Volledige versie bekijken : Hoevaak ontwormen ?
Reberta
8 oktober 2005, 18:24
Mijn bouvier is ruim 5 jaar en eerlijk gezegt ontworm ik mijn bouvier niet zo vaak.
Natuurlijk heb ik dat wel gedaan toen ze nog pup was maar tegenwoordig hou ik het niet meer zo bij.
Ik vraag mij af of ik hier de enige in ben of dat er meer mensen zijn als mij die geen regel hebben in het ontwormen.
Want hoevaak moet je nu ontwormen?
Is dat echt elke jaar of hoeft dat niet zo perse?
Francine
8 oktober 2005, 19:29
Wij ontwormen eens in het half jaar en als blijkt dat het tussendoor nodig is dan nog een keertje extra.Groetjes, Francine en Eros
arnold58
9 oktober 2005, 22:20
Ik doe het alleen als het nodig is.
Als een hond geen wormen heeft lijkt het mij onnodig, het blijft toch een vorm van gif wat je hem geeft.
Arnold
djara
10 oktober 2005, 08:14
Maar je kunt niet alle soorten wormen zien, hoe kun je dan constateren dat je boef het nodig heeft?
Ik geef ze elk half jaar een ontwormingskuur. Het zal niet op de week nauwkeurig zijn, het is ook wel eens na 7 maanden, maar ze krijgen het wel.
En de kosten zijn niet veel, het lijkt mij toch een goede zaak om dit elk half jaar te herhalen.
Groeten Renske
magda
10 oktober 2005, 08:40
Wij ontwormen de hond drie keer per jaar,ongeacht of wij wormen zien of niet.
Hij loopt altijd los in het bos en daar is ook wild wat niet ontwormd wordt.
Met het gesnuffel kunnen ze snel besmet worden
Carin
10 oktober 2005, 08:58
wij ontwormen de honden hier minimaal 2x per jaar, en soms nog een keer extra als er bijvoorbeeld een teefje gedekt moet worden.
tegen de tijd dat je wormen in de ontlasting ziet dan heeft je hond namelijk al een dusdanige besmetting met wormen dat je er ook meestal niet met 1 kuurtje vanaf bent. en laten we het dan nog niet hebben over de schade die sommige wormen aan de binnenkant van je hond kunnen toebrengen.... sommige wormsoorten kunnen zich namelijk letterlijk door de ingewanden van je hond heenvreten en dan is de ellende niet te overzien.
de meeste wormen zie je ook niet eens in de ontlasting, Spoelwormen en Lintwormen kun je soms wel zien, maar gaan jullie iedere hoop ontlasting onder een microscoop bekijken om te zien of er iets inzit wat er niet in thuis hoort?
en wat denk je van het feit dat je zelf of je kinderen ook besmet kunnen raken met die wormen?
groetjes
Carin
Elly de Roos
10 oktober 2005, 17:32
ik onworm Bica ook 3x per jaar. Hij ruikt overal en vind bepaalde grasplekken wel heel lekker dat hij er ook aan gaat likken. Uit voorzorg doe ik dus 3x per jaar ontwormen.
Groetjes Elly en een knuff van Bica
arnold58
11 oktober 2005, 23:08
Als je hond wormen heeft kan je , behalve het zien in de ontlasting , ook merken aan het feit dat hij meer gaat eten en / of afvalt en aan de vacht.
Mijn honden krijgen versvlees en hebben daar door zo wie zo veel minder last van parasieten, teentje knoflook in de week helpt ook.
Preventief ontwormen is zinloos, als je vandaag een kuurtje geeft, of het nu nodig is of niet, kan hij / zij morgen of over twee dagen wel een besmetting met wormen oplopen.
Dan heeft het preventief ontwormen dus totaal geen zin !
Dat is dus hetzelfde als nu een asperientje omdat je morgen hoofdpijn kan krijgen.
Zorgen dat ze vrij blijven van vlooien dit zijn ook dragers van wormen besmetting.
Arnold
arnold58
11 oktober 2005, 23:13
Even vergeten
Je kan ook met wat ontlasting naar de dierenarts om te kijken of je hond besmet is, doen ze ook met geiten en schapen.
Hoef je zelf niet wat onder de microscoop te leggen.
Bij honden die gedekt worden zal het anders zijn, maar ik fok niet dus ga daar ook geen mening over geven.
Arnold
Reberta
14 oktober 2005, 10:03
Bedankt voor jullie reactie !
Ik weet nog niet wat ik nu moet doen maar ik begrijp dat ontwormen nooit kwaad kan.
Wat ik vergeten ben aan jullie te vragen is of jullie weten of de tabletten die je in de dierenwinkel koopt hetzelfde zijn als die je koopt bij de dierenarts.
Ik kan hier niets over vinden op dit forum
Elly de Roos
15 oktober 2005, 08:09
hoi Reberta, Ik koop mijn tabletten altijd bij de dierenarts. Ik gebruik Drontal Plus. Deze tabletten kan je in kleine verpakking krijgen en grote. De grote tabletten zijn meestal v.a. 10 kg. Ook hoef je als je deze tabletten gebruikt geen herhaling te doen, wat meestal wel is als je tabletten bij de dierenwinkel koopt. Hoop dat je voldoende weet. Groetjes van Elly en een knuff van boef Bica
Francine
15 oktober 2005, 13:30
Ik sluit mij bij Elly aan, ook wij gebruiken Drontal tot volle tevredenheid.
Groetjes, Francine en Eros
bella
15 oktober 2005, 17:27
Ook ik, af eigenlijk Boef moet ik zeggen, ging voor drontal. Er is nu echter een nieuwe pil op de markt (ook via de dierenarts) en deze ontwormd niet alleen maar is ook een bescherming tegen hartworm. Boef heeft deze nu inmiddels 2 keer gehad en naar volle tevredenheid.
groetjes,Bella
magda
15 oktober 2005, 18:39
Ook wij hebben via de dierenarts de tabletten die ook bescherming geven tegen hartworm
Magda
marloes
16 oktober 2005, 12:38
Ook ik, af eigenlijk Boef moet ik zeggen, ging voor drontal. Er is nu echter een nieuwe pil op de markt (ook via de dierenarts) en deze ontwormd niet alleen maar is ook een bescherming tegen hartworm. Boef heeft deze nu inmiddels 2 keer gehad en naar volle tevredenheid.
groetjes,Bella
Hoi Bella.
heb je voor mij de naam van deze nieuwe pil?
Mijn dierenarts wil dat graag weten nadat ik erom gevraagt heb.
bella
16 oktober 2005, 22:43
hoi Marloes,
Het gaat hier om milbemax van novartis.
succes en groetjes, Bella
Brenda
17 oktober 2005, 19:32
Bella is dit 1 tablet of bestaat de kuur uit meerdere tabletten?
Ik gebruik voor onze hond drontol tabletten en daarvan hoef ik er maar 1 te gebruiken. ( 10 euro per stuk betaal ik ervoor nij mijn dierenarts)
Misschien is voor mij de overstap ook het overwegen waard.
bella
17 oktober 2005, 22:00
Hoi Brenda,
Als eerste heeft deze pil het voordeel dat hij ook beschermd tegen hartworm.
De dosering is 10 tot 25 kg 1 tablet en 25 tot meer 2 tabletten.
Dit staat opde verpakkinf maar is deels een verkooppraatje denk ik. De vorige keer kreeg mijn boef er maar een en die weegt nogal wat hahaha.
groetjes,bella
Hitaca
19 oktober 2005, 16:34
Ik ontworm mijn Bouvier 4x per jaar. Zij heeft de vervelende gewoonte allerlei vieze zaken te eten tijdens de wandeling (een gewoonte die ze overgenomen heeft van mijn Golden). Ik koop mijn produkten in de apotheek: Lopatol, Drontal.... Per keer geef ik 1 tablet per 10 kg hond.
Mijn Golden moet ik elke maand ontwormen met Panacur gedurende 5 dagen; door haar gewoonte om kak te eten van mens en dier, kreeg zij Flagellaten in de darmen, die kunnen echter ook in de maag komen. Zij had regelmatig diarree en boerde ook. Ik doe dit nu reeds 2 jaar en zij heeft nog maar 2 keer die rare diarree gehad. Het is wel niet goedkoop, maar de gezondheid gaat boven alles,hé?
Ik zelf heb nog nooit deze zaken gekocht in een dierenwinkel, vind dit niet echt een artikel om in een gewone winkel te verkopen. Mijn mening maar hoor!
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Kester
7 november 2005, 19:36
hoi Marloes,
Het gaat hier om milbemax van novartis.
succes en groetjes, Bella
Bella zijn deze tabletten alleen voor de hartworm of zijn ze preventief voor alle soorten wormen?
bella
7 november 2005, 21:39
HoiKester,
Deze tabletten zijn voor alle normale soorten wormen. De preventieve werking voor hartworm is dus een extraatje.
groetjes,Bella
John
13 november 2005, 19:45
Bella zijn deze tabletten alleen voor de hartworm of zijn ze preventief voor alle soorten wormen?
Dit vond ik erover:
Producttype
Oraal in te nemen, breed-spectrum ontwormingsmiddel ter preventie van hartworminfecties en ter behandeling en controle van zweepwormen, haakwormen, spoelwormen en lintwormen bij honden en ter behandeling en controle van spoelwormen, haakwormen en lintwormen bij katten.
Omschrijving en Samenstelling
Voor zowel hond als kat zijn er 2 soorten tabletten van verschillende sterkte:
Milbemax Grote Hond: 1 tablet bevat 12,5mg milbemycine oxime en 125mg praziquantel
Milbemax Kleine Hond: 1 tablet bevat 2,5mg milbemycine oxime en 25mg praziquantel
Milbemax Grote Kat: 1 tablet bevat 16mg milbemycine oxime en 40mg praziquantel
Milbemax Kleine Kat: 1 tablet bevat 4mg milbemycine oxime en 10mg praziquantelEigenschappen
Milbemycine oxime behoort tot de groep van de macrocyclische lactonen, geïsoleerd uit de gisting van Streptomyces hygroscopicus var. aureolacrimosus. Het is actief tegen mijten, tegen larvale en volwassen stadia van nematoden alsook tegen de larven van Dirofilaria immitis.
De werkzaamheid van milbemycine berust op de werking van neurotransmissie bij invertebraten: Milbemycine oxime, net als avermectines en andere milbemycines, vergroot bij nematoden en insecten de membraan permeabiliteit voor chloride ionen via de glutamaat, chloride ion kanalen (gerelateerd aan GABAA en glycine receptoren bij vertebraten). Dit leidt tot hyperpolarisatie van de neuromusculaire membraan en een verslappende verlamming en dood van de parasiet.
Praziquantel is een geacetyleerd pyrazine-isoquinoline derivaat. Praziquantel is actief tegen cestoden en trematoden. Het wijzigt de permeabiliteit voor calcium (toevoer van Ca2+) van de membranen van de parasiet wat een disbalans veroorzaakt in de membraan structuur, dit leidt tot membraan depolarisatie en bijna gelijktijdig optredende contractie van de spieren (kramp), snelle vacuolisatie van het syncytium en daarop volgend optredende ontbinding van de huid (blaarachtig). Dit resulteert in een gemakkelijke afdrijving uit het maag- darmkanaal of de dood van de parasiet.
Indicaties voor gebruik
Hond:
de behandeling en controle van menginfecties met volwassen cestoden en nematoden zoals:
- Cestoden:
Dipylidium caninum
Taenia spp.
Echinococcus spp.
Mesocestoides spp.
- Nematoden:
Ancylostoma caninum
Toxocara canis
Toxascaris leonina
Trichuris vulpis
Het product kan ook worden ingezet bij de preventie hartworminfectie (Dirofilaria immitis), dit wanneer een begeleidende behandeling tegen cestoden nodig is.
Dosering en Toediening
Hond
Minimum aanbevolen dosering: 0,5 mg milbemycine oxime en 5 mg praziquantel per kg worden éénmalig oraal toegediend.
Het product toedienen met of na wat eten.
Afhankelijk van het lichaamsgewicht van de hond, is de praktische dosering als volgt:
Milbemax Kleine HondGewicht(kg)Tabletten0,5 - 11/21 - 515 - 102 Milbemax Grote HondGewicht (kg)Tabletten5 - 25125 - 50250 - 703
In die gevallen waarbij een hartworm preventie wordt gebruikt en gelijktijdig behandeling tegen lintworm vereist is, kan MILBEMAX het monovalent product vervangen voor de preventie van hartworm ziekte.
In geval van overdosering kunnen mydriasis, depressie, kwijlen, paresis, trillen en/of wankelende gang optreden bij sommige honden. De symptomen zullen binnen een dag spontaan verdwijnen. Er is geen antidotum bekend.
Speciale Voorzorgen en Waarschuwingen
De behandeling van honden met een groot aantal circulerende microfilariae kan soms leiden tot het ontstaan van hypersensitieve reacties, zoals bleke slijmvliezen, braken, trillen, zwaar ademen of overdadig speekselen. Deze reacties worden geassocieerd met het vrijkomen van eiwitten van dode of stervende microfilariae en zijn niet direct een toxisch effect van het product. Het gebruik bij honden die lijden aan microfilariaemie is daarom niet aanbevolen.
In gebieden met een hartworm risico, of in het geval dat het bekend is dat de hond heeft gereisd van en naar regio’s met een hartworm risico, wordt het aanbevolen een dierenarts te consulteren voordat MILBEMAX wordt toegediend, om de aanwezigheid van een gelijktijdige besmetting met Dirofilaria immitis uit te sluiten.
In geval van een positieve diagnose is het wenselijk om een adulticide behandeling te geven voordat MILBEMAX wordt toegediend.
Echinococcose betekent een risico voor mensen. In geval van Echinococcose moeten speciale richtlijnen voor de behandeling, begeleiding en bewaking van betrokken personen opgevolgd worden.
Experts of instituten op het gebied van parasitologie dienen te worden geraadpleegd.
Er zijn geen studies verricht met zwaar verzwakte dieren of individuen met een ernstige vermindering van de nier of lever functies. Het product wordt niet aanbevolen voor zulke dieren of alleen bij een voordeel/risico beoordeling door de verantwoordelijke dierenarts.
Bij honden jonger dan 4 weken oud is een lintworminfectie niet gebruikelijk. Behandeling van dieren jonger dan 4 weken oud met een combinatie product is daarom waarschijnlijk niet nodig.
Resistentie van parasieten voor een bepaalde klasse van anthelmintica kan zich ontwikkelen gedurende frequent, herhaaldelijk gebruik van een anthelminthicum van die bepaalde klasse.
Studies uitgevoerd bij laboratorium dieren (rat, konijn) met milbemycine of praziquantel (apart toegediend) gaven geen teratogene of embryotoxische verschijnselen.
De veiligheid van het gecombineerde product is niet getest bij drachtige en lacterende dieren. Daarom wordt het gebruik in zulke dieren niet aangeraden.
Gedurende de behandeling met MILBEMAX mogen geen andere macrocyclische lactones worden toegediend.
Milbemax Grote Hond niet toedienen aan honden die minder dan 5 kg wegen.
Milbemax Kleine Hond niet toedienen aan puppy’s jonger dan 2 weken en/of met een gewicht minder dan 0,5 kg.
Milbemax Grote Kat niet toedienen aan katten die minder dan 2 kg wegen.
Milbemax Kleine Kat niet toedienen aan katten jonger dan 6 weken en/of met een gewicht minder dan 0,5 kg.
Studies met milbemycine oxime geven aan dat de veiligheidsmarge bij sommige Collies of aanverwante hondenrassen minder is dan bij andere rassen. Bij deze honden moet de aanbevolen dosering strikt worden gevolgd.
De tolerantie bij jonge puppy’s van deze rassen voor MILBEMAX is niet onderzocht.
De klinische verschijnselen bij Collies zijn gelijk aan de geconstateerde verschijnselen van overdosering bij de honden uit de gewone populatie.
Verpakkingen
Voor zowel hond als kat zijn er 2 soorten tabletten, voorzien van verschillende kleuren en/of vormen, en met verpakkingen in verschillende kleuren:
Milbemax Grote Hond: Donkerblauwe doosjes met 5 blisters van 10 ronde, witte tabletten
Milbemax Kleine Hond: Lichtblauwe doosjes met 5 blisters van 10 ovale, witte tabletten
Milbemax Grote Kat: Donkerrode doosjes met 2 blisters van 10 ovale, donkerrode tabletten
Milbemax Kleine Kat: Lichtrode doosjes met 2 blisters van 10 ovale, lichtrode tablettenOpslag en Houdbaarheid
Milbemax heeft een houdbaarheid van 2 jaar (gehalveerde tabletten zijn slechts 1 maand houdbaar). Men dient het product onder 30°C te bewaren. Ter bescherming tegen het licht bewaart men de blister best in het doosje.
Registratie
Registratienummers:
Milbemax Grote Hond: Reg NL 10091
Milbemax Kleine Hond: Reg NL 10090
Milbemax Grote Kat: Reg NL 10093
Milbemax Kleine Kat: Reg NL 10092
Milbemax is UDA, d.w.z. enkel verkrijgbaar op diergeneeskundig voorschrift.
Marijke
18 november 2005, 20:29
Hallo allemaal
Ik heb met belangstelling dit stuk gelezen en ik wil eigenlijk weten hoe je pups het beste kunt ontwormen en hoevaak ik dat moet doen.
De een zegt elke 4 weken terwijl de andere zegt dat je het schema van de volwassen hond kunt aanhouden.
Maar dat laatste lijkt mij niet juist.
bella
18 november 2005, 21:33
Hoi,
Ik zou mij gewoon vasthouden aan het advies van de dierenarts.
groetjes,Bella
celine
18 november 2005, 22:06
ontwornen
met twee vier, zes en acht weken is de bestrijding van zogenaamde spoelwormen het meest optimaal.
Na de ontworming op acht weken geldt tot ze een half jaar oud zijn een schema om de twee maanden
Ik hoop dat je hier iets aan hebt ??
Groetjes
Hennie
Pam
23 november 2005, 21:09
Hallo allemaal
Ik heb met belangstelling dit stuk gelezen en ik wil eigenlijk weten hoe je pups het beste kunt ontwormen en hoevaak ik dat moet doen.
De een zegt elke 4 weken terwijl de andere zegt dat je het schema van de volwassen hond kunt aanhouden.
Maar dat laatste lijkt mij niet juist.
Hou de gebruiksaanwijzing van het ontwormingsmiddel aan en opletten dat de pup geen rijstkorreltjes in de ontlasting heeft.
Als dat nl het geval is moet je zeker gaan ontwormen.