PDA

Volledige versie bekijken : Ipo?

Carolien
30 oktober 2005, 19:32
Hallo iedereen,

wij zijn de trotse eigenaars van Erin een Roeselaarse bouvier van bijna 4 maanden. Wij volgen nu 2 maanden gehoorzaamheid en dat gaat heel goed, al zeg ik het zelf...

Maar mijn vriend zou graag IPO met haar willen doen, ze heeft al een eerste initiatie achter de rug en de lesgever zei dat het er in zat. Maar zelf weet ik het zo nog niet... Erin is dominant en schuw naar mensen toe, zal IPO dat gedrag niet gaan versterken? Gaat ze er agressiever van worden?
Het probleem is, ik doe gehoorzaamheid met haar en ze beschouwt mij als haar leider. Mijn vriend wil IPO met haar doen. Maar ze valt hem af en toe aan en dan moet hij haar keer op keer laten merken dat hij hoger in de rangorde staat.
HELP! Want wij weten het ff niet meer.

Groetjes,

peter
31 oktober 2005, 16:27
Allereerst is er een verschil tussen het gedrag van je bouvier en het trainen wat je met hem doet.
IPO is niets anders dan een sport waar je bezig bent met je hond.
Daar wordt je bouvier echt niet valser van of krijgt er ander gedrag door
Juist bij IPO gaat het erom om op een sportieve wijze met je bouvier bezig te zijn.
De rangorde wordt bepaald door consequent op te treden tegen je bouvier en dat bepaald de rangorde
De bouvier die jullie hebben is voortgekomen uit werklijnen en het kan best zijn dat hij een strake hand nodig heeft.
Met hem naar een africhtingsvereniging gaan is dan juist een hele goede keuze.
Daar weten ze hoe je met dit gedrag om kunt gaan en kunnen ze jullie helpen bij de verdere opvoeding.
Dit in tegenstelling tot een hondenvereniging die meer op de hond is gericht die behendigheid of de standaard gehoorzaamheidscursus en waar de trainers vaak geen ervaring hebben met honden die uit werklijnen komen.
Veel succes met de verdere opvoeding van je bouvier

arjan
11 november 2005, 10:36
Hij valt je vriend soms aan? goede hond!! niet omdat hij dat doet ,maar omdat hij er de moed voor heeft!
Bij IPO maak je een hond zeker niet agressiever dan hij al is,je benut gewoon de kwallitijten die een hond al in zich heeft,waardoor hij over het algemeen ook beter beheersbaar is dan hij anders zou zijn.
Besef wel dat als je vriend er mee gaat trainen,hij de hoogste in rangorde zal zijn en de hond het bij jou zou kunnen proberen,blijf dus altijd correct met de hond!
Waneer er op en goede manier met de hond getraint word zal ze hier ook zelfverzekerder van worden,en zal het schuwe naar mensen toe waarschijnlijk ook wel minder worden.
En wees dat je een hond hebt die dat durft,...de meeste bouviers (en nu ga ik het halve forum over me heen krijgen) zijn door de jaren heen goedzakken geworden,echte huishonden,en als je dan weer eens een boef in de sport tegen komt,is dat alleen maar weer mooi.

ga ook eens kijken op de knpv site of de site van de nbg kijken,staat veel nuttige info op
veel succes ermee!!!

arjan
11 november 2005, 10:37
ben ook nog wel benieuwd waar jullie hond wegkomt,en wat zijn bloedlijn is .

Carolien
29 november 2005, 20:46
ben ook nog wel benieuwd waar jullie hond wegkomt,en wat zijn bloedlijn is .

Erin is een Roeselaarse bouvier en hun karakter is net iets scherper dan dan van de bouvier des Flandres. Ik ben van België en daar is de Roeselaarse niet erkend dus zij heeft geen stamboom...

magda
29 november 2005, 20:58
En ik altijd maar denken dat de Roeselaar een gewone bouvier des flandres was maar een bepaald type binnen het ras en dat ze gewoon een stamboom kunnen hebben

Kendra
29 november 2005, 21:08
kun je eens een foto van haar plaatsen? Ik kan me niks voorstellen van een roesselaarse bouvier namelijk.

of kan ik het vergelijken met een bouvier des ardennes?

johnny
30 november 2005, 08:38
de roeselaarse bouvier is inderdaad een gewone bouvier maar dan van het oude type dwz hoger op de poten met een korte stugge beharing en slanker van lijf. Deze honden zijn nog altijd koopbaar met stamboom zie kennel "fokrohof" in nederland en kennels "warnickhove en echtenhof" in belgie we mogen niet vergeten die honden te blijven herdenken tenslotte zijn zij de voorouders van de hedendaagse bouvier

sir
1 december 2005, 09:08
Erin is een Roeselaarse bouvier en hun karakter is net iets scherper dan dan van de bouvier des Flandres. Ik ben van België en daar is de Roeselaarse niet erkend dus zij heeft geen stamboom...

hallo carolien,
ik weet niet hoe je erbij komt dat de roeselaar geen stamboom heeft,
want ik ken dus genoeg mensen met een roeselaar en die hebben zeer zeker stambomen.

chris
1 december 2005, 09:25
dat denk ik ook.Bij mijn weten is de roeselaarse bouvier zeker herkent

Carolien
3 december 2005, 19:31
Ben je daar zeker van? Hier in België is hij niet erkend. Erin hebben we gekocht bij Warnickhove en daar hebben ze ons gezegd dat ze geen stamboom had omdat ze niet erkend zijn bij ons. In Nederland wel? En ken je daar fokkers van?

magda
3 december 2005, 19:44
Ik denk dat je fokker niet helemaal eerlijk tegen je is geweest.Het type ROESELAAR is een gewone bouvier en dus als rashond met een afstammingsbewijs (stamboom)

Carolien
3 december 2005, 19:51
http://users.skynet.be/echtenhof/images/bb%20042.jpg

Ik hoop dat de foto erop staat!!!

Cyvah
7 december 2005, 19:22
Beste Carolien,
Voor IPO zijn er nogal wat regels.
Ten eerste moet de hond een test ondergaan op agressieviteit, gehoorzaamheid en ook angst.

Ik heb op mijn website alle FHN regelementen en ook De devinitieve regels voor IPO staan.

Klik op onderstaande link. hier staan de regelementen in PDF formaat.
je moet wel adobe reader hebben om ze te kunnen lezen.

http://www.bonnewelsluis.nl

Groetjes Bram Bonnewel
Secretaris Boe4

sir
7 december 2005, 21:01
hallo cyvah,

welke test is dat dan als ik vragen mag,
of is die test de vzh?

Beste Carolien
,
Voor IPO zijn er nogal wat regels.
Ten eerste moet de hond een test ondergaan op agressieviteit, gehoorzaamheid en ook angst.

Ik heb op mijn website alle FHN regelementen en ook De devinitieve regels voor IPO staan.

Klik op onderstaande link. hier staan de regelementen in PDF formaat.
je moet wel adobe reader hebben om ze te kunnen lezen.

http://www.bonnewelsluis.nl/fhn/

Groetjes Bram Bonnewel
Secretaris Boe4

Cyvah
8 december 2005, 08:15
Beste Sir,

Ik had het over de onbevangenheidsproef.
Ik had een foutje gemaakt, deze test wordt gedaan voor men examens doet en niet voor de training, alhoewel dit voor sommige honden toch wel nuttig zou zijn.
Ik heb al behoorlijk agressieve en ook angstige honden gezien, zeker als ze van pup af aan door hun baasjes te zwaar getraind worden waardoor sommige dieren behoorlijk neurotisch kunnen worden.

Onbevangenheidsproef.

Voor aanvang van het eerste onderdeel moet de AK elke hond onderwerpen aan een onbevangenheidsproef.
Belangrijk onderdeel van deze proef is de controle van de identiteit (Tatoeage of Chip). Honden die de proef niet
doorstaan, dienen te worden uitgesloten van het examen. De eigenaar van een gechipte hond moet er voor zorgen
dat bij deelname in het buitenland een chipreader ter beschikking is.
Bovendien beoordeelt de AK het wezen van de hond gedurende het gehele verloop van het examen. Bij het vast
stellen van karakterzwakte is de AK verplicht de betrokken hond onmiddellijk uit te sluiten van het examen. In dit geval
volgt er geen beoordeling. De uitsluiting dient met redenen omkleed in het werkboekje te worden vermeld.

Uitvoering van de onbevangenheidsproef.

1) De proef dient onder normale omstandigheden op een, voor de hond, neutrale plaats afgenomen te worden.
2) Alle deelnemende honden dienen zich aan de proef te onderwerpen.
3) De hond dient aan een gebruikelijke lijn te worden voorgebracht. De lijn mag niet gespannen gehouden
worden.
4) De AK mag geen invloed uitoefenen op de hond. Het is de AK niet toegestaan de hond aan te raken.
Beoordeling.
a) Positief gedrag van de hond, bijvoorbeeld: neutraal, zelfbewust, zeker, opmerkzaam, temperamentvol,
onbevangen.
b) Nog toe te laten grensgevallen, bijvoorbeeld: de hond is licht onzeker, licht onstabiel, licht onder druk.
Deze honden zijn nog toe te laten tot het examen, maar dienen opmerkzaam te worden gevolgd.
c) Negatief gedrag, bijvoorbeeld: wezen zwak, schuw, onzeker, schrikachtig, schotschuw, bijterig,
agressief. In deze gevallen wordt de hond niet toegelaten tot het examen.

-------------------------------------------------------------------
Groetjes Bram