Rowan kwam heeft ze hem ook opgevoed..Brista moest niks van hem weten eerst en later was ze te ruw voor hem..
Toen Rowan te ruw voor Shirley werd heeft Brista het weer overgenomen..nu kunnen Brista en Rowan niet meer buiten elkaar..althans, Brista maakt het niet veel uit maar Rowan kan geen minuut buiten zijn Brissie..(l-)
Dus pup bij oudere hond is echt prima..

Chanel
11 mei 2010, 21:13
Als ik de keuze had zou een volgende keer absoluut weer kiezen voor een pup bij een oudere hond.
Een volwassen hond waar je geen enkele achtergrond van kent heeft al "bagage" die moet passen in de omgeving. Past dit niet, dan kan dit een zeer onaangename situatie worden (helaas al diverse malen meegemaakt).
Sinds kort hebben wij de derde volwassen hond (reu) bij onze teven. Hiervan kennen wij wel de achtergrond (was onze pup) en hebben hem zeker het eerste jaar van nabij meegemaakt. Binnen twee dagen was het alsof hij vanaf het begin hier was. In dit geval heeft een volwassen hond mijn voorkeur.

Maar, wanneer je helemaal opnieuw moet beginnen...... een pup past zich aan en kan je nog sturen. Buiten dat is mijn ervaring dat de oudere hond een positieve oppepper krijgt wanneer er een jong ding binnen komt vallen.

Dazzle
13 mei 2010, 08:26
Ondertussen zijn er een paar maanden verstreken, benieuwd of er al een beslissing is gevallen en of er evt. al vervolg stappen zijn ondernomen?

Lisa
19 oktober 2010, 20:44
Sorry door priveomstandigheden ben ik al een tijd niet meer op het forum geweest.
Helaas zit een 2e bouvier er niet meer in door de priveomstandigheden en zal ik over een tijdje alleen zijn met mijn bouvier.
Als ik weer op op de zetel zit laat ik jullie meer weten

Catootje
19 oktober 2010, 22:07
Dat zijn minder goede berichten, sterkte met alles en hopelijk horen we snel weer van je.

Groetjes, Carin.

annebasco
20 oktober 2010, 10:08
Heel veel sterkte Lisa en je boefje zal een grote troost zijn voor je!

kenter
20 oktober 2010, 17:04
Wat er ook aan de hand is, heel veel sterkte en boeffies zijn echte troosters hoor..(l)

Anita
20 oktober 2010, 20:17
Sterkte Lisa met wat komen gaat , een troost je boef zal je nooit laten vallen laat dat een grote steun voor je zijn.