PDA

Volledige versie bekijken : 'pleeggezin'

Kendra
21 november 2005, 18:54
Wat ik me afvroeg is het volgende: Bij bepaalde rassen worden er door fokkers 'pleeggezinnen' gezocht waar de desbetreffende fokker een teef kan onderbrengen. Die teef wordt dan in haar leven 2 of 3x gedekt en gaat net voordat ze moet bevallen terug naar de fokker en als de pups een week of acht à negen zijn gaat de teef weer terug naar het 'pleeggezin'.

Zelf had ik hier echt nog nooit van gehoord. Wie heeft hier al meer van gehoord en wordt dit ook door bouvierfokkers gedaan? zo ja, wie heeft hier ervaringen mee.

Het pleeggezin hoeft dan niks voor de hond te betalen, maar moet er wel zorg voor dragen en wel het onderhoud betalen. De hond blijft op naam van de fokker staan en als de fokker de hond wil showen moet dat ten alle tijden ook kunnen.
Er zijn fokkers die zonder contracten werken en fokkers met contracten.

ik weet niet goed wat ik van deze praktijken moet denken. kan er nog geen standvastige mening over geven en wil er daarom graag meer over weten.

Judith
21 november 2005, 21:00
Bij elk ras wordt dit wel gedaan,zeker als je een goede band hebt met je fokker.
Je kunt overeenkomen dat je jouw teefje graag wilt laten dekken en dat je er een pup van wilt hebben.
Alles erom heen doet de fokker voor je en je kunt zelf mee genieten van je teef en haar pups.
Bovendien heb je dan een pups van je eigen teef erbij.

Kendra
21 november 2005, 21:32
Bij elk ras wordt dit wel gedaan,zeker als je een goede band hebt met je fokker.
Je kunt overeenkomen dat je jouw teefje graag wilt laten dekken en dat je er een pup van wilt hebben.
Alles erom heen doet de fokker voor je en je kunt zelf mee genieten van je teef en haar pups.
Bovendien heb je dan een pups van je eigen teef erbij.

het is niet jouw teefje dan in het geval wat ik omschrijf. het is een teef van de fokker die de hond uit huis plaatst. Net voor de geboorte van de pups gaat de hond terug naar de fokker en als de pups oud genoeg zijn dan gaat de teef terug naar het pleeggezin.

dus het is geen kwestie dat je het teefje graag wilt laten dekken en dat je er een pup van wilt hebben. Dat is nl. niet de insteek hiervan. De pups blijven bij de fokker en die verkoopt de pups. De teef staat ook gewoon op naam van de fokker. En die bepaalt ook wanneer er gedekt moet worden en wanneer er shows gelopen worden. Je hebt er wat dat betreft niks over te zeggen. Dat is nl. de afspraak.
Het pleeggezin zorgt voor de hond en mag wel nadat er niet meer met de teef gefokt wordt de hond in huis houden.

djara
22 november 2005, 08:28
Hallo

Ik weet dat de fokker van mijn pup ook een teef uit huis geplaatst heeft. Dit was omdat deze teef te veel ruzie (rangordeprobleem) had met de rest van de roedel. Zover ik weet staat deze teef nog wel op de naam van de fokker maar wordt ergens anders verzorgd. Hoe het verder allemaal in zijn werk gaat weet ik niet, maar het bestaat dus wel.

Groetjes Renske

Punto
22 november 2005, 21:08
Beste mensen,

Het uit huis plaatsen van honden door de desbetreffende fokker gebeurd wel degelijk. Met als voordeel voor de fokker, dat hij niet voor de hond hoeft te zorgen en toch puppen kan krijgen en shows kan lopen. Deze hond verkopen zou zonde zijn als het een mooie en veelbelovende hond is, en de fokker kan eventuele mooie puppen en goede showresultaten mislopen.

Ook voor de hond is het voordeliger, uitgaande van de doorsnee situatie bij fokkers krijgt de hond daar niet de volledige aandacht en beweging. Dit krijgt hij echter wel bij de mensen die hem verzorgen met als gevolg dat hij fitter en ook socialer is, wat op shows weer tot uiting kan komen.

En wat de mensen die hem in huis nemen zelf betrefd, ze kiezen er zelf voor aan de regeling mee te doen. Dus ze weten waar ze aan toe zijn. En omdat de hond ook aan shows meedoet, zullen ze altijd met een hond lopen die als een goede bouvier getrimd is (en dat heeft ook wel wat). :D

Dus al met al is het zo'n slechte regeling nog niet! :)

Poot van Punto

Kendra
23 november 2005, 07:17
dat het voor de teef een betere oplossing is, dat staat voor mij wel vast.
ze zal inderdaad meer aandacht krijgen bij het pleeggezin als bij de fokker.
die plaatst nl. de hond uit huis omdat hij/zij niet genoeg aandacht kan geven.

het enige wat mij tegenstaat is dat de hond 'gebruikt' wordt om geld op te brengen. (ik zet het hier wel heel zwart/wit neer geloof ik).
Waarom de teef niet gewoon verkopen aan een goed persoon die de hond zelf op shows wil voorbrengen?

je ziet, ik ben nog niet geheel overtuigd van alleen het positieve van deze regeling.

dat de mensen zelf voor deze regeling kiezen snap ik ook.

de reden waarom ik dit vraag is omdat er mij gevraag is om een hond in huis te nemen (géén Bouvier, maar een ander ras). een teef van 1 jaar oud. Dan op voorwaarde dat de teef op naam van de fokker blijft en die met haar gaat showen en 2 à 3 nesten met haar gaat fokken.
Het is de bedoeling dat ik haar dan ga trainen.

Mijn twijfels heb ik ook bij deze fokker geuit hoor, dus ze weten hoe ik er nu over denk. Toch willen ze dat ik er nog eens goed over nadenk omdat ze graag hun hond bij ons onder willen brengen. Dit omdat ze weten hoe ik voor honden ben en hoe mijn trainingsmethode is.

Punto
23 november 2005, 11:24
Beste Kendra,

De verwoording de teef 'gebruiken' lijkt mij niet helemaal juits. Je kunt namelijk ook zelf met de teef gaan showen en fokken, en dan 'gebruik' je haar ook. Wat de fokker hiermee echter wil bereiken is dat hijzelf (ervaren in show en fokken) de hond voorbrengt op shows en dus de hond op de juiste wijze kan laten zien. Dit is meestal niet het geval bij de mensen door wie hij wordt verzorgd.

Een ander feit dat helaas realiteit is, is dat als de fokker de hond voorbrengt op shows dat hij dan herkend wordt. Terwijl als je zelf ermee loopt, dat je als een vreemde overkomt. Op deze manier hoort het keuren niet te gaan, ik weet 't, maar het is wel zo!

En wat het fokken betrefd....tja, de fokker wil aan de teef verdienen, dat is zijn doel van het fokken nu eenmaal. En voor de fokker is het alleen maar makkelijk als hij niet de zorg hoeft te dragen en toch nestjes kan hebben.

Je moet het dus niet zo zwart-wit zien, maar ook van de positieve kant durven bekijken :)

En het feit dat een fokker aan jouw vraagt om voor zijn hond te zorgen met als argument dat hij de trainingsmethode van jouw goed vindt, dan zou ik alleen maar vereerd zijn ;) want een fokker wil uiteindelijk toch ook dat er goed voor zijn hond gezorgd wordt

Punto

Kendra
23 november 2005, 11:52
Beste Kendra,

De verwoording de teef 'gebruiken' lijkt mij niet helemaal juits. Je kunt namelijk ook zelf met de teef gaan showen en fokken, en dan 'gebruik' je haar ook. Wat de fokker hiermee echter wil bereiken is dat hijzelf (ervaren in show en fokken) de hond voorbrengt op shows en dus de hond op de juiste wijze kan laten zien. Dit is meestal niet het geval bij de mensen door wie hij wordt verzorgd.

Een ander feit dat helaas realiteit is, is dat als de fokker de hond voorbrengt op shows dat hij dan herkend wordt. Terwijl als je zelf ermee loopt, dat je als een vreemde overkomt. Op deze manier hoort het keuren niet te gaan, ik weet 't, maar het is wel zo!

En wat het fokken betrefd....tja, de fokker wil aan de teef verdienen, dat is zijn doel van het fokken nu eenmaal. En voor de fokker is het alleen maar makkelijk als hij niet de zorg hoeft te dragen en toch nestjes kan hebben.

Je moet het dus niet zo zwart-wit zien, maar ook van de positieve kant durven bekijken :)

En het feit dat een fokker aan jouw vraagt om voor zijn hond te zorgen met als argument dat hij de trainingsmethode van jouw goed vindt, dan zou ik alleen maar vereerd zijn ;) want een fokker wil uiteindelijk toch ook dat er goed voor zijn hond gezorgd wordt

Punto

hallo Punto: daarom had ik 'gebruiken' al tussen haakjes gezet en erbij vermeld dat het erg zwart/wit overkomt zoals ik het schrijf.

tuurlijk voel ik mij vereerd dat de fokker mij om die reden heeft gevraagd.

ik wil juist zoveel meningen en ervaringen van anderen horen voordat ik een definitieve beslissing neem.

In dit geval gaat het om een Cane Corso. Dit ras is prachtig, daar ligt het niet aan. mijn vriend is hier ook helemaal weg van, dus hij vind het aanbod top. bij mij staat dit ras op de twede plaats na de bouvier. misschien dat ik daarom wat minder enthousiast ben? daar ben ik voor mezelf nog niet uit geloof ik. mmm.... als een bouvierfokker mij dit aanbod zou doen??

patricia
23 november 2005, 19:55
dit wordt heel vaak gedaan bij verschillende rassen meestal stelt de fokker een soort contract op met alle regels en plichten (dit is voor jouw zelf ook positief dan weet je waar je aan toe bent)en de hond blijft op naam van de fokker staan dit is puur omdat de fokker het nestje dan zijn kennelnaam kan geven,
groetjes patries