Volledige versie bekijken : wolfsklauwen
Tineke
12 juli 2004, 09:04
Doordat onze Bayko (7 maanden) is getrimd afgelopen week zijn wij er achter gekomen dat hij twee "wolfsklauwen" heeft! Niet normaal voor de boevier, wel voor de Briard!
Nou hebben we een stamboom ... dat zou toch moeten betekenen dat hij 100% bouvier is in al zijn generaties? Als je het nuchter bekijkt is er toch een Briard "om de hoek wezen kijken" ....
Graag reacties!
Groet van Tineke en knuff van Bayko
the champ
12 juli 2004, 18:45
hai tineke,
het kan altijd voorkomen dat een bouvier (of een ander ras) een wolfklauw bezit maar je kan het weg laten halen bij de dierenarts dit is niet noodzakelijk de hond heeft er meestal geen last van
het heeft ook niets te maken dat je geen 100% zuivere bouvier hebt
het komt bij sommige honden gewoon voor noem het een schoonheids foutje
maak je er niet al te druk om je hond blijft net zo lief met twee wolfsklauwetjes als zonder...........
en als je geen show`s gaat lopen maakt het echt niet uit dan hoef je ze niet eens weg te laten halen
groetjes the champ
:)
Tineke
13 juli 2004, 06:47
Nou Champ, voor mij blijft-ie een kanjer hoor! Zelf vind ik 't meer iets speciaals dan een "schoonheidfoutje" :o) Alleen de trimmer adviseerde ons om ze weg te laten halen omdat het gevaar is dat hij zijn achterpoten ermee kan openscheuren en dat maakt me dan weer aan het twijfelen, want inderdaad springt en rent hij door alles heen zonder te kijken waar hij loopt.
We gaan trouwens vanavond voor een algemeen onderzoek naar de dierenarts dus wellicht dat hij een uitspraak kan doen!
Je hoort het nog..
Groet, Tineke
Knuff van Bayko O:
Boefie
14 juli 2004, 21:10
Ik heb zelf ook een Bouvier van 18 mnd oud en heeft ook twee wolfsklauwtjes. Ik dacht in eerste instantie ook dat er iets niet goed was, maar nu weet ik dat er meerdere Bouviers zijn met wolfsklauwtjes!
Niks aan de hand dus.
groetjes!
het komt inderdaad wel vaker voor dat er een bouvier geboren wordt met een dubbele wolfskauw (hubertusklauwtje), en echt heel erg vreemd is dat ook niet, want ga maar in de boeken kijken wat er aan de oorsprong van de bouvier aan rassen is gebruikt, en dan zul je zien dat daar dus ook de Briard bij zit. en die heeft van nature dubbele wolfsklauwtjes.
alleen de meeste kopers van pups zullen het nooit zien dat hun pup geboren is met zo'n (dubbel) wolfsklauwtje, omdat de meeste fokkers die al op jonge leefijd weg laten halen.
op zich kan het geen kwaad dat die teentjes er zitten, maar houd wel in de gaten dat de nagels die aan die teentjes zitten niet te lang worden. want dan kan de hond zich er lelijk aan verwonden.
en mocht de hond er wel last van hebben of krijgen kun je ze eenvoudig bij de dierenarts weg laten halen.
groetjes Carin.
Leo
2 augustus 2004, 20:58
Vraag blijft dan wel of de kosten betaald moeten worden door de fokker.
Die hoort ze naar mijn mening toch weg te laten halen.
Of heb ik het soms mis??
Wilma
26 november 2004, 17:32
Weghalen van het hubertusklauwtje is het beste Tineke.
Als het te lang is kan het hubertusklauwtje blijven hangen achter een takje of in het gras.
Je bouvier krijgt dan een pijnlijke wond die maar heel langzaam zal genezen.
Hoe jonger de bouvier is hoe gemakkelijker het gaat.
Ik ben het met Leo eens dat fokkers moeten opletten of er in het nest pups zijn die een hubertusklauwtje hebben.
De dierenarts kan ze dan heel eenvoudig en pijnloos verwijderen.
De kosten op latere leeftijd door de fokker laten betalen is onzin.
Er staat nergens geschreven dat het hubertusklauwtje door de fokker verwijderd moet worden.
Succes met je bouvier Tineke.
Wilma