PDA

Volledige versie bekijken : Aanleg voor dik worden??

Jose Aalst
4 juli 2004, 20:14
Onze bouvier is 2 jaar oud en een teefje.
Toen ze een half jaar oud was hebben wij haar laten steriliseren.
Er werd toen al gezegt dat ze aanleg had om dik te worden.
Nu krijgt ze van ons nog niet eens de helft van de voeding die ze per dag mag hebben.
En toch wordt ze steeds dikker.
Ze weegt nu bijna 40 Kg en ik maak me zorgen om haar gezondheid.
Koekjes en andere lekkere dingen krijgt ze niet.
Is het mogelijk dat het dik worden erfelijk bij haar is aangelegen?
Als dat zo is dan kan ik volgens mij er maar weinig aan doen.
Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik kan doen om haar gewicht normaal te krijgen?

Carin
5 juli 2004, 07:03
Hoi Joke

Er zijn inderdaad ook honden die aanleg hebben om dik te worden, en ook het steriliseren van een teef kan daar aan bijdragen.
nu is er nog niet zo'n groot probleem, want er is genoeg aan te doen om je teefje weer wat slanker te krijgen.
probeer haar eens over te zetten op een "light" voer, misschien dat dat al voldoende is want daar zit iets minder voeding in als in normaal voer,
wat je ook nog kunt doen is haar sperciebonen bij de brokken geven.
sperciebonen kan een hond dus eigenlijk niet verteren en het geeft haar wel een vol gevoel in de buik zodat ze niet loopt te bedelen om eten.
om haar af te laten vallen zou je haar 75% van de huidige hoeveelheid brokken kunnen geven en dat dan aanvullen met sperciebonen.
mocht ze de sperciebonen niet lekker vinden is er een simpel truukje om die bonen een lekker smaakje te geven. je neemt dan een half of een kwart rodi hamburgertje (diepviresvlees) en leg dat een paar uur in het vocht bij de bonen, dan nemen de bonen de smaak aan van het vlees en zijn ze in eens een stuk lekkerder.

verder veel beweging, dus wandelen, of naast de fiets mee laten draven zijn altijd goed voor je hond.

veel succes Carin.