PDA

Volledige versie bekijken : tondeuse

pacman
14 november 2005, 18:53
Weet iemand of een "OSTER"-Golden A5" Clipper (35 W) gerschikt is voor een Bouvier ?
Danke.

Guy

Marco
14 november 2005, 20:31
Hoi Pacman.
Ik heb zelf de Oster Golden A5 gekocht nadat mijn Aesculap Favorita na jarenlange trouwe dienst stuk is gegaan.
Ik heb mij laten overhalen door Jetty van de Hulst uit Den-Haag die zelf honden trimt.
Ook de prijs ( was toch 75 eurotjes lager) trok mij wel aan ik kon voor hetzelfde geld als de Aesculap Favorita er nog een scheerkop bijkopen.
Achteraf heb ik er spijt van gehad als haren op mijn hoofd.
In het begin werkte het apparaat perfect maar na 1,5 jaar nam de kracht van het apparaat af.
Ik ben ermee terug geweest en er werd doodleuk aan mij verteld dat het kwam door verkeert gebruik.
Aangezien ik zeker 7 jaar met de Aesculap Favorita heb gewerkt en nog nooit problemen daarmee gehad heb kan dat niet.
Ik geef toe dat ik niet een poetser ben als ik mijn bouvier kort heb gezet maar dat mag niet uitmaken.
Sinds een 1/2 jaar heb ik weer een Aesculap Favorita en eigenlijk kan ik je alleen maar adviseren om ook dit apparaat te kopen.
Het is wel een hoop geld maar nu ik weer gebruik maak van de Aesculap Favorita merk ik toch dat dit apparaat zijn werk beter doet dan de Oster.
Na een tijdje gebruik valt het mij al op dat het apparaat minder warm wordt dan de Oster.
Belangrijker is de tijd die het apparaat meegaat.
De Oster heeft het bij mij 2 jaar goed uitgehouden en had al na 1,5 jaar problemen.
Mijn eerst Aesculap Favorita heeft 7 jaar het werk gedaan.
Bezuinig daarom niet op de prijs maar kies voor de kwaliteit.
Je hebt in de winkel 2 types Aesculap Favorita tondeuses een rode en een blauwe.
Kies voor de rode die is voor het trimmen van je boef perfect.
Groet van Marco en succes met je aankoop

pacman
14 november 2005, 21:00
Zeer bedankt voor deze goede raad, Marco !

Guy

serna
14 november 2005, 21:16
Ik heb ook een oster tondeuse gebruikt gehad maar ik was er niet over te spreken.
Loopt veel te gauw warm.
En ik vind de aesculaap ook wat prettiger in de hand liggen.
Maar ja, smaken verschillen,sommige zweren bij Oster.

groetjes John

djara
15 november 2005, 08:40
Hoi Pacman

Ik heb zelf een Andis tondeuse met batterij. Die bevalt me zeer goed.
Ik loop stage bij een trimsalon en daar gebruiken ze de Aesculap. Voor een bouvier vind ik de Aesculap beter dan de Andis. De Andis (met batterij) loopt in een bouviervacht nog wel eens vast (door de vele klitten), terwijl dat met de Aesculap niet het geval is. De Andis is wel erg makkelijk voor kleine honden of honden die niet zo'n ruige vacht als de bouvier hebben. Dus mocht je nog een tondeuse moeten kopen, zou ik je aanraden om naar de Aesculap te kijken. Wel een dure, maar van erg goede kwaliteit.

Groetjes Renske

Zagaha
15 november 2005, 12:46
Ik kan alleen maar zeggen, koop een Aesculaap. Dit is de enige tondeuse die echt heel lang meegaat.

Ton
15 november 2005, 19:47
Doordat de vacht van een bouvier soms heel stug kan zijn is het belangrijk dat een tondeuse de warmte goed kwijt kan raken.
Marco heeft al ervaren dat een Oster warmer wordt dan een asculaap en dat is ook zo.
Een asculaat is al jaren de winnaar als het gaat om warmte afvoer en levensduur.
Door de prijs zijn vele van ons snel geneigt om naar een apparaat te kijken die hetzelfde belooft en waarvan de prijs lager is.
Niet doen en kies voor een asculaat.
De prijs betaald zich naar een aantal jaren vanzelf terug.

td-kommer
11 januari 2006, 21:03
Nog meer tips voor mensen die een Aesculap Favorita 2 gebruiken: Kijk regelmatig of het luchtfilter schoon is dit is belangrijk voor de koelling van de motor, Vergeet niet ook een druppeltje olie aan de zijkant van het scheerkopje ( waar de messen op elkaar dragen ) te doen.
Als er vragen zijn over de Aesculap Favorita 2 Laat het me weten misschien kan ik helpen.

Dick

Jaap
23 januari 2006, 07:19
Ik lees discussies over plukken of knippen, maar aangezien ik in de tropen woon zijn beide eigenlijk geen optie.

Hier hebben we normaal temperaturen tussen 30 en 40 graden en een dikke vacht is dus niet bevordelijk voor een hond snapt iedereen wel.
Ze liggen hier wel bij de aircon en ventilator, maar moeten ook wel eens naar buiten en dan is dunner haar veel beter voor hun.

Oplossing is gewoon om de paar maanden met de clipper scheren, paar weken uit de zon houden ivm met ultravoiletstraling waar het haar tegen beschermt.

Je merkt ook dat de beesten zich meteen beter voelen als ze net geschoren zijn, zelfde resultaat als je ze laat zwemmen of nat maakt, meteen meer energie, rennen rond als een wilde meteen er na.

Nu heb ik toen ik hierheen kwam uit NL met mijn bouvier van destijds 8 jaar oud een onbekend merk (ooit gekocht bij Blokker) clipper meegenomen, die moest na paar jaar vervangen worden. Toen is me een Wahl Heavy Duty aanbevolen in de winkel hier, worden ook gebruikt voor paarden etc.

Die heb ik dus gekocht. Maar op een volwassen bouvier werkt dat ding redelijk, stropt wel eens af en toe, maar het lukt met pijn en moeite.

Nu heb ik 2 bouvierpups van 9 en 10 maanden hier en dat haar groeit zo snel dat het ook geschoren moet worden.

Omdat het nog zo zacht is lukt dat niet, heb speciaal de messen van de Wahl clipper laten slijpen er voor, maar dat lukt ook niet goed.

Nu zie ik op internet dat er verschillende messen zijn, ongetwijfeld voor verschillende haarsoorten, dus zou ik willen vragen aan de deskundigen hier welke grofte van boven en onder mes is er nodig om een volwassen bouvier goed te kunnen scheren.

Voor de pups zal het toch wel probleem blijven met dat zachte haar, ik knip ze gewoon zo kort mogelijk met een goeie schaar wat prima lukt, vandaag net weer 1 gedaan.

Maar het gaat mij om een volwassen bouvier te scheren, kan iemand mij zeggen welke messen daar het beste voor zijn ?

Jaap
24 januari 2006, 14:28
Ik heb vandaag even gekeken op internet en zie dat scheerkoppen voor Wahl en andere merken in mm worden aangegeven, 1.2, 5, 7 en 9 mm kwam ik tegen. Ik neem aan dat het de dikte is van de vacht die blijft zitten, bij mijn Wahl is dat verstelbaar door een hendel.

Er staat op de scheerkop 30-15-10, wat dat betekent weet ik niet, maar ik krijg het gevoel dat het met iets grovere tanden op de scheerkop beter zal gaan.

Het gaat dus over een volwassen bouvier te scheren.

Wie weet daar meer over te vertellen en/of heeft er ervaring mee ?