PDA

Volledige versie bekijken : Stroombanden

Rob
6 februari 2003, 21:02
Op het internet vond ik het onderstaande artikel over stroombanden.
Mijn vraag is of dit ook wordt gebruikt bij de bouvier in de sport.

Stroombanden

Het is in de hondenwereld een publiek geheim dat bij de training van waak- en verdedigingshonden harde methoden niet worden geschuwd. Naast fysiek geweld (schoppen, slaan) worden andere dier-onvriendelijke middelen ingezet, zoals bijvoorbeeld prik- en liesbanden.

Een moderne variant die al jaren wordt gebruikt is de stroom- of schokband. De werking van de stroomband is vrij eenvoudig. In de band zijn twee elektrodes geplaatst, die via een aan de band bevestigde ontvanger in contact staan met een zender. Via deze zender kan de instructeur of hondengeleider door een druk op de knop de hond op afstand een schok of een reeks schokken toedienen. De duur en sterkte van de schokken kunnen variëren. Stroombanden worden ook gebruikt bij de training van jachthonden en bij gedragstherapie, bijvoorbeeld om honden af te leren achter auto's of schapen aan te gaan. Tevens vinden veel gemakzuchtige particulieren de stroomband een handig hulpmiddel. Stroombanden zijn vrijelijk te koop en door een ieder te gebruiken. Er is geen algehele controle op de kwaliteit zodat er diverse banden in omloop zijn van verschillende makelij. Daar komt nog bij dat de aanschaf van deze banden dankzij het internet gemakkelijker is dan ooit.

De Hondenbescherming maakt zich al jaren grote zorgen: om het geweld dat bij hondentrainingen wordt gebruikt in het algemeen, en om de voortschrijdende en bijna algemene acceptatie van de stroomband in het bijzonder. De stroomband is een omstreden hulpmiddel, dat aanleiding geeft tot verhitte discussies. Voorstanders van de stroomband beschouwen de band als een 'humaan' middel en als aanvaardbaar alternatief voor geweld. Tegenstanders zijn van mening dat de hond wel degelijk pijn lijdt bij het toedienen van schokken.

De Hondenbescherming vond het daarom wenselijk om het effect van de stroomband op het welzijn van honden te onderzoeken. Zij gaf de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht opdracht om dit onderzoek uit te voeren. De Hondenbescherming wilde echter niet dat speciaal voor dit onderzoek honden schokken kregen toegediend. In overleg met de dr. M.B.H. Schilder van de Universiteit Utrecht en mede-onderzoeker drs. J.A.M. van der Borg werd een alternatief gevonden. Een aantal verenigingen waren bereid om hen bij hun trainingen toe te laten. Zij mochten observeren en video-opnamen maken. De onderzoekers hebben het gedrag en de reacties vergeleken van honden die met en die zonder stroomband worden getraind.

Resultaat
Het onderzoek toont aan dat de schokband alles behalve 'humaan' is. Honden lijden wel degelijk pijn tijdens het ontvangen van de schok. Waargenomen gedragsreacties als (hoog) janken, piepen, het verlagen van de houding, ineenduiken, deinzen en bijtpogingen wijzen volgens de wetenschappelijke literatuur op pijn. Daarnaast duidt een verlaagde houding van de hond op angst. Met schokken getrainde honden blijken op het trainingsveld zwaarder onder druk te staan dan honden die niet met schokken zijn getraind. De reacties van de geschokte honden beperkten zich niet tot het gebeuren op het trainingsveld. Deze honden lopen ook buiten het trainingsveld in een verlaagde houding en tonen meer stress-signalen.

De uitkomst van het onderzoek duidt er op dat het welzijn van de geschokte hond in het geding is. De vorm van de straf is dieronvriendelijk, waarbij tevens geconstateerd werd dat het moment waarop de straf gegeven wordt soms zo slecht is gekozen dat de hond niet eens begrijpt waarom hij gestraft wordt.

Naar aanleiding van dit onderzoek sprak de Bond tot Bescherming van Honden in een persbericht (31 januari 2000) de wil uit om de stroomband te verbieden. Naast een verbod van de schokband zouden ook andere maatregelen doeltreffend kunnen zijn. We trachten door middel van voorlichting hondentrainers te overtuigen van het nut van hondvriendelijke trainingsmethoden. Deze zijn niet alleen goed voor de welzijn van de hond, maar de trainingsresultaten zijn even goed of zelfs beter dan wanneer hardhandige en pijnlijke methoden worden gehanteerd. Gelukkig is er tegenwoordig wel een tendens waar te nemen dat steeds meer hondentrainers over gaan op positieve trainingsmethoden. We hopen dan ook dat het gebruik van de stroomband zeer binnenkort tot het verleden gaat behoren.

Tinus
7 februari 2003, 21:58
Ja Rob ook bij de bouviers worden stroombanden gebruikt.
Ik ben zelf getuigen hiervan geweest.
Het gebruiken ervan is binnen de sport verboden.
Maar als ik je vertel dat er zelfs keurmeesters zijn die ze gebruiken zul je begrijpen dat er weinig aan het gebruik wordt gedaan.
Heel jammer.

guda
12 februari 2003, 13:05
Hallo Rob,
Vaak genoeg gezien dat deze martelbanden gebruikt worden, en helaas er wordt niets tegen gedaan.
Individuele verenigingen verbieden het gebruik op hun terrein, dat is het enigste.
Maar ik kan je zeggen dat de gene die zo moet trainen er helemaal niets van snapt hoe je ook met normale praktijken een hond kan africhten. Deze personen zijn fout met de sport bezig, en ze zullen nooit op de hoogste trede op het podium staan. Je kan heel erg goed zien aan de hond als hij met stroom is afgericht, en vele keurmeesters zullen de ontwikkeling van de oefening zwaar negatief beoordelen.
Het is op zijn minst schrikbarend dat er dan ook nog
"Keurmeesters"zijn die er ook aan meedoen.
Zou heel erg graag zijn naam weten, dan is hij zeer snel keurmeester af.
Gr Guda

arjan
21 november 2004, 11:53
het is al wel een oud onderwerp,maar ik wil toch graag mijn mening geven over het gebruik van een teletac (troomband.

Ik vind dat er een beetje kort door de bocht gereageert is.
en het is en blijft een onderwerp wat interessante en leerzame discussies kan voortbrengen!

Er wordt hier gezegt dat het een martelwerktuig is? ben ik het niet mee eens,ik zit nu zo'n jaar of 10 in hondensport,waarvan nu een jaar in de knpv en 9 jaar in ipo.
Tuurlijk kan stroom als martelwerktuig gebruikt worden,maar dat hoeft niet!
ik heb het zelf ook wel eens gebruikt bij mijn honden, mijn lieve boef had namelijk de nijging om achter het wild aan te gaan als ze los liep,niets hielp ook een lange lijn niet(hond is ook niet dom)!na de teletac 2x te hebben gebruikt wist ie dat ik heb ook op een grote afstand kon corrigeren,sindsdien nooit meer problemen mee gehad!
na het stellen wou ze de pakwerker niet meer loslaten,en ja dan sta je daar op een afstand van een 40-50 meter,en dan?naar de hond toelopen,tegen de tijd dat je bij hem bent ben je te laat!
het heeft mij goed geholpen,ik had hem ook keer op keer kunnencorrigeren met de lijn,of een tik verkopen maar wat is dan erger? een paar keer de teletac gebruiken of keer na keer de hond straffen?
nu hou ik absoluut niet van een hond slaan of schoppen tijdens een training of zo maar een teletac gebruiken ,maar als je een hond hebt die als hij het kon zijn vinger tegen je opstak, omdat hij weet dat je hem op dat moment niets kunt doen,dan toch liever de teletac dan hem schoppen of slaan!

mijn idee? er wordt veel te snel en onnodig naar zo'n ding gegrepen!!!omdat het zo makkelijk is,een stroomband is je laatste redmiddel,als je alles beprobeerd hebt want als een stoomband niet meer werkt,werkt er niets meer!
als je dat ding voor alles gaat gebruiken is het niet zo gek dat een hond bang en/of gedrukt wordt.
als je het verstand gebruikt is het een goed trainingsmiddel,helaas word het verstand niet altijd gebruikt!

Monique
22 november 2004, 09:36
Arjan schreef: na het stellen wou ze de pakwerker niet meer loslaten,en ja dan sta je daar op een afstand van een 40-50 meter,en dan?naar de hond toelopen,tegen de tijd dat je bij hem bent ben je te laat!

* Laat ik voorop stellen dat ik zelf geen ervaring heb met pakwerk, maar ik ben wel werkzaam als kynologisch instructeur en geef opvoedingscursussen.

Mijn antwoord: Nee oefenen op een kortere afstand!!! Als de hond het los (nog) niet beheerst op afstand moet je die afstand verkleinen!!! En er moet wat tegenover staan voor de hond. Als de hond zo graag vasthoud ,moet er ook iets tegenover staan wat hij/zij ook prettig vind want waarom zou hij/zij anders loslaten???? Naar mijn idee zit het commando los er nog niet goed in.

Arjan schreef:als je het verstand gebruikt is het een goed trainingsmiddel,helaas word het verstand niet altijd gebruikt!

*Nee het is GEEN trainingsmiddel!!! Het is een correctie middel en zou alleen gebruikt mogen worden in deskundige handen en ALLEEN als hulpmiddel. Ik ben ook gedragstherapeut en als er nog maar 1 keus is voor een hond met probleemgedrag (niet bij trainingsproblemen):euthanasie, dan kan je de stroomband inzetten als laatste redmiddel. HET IS GEEN TRAININGSMIDDEL!!!!!!

Monique

arjan
22 november 2004, 11:08
Mijn antwoord: Nee oefenen op een kortere afstand!!! Als de hond het los (nog) niet beheerst op afstand moet je die afstand verkleinen!!! En er moet wat tegenover staan voor de hond. Als de hond zo graag vasthoud ,moet er ook iets tegenover staan wat hij/zij ook prettig vind want waarom zou hij/zij anders loslaten???? Naar mijn idee zit het commando los er nog niet goed in. quote Monique

Dat klopt in veel gevallen,zoals ik al zei er word vaak te snel naar een teletac gegrepen,maar geloof me op de korte afstand zat de oefening er in!en veel honden zitten op dat moment zo hoog in drift,die interesseren zich echt niet meer voor iets anders,dan hoef ik echt niet met een balletje aantekomen!!
Bij veel honden is dit het liefste wat ze doen!

Ik praat het gebruik van welk middel dan ook (teletac,prikband ,of zelfs slaan) zeker niet goed!en je zou kunnen zeggen ,äls je je hond alleen op die manier kunt trainen,dan ben je geen goede africhter,of je hond is niet gezond!,maar vergeet niet dat dit vaak geen honden zijn zoals in de kynologie!deze honden moeten in de praktijk hun mannetje staan,met als gevolg dat ze dat ook tegen hun geleider vaak wel durven.

Het is een correctie middel en zou alleen gebruikt mogen worden in deskundige handen en ALLEEN als hulpmiddel. quote monique

ook dit is helemaal waar! tuurlijk is het een hulpmiddel, en vaak word het gebruikt omdat het zo makkelijk is ,en ja dan ben je verkeerd bezig en dat zie je vaak aan de honden ook wel,kruipen naast de baas enz. en ja ik heb ook honden zien verknallen door zón ding! Ik ben wel eens te gast geweest op een verreniging waar de jonge honden (maand of 6) al met zo'n ding om liepen!dan ben je echt niet goed bij je hoofd nee!met die hond kan het vaak 2 kanten uitgaan , of ze worden doodsbang voor alles en nog wat,of ze worden zo hard dat ze nergens meer op reageren!in beide gevallen heb je niets meer aan de hond.
Bij ons is het ook niet de geleider die in zijn uppie gaat bepalen of hij een teletac gaat gebruiken,dit word eenst uitvoerig overlegd met meerdere mensen,en waneer niemand iets anders weet,pas dan word een teletac besproken!
maar je hebt het ook over een deskundig iemand,waneer is iemand dan deskundig ?! ik denk dat waneer je dan toch zo'n ding nodig hebt,je het het beste op een manier kunt doen zoals ik het net beschreef?

Monique
22 november 2004, 17:15
Oke Arjan, ik geloof dat bij jou/jullie er redelijk mee omgegaan word. Maar inderdaad zoals je zei er zijn mensen die er te snel naar grijpen. En inderdaad zijn de honden die dit voor hun WERK doen uit ander hout gesneden als de sporthonden. En bij deze categorie (de sporthonden) zou het dus naar mijn idee niet gebruikt mogen worden. Als dit de enige manier is om je hond te trainen dan is er toch wel ergens iets mis gegaan bij de training. Ik zou toch eens diep naar mezelf gaan kijken waar ik gefaald had als ik alleen maar met stroom gedaan krijg wat ik wilde. Dan heb ik toch iets niet goed gedaan denk ik.

Ik heb van het jaar een trainerscongres bij gewoond in België waar trainers vanuit de hele wereld bijeen waren. We kregen o.a. een lezing over het trainen van dit soort honden dmv clickertraining. De resulaten waren fantastisch, de honden die we op video zagen werken allemaal echt in de beveiliging etc. EN allemaal clicker getraind. Je ziet dus dat het ook heel erg vriendelijk en op een positieve manier kan. Wat mij betreft weg met de teletac of echt alleen in uiterste nood bij WERKHONDEN en niet bij sporthonden.

Monique

arjan
22 november 2004, 18:33
Ik heb van het jaar een trainerscongres bij gewoond in België waar trainers vanuit de hele wereld bijeen waren. We kregen o.a. een lezing over het trainen van dit soort honden dmv clickertraining. De resulaten waren fantastisch, de honden die we op video zagen werken allemaal echt in de beveiliging etc. EN allemaal clicker getraind. Je ziet dus dat het ook heel erg vriendelijk en op een positieve manier kan. Wat mij betreft weg met de teletac of echt alleen in uiterste nood bij WERKHONDEN en niet bij sporthonden,quote monique

ik zal het je beter vertellen in nederland is zelfs een proef geweest bij hondengeleiders van de politie!!en wierp wel degelijk vruchten af!
alleen vonden de hoge heren dat het experiment te duur werd,en het te lang duurde! h(heeft 3 jaar gelopen geloof ik)heel erg jammer!
het probleem is alleen dat je mensen nodig hebt die weten hoe je met een klicker moet trainen!en die vind je niet zo veel (en ook nog eens weten hoe je een knpv of ipo hond traint!) (moet ook eerlijk zeggen dat veel africhters er gewoon te eigenwijs zijn)
Als ik zo iemand hier zou treffen zou ik het overigens zeker met een volgende pup willen proberen.
voor die klickertraining,kijk maar eens opknpvforum .nl,hele interesante discussie!

Ron Harten
29 november 2004, 20:52
Lang na lopen denken of ik mij in deze discussie wil mengen.
Ik zit zelf al 15 jaar in de africhting en vindt dat er een iets te mooi beeld wordt gegeven over het gebruik van een teletac.
In de africhting was vroeger de teletac het laatste redmiddel als je hond echt niet meer wilde lossen.
Het gebruik van een teletac zie je bij elke hond terug op het veld.
De hond loopt gedrukt en je ziet vaak angstig gedrag terugkomen.
Maar juist het gedrukte lopen en het angstig omhoog kijken wordt nogal eens verkeerd beoordeeld.
Ook door de keurmeester.
Zonder namen te noemen heb ik menig keurmeester zelf gebruik zien maken van de teletac.Ik heb menige hond naar de knoppen zien gaan door het toepassen van de teletac.
Je kunt dan een mooi verhaal gaan houden over lezingen op congressen en dat het allemaal onder deskundige leiding moet gebeuren feit is dat het per hond verschilt hoe er gereageerd wordt.
Is de hond aangeslagen en het gedrag is niet meer te corrigeren dan is de zoveelste asielhond een feit.
Binnen de africhting gelden de punten en slechte honden worden snel herplaatst of gewoon gedumpt.
Tegenwoordig wordt er op de velden te pas en te onpas gebruikt gemaakt van de teletac.
Lost een hond een paar keer niet dan zijn er altijd wel deskundige die raad weten met je hond.
Teletac erbij en langzaam opvoeren tot de hond wel lost.
Mits deskundig gebruik kan het immers geen kwaad is de veronderstelling.
Maar wat is tegenwoordig nog de kwaliteit van de africhters?
Zodra iemand IPO III heeft behaald met zijn hond dan weet hij wel raad hoe jij het ook zover kunt brengen met je hond.
Wat hij helemaal vergeet is dat de ene hond de andere niet is en weleens de verkeerde africhtingsmehode kan gebruiken.
Over de africhtingsmethode is zoveel verdeeldheid dat de ene vereniging na de andere uit elkaar valt en zelf weer met een clubje opnieuw start.
Gewoon omdat men het onderling niet eens kan worden.
Enkele jaren terug zijn pogingen gedaan door de bond van gebruikshonden om tot een trainingsmethode te komen.
Nu ik het verhaal zo aan het schrijven ben hoef ik niet te schrijven dat dat natuurlijk mislukt is.
Ook hier weer de nodige onderlinge meningsverschillen die er al zijn zolang ik IPO train.
Waar ik iedere africhter voor wil waarschuwen is niet te snel jouw methode die je gebruikt voor de africhting van jouw hond toe te passen op een andere hond.
Bij IPO gaat het om de sport en daar hoort in mijn visie geen teletac in thuis.
Ik heb zelf 5 honden op IPO III gebracht en nog nooit een teletac gebruikt maar het geduld opgebracht om met je hond samen te leren.
En dat is de basis die voor de sport geldt.
Sportief bezig zijn met je hond op een leuke manier.
Ook al moet ik tegenwoordige constateren dat het om de punten gaat en niet meer om de sport of hond.
Als sportbeoefenaar doet mij dat verdriet maar het zal de moderne tijd wel zijn.

arjan
1 december 2004, 14:35
"In de africhting was vroeger de teletac het laatste redmiddel als je hond echt niet meer wilde lossen."

en zo zou het nog steeds moeten zijn!

jackie
4 februari 2005, 19:30
hoi arjan zit jullie verhaal te lezen .
heel intressant ik ben het wel met je eens dat je het als laatste,
redmiddel moet gebruiken .
maar wat moet je als je hond er niet op reageerd.
wij hebben het met onze bouvier geprobeerd .
om daar mee slecht gedrag te corrigeren maar onze hond reageerde totaal niet op de teletac de doberman van de buren wel de politiehond een mechelaar ook maar onze hond niet wat doe je dan heb jij dat wel vaker gehoord of de andere leden .
groetjes jackie