PDA

Volledige versie bekijken : Verse voeding per definitie niet beter dan de brok

Cobra
4 juli 2010, 13:33
In onze hond van deze maand staat een artikel over brokken t.o.v Barf.
Het is nog niet wetenschappelijk bewezen dat Barf beter en gezonder is dan de brok die uit de fabriek komt.
Veel klachten waarvan de oorzaak aan de voeding wordt gegeven blijkt daar niet mee te maken te hebben.
Misschien weer een reden om gewoon op de brok te blijven tot is bewezen dat Barf echt zo gezond is als we denken.

loraine
4 juli 2010, 16:51
Nou, misschien niet gezonder, maar het verteerd wel beter binnenin, dat is vaak aan ontlasting te zien. Dat vind ik al voor zich spreken.
Maar de meningen zijn hier altijd over verdeeld.

Pakkie
4 juli 2010, 17:47
Ik geloof wel dat Barf gezond is, maar dan alleen als je de goede verhoudingen weet te vinden. En daar ligt het probleem, je moet er heel veel over leren en er heel veel tijd insteken wil je je hond voeren in de juiste verhoudingen als dat niet goed is, is het inderdaad niet zo heel gezond.
Achter brokken zit een jarenlang onderzoek om de juiste verhoudingen er in te stoppen waar honden het goed op doen. Het enige wat je dan als baasje nog hoeft te doen is het juiste merk voor de hond zien te vinden.

Champ
23 juli 2010, 13:34
Wat heel veel mensen vergeten is dat in vers vlees ontzettend veel bacterieen en hormonen zitten die schadelijk zijn voor een hond.
In het proces waar het vlees verwerkt wordt tot een brok worden stoffen toegevoegd die dit onschakelijk maken.
Het is dan de discussie die je veel leest dat deze stoffen schadelijk zijn voor de gezondheid van de hond.
Als je het mij vraagt is een brok echt niet slechter dan vers vlees.
Ik zou zelfs het tegenovergestelde willen beweren.
In hondenvoeding wordt heel veel geld en tijd geinvesteerd terwijl er bij vers vlees dit niet het geval is.
Op de markt is uit de Oostbloklanden veel vlees aanwezig wat niet geschikt is voor menselijke of dierlijke consumptie.
Dit vlees zul je niet terug vinden in de Brok.
Vers vlees wordt via allerlei kanalen verkocht en daarvan is niet altijd te controleren waar het vlees vandaan komt
Google maar op internet en dan zul je snel tot de conclusie komen dat de brok de voorkeur heeft tenzij je bereid bent veel geld te betalen voor versvlees.

Chanel
23 juli 2010, 18:20
Grote hondenvoeders in Nederland (en buitenland) geven toch de voorkeur om 1 à 2 dagen vers (compleet) vlees te geven (uiteraard speciaal voor honden). Niet omdat het per definitie gezonder zou zijn, maar om de darmflora gezond te houden doordat er goede bacteriën in zitten. Brokken zijn nl. steriel. Met vers vlees doet men toch een beetje de natuur na.

ellyE
24 juli 2010, 22:05
ik ben nu al een paar maand bezig te bedenken wat goed zou zijn voor mijn honden. ze doen het allebei hartstikke goed op Prins Super, maar ik heb eigenlijk toch wel het idee dat vers vlees goed voor ze is. ze hebben echt de helft minder ontlasting als ze vers voer krijgen.
ik ontdekte op internet dat er verschil is in Barf en alleen vers vlees voeren, want er zijn ook mensen die zeggen dat dit laatste het beste is voor honden. zowel vers vlees als Barf is inderdaad een hele studie om te zorgen dat ze alle voedingsstoffen wel voldoende binnenkrijgen en voldoende afwisseling
maar de honden gaan ook vaak mee op vakantie en dan is vers vlees echt niet handig.
ik heb besloten ze van alles wat te geven: ze krijgen nu 4 dagen vers vlees en/of een compleet vers vleesvoer en 3 dagen brokken. het verse vlees koop ik trouwens bij een slachter, dus is gewoon afval vlees voor menselijke consumptie, niets mis mee dus.
als ze van alle soorten voer wat krijgen, houden ze hun darmwerking goed voor allerlei voeren en ik heb dan geen last van de nadelen van elk van de voeren (ook in Prins zitten allerlei chemische toevoegingen)

patricia
25 juli 2010, 13:20
Bij mij krijgen de honden (een bouvier van 12 jr en twee havanezers) doordeweeks s'morgens brokken en s'avonds kvv .
In het weekend krijgen ze alleen kvv.
Ze doen het er alledrie uitstekend op, de bouvier drinkt een stuk minder en stinkt niet meer zo uit haar strot als ze naast je staat te hijgen.

Pakkie
25 juli 2010, 18:19
Als het goed gaat, gaat het goed. Alleen heb ik begrepen dat het niet goed is om brokken samen met vers vlees te geven. Brokken vraagt een hele andere vertering dan vers vlees. Het schijnt dat een hond geen verteringsproblemen ondervindt als de brok in kwestie een geperste brok is, zoals bijv. Cavom.

patricia
27 juli 2010, 22:45
Ik geef toevallig wel Cavom.
Het mengen schijnt niet te mogen ( wat ik doe mag dus wel) maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Sommige beweren dat het een broodje aap verhaal is dat je vlees en brok niet mag mengen.

Rob
30 juli 2010, 21:38
Het toevoegen van vlees of andere lekkernei aan kant en klaar voeding is een doodzonde.
Je brengt het voer uit balans en dat geeft alleen maar klachten.
Wil je vers vlees geven doe dit dan apart of zoals hier wordt geschreven om de dag of zo maar zeker niet gaan mengen.

Chanel
31 juli 2010, 07:34
Het toevoegen van vlees of andere lekkernei aan kant en klaar voeding is een doodzonde.
Je brengt het voer uit balans en dat geeft alleen maar klachten.
Wil je vers vlees geven doe dit dan apart of zoals hier wordt geschreven om de dag of zo maar zeker niet gaan mengen.

Hallo Rob,

Dat dacht ik dus ook. Dat was o.a. de reden dat ik hier eind vorig jaar een enquete over ben gestart. Echter, uit dit voedingsonderzoek (180 honden, de meeste van dit forum) bleek dat niet het geval te zijn.

De meeste klachten die er waren kwamen van honden die 1 x per dag gevoerd werden met alleen brokken.

Tussen honden die 1 of 2 vleesdagen kregen en honden die gemengd vlees/brok kregen zat vrijwel geen verschil.

Honden die minimaal twee maal per dag vlees kregen (maar dan wel volgens KVV of Barf!) hadden de minste klachten.

Viola
18 oktober 2010, 15:04
Ik geef toevallig wel Cavom.
Het mengen schijnt niet te mogen ( wat ik doe mag dus wel) maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Sommige beweren dat het een broodje aap verhaal is dat je vlees en brok niet mag mengen.
Het is geen broodje aap verhaal zolang je vlees er doorheen doet wat niet compleet is.
Wij hebben gaven rodi compleet en dat gaf jeuk klachten.
Het heeft een half jaar dokteren gekosten om er achter te komen dat de klachten onstonden door het voer.
Sindsdien doen wij geen complete vleesmaaltijd meer door de brokken heen.
Het advies wat wij kregen was liever niet aanvullen maar als het dan toch moet alleen vlees zonder toevoegingen die het vlees compleet maken

loraine
18 oktober 2010, 17:47
Wanneer je wilt mengen kun je beter 1 of 2 dagen in de week, in de ochtend en in de avond vlees geven en rest van de dagen brokken. Brok en vlees mengen is niet aan te bevelen.