PDA

Volledige versie bekijken : vraagje over speuren

Dolkers
20 juli 2002, 16:44
Vraagje over speuren.
Ik krijg allerlei adviezen hoe je moet speuren.
De een zegt met voer de ander zegt weer van niet.
Dan zegt de een dat je eerst een lijn moet speuren en ander zegt weer dat je ook een bocht moet inbouwen.
De een zegt voer in de voorwerpen de ander weer niet
en zo kan ik wel doorgaan.
Graag een advies wat de beste methode is voor een bouvier.
Ik heb geen mechelaar,misschien zit daar het verschil in?

Arnold
20 juli 2002, 21:08
Speuren is een onderdeel op zich.
Je kunt naar gelang de hond gek is op voer/worst/etc of een speeltje aan het speuren krijgen.
Dat kun je dan verdelen over het uitgelopen spoor,denk er wel aan dat telkens als je een ander spoor uitloopt ook de speeltjes/voer op een ander plekje ligt,honden zijn namelijk gewoonte dieren.
Ik speur zelf altijd met een 5 of 10 meter lijn,en heb de hoeken er altijd haaks op het spoor uitgezet.
Ik speur de ene keer met speurtuig en de andere keer op de halsband,met de lijn onder 1 van de voorpoten door.
Dit is natuurlijk een voorbeeld hoe ik dat doe,maar er leiden vele wegen naar rome,die ook heel goed werken.

Groeten,Arnold

guda
21 juli 2002, 11:31
Origineel geplaatst door Dolkers
Vraagje over speuren.
Ik krijg allerlei adviezen hoe je moet speuren.
De een zegt met voer de ander zegt weer van niet.
Dan zegt de een dat je eerst een lijn moet speuren en ander zegt weer dat je ook een bocht moet inbouwen.
De een zegt voer in de voorwerpen de ander weer niet
en zo kan ik wel doorgaan.
Graag een advies wat de beste methode is voor een bouvier.
Ik heb geen mechelaar,misschien zit daar het verschil in?

Hallo Dolkers,
De beste manier om je Boef te leren speuren is aan een lange lijn van 5-10 meter met lederen halsband en later met een speurtuig met de lijn onder door als dat nodig is.
Je kan al jong beginnen met speuren vanaf 12 weken.
Je loopt je eerste spoortjes uit in rechte lijn, maak een goede aanzet en loop een spoor van ongeveer 50/75 pasjes uit. Op het spoor leg je eerst hondenworst-rookworst om de 10 pas met aan het einde een grote beloning en zijn balletje.Als je de hond bij de aanzet goed op het spoor plaatst en met je lijn hem goed begeleid dan moet je de hond rustig laten opnemen. Houdt ook rekening met wind, loop eerst met wind van achteren je spoor uit, nooit tegen de wind in, dan gaat je hond hoog leren speuren.
Als je hond dit spoortje goed beheerst ga je verder met langer spoor van 100 pas met om de 15/20 pas voer en een hoek er in , die kan haaks zijn of wat flauwer ,loop extra over je hoek voor de geur. Leg dan na 10 pas je voer na de hoek en loop daarna weer normaal door met aan het einde een grote beloning.
Als je hond ook dit beheerst ga je steeds groter spoor uitlopen met 2 hoeken in een U vorm tot maximaal 300/350 pas ( IPO I Spoor)en als je hond dit feiloos uitloopt ga je het voedsel op het spoor afbouwen en leg je hier en daar nog wat neer. Blijft je Boef goed speuren dan geen voer er meer op en ga je het moeilijker maken door na het uitlopen langer te wachten totdat je de hond laat speuren.
Als ook dit lukt dan ga je ook op diverse grondsoorten speuren, over de verharde weg, stoppelvelden, over door andere belopen velden enz....
In de voorwerpen kun je voedsel doen, als je hond het voorwerp snel overloopt, maar het hoeft dus niet.
Over de voorwerpen 2 per IPO I spoor: je kan je hond de voorwerpen laten verwijzen: staand, afliggend of aporterend.
Kies 1 wijze en leer deze aan, niet 2 verschillende, dat werkt verwarrend. Zelf laat ik verwijzen afliggend doen, omdat mijn teef erg snel speurt,mijn ouder Boeven deden het ook afliggend, dat werkte het beste.
De ene hond leert het sneller dan de andere, op dit moment speur ik met 2 pups van 5,5 maanden, en ik werk verschillend. De teef speurt al een IPO I spoor perfect af , zonder voedsel, zelfstandig met mij op 5 meter er achter.
De reu speurt nog een recht spoor met voedsel om de 15 pas , en werkt nog niet zelfstandig.
Zo zie je maar dat alles anders is en heel erg afhangt van de speurdrift van je hond.
Let met een pup wel op dat je geen correcties meg geven of andere druk, als je het al jong verpest dan speurt je hond nooit meer goed.
PS als je traint bij een goede vereniging dan zal er altijd een trainer je advies geven en met je mee gaan speuren.
Als je nog nooit ervaring hebt opgedaan met speuren, ga dan eerst onder begeleiding leren en kijk veel naar ervaren geleiders, die kunnen je goed helpen.
Gr Guda