PDA

Volledige versie bekijken : Kennis maken met onze poes

Gademaker
17 juni 2004, 19:30
Vorige week hebben wij onze pup bij de fokker opgehaald.
Nu hij een week in huis is willen wij hem kennis laten maken met onze poes.
Nu is zij niet echt de liefste poes en daarom vragen wij advies hoe wij het beste de pup kennis kunnen laten maken.
De een zegt dat ik dit buiten moet doen in de tuin terwijl de ander juist het tegenovergestelde adviseer.
Hoe kan ik het beste de kennismaking plaats laten vinden?

Carin
17 juni 2004, 19:57
hallo

ik zou je pup en je kat gewoon binnen kennis laten maken.
maar dan zorgen dat de pup flink moe is en lekker ligt te slapen... dan de kat naar binnen halen en zelf de pup negeren. het is moeilijk maar probeer het want de kat heeft anders in de gaten dat er iets vreemds aan de hand is
de kat zal nieuwsgierig worden en zal bij de pup gaan kijken. en als ze slaapt kan de kat haar rustig besnuffelen.
dit een aantal keer herhalen. zodat de kat weet dat de hond niet eng is

dan de twee bij elkaar laten, en niet schrikken als de pup een keer een pets voor haar koppie krijgt van de poes... op die manier leert de pup dat de kat niet echt leuk is om mee te spelen.
ze zal dan best respect krijgen voor de scherpe nagels van de poes en haar met rust laten.

op deze manier hebben wij zelf onze honden en katten aan elkaar laten wennen en we hebben nooit problemen met de honden en katten.

veel succes
groetjes Carin

droopy
17 juni 2004, 20:43
de kat gewoon door het huis laten struinen net als je pup. Mekaar opdringen heeft niet zoveel zin. Mijn boef is gewoon gelijk blootgesteld aan mijn huishouden......
twee katten die honden gewend zijn maar geen drukke pup. Ze gaan prima met elkaar om alleen opletten als de kat de neiging heeft uit te halen. Dat kan boeffie een oog kosten. Zorg altijd voor een vluchtweg voor de kat of dat ie ergens hoog weg kan gaan zitten waar pup niet bij kan.
verder is het afwachten en rustig aan elkaar laten wennen dan komt het allemaal goed!!!!

Jeanka
17 juni 2004, 21:09
Toen Balou, hij was 4 maanden, bij ons kwam waren mijn katten 18 jaar oud. Nu zijn ze de 19 al gepasseerd en het gaat heel goed samen. Ook mijn katten waren wel aan honden gewend die op bezoek kwamen en vroeger hebben we ook ergens gewoond waar een hond in huis was.

Vanwege het grote leeftijdsverschil heb ik er altijd voor gezorgd dat ik mijn katten inderdaad een vluchtweg kon bieden of nam ze in bescherming. Balou is nogal erg onstuimig en daarom was dat regelmatig nodig. Gelukkig zijn we veel weg en krijgen ze de rust die ze nodig hebben. Ik heb Balou ook geleerd - en dat is nog wel het belangrijkste denk ik - dat hij niet jaloers op de katten mag zijn, want die neiging had hij wel in het begin.

Maar ze hebben hem volledig geaccepteerd. En de dames zijn ook niet te beroerd om bij Balou "aan te kloppen" om afgelikt te worden als ze ergens jeuk hebben waar ze niet bij kunnen of als ze op zoek zijn naar een warm plekje. Zijn drinkingsbak is ook hun favouriet en hij zal ze absoluut niet weg jagen, maar wachten totdat ze klaar zijn.

Met één van mijn katten is Balou wel hele dikke vriendjes. Zij zal altijd in de buurt van hem liggen, het liefst tussen zijn poten, want dat is zo lekker warm. Balou doet dan geen oog dicht, want hij kan dan zijn kop vaak niet leggen zoals hij dat wil en dat leidt dan weet tot allerlei komische taferelen.

Conclusie? Het is me tot nu toe alleen maar meegevallen.

Gademaker
18 juni 2004, 21:50
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden.
Wat een prachtige manier om zo advies te krijgen en zo snel.
Ik ga er zeker mee aan de gang en ben er erg blij mee.
Ik laat het jullie nog wel weten hoe het gaat.

chanicha
20 juni 2004, 10:03
Wij hadden ook eerst de kat en daarna kwam onze boef Shadow erbij, de kat vond dat maar helemaal niks en zat meer onder de tafeltjes(waar een kleed overheen lag) dan dat hij rond liep en Shadow de kat maar zoeken!! Heel opdringerig ging hij doen en verschillende keren zag ik de kat in de snor van Shadow hangen maar die schudde dan een paar keer met zijn kop en dan was het weer over en na een tijdje lagen ze gewoon samen in de mand van Shadow te slapen!Ik wil daarmee zeggen dat ze vanzelf wel contact gaan zoeken of ze blijven elkaar negeren, daar heb je als baasje helemaal geen invloed op.

Doeska
20 juni 2004, 18:42
Wij hebben er weinig aandacht aangegeven,de kat kon indien nodig door het traphekje naar boven vluchten , De pup kon ook indien nodig in de bench en ook bij ons lagen ze weleens samen tegen elkaar aan te slapen.Wel zorgen dat de kat kan vluchten. En ook nu is er weleens "ruzie" en haalt de kat uit.
Succes, Frans

corry van veen
8 juli 2004, 19:21
Ik heb mijn pups gelijk laten kennis maken met de katten. Dat ging meestal vrij goed.
Ik heb vorige jaar een bouvier van 9 jaar (Quinto) uit het asiel gehaald en dat ging ook vrij goed de kat was bouviers gewend en hij leek vrijveel op mijn vorige bouvier.
Soms wil Quinto wel eens spelen met de kat maar dat gaat wel eens te hard. En dan kan hij weleens een tik op zijn neus krijgen. En dan staat hij een beetje dom te blaffen, hij blaft nooit alleen tegen de kat met spelen.

edwin44
30 juli 2004, 22:02
Ik heb een echte kattenkiller als ik heb zijn lang laat gaan, maar hij laat de
kat onmiddelijk los op mijn commando, gelukkig voor de kat.
Gaya is nu 2 jaar oud, ik kan toch geen jong kitten in huis halen om hem
aan de katten te laten wennen ? Hij vreet de kitten meteen op als hij hem
ziet