PDA

Volledige versie bekijken : manwerk

Arnold
21 juli 2002, 21:11
Ik heb een vraagje over manwerk.
Ik ben in het bezit van een dijk van een bouvier teef van bijna 2 jaar.
Bij het manwerk heeft deze hond het probleem dat de pakwerker leuker is om in te bijten dan de mouw.
Ze pakt de mouw wel,maar als ze hem gewonnen heeft geeft ze de mouw een gooi en begint daarna de pakwerker te bijten.
Er is hier al heel veel aan gedaan maar zonder resultaat,ook met keihard optreden heeft het geen nut.
Misschien heeft iemand een handige tip.

groeten,Arnold

Wim v.d.Lans
22 juli 2002, 19:37
Hallo Arnold,
Probleem met jouw hond is dat deze mangericht is ipv op de mouw.
Tegenvraag van mij is of dat bij elke pakwerker het geval is.
Je ziet het veel terug als er met de hond op slechts 1 pakwerker wordt getraind.
Het spel wordt voor sommige honden eentonig zeker als de pakwerker de mouw snel afgeeft.
De hond stilleggen voor een poosje is een oplossing die wel eens helpt.
Ook de hond enkele keren laten verliezen.
De pakwerker behoud de mouw en de hond gaat van het veld af.
Aanpakken van de hond heeft geen zin zolang het idee van verliezen niet aanwezig is.
Je ziet dit gedrag vaak voorkomen bij africhters die ervaring hebben en hun hond snel op IPO willen brengen.
Draai dus de rollen om bij jouw hond en geef het idee terug dat de mouw niet altijd gewonnen kan worden.
De hond moet het gevoel krijgen dat er een strijd voor nodig is om de mouw te krijgen.
Mouw dus bij de pakwerker laten.

Arnold
22 juli 2002, 19:57
Bedankt voor de snelle reactie wim!!
Ik heb met deze hond al op verschillende pakwerkers getraind,en vertoond op allen het zelfde probleem.
Ze ligt nu al voor zo'n 2 maanden stil,en ben van plan om er in augustus weer mee te gaan trainen.
Ik ga zeker proberen om de hond als verliezer van het veld af te laten gaan.
Nogmaals bedankt voor de tip!!!

Groeten,Arnold

guda
17 augustus 2002, 12:54
Origineel geplaatst door Arnold
Ik heb een vraagje over manwerk.
Ik ben in het bezit van een dijk van een bouvier teef van bijna 2 jaar.
Bij het manwerk heeft deze hond het probleem dat de pakwerker leuker is om in te bijten dan de mouw.
Ze pakt de mouw wel,maar als ze hem gewonnen heeft geeft ze de mouw een gooi en begint daarna de pakwerker te bijten.
Er is hier al heel veel aan gedaan maar zonder resultaat,ook met keihard optreden heeft het geen nut.
Misschien heeft iemand een handige tip.

groeten,Arnold

Hallo Arnold,
Het advies van Wim is prima, en kan ook wel eens gebruikt worden om niet altijd de mouw te winnen.
Probeer als je hond wel de mouw krijgt tijdens de actie, deze goed in de bek te laten houden en niet gelijk laten uitspuwen, laat het haar dragen als bij aporteren en houdt zelf de mouw ook vast met wat spaning en loop mee , stop en ondersteun de mouw onder en boven en streel en spreek je hond rustig toe. Probeer de tijd te van het dragen te verlengen en meer rust in het bijten te bouwen en te laten dragen.
Mijn oude Bouvier Astra vertoonde het mangerichte gedrag ook en met veel rust inbouwen en dragen hebben we het aardig afgeleerd. Scherpte zit er bij somige honden van natuure in en ik had met Astra eerst KNPV getraind, dus zij was gewend om op het pak te bijten, dus de overgang naat IPO op de mouw was best erg moeilijk, maar het is met veel geduld en rust geluikt en ze heeft haar IPO III met 99 punten manwerk ook behaald. Probeer het eens en veel sucses.
Gr Guda