PDA

Volledige versie bekijken : Hoe kan ik bouvier van drie los leren lopen

barry
22 september 2005, 18:34
Hoy

even een vraag mijn boefje is nu drie hij heeft nooit training gehad en de clicker heeft geen effect
Maar wil hem graag los leren lopen
ik weet dat ik dat eerder had moeten doen Maar goed drukke stad en straat beetje overbezorgd geweest
Denk dat hij terug komt als ik hem los laat want als hij aan de hele lang riem zit en ik roep dag komt hij direct naar me toe
Maar met de neiging om me voorbij te rennen
Zijn er cursussen voor deze leeftijd van de bouvier
of weet iemand een simpele manier dat ik het hem ken leren

groetjes en een poot van barry

chris
22 september 2005, 20:26
Hoi,ik zou je aanraden om de training,want dat is het wel,binnenshuis te beginnen.Roep je boef bij je en geef hem een beloning die hij echt graag heeft(balletje spelen,een lekker snoepje,.....)maakt niet uit hoe traag hij komt.Zelfs als je meerdere keren moet roepen toch belonen als hij bij je komt.Bouw dit op dat hij sneller en sneller komt.Wanneer hij echt vlug bij je is kan je een jackpot geven,dwz meerder snoepjes naeen.Dit noemen we het gedrag cementeren.Wanneer hij wegstapt stoppen met de jackpot.Oefen dit meerdere keren per dag.Als dit goed gaat binnenshuis kan je het proberen in de tuin,op straat,op de parking van de supermartkt,enz.Doe dit alles aan de lange lijn,vermijd dat de hond in de fout gaat.De volgende stap is de hond terugroepen wanneer hij met iets anders bezig is,vb spelen,snuffelen,enz.Ook binnenshuis of in de tuin.Alles moet aangeleerd worden in een prikkelarme omgeving.Zorg ervoor dat de beloning heel hoog is voor je hond iedere keer hij bij je komt.De volgende stap is dehond meerdere keren roepen ,vb hij moet tweemaalbij je komen op bevel voordat hij een beloning krijgt.De eerste keer een aai of een vriendelijk woord en de tweede keer zijn snoepje dat hij echt graag heeftof een trekspelletje.Dit verder opbouwen en binnen twee weken mag je je hond laten loslopen.De hoofdzaak is dat hij moet weten dat bij je komen prettiger is dan alleen lopen snuffelen.Voor de hond moet bij je komen een feest zijn.

djerba
22 september 2005, 20:26
hoi barry
je kan het beste beginnen door aan de lange lijn hem bij je te roepen en als hij dan bij je is meteen te belonen met iets wat hij erg lekker vind en dan niet eerst laten zitten want dan beloon je hem voor het zitten.en zo ga je dat na een tijdje oefenen met een steeds langere lijn in het bos of een park waar geen verkeer is uitproberen zonder lijn en hou er rekening mee al komt hij niet meteen probeer geduldig te blijven en op een vrolijke toon te blijven roepen,als hij dan bij je komt is hij toch nog steeds lief ook al komt hij pas na een tijdje want bij jou komen moet leuk zijn en geen straf,er zijn op de bouvier site ook wel onderwerpen die jou probleem behandelen.en of je nog naar een cursses kunt moet je even bij jou in de buurt bij een hondenschool vragen en daar kunnen ze je ook tips geven ik hoop dat je hier iets mee kunt in ieder geval vee succes.
gr en een poot van djerba