PDA

Volledige versie bekijken : Bouvier en gehoorzaamheid

Cathy Goossens
29 maart 2010, 21:54
Hallo,

Ik ben al bijna 4 jaar intensief bezig met mijn bouvier klaar te stomen voor de wedstrijden gehoorzaamheid. Hier in België zijn er weinige die met een bouvier meedoen aan deze wedstrijden. De laatste 2 jaar ben ik zelf de enige. Ik vroeg mij af of het in Nederland meer gedaan wordt met bouviers. Ik moet het steeds opnemen tegen de goedgetrainde herdershonden. Maar als ik dan win (lees als mijn Frodo er heel veel zin in heeft) dan is het nog eens zo leuk. Want mijn bouvier kent het programma perfect maar heeft zijn goede en zijn slechte dagen. Meestal gaat hij toch per wedstrijd voor 1 "0". Maar soms laat hij zien wat hij kan en is iedereen onder de indruk.
Ik vroeg mij af of er onder jullie nog mensen zijn die deelnemen aan wedstrijden gehoorzaamheid en wat jullie ervaringen zijn. Frodo is nu net 4 geworden en tijdens de trainingen doet het hij meestal super. Het grote probleem met die wedstrijden is dat ik tijdens de wedstrijd enkel mag belonen met mijn stem. En hij doet alles als hij weet dat er een beloning volgt maar wil die liefst in de vorm van een balletje of een snoepje. Plus dat ik op wedstrijd meestal nogal zenuwachtig ben en dat breng je over op je hond natuurlijk. Groetjes:p

loraine
30 maart 2010, 11:40
Wist niet eens dat er wedstrijden waren in gehoorzaamheid! Is echt nieuw voor me. Kan me ook voorstellen dat je het nog leuker vind dat je hond eens de herders verslaat....:)
Dat van dat zenuwachtig zijn en op hond overbrengen kan ik me wel iets bij voorstellen. Dat heeft volgens mij iedereen.
Succes met wedstrijden.

Cathy Goossens
30 maart 2010, 12:08
Ja hoor in België zijn er in verschillende verbonden wedstrijden gehoorzaamheid. In de categorie dat Frodo zit moet je volgende oefeningen kunnen. Wandeling zonder leiband en de hond mag geen 60 cm afwijken met verschillende obstakels onderweg. Weigeren lokaas. Zoeken van een blokje. Apporteren. 2 minuten blijven liggen in de nabijheid van andere honden en begeleider op 8m afstand. Terugzenden plaats met 1 toestel. Achterlaten in houding zit samen met andere honden en begeleiders maken een wandeling. Hond naar geleider met 2 toestellen. Betasten en tanden laten zien. Lawaai en beweging. Rond een groep honden wandelen aan leiband. Dus je ziet hij moet best wel wat kunnen . Frodo heeft een operatie ondergaan als hij 6 maanden was ivm ED. Dit is dus zowat de enige sport die we samen kunnen uitoefenen zonder zijn gewrichten te belasten.
Het is ook een leuke groep zo op die wedstrijden. We hebben ook 1 wedstrijd in Nederland in Groede bij Country Dogs. Deze club is sinds dit jaar aangesloten bij ons verbond.
Ik zal nog eens wat fotos posten die genomen zijn op wedstrijd.
Groetjes,
Cathy

MaraJade
30 maart 2010, 17:20
Hoi Cathy

Ik loop zelf alleen nog maar Breitensport wedstrijden (zijn dit jaar 3x in België). Ook ik ben de enige die met een bouvier meedoet, dus herken het heel erg wat je schrijft. Maar misschien ooit eens aan wat andere wedstrijden meedoen al weet ik niet zeker of er hier ook gehoorzaamheidswedstrijden zijn.

Succes met Frodo en misschien komen we elkaar wel eens tegen.
Gr.

Mara

Cathy Goossens
30 maart 2010, 18:46
Hoi Mara,

Wat zijn Breitensport wedstrijden?

Groetjes,
Cathy

loraine
30 maart 2010, 19:13
Even op internet zoeken, zie je er ook foto's bij. Of in topic, cursus zoeken, daar staat het ook bij vermeld.
Lijkt me ook heel leuk.
Doe nu sinds 4 lessen behendigheid met onze Rodan.

ellyE
30 maart 2010, 20:05
Loraine, ik liep met mijn vorige Bouvier al wedstrijd G&G !! Toen hij 7 of 8 was, ben ik er mee gestopt, want het is voor ons uit het oosten altijd heeel vroeg opstaan, een heel eind rijden en dan 1 minuut lopen. en als je dan geluk hebt, doet zo'n bouvier precies in die ene minuut wat de bedoeling is. tsja en soms dus niet....
maar wat mij vooral is bijgebeleven, is dat he heel gezellig is, tijdens zo'n wedstrijd. bij de volgende wedstrijd, zie je weer veel bekenden, je praat de hele dag over honden, erg leuk!

Cathy Goossens
30 maart 2010, 20:46
Dat is bij ons op de wedstrijden ook zo. Ik heb met mijn jack ook agility (behendigheid) gedaan en ik vond het ook spijtig dat dit op 1 minuut voorbij is en voor een jack russel is het meestal nog vlugger gedaan. Met gehoorzaamheid ben je toch minstens 20 minuten met je hond op het plein en dit is toch een groot verschil. En ook een bouvier heeft soms wel geen zin om te doen wat je zou willen dat hij doet. Maar ook dan mag je je programma volledig afwerken en moet je niet stoppen.
En dan het napraten met de andere spelers is o zo leuk. De sfeer is er ook vriendschappelijk en geen vijandschap tss de verschillende spelers. Ja ik kijk uit naar het begin van het seizoen. 18 april beginnen we er terug aan. Wij moeten er ook wel meestal vroeg voor uit de veren want meestal is het toch een uur rijden. Maar je kan altijd vragen om in de namiddag te spelen en dat scheelt al hé.
Groetjes
Cathy en Frodo

MaraJade
31 maart 2010, 18:05
Hoi Cathy

Wij moeten vaak wel meer als een uur rijden. Soms wel meer dan twee uur, maar ach, dat heb je er wel voor over.

KOm je anders een keertje kijken bij een van de wedstrijden in België?

Gr.

mara

Cathy Goossens
31 maart 2010, 18:20
Hallo Mara,

Ik heb de data eens nagekeken en ga het zeker in mijn agenda noteren. Heist op den Berg is niet zo ver voor ons.

Groetjes,
Cathy

Rob
1 april 2010, 18:44
Ook bij de africhting worden wedstrijden op gehoorzaamheid gehouden
Het gaat dan om de VZH (verkeers zekere hond)
Je loopt dan niet alleen met bouviers maar ook met andere rassen.
Bij voldoende belangstelling wordt het ook gedaan bij dressuurgroepen van de bouvier

Pakkie
7 april 2010, 15:27
Ik ken zeker drie mensen in België die met Bouviers in België deelnemen aan wedstrijden Gehoorzaamheid. Wat ik begreep is het Belgische programma behoorlijk anders dan het Nederlandse programma.
Doe jij, Cathy, dan een ander programma dan zij dat doen?

Cathy Goossens
8 april 2010, 12:02
Ja, waarschijnlijk zitten zij bij een ander verbond. De programma's stemmen meestal wel grotendeels overeen. De basis is hetzelfde maar de categorieën zijn anders of bepaalde extra oefening of andere details waar de keurders op letten. Maar in België zijn verschillende verbonden die wedstrijden gehoorzaamheid houden. Ik ben bij het VVH. Een klein verbond (meestal rond de 40 honden per wedstrijd) maar wel heel gezellig en een vriendschappelijke sfeer tss de verschillende clubs. (waaronder trouwens 2 clubs in nederland Aardenburg en Groede)
Wat het verschil is met het programma in Nederland dat weet ik niet.
Wel fijn te lezen dat er nog mensen zijn met bouviers die meedoen. Wij hebben bij ons op de club ook al eens een wedstrijd gehad van een ander verbond en ook daar weer geen enkele bouvier..
Ik was nochtans supertrots of mijn boefje gisteren tijdens de training!! Hij had een topdag en had zin om alles te doen wat ik vroeg.. Was wel leuk dat hij eens liet zien wat hij allemaal kon..
Hij is 4 minuten blijven liggen terwijl wij het plein hadden verlaten. Hij heeft zijn terugzenden plaats gedaan op 25 meter met wel 5 toestellen ertussen en de plaats was op een tafel. Hij heeft zijn blokje perfect gaan zoeken met zijn neus want het terrein lag vol verkeerskegels die omver lagen en bij elke kegel moesten we een beweging maken alsof we ons blokje achterlieten en in een kegel deden we dit echt. En hij vertrok als een speer en vanaf de eerste kegel neus op de grond en hij was binnen de kortste keren bij mij met zijn blokje in zitvoor.. Zijn standen vanop een afstand van 25 meter vanop een toestel met vering en dit was dan nog een schuin geplaatst tegen een tafeltje... achteruitstappen naast mij ging ook vanzelf... Hond naar geleider met onderbreking deed hij ook.. en zo kan ik nog wel wat verder gaan..; Ik was echt supertrots want ik weet dat hij het kan maar ja hij laat het niet altijd zien...

Cathy Goossens
20 april 2010, 18:48
Zondag was het de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen..en de zon scheen... en het was warm.. en Frodo had er geen zin in... Het eerste deel begon niet goed.. hij had nog nooit gehoord van de commando's ZIT en AAN DE VOET en deed dus gewoon of hij mij niet hoorde... na 2 maal herhalen bedacht hij zich en deed toch wat ik vroeg... Er was ook een Ierse Setter en Frodo vond die helemaal niet zo leuk en die lag nou net naast hem... maar het was warm dus bleef hij toch maar liggen tijdens de blijfoefening... Het eerste deel van zo een wedstrijd bestaat uit enkele gezamelijke oefeningen. Al bij al deed hij het nog goed. Toen we daarna onze individuele oefeningen mochten doen was ik zenuwachtig maar het ging echt goed... Frodo deed het weliswaas rustig aan maaaar hij deed het wel... De eindscore was 378/400 en was goed voor een derde plaats.. ik was superblij en superfier op mijn boefje.. De nummer 2 had 380/400 en de nummer 4 316/400 dus we hadden het echt wel goed gedaan!!:)$ Volgende week is het in Aardenburg en dat is in Nederland en een nieuwe club bij ons verbond. Spannend ik kijk er al naar uit!!

loraine
20 april 2010, 19:06
Hé dat is een mooie score, zeker gezien het weer.....zelfs wij hadden het hier warm in de tuin met stilzitten, dus laat staan een boeffie in de zon en dan nog moeten luisteren :)b
De nr 2 had maar 2 punten meer, dus toppie:D

Serin
20 april 2010, 20:16
Ik heb met Arras ook een ganse tijd het gehoorzaamheidsprogramma gevolgd in België, op 2 jaar had hij zijn brevet. De bedoeling was om hierna ook af en toe een wedstrijd te doen, maar na mijn bevalling van ons 2de zoontje en onze verhuis woonden we verder van de club is dit er eigenlijk niet meer van gekomen. Arras deed het na een tijdje ook niet graag meer, zijn uiteindelijk ook altijd dezefde oefeingen gericht op wedstrijd. Hij haatte de onderbreking, ik ook. Hij kon het wel maar deze oefening is zeer demotiverend voor de hond. Ik heb nogal gehoord van mensen die GP1 spelen dat zij het er hetzelfde over denken. Mijn mening is dat het gehoorzaamheidsprogramma in België ideaal is als je een border collie hebt, die wil graag honderd keer dezelfde oefening doen. Persoonlijk vindt ik het hier een saai programma. Ik hoop met mijn volgende boef te kunnen gaan speuren of mss GWR te kunnen doen, veel meer uitdaging voor hond en baasje.

Cathy Goossens
20 april 2010, 20:52
Hier wil ik toch wel even op reageren... of het saai wordt of niet hangt heel veel af van hoe je trainingen invult. Wij trainen 2 x per week en hebben 3 verschillende trainers die elke week wisselen. Elk heeft zijn specialiteit en steeds vinden ze weer nieuwe dingen uit die dikwijls helemaal niets met de wedstrijden te maken hebben. Het moet wel degelijk leuk blijven voor baasje en hond. Wij doen ook niet elke training alle oefeningen en doen heel veel alternatieve dingen. Vorige week bijvoorbeeld was het meer gebaseerd op het denken van de hond en hem gaan uitdagen om commando's op alternatieve wijze te gebruiken. Onze club is naast het atletiekterrein en we waren met 4. We hadden jassen en petten verwisseld en ons dan verdoken opgesteld op een lijn . We mochten onze hond 1 maal roepen en moesten naar de grond kijken... dan was het aan de hond om naar de juiste persoon te gaan en niet naar de juiste jas. Je zag de honden twijfelen en denken en het was niet voor elke hond evident om zijn baasje te vinden. Ook wij waren onder de indruk en zagen dat het voor de honden moeilijker was dan we dachten. Wij trainen ook op de parking tussen en auto's en in de koffers... en in de kantine en in het bos en... ze vinden altijd wel nieuwe dingen uit. Het is soms zelfs rond het wedstrijdseizoen dringend eens nodig dat we het programma herhalen zodat we het tenminste nog weten. In ons verbond zijn slechts 8 wedstrijden dus het zou erg zijn moesten we ons daar alleen naar richten. Dus het gehoorzaamheidsprogramma hoeft echt niet saai te zijn voor baasje en voor de hond. Bij ons komt het spelelement tss baasje en hond ook erg aan bod . Als beloning wordt er dikwijks een balletje gegooid of mag de hond zijn tanden in een touw zetten en eens goed trekken. Ik en Frodo doen het na 4 jaar nog steeds graag en gaan met plezier het plein op. Dus als het voor jou saai was dan heeft dat veel met de invulling van de trainingen te maken.. Bij mij is het alvast niet en het maakt de band tss mij en frodo alleen nog maar hechter. Bij ons doen de bordercollies trouwens bijna allemaal agility en geen gehoorzaamheid. Het speuren komt bij ons ook uitgebreid aan bod en gaat verder dan alleen een blokje zoeken op een afgelegde weg die ze hebben gezien.. Dus je ziet het hoeft helemaal niet saai te zijn. Dit moest ik toch even kwijt!!

ellyE
20 april 2010, 21:47
Serin heeft helemaal gelijk dat de meeste gehoorzaamheidscursussen veel te saai zijn voor onze bouviers.
maar zoals jij jouw training omschrijft Cathy, dat klinkt hartstikke leuk! dan is het leuk om te trainen en soms eens een wedstrijd te doen.

loraine
21 april 2010, 06:31
Zoals jij het omschrijft blijven jullie het leuk maken voor de hond...daar gaat het om. Anders zou het idd saai zijn. Klinkt idd leuk zoals je het omschrijft. Heb van die wedstrijden iig nooit gehoord. Waarschijnlijk dat als Serin het zo gekregen had, ze er mss anders over zou denken.
Ieder zijn ervaring, heb ik ook met cursussen.

Serin
21 april 2010, 14:59
Zoals jij omschrijft lijkt me wel heel tof, met veel afwisseling. Heb in 2 clubs getraint, wij gingen nooit van het plein af, en ook grotere groepen. Ik denk wel dat men op vlak van training en hondensport verder staat in Nederland dan in België. Jullie hebben ook veel meer disciplines dan bij ons. Ik wil zeker geen kritiek geven bij de mensen die ons training gegeven hebben, want deze hadden wel het beste met ons voor. Arras houd gewoon van afwisseling in de training en door de grote groepen in begin dat ik trainde stond de verveling er af en toe wel. Mochten dan wel een aandachtsoefeing doen als we niemand stoorden, maar dit vond ik spijtig. Als Arras hem verveelde op training toen hij een jaar oud was dan sprong hij vanuit zit naast mij in de lucht tot naast mijn hoofd (ik ben 1,67 m). Tegenwoordig vind ik leuker om te gaan fietsen met hem. Dit is eigenlijk verboden in België, maar je moet er toch iets mee doen hé. Op dat vlak ben ik echt jaloers op de nederlanders: hier mag je nergens je hond loslaten, mogen ze enkel in de winter op strand (aan de leiband). Chance dat Breskens niet zo lang rijden is. Op dat vlak zitten jullie wel echt goed hoor!

loraine
21 april 2010, 15:41
Waarom mag in België de hond niet mee aan de fiets???
Nou, hier mag je je hond alleen los laten in de speciale gebieden hiervoor, of is dat in België niet. Word hier ook steeds meer aan de riem, het uitlaten. In het bos altijd aan de riem, logisch, gezien het wild dat opgejaagd kan worden.

Cathy Goossens
21 april 2010, 16:36
Ik ben wel van België hé. Ik denk dat de inhoud van een training gewoon afhangt van de club en natuurlijk het aantal in de groep. Wij zijn met maximum 6 in onze groep en als ze er allemaal zijn vind ik dit soms ook lang wachten maar wij moeten ook niet wachten en mogen steeds op een ander deel van het terrein met onze hond bezig zijn zonder natuurlijk de werkende hond te storen. Maar de meeste honden kennen elkaar al jaren en vormen dus geen probleem. Wat ik ook belangrijk vind en wat ze bij ons ook nastreven is dat de honden werken met kwispelende staarten en niet op een onderdanige manier en van "moeten". Wij zijn een kleine club maar ik vind dat wel goed want grotere clubs gaan het veel moeilijker hebben om het op die manier te doen. Ik ben van het platteland en kan frodo hier in de velden gerust loslaten en er is niemand die er iets van zegt. Straks training ik kijk er al naar uit!! Groetjes

flik
11 september 2010, 20:49
Hoi Cathy,

Ik doe ook gehoorzaamheid met bouviers, al meer dan 15 jaar, dus je bent echt niet de enige hoor. In onze club alleen al zitten 3 bouviers in programma 2, 2 in programma 1 en enkele in de debutanten.
Ik weet niet bij welk verbond je speelt, bij ST Hubertus allensinds niet, aan je uitleg van de oefeningen te verstaan (die lijken mij net iets anders dan wat wij moeten doen ?).

Veel succes, een bouvier moet echt niet onderdoen voor een border of een mechelaar !