Volledige versie bekijken : Bench ja of nee?
paulien
25 juli 2005, 12:26
Het eerste weekend van september is het zover... Dan komt onze Doerak (blonde bouvier reu) bij ons wonen! We hebben er superveel zin in!!! Doerak is 8,5 week als ie bij ons komt. Onze hond zal voornamelijk buiten leven. We hebben de hele schuur verbouwd en daar zal zijn binnenverblijf zijn en de rest van de dag kan hij van de tuin gebruik maken. Als wij thuis zijn kan hij zowel bij ons binnen zijn als buiten, wat ie zelf graag wil. Nu ben ik nog aan het twijfelen over een bench. Moeten we een bench aanschaffen en zo ja, moeten we de bench dan in de schuur zetten of moeten we de bench bijvoorbeeld de eerste paar weken binnen zetten? Ik heb namelijk ook gelezen dat het niet goed is om je boefje eerst binnen te houden en dan vervolgens naar buiten te laten. We willen wel consequent zijn. Als ik het goed begrijp geeft de bench ook een gevoel van geborgenheid? Er zullen vast wel mensen zijn op dit forum die hier ervaring mee hebben, dus ik zou graag willen weten wat jullie mening is. Alvast hartstikke bedankt!
Tja,zo te horen zal jullie hond als ie alleen is voornamelijk buitenshuis zijn.Als je dan zoals gezegd een binnen- en buitenhok hebt vind ik de aanschaf van een bench niet echt nodig.Mijn honden leven allebei in huis, ook als ze alleen gelaten worden, en zij hebben beiden een bench.Vind ik een goed hulpmiddel bij de opvoeding.Als je even geen tijd hebt om de pup in de gaten te houden,hup,in de bench.Kan hij ook geen kattekwaad uithalen.En wanneer je vermijdt dat de hond in de fout gaat hoef je hem ook niet te straffen.
Hitaca
26 juli 2005, 11:58
Ik raad iedereen aan om een bench te gebruiken. Ik heb een Bouvier van 21 maanden, die overdag buiten in haar buitenren verblijft en als ik thuis ben mag ze binnen. De bench wordt gebruikt om 's nachts in te slapen, supergemakkelijk! En als je eens een week-endje weg wilt, neem je gewoon de bench mee op hotel en er is geen enkel probleem. Ik weet dus niet waar je pup zal slapen: buiten of binnen. Ik denk niet dat het een probleem is om de bench in de schuur te zetten. In ieder geval gaat mijn Boef er iedere avond gewillig in en 's morgens even gewillig in haar ren; dit was wel niet vanaf de eerste dag: brullen, roepen ,tieren... Ik wist niet wat ik gekocht had; na mijn 2 rustige goldens was dit wel iets anders. Maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn Boefje, ik had het veel eerder moeten doen. Succes!
Hihi,dat brullen en tieren herken ik wel.Maar dat duurt maar een dag of twee.
Lizzle
28 juli 2005, 13:15
Een bench zien veel mensen eigenlijk als normaal, maar is het ook echt nodig?
Een mand is toch veel lekkerder voor een hond, waar hij zo in en uit kan stappen. Als je hond een sloper is begrijp ik het wel, maar waarom probeer je niet eerst gewoon een mand uit?
Onyx zag een bench echt als een straf (vorige eigenaars probeerden dat), hij wou veel liever onder de mensen zijn en kon daar absoluut zijn rust niet in vinden.
paulien
1 augustus 2005, 11:41
Dankjewel voor alle reacties!
Onze hond verblijft als wij niet thuis zijn buiten. Hij heeft dan de schuur (waar zijn mand en etensbakken staan) en de tuin tot zijn beschikking. Zodra wij thuis zijn komt hij gezellig bij ons binnen. 's Nachts willlen we ook dat onze boef buiten slaapt. Ik zit nog wel een beetje met het feit of we dan nou al meteen vanaf het begin moeten doen, dus als hij na 8,5 week door ons bij zijn moeder wordt opgehaald, of we onze hond dan meteen buiten moeten laten slapen. Of is het misschien verstandiger om de eerste 3 weken bijvoorbeeld onze hond binnen in een bench te laten slapen en vervolgens de bench in de schuur te zetten en 'm dan daar voortaan te laten slapen, maar dat je 'm die eerste 3 weken binnenhoudt? Dat vinden we nog even moeilijk hoe we dat moeten doen. Want overdag kunnen we dan gewoon de deur van de bench openzetten en dan kan ie buiten spelen etc. en als ie moe is lekker in zijn bench gaan liggen. Misschien heeft iemand hier nog een tip voor? Alvast bedankt in ieder geval! Groetjes Paulien
chris
1 augustus 2005, 15:34
Ik zou opteren om je boefje de eerster dagen naast jullie in de slaapkamer te zetten in de bench.Overdag hem nu en dan een minuutje in de bench zetten(pas eruit laten als hij stil is,zo leert hij dat stil zijn betekent uit de bench).Geloof me,de eerste nacht je boef alleen laten in zijn buitenhok is om burenruzie vragen.Als je zo'n geval als de mijne hebt tenminste.
kevin
1 augustus 2005, 16:31
hoi ,
ik heb vroger als cosie nog een puppie was een bench gebruikt ,
maar dat was vooral om te voorkomen dat ze als het buiten regende binnen als vuilt maakte ,
dan werdt ze er bv 30 min ( heb het nooit langer gedaan dan nodig was ) erin dan kost ze ff droog worden en ze mocht er tetug uit
en nu is het zo ,
als het nu regnd gaat ze automatich er een +-30 min erin zonder te sluiten
dat doet ze nu zelf
en slaapt ze in een rieten mand als ze droog is
anders slaapt ze in de bench
heb cosie er nooit daartoe gedwongen om in te slapen
maar in de bench ligt er een zachtere kussen ;-)
dan in de mand :D
paulien
2 augustus 2005, 10:10
Hallo Chris,
Dankjewel voor je antwoord. Misschien is het beter om het een beetje op te bouwen zodat onze boef eerst even binnen slaapt (omdat ie dan natuurlijk net bij zijn moeder weg is) en vervolgens dat we de bench steeds meer naar de achterdeur verplaatsen, zodat ie uiteindelijk buiten kan slapen. Bijvoorbeeld volgens het volgende stappenplan:
Stap 1: De eerste paar dagen in de bench op onze slaapkamer
Stap 2: Bench op de overloop
Stap 3: Bench in de kamer beneden
Stap 4: Bench in de schuur
Stap 5: Geen bench, alleen in kunststof mand met kussens
Is het verstandig om het deurtje van de bench 's nachts dicht te doen, ook als ie straks in de schuur staat? En overdag kunnen we de bench dan toch wel openzetten? Laat nog maar even weten of je daar ook nog een advies voor hebt.
We zullen sowieso onze buren informeren over ons nieuwe gezinslid, alhoewel ik denk dat onze boef zichzelf wel introduceert in onze buurt, hahaha.
Groetjes Paulien
chris
3 augustus 2005, 14:57
Mijn boef heb ik de bench gewoon laten worden overdag,een paar keer per dag een paar minuutjes in de bench en als hij stil was een de deur open en een beloning.'s Nachts zette ik de bench op de kamer naast mijn bed met het deurtje gewoon open.Dit heb ik de eerste drie nachten gedaan.Daarna gewoon de bench beneden gezet in de keuken en hem daarin laten slapen met de deur open.Ik stond toen wel na 4 uurtje op om hem eens buiten te laten.Ik zou niet teveel de bench verplaatsen hoor,want eenmaal hij de bench gewoon is maakt het je boef niet veel meer uit.Wel op een aangename manier je boef aan de bench laten wennen.En zeker de bench niet gebruiken als srafmiddel.Gewoon kordaat je boef in de bench zetten en deur dicht.Blijf in zijn omgeving en als hij stopt met piepen en janken de deur terug open.Ze hebben het vlug door hoor.En dan de tijd opbouwen en de plaats waar de bench staat verlaten enz.Succes met je boef.
Hitaca
23 augustus 2005, 15:21
Ik heb de bench naast mijn bed geplaatst, waar hij nog altijd staat. De eerste nacht was een ramp: roepen, tieren brullen...
Mijn vriendin heeft mij doen inzien dat het niet evident is voor een pup: vreemde omgeving, moeder weg, broertjes en zus weg, binnen ipv buiten....). De tweede nacht heb ik ze terug in de bench gezet ( weer met gesloten deur) en heb dan even het licht aangelaten en tegen haar gepraat met mijn vingers door de tralies, het licht uit en blijven praten. De derde nacht heb ik onmiddellijk het licht uitgedaan, maar ben ik blijven praten en telkens als ze jankte even tegen haar praten, maar geen licht aan.
Als het niet de bedoeling is dat de hond binnenslaapt naast je bed vind ik het systeem om elke dag de bench wat verder te zetten een goed idee. Als alleenstaande was het de bedoeling om mijn honden bij mij te hebben ( de Golden slaapt op het voeteneinde, maar de Bouvier die heel dominant is blijft op de grond (bench), vandaar ook het gesloten deurtje.) De verleiding is anders te groot om ook op het bed te komen en waar moet ik dan liggen?
Succes!
Elly de Roos
24 augustus 2005, 20:06
hoi Hitaca,
Ik ken iemand die 5 boeven heeft, een matrasmaat van 140 en nog een man heeft ook en elke dag komen alle boeven in dit bed samen, dus waar maak jij je dan druk over 1 hond meer in je bed. Afgezien deze dan dominant is. Hihihi geintje hoor.
Groetjes Elly en een knuff van Bica
paulien
14 september 2005, 08:07
HELP!
Onze boeffie is nu vanaf vorige week zaterdag bij ons. Zaterdag, zondag en maandagnacht heeft ie bij ons op de slaapkamer geslapen en heeft ie af en toe eens gepiept, maar heel erg weinig dus dat ging prima. Hij heeft toen in zijn bench en in zijn mandje geslapen. Het deurtje van de bench was open. Vervolgens hebben we onze Doerak beneden in de bench gezet met het deurtje dicht. Hij begon heel hard te piepen van 12 tot 3 uur 's nachts. Toen heb ik mijn slaapshirt in zijn bench gelegd en was ie stil. De volgende nacht weer beneden in de bench, maar toen is ie vanaf 4 uur 's nachts aan 1 stuk door tot 's morgens 8 uur blijven piepen. Toen dachten we, zijn hok is uiteindelijk toch de schuur voor de nacht, dus dan doen we 'm daar in en lekker in zijn mandje. Dit is 2 nachten perfect gegaan! Hij had wel 1 plasje gedaan in zijn mandje, maar verder was alles goed. De 2 nachten erna was een complete ramp. Toen heeft ie ALLES onder gepoept en geplast. We hebben de tegels kokend water en met een sopje en schuursponsje afgeboend en vervolgens alles met de hogedrukreiniger schoongemaakt. Na 2 nachten dachten we, dit gaan we zo niet iedere ochtend doen en inmiddels met wat vrienden die ook een hond hebben gebeld om ons te laten adviseren. Iedereen raadde de bench aan, dus we zijn er gisterenmiddag al meteen mee begonnen. Gewoon in de bench gezet met een hondenkoekje en wij waren er gewoon bij en het deurtje was dicht. Na een uur piepen ging hij rustig liggen en ging het prima. Vervolgens heeft hij zich de rest van de dag voorbeeldig gedragen. Geen poepjes en plasjes meer in de tuin, alles netjes buiten. Wij dachten, dit gaat goed... Dus afgelopen nacht in de bench met de deur dicht in de schuur. Hij heeft op veel verschillende tijdstippen de hele boel bij elkaar gepiept. En toen we vanmorgen Doerak in zijn bench aantroffen zat de HELE bench onder de poep. Doerak zelf was ook niet meer om aan te zien, hij had natuurlijk geplast en vervolgens in de poep liggen rollen, dus overal zit poep aan zijn vacht geplakt. Eerst hebben we Doerak afgedaan met de tuinslang en ook rustig gemaakt natuurlijk. De tuinslang vond ie niks, afdrogen met handdoek ging beter. De bench hebben we weer helemaal schoongemaakt en nu hebben we 'm er weer in gezet. Met snoepjes lokken in de bench ging niet, want hij wilde er niet in, maar toen we op de bench een tikgeluidje gingen maken werd ie nieuwsgierig en ging ie in de bench en hebben we meteen het deurtje dicht gedaan. Even lief toegesproken en zijn we weggegaan. Nu blaft en piept ie weer aan 1 stuk door. Tja, het is dus best een beetje moeilijk, want iedereen zegt: Een pup bevuilt zijn eigen nest niet. Nou, die van ons wel! En daarnaast zegt iedereen: Gewoon consequent blijven. Dat doen we nu ook wel, maar ik hoop niet dat we straks een getraumatiseerde hond krijgen ofzo, want ik heb nog nooit gehoord dat een bench van voor tot achter + de hond zelf helemaal onder de plas en poep zit.
Ik hoop echt dat iemand ons een advies kan geven. Nog even ter informatie: De bench is van kunststof en er zitten allemaal gleuven in, verder zit er een hekje voor en we klemmen er altijd het bijbehorende drinkbakje in zodat ie wat water heeft.
Alvast heeeeeel erg bedankt voor jullie reactie!!!
magda
14 september 2005, 10:44
Sorry hoor,maar ik vind dat jullie veel te veel van het jonge diertje verwachten.Laat het eerst eens een beetje wennen aan zijn omgeving en ga met het wennen van Doerak aan zijn omgeving elke dag een stukje verder en niet de ene dag of avond zo en de andere dag weer anders.Hij heeft in een week al zo veel moeten leren.Bij zo,n klein hummeltje is geduld gewenst
djerba
14 september 2005, 11:43
hoi paulien
ik denk dat jullie van voren af aan moeten beginnen en waarom geen gewoone open bench,maar een dichte het lijk mij dat een open bench niet zo eng is wij hebben met djerba heel veel geluk gehad zei heeft weinig gepiept en wij hebben haar gewoon met rust gelaten toen we haar gehaald hadden en de grote open bench al in de kamer gezet in de bench een grote doek(laken of zo) en de fokker had ons gezegd een paar gedragen sokken van mijn man erbij te leggen,wij hebben haar geen drinken er bij gegeven want van drinken moet je plassen.Djerba kreeg na acht uur geen drinken of eten meer en voor we naar bed gingen even nog een stukje lopen, djerba heeft zelden iets in de bench gedaan.wel stonden wij s,morgens vroeger op en dan kreeg djerba meteen water en even later voer en natuurlijk meteen naar buiten.je moet met een pup niet teveel van je patroon afwijken net als bij een kind is regelmaat heel goed zijn wij achter gekomen.dus ik denk dat je je pup een vaste plaats moet geven voor de komende tijd en niet meer verhuizen tot je pup helemaal zindelijk en gewend is en je moet natuurlijk wel conseqent blijven maar geduld is net als magda zegt net zo belangrijk .het is nog maar zo,n klein ukkie die kan niet alles in een paar dagen leren ik wens je veel succes en laat nog iets weten of het beter gaat
gr en een poot van djerba
paulien
14 september 2005, 12:10
Hai Djerba,
Dankjewel voor je antwoord. De bench hebben wij geleend van vrienden van mijn ouders die zelf ook een bouvier hebben. Zij hebben daar hun hond ook in groot gebracht. Ik weet dat we veel geduld moeten hebben met een puppy en dat is ook eigenlijk helemaal niet het probleem, want we nemen er alle tijd voor en hebben dat er graag voor over, maar het is wel onze allereerste pup en ik ben gewoon een beetje onzeker of we het dan allemaal wel goed doen? We vonden het eigenlijk best wel vreemd dat het de eerste 2 nachten in zijn mandje in de schuur zo goed ging en de 2 nachten erna alles volgepoept. En daarom hebben we vanmorgen maatregelen getroffen en 'm toch gewoon in de bench gedaan. Hij heeft trouwens nog wel een tijd gepiept, maar naderhand is hij ruim 3 kwartier stil geweest en had niet zijn behoefte gedaan in de bench dus toen ben ik er naar toe gelopen en heb hem beloond en vervolgens kreeg hij eten en hebben we een lekkere wandeling gemaakt. Nu heb ik 'm weer in de bench gedaan omdat ie heel moe is. Hij heeft nog geen minuut gepiept en nu slaapt ie. We blijven dit nu consequent doen. Tussendoor gaan we natuurlijk gezellig met 'm wandelen en spelen en kan ie lekker binnen bij ons op zijn kussen liggen.
Dorinda
14 september 2005, 21:32
Hoi paulien.
Zoals je weet is onze Amber niet veel ouder als jullie doerak. Amber heeft de 1e twee dagen ook helemaal niets in huis gedaan. Overdag en snachts niet. Daarna was ze blijkbaar gewend en deed ze dat wel. En nog steeds regelmatig helaas maar ja dat hoort er bij. Wat ik wil zeggen is dat het mij niet Zo vreemd overkomt dat ie de 1e nachten niets in huis deed want blijkbaar hebben meer pups dat.
Succes
dorinda
Hitaca
16 september 2005, 20:11
Ik heb ook een bench gebruikt en gebruik hem nog steeds. In het begin had ik de helft van de bodem bedekt met kranten en de andere helft met een stukje tapijt met daarop een handdoek die ik had meegenomen op de dag van afhalen en waarmee de fokker eens goed over de teef gewreven heeft; kwestie van een bekende geur mee te brengen. Handig van de kranten is dat je het gemakkelijk kan opruimen en dat de rest van de bench proper blijft. Na een tijdje kan je de kranten dan weglaten. Belangrijk is : GEEN DRINKEN meer na 20.00h en rond middernacht er nog even uit en 's morgens vroeg eruit. 1 week heeft het geduurd.
Moe maken en dan een slaapje laten doen in de bench is schitterend; zo leerde ik mijn honden rustig te zijn als ik een terrasje wilde doen of op restaurant te gaan: eerst wandelen en dan iets gaan drinken van vermoeidheid vallen ze in slaap onder de tafel en dit wordt een goede gewoonte.
Nu ga ik ergens iets drinken en onmiddellijk gaan mijn honden onder tafel, ze weten van niet beter.
In ieder geval veel geduld en regelmaat!
Succes!