PDA

Volledige versie bekijken : Honden en Chocolade

Marga
11 november 2011, 22:16
Met de feestdagen voor de deur deze tips:

Honden kunnen niet goed tegen chocola en ze kunnen dan ook een chocolade vergiftiging oplopen als ze te veel binnenkrijgen. Ze kunnen vergiftigingsverschijnselen vertonen en als ze heel veel chocolade binnenkrijgen kunnen ze er zelfs aan overlijden.
Honden kunnen niet goed tegen de stof theobromine die in chocola zit.
Hoeveel moet een hond binnenkrijgen om ziek te worden?
• Witte chocola: bevat maar heel weinig theobromine en het opeten van witte chocolade leidt dan ook niet tot vergiftigingsverschijnselen.
• Melkchocola: het opeten van 6 gram melkchocola per kilogram lichaamsgewicht kan geen kwaad, pas wanneer uw dier meer opeet kunnen er problemen optreden. Het is verstandig om in te grijpen als uw hond meer dan 9 gram per kilogram heeft binnengekregen. Het binnenkrijgen van 45 gram per kilogram lichaamsgewicht kan dodelijk zijn.
• Pure chocola: het opeten van 0.8 gram pure chocola per kilogram lichaamsgewicht kan geen kwaad, pas wanneer uw hond meer opgegeten heeft kunnen er problemen optreden.
Het is verstandig om in te grijpen als uw hond meer dan 1,3 gram per kilogram heeft binnengekregen. Het binnenkrijgen van 6 gram per kilogram lichaamsgewicht kan dodelijk zijn
• Cacao poeder: het opeten van 0.5 gram melkchocola per kilogram lichaamsgewicht kan geen kwaad, pas wanneer uw hond meer opgegeten heeft kunnen er problemen optreden.

Het is verstandig om in te grijpen als uw hond meer dan 0.8 gram per kilogram heeft binnengekregen. Het binnenkrijgen van 4 gram per kilogram lichaamsgewicht kan dodelijk zijn. Verschijnselen die op kunnen treden bij vergiftiging:
Meestal treden de eerste verschijnselen op binnen 4 uur na het binnenkrijgen van de chocolade, maar in ieder geval binnen 24 uur. De verschijnselen kunnen 72 uur aanhouden.
De verschijnselen die een hond kan vertonen zijn: braken, buikpijn, veel drinken, bloedbraken, onrust, hyperactiviteit, speekselen, veel plassen en wankel lopen. In ernstige gevallen kan er ook sprake zijn van spierstijfheid, snelle ademhaling, diarree, incontinentie, bloed bij de urine, tremoren en toevallen en hartritmestoornissen.
Wat moet u doen als uw dier chocola heeft gegeten?
Als uw hond nog geen symptomen vertoont is het belangrijk om hem/haar te laten braken. Neemt u direct contact op met de kliniek (of buiten openingsuren met de dienstdoende arts) zodat een braakmiddel toegediend kan worden. Verder kunt u uw dier Norit® (actieve kool) (2 g per kilogram lichaamsgewicht elke 4 uur totdat de kool in de ontlasting komt. De capsules bevatten 200mg, dus dat houdt in dat er 10
capsules per kilogram lichaamsgewicht ingegeven moeten worden. Er zijn ook flacons, die bevatten 50g, dit houdt in dat er 1 flacon per 25 kilogram lichaamsgewicht gegeven moet worden) geven (te verkrijgen bij de drogist of apotheek). Dit remt de opname in de darmen. Als uw hond al verschijnselen toont van een chocolade vergiftiging is het verstandig om direct contact op te nemen met de dierenkliniek (en buitenopeninguren de spoedarts). Deze kan de hond dan nakijken en indien nodig behandelen.

Nicky-1
12 november 2011, 09:05
Dit was voor mij allemaal al bekend, maar nogsteeds zijn er heel veel mensen die dit niet weten.. en tot mijn grote verbazing en teleurstelling, vond ik van de week naast de kassa in de super markt.. ja wel... chocolade snoepjes voor de hond en de kat!!!!!! Zelfs chocolade kauwstrips waren er voor de hond!!! Op de verpakking werden geen gevaren vermeld...

Een paar weken eerder ondervond ik dit met konijnenvoeding: noten, pinda's, aardappelen, rode klaver etc voor konijnen. Allemaal stuk voor stuk giftig voor konijnen...

samaurai
12 november 2011, 09:47
wat veel mensen niet weten is dat ook de cacaodoppen die je gebruikt in de tuin giftig zijn
ook deze doppen bevatten theobromine
dus beter boomschorssnippers gebruiken

John
12 november 2011, 18:45
Ik vul aan met wat filmuitleg over dit onderwerp.

Wordt een hond ziek van chocolade?

http://www.youtube.com/watch?v=RJz8_bhNvCA

Meer honden dood door chocolade

http://www.youtube.com/watch?v=BaogNllGiVo

Chocolade giftig (SBS nieuws)

http://www.youtube.com/watch?v=zF1JBioxcpA

Wilma
13 november 2011, 10:48
Goede informatie.
Nu nog het antwoord wat te doen als toch de chocoladeletter is opgegeten. :dog:

Nicky-1
13 november 2011, 11:08
Goede informatie.
Nu nog het antwoord wat te doen als toch de chocoladeletter is opgegeten. :dog:

Heel veel Norit geven!!! En de da bellen.

loraine
13 november 2011, 13:04
ooit had een "buurhond" van ons een choco paashaas op.....nix aan het handje. Het kan goed gaan. Ze hadden hem verstopt, hond had het gewoon uit de kast gehaald. Ze kwamen er pas later achter. Vonden een papiertje.....

nadientje
13 november 2011, 15:49
Onze vorige hond heeft eens zo'n heel pak toblerone opgegeten. Die had ie van het aanrecht gepakt (hij was toen vreselijk aan het puberen...) en snel opgegeten. Wij zagen het pas een hele tijd later omdat we de lege verpakking terugvonden. Hij heeft er nooit last van gehad.
Het schijnt sowieso dat chocola voor de ene hond veel giftiger is dan voor de ander. Sommige (ook grote) honden kunnen al doorgaan van een paar chocolade-vlokken!

Anita
13 november 2011, 16:25
Een van onze boeven heeft eens op haar eigen stijl Pasen gevierd, het vrouwtje wilde het gezellig maken met een schaaltje paaseitjes op een natuurlijk veel te lage tafel totaal er niet bij stilstaand dat ik stiekem werd gadegeslagen door een van mijn meiden die al watertandend haar kans heeft afgewacht 7178 ik zeg niet dat doen ze anders nooit hahahahaha het schaaltje was incl. papiertjes leeg en ze poepte de volgende dag glinsterende drollen je kon ze zo in de paastakken als versiering ophangen 7176

Gelukkig heeft deze paashaas er geen nadelige gevolgen van overgehouden ja een ding het smaakte naar meer 7177

Nicky-1
14 november 2011, 10:49
Haha, nou hier hebben ze gelukkig nog nooit die kans gehad, maar een vriendin van mij belde me een paar weken terug om 23.30 uur op. Ze was net thuis van haar werk en had haar hele bij keuken en hond onder de Nesquick aangetroffen.. De bus stond op de hoogste plank en was nog volledig dicht. Toch heeft haar Husky het te pakken gekregen en had het hele pak heerlijk opgesmuld... Haar hond ging flink aan de diarree en was zeer energiek..

Viola
22 november 2011, 19:17
Volgens mij hangt het er vanaf hoeveel procent cacao er in de chocolade zit verwerkt.
Pure chocolade is daarom schadelijker dan melkchocolade.

Chanel
22 november 2011, 20:11
Met chocolade laten braken (desnoods vinger in z'n of haar strot; als je dat kunt natuurlijk).
Ook druiven, krenten, uien en (rauw) varkensvlees zijn producten die je echt niet moet geven.
Nicky, die hond van je vriendin is door het oog van een naald gekropen. Voor een hond is chocolade net zoiets als cyancaly voor mensen.
(Ik snap overigens nog steeds niet dat er chocola verwerkt wordt in zgn. hondenchips, die runderplakken bedoel ik - minimale hoeveelheid? -).

Nicky-1
22 november 2011, 21:09
Met chocolade laten braken (desnoods vinger in z'n of haar strot; als je dat kunt natuurlijk).
Ook druiven, krenten, uien en (rauw) varkensvlees zijn producten die je echt niet moet geven.
Nicky, die hond van je vriendin is door het oog van een naald gekropen. Voor een hond is chocolade net zoiets als cyancaly voor mensen.
(Ik snap overigens nog steeds niet dat er chocola verwerkt wordt in zgn. hondenchips, die runderplakken bedoel ik - minimale hoeveelheid? -).

Dat weet ik.. Maar mijn vriendin lijkt dat niet te beseffen.. Ondanks dat ik direct zei dat ze de da moest bellen, heeft ze nooit de da gebeld. Ik denk dat de diarree de redding van de hond is geweest. Daardoor is er heel veel rechtstreeks naar buiten gegaan, zonder opgenomen te worden. Maar hij heeft zeker heel veel binnen gehad...

Ik heb geen idee hoeveel chocolade er in die honden dingen zit.. Daar heb ik niet zo op gelet.. Het viel me wel op dat er geen enkele waarschuwing of hoeveelheid per dag werd aangegeven...

De bouvier van mijn pa is trouwens GEK op chocolade.. Hij krijgt het nooit, maar als hij het ruikt wordt hij helemaal gek..

Chanel
22 november 2011, 21:33
Hieronder een link waarin combinatie chocola/hond dodelijk is:

http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_30-Chocolade.php

En ja, ze vinden de lucht alleen al heerlijk (ik ook:grumpy:..... zucht).

Nicky-1
23 november 2011, 06:00
Hieronder een link waarin combinatie chocola/hond dodelijk is:

http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_30-Chocolade.php

En ja, ze vinden de lucht alleen al heerlijk (ik ook:grumpy:..... zucht).

Die link had ik toevallig gebruikt om uit te rekenen of hij te te veel had gehad ;)