PDA

Volledige versie bekijken : Mammatumoren

J.Duinhoven
12 februari 2003, 15:39
Beste mensen
Onze teef is inmiddels drie keer geopereerd om mammatumoren te verwijderen.
Ze komen telkens terug in de buurt van de melkklieren.
Ze is acht jaar oud en wij hebben haat laten steriliseren toen ze twee was.
Het is onze derde teef en wat ons opvalt is dat wij dit bij al onze teven hebben meegemaakt.
Wij zouden graag willen weten of meer mensen met teven dit hebben meegemaakt en of er iemand weet of de kwaal erfelijk is.
De dierenarts van ons zegt dat je mamatumoren kunt voorkomen door teven voor haar eerste loopsheid te laten steriliseren.
Zover wij van onze fokker weten kun je het beste de eerste loopsheid afwachten.
Misschien kunnen jullie ons helpen met onze vragen.

Zigo
13 februari 2003, 20:07
hoi Duinhoven
mammatumoren zijn niet erfelijk aangelegen.
onze teef heeft ze ook gehad maar mijn zus die een zusje uit hetzelfde nest heeft niet.
mijn teef is geholpen toen ze 2 was.
ik denk niet dat het veel uitmaakt of je je teef vroeg of laat laat helpen.
het is gewoon pech hebben met je teefje.

marjan
5 april 2003, 12:22
Uit onderzoek is gebleken dat de kans op tumoren rond de tepels kleiner is als je je teef laat steriliseren voor haar eerste loopsheid.
Mijn fokker zegt dat ook een keer je teef laten dekken de kans hierop kleiner maakt

Wilma
2 mei 2005, 21:09
Lees dit eens http://www.bouvierkennel.info/forum/showthread.php?t=822
Geeft misschien antwoord op jouw vragen

urana
28 januari 2007, 20:00
Mijn bouvier die 13 jaar geworden is, hebben wij (toen ze 10 jaar was) ook moeten laten opereren voor een mammotumor. De dierenarts adviseerde toen wel dat de melkklier ook mee moest verwijderd worden, want dat kankercellen soms door de melkklier worden tegen gehouden. Als je dan de tumor zelf verwijderd, maar de melkklier blijft, samen met nog enkele kankercellen, dan komt de tumor terug. We hebben later na de operatie geen mammotumoren meer ontdekt, dus....het was een wijze beslissing om ook de melkklier te laten verwijderen. :rolleyes:

plona
28 januari 2007, 21:17
Mijn bouvier die 13 jaar geworden is, hebben wij (toen ze 10 jaar was) ook moeten laten opereren voor een mammotumor. De dierenarts adviseerde toen wel dat de melkklier ook mee moest verwijderd worden, want dat kankercellen soms door de melkklier worden tegen gehouden. Als je dan de tumor zelf verwijderd, maar de melkklier blijft, samen met nog enkele kankercellen, dan komt de tumor terug. We hebben later na de operatie geen mammotumoren meer ontdekt, dus....het was een wijze beslissing om ook de melkklier te laten verwijderen. :rolleyes:

Hoi Hoi

Volgens mij is het niet erfelijk, bij onze Anouk is toen zij 9 jaar was de hele
melkklier ook weg gehaald, anders komt het toch vaak weer terug
Sterkte en sucses met je boefie

Groetjes Gonnie

Viola
29 januari 2007, 18:46
Bij elk ras komen helaas mammatumoren voor.
Voor zover is er over heb gelezen heeft het gelukkig niets met erfelijkheid te maken.