Volledige versie bekijken : gebit reinigen
Marlie
2 maart 2011, 15:00
Bestaat er een alternatief voor het reinigen van het gebit bij een bouvier?
Bij de dierenarts moet onze bouvier onder narcose wat we hem niet willen aandoen.
kirsten3110
2 maart 2011, 22:40
Hoi Marlie
Om deze nare situatie te voorkomen heb ik mijn boef van pup af aan al geleerd dat zijn tanden worden gepoetst. Hierdoor voorkom je het tandsteen zoveel mogelijk. Begin je hond te laten wennen dat je je hand rond zijn bek legt en zijn lippen rustig optilt. zodra dit goed gaat zonder teveel tegenstribbeling ga je het opwerken. je gaat dan voorzichtig met je vingers over zijn tanden heen, zodra hij dit ook goed toelaat kun je de grootste brokken tandsteen verwijderen met je nagel. zet je nagel dan tegen het tandvlees aan en druk de tandsteen naar beneden. Als hij dit allemaal goed toelaat zou je kunnen proberen je hond te laten wennen aan een tandenborstel en zo leren zijn tanden te poetsen. Als zijn tanden al te erg zijn aangetast door het tandsteen, ben ik bang dat je toch aan de gebitssanering moet gaan geloven..
Succes!!
edwin44
3 maart 2011, 09:17
sinds tijden geven wij onze honden een kauwstokje en ze hebben nooit last van tandsteen
dat zijn die stokjes van 100 stuks voor een euro of 8
Chanel
3 maart 2011, 22:57
Ik weet niet hoe je met je boef omgaat, maar ik heb het altijd als onderdeel van de verzorging meegenomen. Ik borstel en kam de hond. Ik doe dat soms gewoon op de grond. Op enig moment ben ik de oren aan het reinigen en de bek aan het kammen. En ja dan pak ik de tanden en kiezen ook mee. Gaat heel makkelijk met mijn nagels, maar tegenwoordig heb je ook speciale tandverzorgingsprodukten. Eigenlijk hebben ze het hier altijd wel heel normaal gevonden (en ik eigenlijk ook). Vanaf pup heb ik ze al geleerd dat ik gewoon aan hun tanden en kiezen kom.
Wanneer je hond die ervaring niet heeft zijn misschien die zgn. Dentasticks een oplossing of ander goed kauwmateriaal?
Ik vind de beslissing je hond onder narcose te laten brengen voor het verwijderen van tandsteen wel een paardenmiddel of het moet zo erg zijn dat je dat risico neemt (narcose blijft een risico, dus wel afwegen).
The Duke
4 maart 2011, 06:50
Hallo Marlie;
Normaal gesproken moet dat voor een ervaren trimmer of trimster (of trim je je boeffie zelf ?) geen probleem zijn. Ze kunnen je het eventueel laten zien, en je advies geven hoe je dit het makkelijkste zelf kunt doen. Als preventie kun je inderdaad kauwbotten, dentastix of iets dergelijks geven. dat houdt al erf veel tandsteen tegen. Ik weet niet waar je woont, maar je kunt anders altijd even bij mij in de trimsalon langskomen.
Succes, Tonny
binky
4 maart 2011, 20:34
bovenstaande mensne hebben alles al gezegd.
maar zelf liet ik elke 2 jaar ze onder een roesje brengen en de boel mooi schoon maken en polijstten.
mijn man is d.a assistent en erg goed in narcose's afstemmen dus wandelden ze zo de tafel weer af bijna,nooit een centje last met de narcose.
Ingrid
14 maart 2011, 16:49
De tip die ik mee wil geven is om je boefie brokken te geven.
Brokken reinigen het gebit beter dan vlees of ander zacht voedsel.
Marlie
30 maart 2011, 19:45
Bedankt voor julllie tips.
Ik ben begonnen met een tandenborstel.
Nou wat een pret was dat de eerste keer.
De tandpasta zat overal behalve in zijn bek.
We hebben achteraf wel krom gelegen van het lachen.
Mijn man in een worsteling met een reu die geen druppel mee wilde werken.
Dan de kinderen erbij die met een balletje hem probeerde af te leiden.
Ik ben elke dag bezig en hij begint zich voorzichtig over te geven aan de dagelijkse poetsbeurt.
Maar van meewerken is nog geen sprake.pfffffffff
Chanel
30 maart 2011, 22:23
Zo te lezen een aardige stress-situatie. Een hond (men name een boef, pffff) vindt alles wat vreemd, denkt of reageert:confused: dit is niet ok en zal zich verzetten.
Misschien een tip om op een relaxte manier iets te proberen. Bijvoorbeeld als het 's avonds rustig is ga eens gewoon bij hem om de grond zitten zodat hij zich ontspant. Niet gelijk met enge dingen (tandenborstel en attributen) aankomen, maar gewoon eerst het gebit proberen aan te raken. Dan na een paar minuten eens onder de lip kijken. De volgende keer weer eens en dit opbouwen.
Voorzover ik heb ervaren lukt het dan wel, terwijl wanneer je gelijk met "enge vreemde" dingen aan komt zetten je alleen zult stuiten op verzet (wat dan ook weer opgebouwd wordt).
Hanneke
31 maart 2011, 08:35
Pedigree heeft in februari altijd van die acties van de dental staafjes en daar zitten ook rubber geribbelede vingerhoedjes bij ,deze kun je ook bij de DA krijgen. Zo begin ik altijd met kat of hond,eerst af en toe in de bek kijken ,belonen met een knuffel ,daarna met dat vingergeval langs het gebit ,later ook met de tandpasta (speciale voor dieren) en daarna over gegaan op de tandeborstel.
Viola
31 maart 2011, 20:33
Die dental staafjes helpen bij mijn boef niet.
In plaats van kauwen zijn het net koekjes.
Hap slik en weg.
Het effect van poetsen is er niet.
Champ
1 april 2011, 18:50
Ja voor een bouvier zijn ze een koekje.
Een keer langs de slager gaan en een groot bot vragen voor de hond.
Uitkoken in warm water en moet je eens opletten hoe ze dan gaan kauwen.
Werkt vele malen beter dan een denta stick (I)
loraine
2 april 2011, 09:48
Of mergpijp invriezen en gewoon lekker geven, zijn ze ook tijd zoet mee. Het bot wordt hier erna als speeltje gebruikt door Rodan
Marlie
3 april 2011, 20:43
Even een update.
Het tandenpoetsen gaat steeds beter.
Ik denk dat hij zich heeft overgegeven want het worstelen is overgegaan in tegenstribbelen.
Ik heb wel een vraagje over de botten die je bij de slager haalt.
Zijn die niet gevaarlijk voor de maag?
Ik heb gehoort dat deze botten kunnen verspinteren.
Monster&Me
4 april 2011, 11:08
Dat heb ik inderdaad ook gehoord, dat botten kunnen versplinteren, en ik geef het daarom ook nooit. Dus ik ben ook wel benieuwd wat de ervaringen van anderen hiermee zijn. Zijn er nog speciale botten die wel kunnen misschien?
Wat betreft het tegenstribbelen met tandenpoetsen, dat is nogsteeds een vorm van verzet. Ik denk dat het misschien nog te snel gaat en zou zelf een stapje terug doen door, wat eerder ook gezegd werd, hem eerst eens te wennen aan dat je überhaupt hem kan aaien om z'n bek, tanden even aanraken, lip omhoog doen enzo. En dat je stopt vóór hij het vervelend vindt.