Volledige versie bekijken : Erfelijkheidsonderzoek
Jose Aalst
2 juli 2002, 21:05
Beste bouviermensen,
Na lang wikken en wegen heeft ons gezin besloten om een bouvierpup te kopen.
We hebben ontzettend veel informatie van jullie site kunnen afhalen en ook hier hebben we veel van jullie ervaring gelezen.
Nu dus op zoek naar een goede fokker.
Dat zal met de informatie die we hebben gelezen ook geen probleem worden.
Maar wat we nog graag willen weten is hoe het staat met de erfelijkheidsonderzoeken bij de bouvier op dit moment.
Komen er oogziektes voor waarop bouviers worden onderzocht voordat er mee gefokt mag worden ??
En zo hebben we nog wat vragen hierover.
Kunnen jullie wat informatie geven aan ons ?
Namens ons gezin willen wij jullie vast bedanken.
Fam.Ockels
2 juli 2002, 21:11
Hallo Fam.
Ík weet van mijn fokker dat ze alleen op HD worden getest de oogtest komt er wel maar omdat de ziekte niet veel voorkomt is het er nog niet ...
vr.groet Anneke Ockels.
( Ik weet nog een hele goeie Fokker)
Heb ik zelf ook een pup vandaan (nu 13 weken)
Jose Aalst
4 juli 2002, 20:18
Hoi Anneke,
Bedankt voor je reactie.
Kun je mij mischien het adres geven van die fokker?
Dank je wel en succes met je pup
Fam.Ockels
5 juli 2002, 17:28
Origineel geplaatst door Jose Aalst
Hoi Anneke,
Bedankt voor je reactie.
Kun je mij mischien het adres geven van die fokker?
Dank je wel en succes met je pup
Hoi Jose.
:)Tuurlijk krijg je de naam van de fokker.
Het leuke is dat deze hele bouviersite VAN de Fokker is :):)
v.h. Cupressocyparis Hof
Naam Anton en Petra van den Berg.
Als je naar deze site gaat kun je zien het emailadres en waar ze zich bevinden....
Heel veel succes!!!!!!
Groetjes Anneke.
Jose Aalst
9 juli 2002, 21:21
Hoi Anneke :),
Bedankt voor de tip.
Ik heb al eens eerder informatie bij deze kennel gevraagt.
Helaas is er een flinke vraag naar pups bij deze kennel en waren de pups al voorzien toen ik belde.
Vandaar dat ik een ander goed adres zoek die ik met jouw kennel kan vergelijken.
Jij hebt dus geluk gehad dat je in aanmerking bent gekomen bij deze kennel.
Ik weet van vrienden dat deze fokker uitstekende nazorg geeft aan zijn puppykopers.
Dus mocht je nog een adres weten dan hoor ik dat graag van je.
Origineel geplaatst door Jose Aalst
Beste bouviermensen,
Na lang wikken en wegen heeft ons gezin besloten om een bouvierpup te kopen.
We hebben ontzettend veel informatie van jullie site kunnen afhalen en ook hier hebben we veel van jullie ervaring gelezen.
Nu dus op zoek naar een goede fokker.
Dat zal met de informatie die we hebben gelezen ook geen probleem worden.
Maar wat we nog graag willen weten is hoe het staat met de erfelijkheidsonderzoeken bij de bouvier op dit moment.
Komen er oogziektes voor waarop bouviers worden onderzocht voordat er mee gefokt mag worden ??
En zo hebben we nog wat vragen hierover.
Kunnen jullie wat informatie geven aan ons ?
Namens ons gezin willen wij jullie vast bedanken.
Hallo,
Op dit moment wordt er een centraal fokbeleid ingevoerd door de Raad v Beheer , dit houd in dat er alleen met Bouviers gefokt mag gaan worden , die voldoen aan de nieuwe eisen. Ouders met stamboom.
Minimaal 3x ZG of uitmuntend op een show hebben behaald, HDTC of HD vrij zijn, liefst VHZ of IPO of een MAGG test met goede resultaten hebben behaald.
Oogziekten die bij de Bouvier voorkomen Encropion, een afwijking aan de oogharen die hinderlijk in de binnenzijde van het ooglid groeien. Het komt echter zelden voor en een goede fokker zal niet met een erfelijk belaste hond gaan fokken.
Voor nog meer info verwijs ik u naar de Nederlandse Bouvier club : http://www.bouvierclub.nl
U kunt u daar aanmelden voor een pup via de pupbemiddeling van de club.
U bent dan verzekerd dat de fokker zich aan alle voorwaarden van de club heeft gehouden, en u krijgt garantie.
Bij goede fokkers zult u op de wachtlijst geplaatst worden , koop niet bij een broodfokker of dierenwinkel, dan weet u dat het helemaal fout kan lopen met HD en andere afwijkingen, en dan kan het veel geld en veel dierenleed kosten.
Vr Gr Guda
San Wilke
17 juli 2002, 21:06
Het bericht wat Guda plaatst is niet helemaal correct.
De bouvierclub heeft geen pupbemiddeling meer en aanmelden voor een pup kan ook niet.
De club heeft een aantal jaren terug de bemiddeling vervangen door informatie.
Pupinformatie dus.
De club staat helemaal buiten de overeenkomst tussen fokker en koper.
Bij problemen kan de club bemiddelen,maar is geen partij voor fokker.
Ik spreek uit ervaring,helaas was fokker en club niet thuis bij de problemen die ik heb ondervonden bij mijn pup.
De fokker maakte deel uit van het bestuur.
Het is maar dat u het weet
Fam.Ockels
18 juli 2002, 17:12
Hoiii
Nog even terug komend op de aanvraag voor een pup.
Ik heb vernomen dat ze eind dit jaar weer een nest gaan verwachten .....misschien een optie om je in te laten schrijven?
Ik kan je het alleen maar adviseren om te bellen en je op de lijst te laten plaatsen,dan weet je zeker dat je een geweldige pup krijgt!!!
Tenzij de nood om een pup heel hoog is .....
Maar die van ons uit hun laatste nest is nu 15 weken en voorbeeldig en zo gaaf hij is zindelijk hij luistert en hij kan bij ons al een mooi poosje alleen zijn ......heel sociaal en goed en lief voor de kinderen .......wat wil ik nog meer!
Ik hoop dat jullie er in slagen voor net zo'n lekkere boef als wij!!!!
Succes!!!
Groetjes Anneke...
Origineel geplaatst door San Wilke
Het bericht wat Guda plaatst is niet helemaal correct.
De bouvierclub heeft geen pupbemiddeling meer en aanmelden voor een pup kan ook niet.
De club heeft een aantal jaren terug de bemiddeling vervangen door informatie.
Pupinformatie dus.
De club staat helemaal buiten de overeenkomst tussen fokker en koper.
Bij problemen kan de club bemiddelen,maar is geen partij voor fokker.
Ik spreek uit ervaring,helaas was fokker en club niet thuis bij de problemen die ik heb ondervonden bij mijn pup.
De fokker maakte deel uit van het bestuur.
Het is maar dat u het weet
Hallo SanWilke,
Jammer dat je een zeer negative ervaring hebt gehad met zowel fokker als Bouvierclub.
In het verleden was het een en ander goed geregeld en bij herhaalde problemen of zich niet houden aan de fokregels werden de leden geschrapt en werd een negitive beoordeling in het Bouvierclubblad geplaatst.
Hoe het nu precies gaat: voor info over pups kan gemaild worden en op de site staan dan nestjes aangeboden van lidfokkers profesionelen en particulieren leden.Met moet zich nogsteeds aan de richtlijnen qua fokbeleid houden en bij problemen kan men zich tot de klachtencommisie wenden, dan wordt de klacht behandeld.
Dat de fokker in het betuur zit doet niets ter zake, ook bestuursleden moeten zich aan de regels houden, en als dat dus niet geschied dan dienen deze lieden uit zowel bestuur als club gezet te worden.
Als advies voor kopers van een pup geef ik nogsteeds de Bouvierclub op , omdat als alles goed gaat u wel verzekerd bent van een goede en gezonde pup, en een goede fokker geeft zowel een clubgarantie als een eigen garantie.
Bij broodfokkers krijgt u helemaal niets en u staat geheel machteloos tegen deze lieden.
Misschien wilt u mij uw klacht mailen, ik zit al 25 jaar als lid bij de Bouvierclub en wil graag weten wat er mis is gegaan. Mogelijk kunt u in beroep gaan tegen uw behandeling, en steun van een lang lid kan handig zijn.
Vr Gr Guda
Tinus
28 september 2002, 16:52
Op de reactie van jouw wil ik mijn verhaal even kwijt.
Je schrijft over een klachtencommisie.
Je moet dan er wel bij zetten dat deze klachtencommisie bestaat uit fokkers.
Er zijn een aantal fokkers die uit puur geldbelang het ene na het andere nest fokken.
Ook deze fokkers zijn lid van de club.
Mensen die een pup zoeken krijgen gewoon het adres van deze broodfokkers.
Controle is niet aanwezig en wordt niet gedaan en dan durf jij de bouvierclub nog te adviseren?
Hopelijk gebeurt het jouw nooit,maar je praat wel anders als je ervaring krijgt met de bouvierclub.
Ton
28 december 2003, 17:48
Helaas hoor je de laatste tijd steeds meer problemen die erfelijk zijn.
Veel fokkers doen lijnteelt of gebruiken reuen waarvan de lijnen uit lijnteelt afkomstig zijn.
Je ziet dit vooral bij reuen die van bekende fokkers kampioen zijn.
Alleen de titel met de naam van de fokker doet veel mensen verblinden.
Niet langer wordt er dan gekeken naar de lijn waaruit de reu afkomstig is.
Dat dit probemen kan geven hoor en lees je nu steeds meer.
Ik ben daarom voorstander om bouviers op erfelijkheid te laten onderzoeken.
HD alleen is te weinig.