Volledige versie bekijken : kammen en/of borstelen
inko2000
28 september 2005, 21:53
Hallo allemaal,
Ik wil heel graag goede tips over de vacht van mijn blonde boef. Wat is het beste, kammen en/of borstelen? Hij is helaas helemaal kaal geschoren, toen hij nog in het asiel zat. Dat moest wel hoor, want hij zat vol klitten, onder de poep en onder de vlooien. Ik heb weleens gehoord, dat de vacht dan kapot gaat en niet meer geplukt kan worden. Wie heeft hier ervaring mee?
Nog een hele belangrijke vraag. Hij verhaart eigenlijk heel veel. De blonde haren liggen hier her en der door de kamer. Maakt ons verder niet uit hoor, maar ik heb altijd gehoord, dat bouviers niet verharen, dat is duidelijk bi die van ons wel het geval.
Ik hoop, dat er mensen zijn, die mij antwoord kunnen geven op mijn vragen.
Hij is laatst geplukt en de kosten waren € 85,00. Is dat duur of valt dat wel mee? Wie kan mij daar iets over vertellen?
bella
28 september 2005, 22:21
hhoi Inko,
mijn boef is een paar jaar geleden ook per ongeluk geschoren. Daarna gewoon geknipt. Later kon ik borstelen tot ik een ons woog maar er bleven kliiten komen en ook ik vond haren. Uiteindelijk een trimmer gevonden die plukte, dat was even zoeken want het is veel werk. het heeft een half jaar geduurd voordat we het in het gareel hadden maar nu is het geweldig. De haren die je vindt zijn denk ik dode onderharen. met knippen krijg je die niet behoorlijk weg.
Laat je dus niet wijsmaken dat je boef geen plukvacht heeft zoals ik mijzelf 4 jaar heb laten wijsmaken!!! Eevn door de zure appel, je moet in begin veel naar de trimmmer, en je kamt je een ongeluk, maar dan wordt het ook geweldig.
succes, Bella
djerba
29 september 2005, 06:38
hoi bella
ik ben het niet helemaal met je eens het is niet bij elke bouvier hetzelfde, bij onze djerba is er ook niet geplukt maar geknipt,iedere week neem ik haar zelf onder handen dan word zei gekamt en haar ogen en oren schoon en nagekeken.Ik heb geen problemen met haren die ze verliest of klitten die ze krijgt,ik betaal per knipbeurt 68 euro maar plukken is duurder dan knippen en dat is niet de redenen dat djerba niet geplukt word.djerba word elk half jaar geknipt en dat gaat perfect maar je moet zelf wel veel tijd aan haar vacht besteden maar dat wisten we toen we een bouvier kochten.en in onze ogen ziet ze er altijd goed uit.
gr en een poot van djerba
Zagaha
29 september 2005, 09:03
Hoi, Als de hond maar 1 x geschoren is, is er nog geen man over boort hoor.
Ik pluk mijn honden, maar dat wil niet zeggen dat er nooit meer een schaar aan te pas komt. Ik pluk ze twee x per jaar, maar tussentijds worden ze echt wel met de schaar gefatsoeneerd. Dus plukken is best mogelijk en als je volhoudt, zal je zeker merken dat het verharen verminderd. Tuurlijk een Boef verhaart echt wel hoor, alleen niet in die mate dat je van een soort ruiproces kan spreken. Kammen is naar mijn mening altijd nog het beste om te doen. Onderaan beginnen en dan naar boven werken. het heeft als voordelen, dat je de hond geen zeer doet, bij eventuele klitten, je de huid goed kan voelen en z ien en je zeker weet dat je tot op de huid komt, met een borstel lukt dat niet goed. 85 euro vind ik wel een behoorlijke prijs maar ja als je er tevreden over bent en je hebt het er voor over............
Succes er mee!
bella
29 september 2005, 19:37
Hoi Djerba,
Ik heb mij dan niet helemaal duidelijk gemaakt denk ik. Er zit een verschil tussen (stelselmatig) scheren of knippen. Maar mijn boef had zoveel onderhaar gekweekt dat ook knippen geen optie meer was. Dit ging zover dat als ik hem klitvrij had hij de volgende dag weer onder zat. En het ging niet om een paar haren nee je kon er een trui van breien!!!!
Vandaar dat het ook zo een tijd duurde voordat we de vachtstructuur weer in het gareel hadden. Ik vind 85 euro heel redelijk hoor al is het een beetje afhankelijk van waar je woont. In de randstad is alles zo een beetje duurder. Ik betaal gemiddeld 65 maar mijn trimster is dan ook erg goedkoop. Ik weet niet waar je woont maar mijn trimster is een aanrader, Ze staan natuurlijk wel uren op tafel en die van mij valt dan gewoon in slaap zo fijn vind hij het bij "tante Edith."
groetjes, Bella
anitaheijnen
1 oktober 2005, 17:24
hoi allemaal ik zou heel graag willen weten waar jullie die informatie van hebben,of je een bouvier nu moet trimmen of scheren.Ik heb namelijk ook een blonde bouvier en ik laat hem scheren en ze zit goed in haar vacht.Ik ben bij een trimster die nu ongeveer twee jaar het diploma op zak heeft en zij vertelde dat geen een boef meer geplukt mag worden omdat dat niet goed voor de vacht is.
the champ
1 oktober 2005, 18:04
hai anita
ik weet niet waar je trimster het vandaan haalt om te zeggen dat geen enkele boef meer geplukt kan worden omdat dit niet goed voor hun vacht zou zijn ................
ik denk dat ze beter wat bij kan gaan leren ipv van verkeerde adviezen geven
ik ben zelf trimsters en pluk mijn honden gewoon
ze hebben allemaal een hele goede vacht
jammer hoor dat er mensen zijn die dit soort verhalen in het leven roepen
.........mijn haren staan nu op mijn rug omhoog en kan je ook zo plukken brrrr
ook heb ik blonde boefjes om te doen en deze kunnen ook gewoon geplukt worden
er zijn heus wel uitzonderingen die echt niet geplukt kunnen worden maar met behulp van wat tijd en goede inzet krijg je vaak een hond met goede vacht terug
het is ook vaak een kwestie van tijd en geld dat de trimster het niet wilt doen
daar ligt volgens mij het grootste probleem het is toch makkelijker om een boef te scheren dan deze te plukken waar je gewoon langer mee bezig bent
en de meeste mensen willen niet zo vaak naar een trimsalon gaan ivm de kosten
jammer hoor dat je een hond hebt die goed in zijn vacht zit deze laat scheren
probeer het eens om je hond te laten pukken !!!!!
ik vindt de kosten wel oke zo tussen de 65 a 85 euro om et plukken dan he !!!!!
bij scheren mogen deze echt wel omlaag..
als je nog vragen hebt hoor ik het wel en geef je graag een goed advies over de vacht behandeling van je hond
gr the champ
bella
1 oktober 2005, 21:42
dit bedoel ik nu!!!!! Lees mijn voorgaande berichten hier maar over. Ik kan echt nijdig worden als trimster veel geld rekenen om te scheren. Roepen dat boeven niet geplukt kan worden alleen omdat ze het teveel werk vinden. Schandalig gewoon. Als ik je advies mag gevev.... ga naar een andere trimster. Ik weet niet waar je woont maar misschien wil de champ het doen. Mocht je in de buurt van amsterdam wonen weet ik een hele goede in amstelveen.
groetjes,Bella
the champ
1 oktober 2005, 22:21
hai bella
ben het helemaal met je eens
mijn haren gaan hierover ook echt omhoog staan
en anita ik wil best je boef wel doen hoor maar weet niet waar je woont
wij wonen in de buurt van hardenberg overijssel dus kijk maar of stuur anders maar een prive email dan kan ik je nog een en ander uitleggen
gr the champ
anitaheijnen
2 oktober 2005, 18:32
hai bella
wij wonen in de buurt van hardenberg overijssel dus kijk maar of stuur anders maar een prive email dan kan ik je nog een en ander uitleggen
gr the champHoi champ ik woon in Baarlo in Limburg dus dat is een eind uit de buurt.Als je wilt wil ik graag advies van je groetjes anita heijnen en roxy
the champ
2 oktober 2005, 19:54
hai anita
ik heb je een mail gestuurd hoop dat je hem hebt ontvangen
the champ
Dorinda
3 oktober 2005, 09:56
hoi allemaal. IK heb mijn vorige boef altijd laten scheren. Mijn boef was de eerste keer geschoren en volhens mijn trimster bestaat de kans dan dat de hond kale plekken krijgt als je gaat plukken. ZE heeft nooit gezegd dat dat gebeurt hoor, maar wel dat die kans bestaat. NU hebben mijn vrend en ik een nieuwe pup en deze gaat ze wel plukken. Volgens haar heeft onze Amber er ook een betere vacht voor dan Trista destijds. die had een veel pluiziger vacht. Mijn trimster heeft Trista wel altijd in bouvierstijl geschoren en was dan toch ook van acht tot 1 a half 2 bezig. En geloof me ze zag er echt wel uit als een boef met lange sokjes en een mooie baard niet helemaal gemilimeterd zoals ik ze zo vaak zie lopen hier.
Ik betaalde daar 60 euro voor en vind dat een mooie prijs omdat ik wist dat mijn hond daar goed onderhanden werd genomen. voor het plukken van Amber moet ik rond de 70 euro gaan betalen. DAt lijky mij redelijk toch?
groetjes dorinda en een lik van amber
inko2000
6 oktober 2005, 22:18
hai bella
gr the champ
Hallo,
Dit is wel heel toevallig. Ik kom uit De Krim. Zouden wij eens kunnen afspreken?
the champ
7 oktober 2005, 13:51
hai inko2000
het lijkt me leuk om eens wat af te spreken
stuur maar een prive berichtje en dan spreken we wat af
gr the champ
antonis
17 oktober 2005, 14:11
hoi ino ik vind ook nogal eens een wolk haar van mijn boef dus ze verliezen wel haar... ik betaal 55 euro voor een opknapbeurt... succes en groetjes petra
bella
17 oktober 2005, 22:01
Ik denk dat als je wat vind dit onderhaar is.
groetjes, Bella
kevin
18 oktober 2005, 17:26
ik betaal voor cosie te laten plukken 90€
maar ze zijn er wel bijna 4 uur aan bezig
poot van cosie en eros
groetjes van kevin
Punto
19 oktober 2005, 20:32
Voor de duidelijkheid:
Met plukken haal je dode haren uit de vacht van de hond.
Je krijgt dus nooit kale plekken!!!
Plukken is juist bevorderlijk voor een goede vacht.
Nou, suc6 ermee allemaal. :)
Mijn hondje ziet er in ieder geval prima uit en hij wordt regelmatig geplukt en geknipt. Het knippen is ervoor om het 'bouvier-model' er in de krijgen en voor niks anders. En plukken voor de kwaliteit van de vacht. Het mag dan wel een werk zijn, maar dan heb je ook wat!
Groetjes Punto
inko2000
23 oktober 2005, 13:34
Hoi Petra,
Ook jij bedankt voor je reactie. Ik laat hem mooi weer plukken hoor. Hij moet volgende maand weer. Die haren liggen hier dus ook elke dag, maar ik vind dat verder niet erg. Als er visite komt, zoals nu, dan ga ik gauw even alles stofzuigen en dweilen en klaar is Kees. Morgen zie ik het dan wel weer. Dan moet het ook wel weer hoor, maar ik heb laminaat, dus geen probleem.
Groetjes Ina.
inko2000
23 oktober 2005, 13:36
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reactie, voor wat betreft het kammen en/of borstelen. Ik heb hier echt wat aan.
Groetjes Ina.
inko2000
17 april 2006, 11:51
Hallo lieve dierenvrienden,
Ik wil nog even weer reageren op het bericht, wat ik zelf heb geplaatst. We zijn nu een aantal maanden verder en onze Yassar wordt dus nog steeds geplukt, door hele goede trimsters en het wonder is geschiedt:"HIJ VERLIEST BIJNA GEEN HAREN MEER."
Wat hij dus kwijt raakte aan haren, waren inderdaad haren van de ondervacht, maar doordat hij nu geregeld wordt geplukt, is het een stuk minder geworden.
De trimster van Yassar heeft met goed gevolg haar opleiding afgerond en is nu een gediplomeerde trimster.
Yassar was haar model en wij zijn dus apetrots op Geralda en ook zeker op Yassar.
Ik heb de trimsalon aangeprezen. Zij komt nu op de lijst te staan.
Ik weet niet, of ik het hier neer mag zetten en doe het dus maar niet, anders wordt het misschien gezien als sluikreclame en dat is niet de bedoeling.
Michella
23 april 2006, 21:04
Klopt het dat er verschil zit in de structuur van de vacht bij een blonde bouvier???
Ik hoorde dat een blonde vacht moeilijker is te plukken.
Vroeger was dit wel het geval tegenwoordig maakt het niet meer uit of de vacht blond of zwart is.
De vacht kan ruwharig zijn maar ook heel zacht van structuur.
Het hangt er vanaf waar je bouvier slaapt.
Is dit een koude omgeving ( ruw) of warm (zacht).
inko2000
24 april 2006, 22:44
Hoi Michella en Joke,
Mijn boef slaapt altijd in de kamer 's nachts, maar hij ziet er prachtig uit nu.
Het verliezen van haren wordt dus steeds minder, zoals ik al schreef.
Het verschil van een zwarte en blonde boef weet ik niet. Ik zal even aan mijn trimster vragen, of dat het geval is.
nou zo te horen is het eindelijk gelukt met het plukken.
mijn bouvier is blond gestroomd heeft niet echt een stugge vacht meer zacht en word al vanaf 4 maanden geplukt ligt veel buiten en heeft een berenvacht .
vind in huis dus alleen wat jij ook zegt af en toe een wolkje .
en wij zijn twee middagen bezig met plukken dus twee maal 4 uur zo.n vacht en dat een paar keer per jaar hoor. maar de hond vind het niet erg (zelfs lekker).
en hij is beremooi dan
groetjes en een knuffel van jackie
inko2000
26 mei 2006, 23:20
ja heerlijk is dat hè? Hij moet in juni of julie weer geplukt worden, dus nog net mooi weer voor onze vakantie. Wij gaan naar de kust in Noord-Holland en hij gaat mee. Lekker ravotten en zwemmen in de zee. Vindt ie het einde. Ik plaats dan wel weer foto's.
Groetjes Ina.