Volledige versie bekijken : HD
Viola
27 februari 2002, 20:18
Onze boef is 19 maanden oud en sinds kort is HD geconstateerd.
Het vreemde vind ik dat haar nestbroers en zusjes geen symtomen hebben van HD.
Ik heb hier ergens gelezen dat het nog niet bewezen is dat HD erfelijk is.
Ik heb de fokker gesproken en deze verklaarde dat er uit de lijnen waar onze bouvier uitkomt geen HD bekend is.
In diverse hondenboeken heb ik gelezen dat het juist wel erfelijk is.
Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit met HD?
Hogendoorn
28 februari 2002, 05:51
Het klopt dat medisch niet de enige oorzaak hoeft te zijn van HD.
Er zijn invloeden van buiten af die HD kunnen bevorderen.
Net als bij kanker heeft de ene hond meer aanleg vor het ontstaan van kanker dan de ader.
Factoren die kunnen bijdrage bij het ontstaan van HD zijn ondermeer voeding en de mileuomgeving.
Tijdens de groeiperiode heeft zware belasting van de gewrichten tot gevolg dat HD ontstaat doordat de komgewrichten t.o.v. spierontwikkeling achterblijft.
hallo Viola,
HD is 100% zeker erfelijk en zit in de genen van jouw hond, en je kan pas zeker zijn dat de overige nestbroeders en zusters geen HD hebben als zij oficieel gerontgend zijn. Ook in de stamlijnen van je Boef moeten wel zeker enige voorouders zitten die HDLP+-/HD ++ zijn gerontgend.
Het komt niet zo maar uit de lucht vallen.
Zware belasting, trappen lopen en fietsen voordat de hond 12 maanden is kan negatief voor een erfelijk belaste hond zijn.
Mijn vraag aan jou: wat waren de oficiele uitslagen van de Hirsfeldstichting ( de organisatie die de foto`s beoordeeld voor de Raad v Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland en die worden in het orgaan van de rasvereniging NBC bekend gemaakt? De vader en moeder van je hond waren ze wel gerontgend?
Als je fokker zonder oficiele HD uitslag heeft gefokt, dan heb je een groot probleem en zal je nog veel geld moeten uitgeven om de HD dragelijk voor je hond te maken.
Als de fokker je geen documenten kan laten zien met de uitslag van de Hirsfeldstichting dan heeft hij je willens en wetens een hondje verkocht waarvan verwacht kon worden dat het met de HD fout zou zijn.
Verhaal halen is in de meeste gevallen zinloos.
TIP TIP TIP!!
Voor mensen die nog een pup van een groot hondenras(Waar de Bouvier onder valt) willen aanschaffen: laat u door de rasvereniging NBC goed voorlichten, zij doen aan Nest-pupbemiddeling waarvan de beide ouders gerontgend zijn, anders kan het nestje niet bemiddeld worden. Serieuse fokkers zullen altijd de uitslag van de HD laten zien en ook voor 100% achter hun fokproduct gaan staan.
Het scheel u veel verdriet en de pup veel pijn.
Guda
Viola
24 maart 2002, 16:18
Bedankt Guda voor jouw uitleg.
De uitslag van het HD onderzoek is niet afkomstig van de Hirsfeldstichting.
Onze dierenarts heeft foto's gemaakt en daarop is duidelijk te zien dat de heup linksachter buiten de schaal van de kom zit.
Natuurlijk heb ik de fokker gesproken,maar de verkoopovereenkomst geeft garantie tot 14 maanden.
De fokker is goed bekend met bouviers,dus daar heeft het ook niet aan gelegen.
Uit de verhalen die ik nu gelezen heb over HD kan HD ook onstaan op latere leeftijd.
Dat heeft dan niets te maken met erfelijkheid.
Vandaar dat ik afvraag of mijn bouvier de Hd anders opgelopen kan hebben.
Zeker nu ik weet dat de broers en zuster het niet hebben.
Origineel geplaatst door Viola
Bedankt Guda voor jouw uitleg.
De uitslag van het HD onderzoek is niet afkomstig van de Hirsfeldstichting.
Onze dierenarts heeft foto's gemaakt en daarop is duidelijk te zien dat de heup linksachter buiten de schaal van de kom zit.
Natuurlijk heb ik de fokker gesproken,maar de verkoopovereenkomst geeft garantie tot 14 maanden.
De fokker is goed bekend met bouviers,dus daar heeft het ook niet aan gelegen.
Uit de verhalen die ik nu gelezen heb over HD kan HD ook onstaan op latere leeftijd.
Dat heeft dan niets te maken met erfelijkheid.
Vandaar dat ik afvraag of mijn bouvier de Hd anders opgelopen kan hebben.
Zeker nu ik weet dat de broers en zuster het niet hebben.
Hallo Viola,
Goed dat je het een en ander uitgelegen heb gekregen, HD kan ook ontstaan uit zware belasting zoals fietsen voor de leeftijd van 1 jaar, trappenlopen, en training zoals IPO en KNPV waar lichamelijk zeer hoge eisen aan de hond gesteld worden. Ook de gladde vloerondergrond kan nadelig zijn voor de heupen.
Toch is de grootste boosdoener erfelijke aanleg en zelfs al zijn de vader en moeder hond HDvrij dan kan er uit de nakomelingen 1 of meerdere pups zijn die HDLP of HD++ zijn.
Mijn reu Sandor kwam uit 2 HDTC ouders en zelf was hij HDLP gerontgend, tegen de uitslag welke mijn dierenarts onterecht vond heb ik met succes de uitslag kunnen veranderen in HDTC , wat niet vaak gebeurd, maar ook de Hirsfeldstichting kan een foutje maken.
Met mijn verhaal geef ik dus aan dat er uit de nakomelingen van Sandor HDTC en HDLP pups kwamen,en ook zelfs meerdere pups die HD negatief waren. De moeder was HD vij en de vererving van de teef is dominant over de reu.
Ergens in de stamboom van je Bouvier moeten toch HDlp en HD++ voorouders zitten. Je mag de stamboom mailen dan bekijk ik de voorouders en uit de database kan ik veel halen. Ik heb mijn hele leven met Bouviers geleefd en mijn ouders ook, dus wij kennen bijna wel alle data over de Bouvier.
gbjstroo@chello.nl