PDA

Volledige versie bekijken : vraagje over pups ( staart)

mirjam25
6 maart 2010, 14:24
hoi allemaal

Ik heb een vraag eigenlijk voor mijn schoonouders.
zij hebben altijd bouvier's gehad maar die waren allemaal zonder staart
nu mag het niet meer, wat we weten en begrip voor hebben , maar toch willen ze heel graag een pup (reu) zonder staart.
de kleur bouvier liefst zwart,
ik heb wel eens gehoord en gelezen dat er wel eens een pup met een korte (geen) staart word geboren.
of dit echt zo is en de hond dan verder gezond is weet ik niet maar als er een pup is zonder staart of heel kort,en gezond en een reu zou ik dat graag willen weten voor mijn schoonouders zij willen graag weer een bouvier maar zonder een lange staart
een discussie over een staart hoef ik niet want onze tommy heeft er wel ee"n dus ik ben er niet tegen.
graag reacties als u een pup weet of te koop heb met deze aangeboren korte staart
u kunt me ook mailen groet mirjam25:)$

Pakkie
6 maart 2010, 14:28
Dat er Bouviers geboren worden zonder staart komt sporadisch voor, maar het fijne weet ik daar niet van.
Als je schoonouders echt een Bouvier zonder staart willen kunnen ze een Bouvier kopen uit bijv. Spanje. Voor meer informatie verwijs ik je door naar Hangijzer. Die weet er alles van.
Als je hier in de ledenlijst Hangijzer intypt kun je haar vinden.

loraine
6 maart 2010, 14:37
Haha, dat wilde ik net ook al zeggen, die kennel.
Ze kunnen zo geboren worden, maar dan is de staart qua lengte ertussen in. Niet zoals we gewend zijn, kort gecoupeerd.

http://www.everyoneweb.com/vandedeelgaard/ zie deze link, een kennel bij mij in de buurt. Kijk maar of je het mooi vind. Moet je even naar foto's gaan.

Pakkie
6 maart 2010, 14:45
om weer even ouderwets off topic te dwalen: Twee zielen één gedachte... jij denkt het en ik schrijf het.

loraine
6 maart 2010, 14:54
Hahaha...........net een stel, hè??????? (bij wijze dan)

Pakkie
6 maart 2010, 15:08
een forumstel.... of een bankstel... hahaha.

loraine
6 maart 2010, 15:11
Boevenstel.....of boevig stel

Pakkie
6 maart 2010, 15:20
Die laatste is wel een hele goede Loraine...

Dat is wat wij zijn...een boevig stel!!! Met een stel boeven.

loraine
6 maart 2010, 15:23
Hihi, echt wel. Hoe krijgen we het overigens steeds voor mekaar off topic te gaan.........boevig stel dat we zijn (I)
Maar ja, heb mijn antwoord hierboven al staan. Sorry, Mirjam

Pakkie
6 maart 2010, 16:00
Ik hoop niet dat dit een al te serieus forum behoort te zijn, want ik grijp eigenlijk automatisch andermans berichten aan om off topic te gaan. Het begin van een draadje doet mij weer aan andere dingen denken, ik schrijf graag en zie daar: het leed is weer geschiedt.

Ik ga mijn best doen om niet meer zovaak af te dwalen...

loraine
6 maart 2010, 16:36
Dat voornemen heb ik altijd, maar gaat altijd anders. Kan dan maar beter niet typen. Is ook een paar keer fout gegaan.

mirjam25
6 maart 2010, 16:52
:) hihi ik vind t prima dat jullie zo gezellig met elkaar dollen deze vraag is al redelijk goed door jullie beantwoord ben de adviezen al wezen volgen en ik ben verder makkelijk haha t moet toch kunnen effe lekker gek doen op de forum mijn vraag mag wel nog steeds beantwoord worden voor meer kansen voor mijn schoonouders voor een pup met korte staart. alvast bedankt:p

Pakkie
7 maart 2010, 07:28
Ik ben blij dat je het luchtig opvat... Anders had ik je misschien moeten paaien met chocolade, of iets anders lekker.;)

loraine
7 maart 2010, 08:35
Cote d'Or of zo.......best lekker, schijnt men het hier te vinden nl.......IK niet hoor :p

Champ
7 maart 2010, 20:34
hoi allemaal

Ik heb een vraag eigenlijk voor mijn schoonouders.
zij hebben altijd bouvier's gehad maar die waren allemaal zonder staart
nu mag het niet meer, wat we weten en begrip voor hebben , maar toch willen ze heel graag een pup (reu) zonder staart.
de kleur bouvier liefst zwart,
ik heb wel eens gehoord en gelezen dat er wel eens een pup met een korte (geen) staart word geboren.
of dit echt zo is en de hond dan verder gezond is weet ik niet maar als er een pup is zonder staart of heel kort,en gezond en een reu zou ik dat graag willen weten voor mijn schoonouders zij willen graag weer een bouvier maar zonder een lange staart
een discussie over een staart hoef ik niet want onze tommy heeft er wel ee"n dus ik ben er niet tegen.
graag reacties als u een pup weet of te koop heb met deze aangeboren korte staart
u kunt me ook mailen groet mirjam25:)$
Pups van bouviers worden nooit met korte staart geboren.
Het verhaal is de lucht in gebracht door fokkers die het coupeerverbod wilde omzeilen.
Toen dit uitlekte kwam het verhaal van de knikstaarten erbij.
Als je nu een nest tegenkomt waar de fokker beweert dat de pups zonder staart zijn geboren dan zou ik er werk van maken als de fokker niet kan aantonen dat het waar is.
Een fokker moet medisch kunnen aantonen dat de staarten er niet aan zaten.
Ik wil wedden dat een fokker dit nooit heeft als alle pups zgn zonder staart zijn geboren.
Erop fokken is onmogelijk, anders waren er al heel veel fokkers mee begonnen.

wg veck
7 maart 2010, 21:16
argos had ook een korte staart en die was niet gecoupeerd.
de dierenarts had er ook naar gekeken en die heeft gezegd dat er niet gecoupeerd is

loraine
8 maart 2010, 06:23
Hier in het dorp is een bouvier met een kortere staart dan normaal.....zijn zus woont ook hier in dorp, MET een staart. Dus ze kunnen WEL degelijk met een kortere staart geboren. Is niet zoals de gecoupeerde staart, dat niet. In het entingboekje staat dit dus ook vermeld door DA, dat de hond zo geboren is. Dus het is GEEN verhaal die de lucht in is gebracht.

johnny
8 maart 2010, 21:25
Pups van bouviers worden nooit met korte staart geboren
Als je dit beweert dan word het tjd om u een beetje beter te verdiepen in uw ras

Als je nu een nest tegenkomt waar de fokker beweert dat de pups zonder staart zijn geboren dan zou ik er werk van maken als de fokker niet kan aantonen dat het waar is.
Er is een heel groot verschil over hoe een aangeboren kortstaart aanvoelt in vergelijking met een gecoupeerde staart

Ik wil wedden dat een fokker dit nooit heeft als alle pups zgn zonder staart zijn geboren.
In 1 nest vind je mmestal een mengeling van kort- , halflang- en lange staarten

Erop fokken is onmogelijk, anders waren er al heel veel fokkers mee begonnen.
Ik ga nu niet beweren dat je selectief kan fokken op een korte staart maar ik weet wel als 1 der ouderdieren een geboren kortstaart is dan krijg je kortstaarten in het nest , dus denk ik dat het mogelijk is om selectief op kortstaart te fokken

mvg , Johnny

Ans-m
9 maart 2010, 00:25
Ook dit is me te moeilijk ,en wij fokken toch al 28 jaar volgens de regels ,heb nog nooit een pup geboren zien worden zonder staart .
Wij hebben ook nog nooit een blonde pup tussen onze zwarte pups gehad !
Maar ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een teef twee keer loops wordt binnen zeven maanden .
Dus wie weet wat er nog voor ons verassingen komen !

Groetjes Ans en de boefkes

loraine
9 maart 2010, 19:26
Ze hebben wel een staart, zit tussen het gecoupeerde en de volle staart van onze huidige boeven in. Kunt het beter een kortstaartige bouvier noemen. zie de link die ik bij pagina 1, mijn 1e advies gegeven heb. Kun je het zien. Tja, en oordeel zelf......

Joani
9 maart 2010, 19:32
mijn ouders hadden vroeger een blonde boef die was ook geboren met een korte staart, zon stokje zeg maar. dus het kan inderdaad wel.

Wilma
9 maart 2010, 20:23
Ook dit is me te moeilijk ,en wij fokken toch al 28 jaar volgens de regels ,heb nog nooit een pup geboren zien worden zonder staart .
Wij hebben ook nog nooit een blonde pup tussen onze zwarte pups gehad !
Maar ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een teef twee keer loops wordt binnen zeven maanden .
Dus wie weet wat er nog voor ons verassingen komen !

Groetjes Ans en de boefkes
Heb ik een uniek exemplaar dan?
Hier een dame elke 2,5 maand loops.
Ik ben er al mee bij de da geweest maar die adviseert een sterilisatie om van het probleem af te komen.
Volgens hem komt het bij grote rassen vaker voor dat de loopheids niet volgens het boekje loop.
Medisch is er niks aan de hand.

johnny
9 maart 2010, 22:01
beste Loraine ,
Kortstaarten worden geboren met een staartlengte varierend tussen 1 en 25 cm , dus ze kunnen wel zo kort zijn als een gecoupeerde

Beste Ans ,
Als je een reu zoekt waarvan je ZEKER kortstaarten hebt moet je maar een seintje geven , ook dit kan volgens de regels van de raad van Beheer .

Mvg , Johnny

loraine
10 maart 2010, 06:26
beste Loraine ,
Kortstaarten worden geboren met een staartlengte varierend tussen 1 en 25 cm , dus ze kunnen wel zo kort zijn als een gecoupeerde

Beste Ans ,
Als je een reu zoekt waarvan je ZEKER kortstaarten hebt moet je maar een seintje geven , ook dit kan volgens de regels van de raad van Beheer .

Mvg , Johnny

ok dat wist ik niet. Die link van die kennel toont nl ook behoorlijke lange "kortstaart boefjes"...Iig weet iedereen nu, dat het geen fabeltje is.

John
12 maart 2010, 11:55
beste Loraine ,

Beste Ans ,

Mvg , Johnny
Maar hoe zit het dan met de voorschriften van de rasvereniging?
Spreken we van parallel import?
M.a.w zijn het mazen in de regels die het mogelijk maken?

johnny
12 maart 2010, 19:07
John ,

Ik vrees dat je jezelf zal moeten duidelijker uitdrukken ,
wat bedoel je met parallel import ?
Ik kan je het volgende zeggen , bouviers worden al kortstaart geboren zolang als er bouviers zijn .
het word vermeld op de stamboom .
als je de rasstandaard van de bouvier leest zal je bij staarten aantreffen dat ze kunnen geboren worden met een korte staart , zie http://www.bouvierkennel.net/images/rasstandaard/rasstandaard.htm
welke voorschriften van de rasvereninging ?
welke mazen in het net ?

Zo te zien heb ik meer vragen dan u

Mvg , johnny

John
13 maart 2010, 21:24
Beste Johnny,Ik kan niet anders dan toegeven dat ik er naast zat.Ik heb nooit geweten dat een kortstaart in de rasstandaard voorkomt en altijd gedacht dat het een term was die gebruikt werd om couperen toe te staan.Weer wat geleert en dat na zoveel jaar.Bedankt voor de uitleg en de verwijzing naar de rasstandaard.Ik heb er weleens naar gezocht maar zelfs op dit forum is het een speld in de hooiberg.

johnny
14 maart 2010, 10:09
Beste Johnny,Ik kan niet anders dan toegeven dat ik er naast zat.Ik heb nooit geweten dat een kortstaart in de rasstandaard voorkomt en altijd gedacht dat het een term was die gebruikt werd om couperen toe te staan.Weer wat geleert en dat na zoveel jaar.Bedankt voor de uitleg en de verwijzing naar de rasstandaard.Ik heb er weleens naar gezocht maar zelfs op dit forum is het een speld in de hooiberg.

Beste John,
Ik veronderstelde dat dit onderwerp algemeen gekent was onder de bouvier mensen , daar er in het boek van G.F van Gink-van Es (ook wel eens de bouvierbijbel genoemd ) op pagina 158 een foto staat van King van Dafzicht met kroost , 9 van de 12 pups geboren zonder staart .
Ook deze King vind ik terug in de stamboom van mijn teef als ik 7 generaties terugkijk .
Ik ga hier natuurlijk ook niet beweren dat het nooit is gebeurt zoals jij het voorstelt .
Ook kan ik je nog vertellen dat het in Nederland bij de africhters een gekent fenomeen is , en het komt dan ook regelmatig voor bij de werklijnen

Mvg , johnny

John
14 maart 2010, 19:28
Bedankt johnny voor deze informatie.
Sorry maar het was mij echt niet bekent
Ik ben al een tijd op zoek naar de laatste druk van het boek van Gink-van Es.
Het is nergens meer te krijgen.
Het zou niet gek zijn als het weer een keer uitgebracht zou worden.
Ik denk dat er genoeg belangstelling voor zou zijn.

Anita
15 maart 2010, 10:37
Beste John

Ik ben aan het google gegaan voor het boek van Gink-van Es en ze zijn nog verkrijgbaar ik weet niet of het dan de laatste druk is
maar ik heb verschillende aanbieders gezien mischien dat je wat aan deze informatie heb.

Groetjes Anitaxxx

Bedankt johnny voor deze informatie.
Sorry maar het was mij echt niet bekent
Ik ben al een tijd op zoek naar de laatste druk van het boek van Gink-van Es.
Het is nergens meer te krijgen.
Het zou niet gek zijn als het weer een keer uitgebracht zou worden.
Ik denk dat er genoeg belangstelling voor zou zijn.

Wilma
19 maart 2010, 21:20
De laatste druk van het boek die Gink-van Es heeft geschreven is uit 1988.
Het is een blauw boek.
Ik weet dat het boek daarvoor elk jaar opnieuw werd gedrukt.
Het werd dan aangevuld met nieuw kampioenen en soms wat update informatie.
Het boek kun je alleen nog tweede hands op de kop tikken.

Chanel
19 maart 2010, 22:19
Vinden Bouvierliefhebbers het nu echt van wezenlijk belang of er al dan geen staart (lees: stukje verlenging) aan zit????:confused:

loraine
20 maart 2010, 06:47
Bij sommigen dus waarschijnlijk wel. Denk dat het altijd zal spelen onder de bouvierliefhebbers. Kijk naar de reacties wanneer ik loop met de hond. Meeste positief maar sommigen.......