PDA

Volledige versie bekijken : Geur pup

leon13
11 augustus 2005, 09:30
Beste allen,

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft: Wanneer onze Qaisa 10wkn oud, alleen gelaten wordt begint het feest. WIj zijn dan ook begonnen met haar langzaam hieraan te laten wennen in de bench. (steeds iets langer en bij goed gedrag belonen en wanneer ze nog brult dan negeren) Alleen nu het volgende. Ze maakt zich enorm druk en paniekerig hierbij. Wanneer we haar dan uit de bench laten ruikt het heel apart; Net niet naar urine, maar wat dan wel? De bench is ook droog dus ze heeft niet geplast. Mijn vraag is dan ook: scheiden ze een stof af wanneer ze zo in paniek of kwaad zijn? Ik vind het erg apart iig.

Verder is ze erg lief, ze maakt alleen van de dag een nacht (lekker slapen) en van de nacht een dag (lekker brullen). Dit duurt nu een week dus je zal begrijpen dat de ogen van de baasjes een beetje op half zeven hangen.....maar we houden vol!

Wilma
11 augustus 2005, 09:50
Hoi Leon,

Qaisa is pas 10 weken oud dus net bij je in huis gekomen.
Ze moet dus nog alles leren.
Een bench is ideaal maar je moet haar ook laten wennen aan de bench.
Zelf heb ik veel gehad aan http://www.bouvierkennel.nl/pup/index.htm waar je veel tips kunt lezen.
Zelf heb ik de eerste paar weken de bench naast mijn bed gezet om mijn boef te laten wennen.
Als je pup heel erg in paniek is dan kun je het beste daar ook mee beginnen.
Negeren kan ook maar is niet altijd de beste oplossing en vergeet aub niet dat je pup nog heel jong is.
Het is onmogelijk om nu al van haar te verwachtte dat ze alleen kan blijven voor een lange tijd.
In paniek kunnen honden hun anaalklier leeg spuiten maar dat zal bij jouw niet zo zijn want de lucht daarvan is niet uit te houden.
Eerder denk ik dat ze in een ruimte staat wat minder geventileerd is waardoor ze door de paniek haar zuurstof aan het verbruiken is. ( ramen / deuren gesloten?)
Je krijgt dan een benauwde lucht.
Het gevolg hierop is weer paniek zijn want onvoldoende zuurstof geeft een lichamelijke reactie.
Als ze is opgesloten in de bench kun je zelf wel begrijpen dat de paniek groter wordt.
Wees geduldig met je pup en geef haar de tijd om te wennen aan haar nieuwe omgeving.
Vergeet niet dat ze uit een veilige omgeving is weggehaald en dat ze daar niets van begrijpt.
Over een paar maanden zul je zien dat je geduld met liefde wordt beloont.

chris
12 augustus 2005, 20:42
Chivas had ook een hekel aan de bench als pup maar ik liet de bench gewoon openstaan overdag en legde er zijn speeltjes in.Wanneer hij op eigen initiatief de bench inging heb ik hem uitbundig geprezen en beginnen spelen met hem.Na twee dagen had hij geen hekel meer aan de bench.
Wat die geur betreft,ik denk dat het komt doordat je pup onder grote stress komt in de bench.Honden in een stress situatie geven een specifieke geur af .

Maslow
13 augustus 2005, 11:38
Als de hond stress heeft gaan de talgklieren sneller werken en laat de huid meer vocht door.
Bij ons heet dat zweten maar bij een hond niet.
De warmte afvoer bij een hond gaat via de bek ( hijgen/tong) en via de voeten.
Omdat de huid vettig is en het vocht wat vrijkomt het vet week maak krijg je een aparte geur.
Je ruikt het ook als je een tijd in de regen hebt gelopen met je hond en je komt thuis.
Daar kom de term hondenlucht vandaan.
Laat je pup langzaam wennen aan de bench en bouw het alleen zijn langzaam op.
Als ik jouw bericht lees denk ik zelf dat je te veel verwacht van de pup.
Succes met de opvoeding van je pup

leon13
14 augustus 2005, 20:15
Allen,

Allereerst bedankt voor de reacties, dit kunnen inderdaad goede verklaringen voor de geur zijn. We zijn nu een weekend verder en met wat hulp van een meer ervaren boef-man gaat het nu enorm veel beter. Ze is nu heel rustig as ze de bench in gaat en slaapt nu de nacht door tot een uur of zes in de morgen. Dat is natuurlijk hartstikke mooi en hiermee is ook weer bewezen dat die boefjes erg snel kunnen leren en wennen aan regelmatigheid en routine. (moet je haar eens meteen in je hand zien duiken als ze buiten een plas -of poep gedaan heeft omdat ze weet dat er dan een beloning volgt...) Doordat ze nu heerlijk rustig gaat slapen in de bench is ook de aparte geur volledig verdwenen.

Maar wel weer een hoop geleerd iig. Bedankt voor de toelichting van jullie kant!