PDA

Volledige versie bekijken : Is epelepsie erfelijk?

marlies en peter
14 oktober 2005, 17:04
Een poos terug heb ik jullie om raad gevraagt voor mijn bouvier die epilepsie heeft en daar nu dagelijks een pilletje voor inneemt.
Nu willen wij graag een broertje van haar erbij gaan nemen maar zijn toch een beetje bang dat hij straks ook epelepsie krijgt.
Daarom willen wij graag advies of epelepsie erfelijk is.
Volgend de fokker hebben wij gewoon pech gehad met onze bouvier want volgens hem is onze bouvier de enige in het nest die epelepsie heeft.
Klopt het dat wij gewoon pech hebben en komt epelepsie bij een bouvier inderdaad maar zelden voor?
Graag advies en raad.
Marlies en Peter

patricia
14 oktober 2005, 23:34
ik heb dit even gekopieerd van de wssfokregelementen en die zeggen dat het wel degelijk dat het erfelijk is

1. Fok niet met lijders aan epilepsie.

1a. Indien een hond een onduidelijk ziektebeeld vertoont waar het epilepsie betreft, als de diagnose niet definitief gesteld kan worden en/of als het ziektebeeld zich beperkt tot één door de eigenaar gemelde toeval of iets dat daarop sterk lijkt, kan het bestuur over gaan tot het instellen van een ‘wachttijd’ voor de ouderdieren van de desbetreffende hond. Tot twaalf maanden na datum van de epilepsiemelding komen deze ouderdieren niet voor de fokkerij volgens het Fokreglement van de W.S.S.C. in aanmerking. Is de nakomeling gedurende een periode van 12 maanden na de eerste melding toevalvrij, kunnen beide ouderdieren, mits er geen andere meldingen zijn, weer voor de fokkerij volgens het Fokreglement van de W.S.S.C. in aanmerking komen. Eenzelfde wachttijd geldt voor de nestbroers en -zusters van het desbetreffende dier totdat deze de leeftijd van drie jaar hebben bereikt. Bij het vaststellen van wat een “onduidelijk ziektebeeld” is, zal voor het bestuur en de daarvoor aangestelde functionaris, o.a.de publicatie “Epilepsie bij honden” door drs. Paul Mandigers leidraad zijn, terwijl uiteraard andere dierenartsen geraadpleegd kunnen c.q. zullen worden.

1b. Een bewezen drager van epilepsie mag alleen dan voor de fokkerij gebruikt worden, indien deze dekking dient om te trachten een andere Welsh Springer Spaniel gekwalificeerd te krijgen als 'bewezen vrij' of 'vrij van geboorte'. De fokker dient voor deze dekking vooraf een schriftelijke motivatie aan het bestuur te overleggen om voor het fokken volgens het Fokreglement van de W.S.S.C. in aanmerking te komen. Indien de motivatie inhoudelijk onvoldoende is, zal het bestuur, steeds na advies van de desbetreffende adviseur en zo mogelijk de werkgroep gezondheid, bemiddeling weigeren.

1c. Fok niet met nakomelingen uit een combinatie van twee dragers van epilepsie voordat dezenakomelingen drie jaar oud zijn.

defender110
30 november 2005, 16:44
Mij is ook altijd gezegd dat het erfelijk is.
Mijn eerste bouvier, een fantastische asielteef Sony, had ook epilepsie. De dame uit het asiel kende een broer ervan die ze geplaatst hadden en die had het ook. Ze is toch +- 10 geworden. Haar exacte leeftijd hebben we nooit geweten.