Volledige versie bekijken : 1 balletje niet ingedaald
Kester
19 december 2005, 21:07
Mijn bouvierpup van 16 weken heeft maar 1 balletje en nu heeft mijn dierenarts heeft mij aangeraden om de andere bal operatief te helpen indalen.
Heeft iemand ervaring met deze operatie en wat zijn de gevolgen voor mijn boef?
Ik hoor ook van verschillende kanten dat het niet indalen van een bal een fout is die erfelijk is.
Wat is hiervan waar en moet ik mijn fokker inlichten?
cwerke
19 december 2005, 22:58
Hoi Kester,
Wij hebben dit ook meegemaakt, weliswaar niet bij onze bouvier maar bij onze westie. Toen hij pup was werd ontdekt dat hij maar 1 balletje had. De dierenarts zei dat dit later wel voor problemen zou kunnen zorgen maar dat wij ons het eerste jaar zeker geen zorgen moesten maken. Het balletje zou ingekapseld kunnen raken waardoor het geen problemen zou hoeven te veroorzaken. Uiteindelijk werd toen hij 2,5 jaar oud was door de trimster een bobbel ontdekt in zijn lies. Eerst was dat wel even schrikken maar bij nader onderzoek bleek dit het zoekgeraakte balletje te zijn. We hebben dat toen op aanraden van de dierenarts direct operatief laten verwijderen. Het was een eenvoudige ingreep met weinig gevolgen: een klein sneetje en een paar dagen met een kap op. Met ca. een week rende hij weer volop achter zijn (tennis)balletje aan. (het andere balletje kon gewoon blijven zitten zodat de operatie geen consequenties had voor het karakter van de hond etc.) Ik heb ook begrepen dat het erfelijk bepaald zou kunnen zijn. Volgens mij kan het nooit kwaad om het te melden bij de fokker. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal zult hebben en ik zou me voorlopig geen zorgen maken maar het wel goed in de gaten houden.
Succes en groetjes,
Christine
Wilma
25 december 2005, 11:19
Ik zou zeker de fokker inlichten,want wie weet hebben zijn broertjes het ook.
Voor zover ik weet kan het erfelijk zijn aangelegen dus nog een reden om het aan je fokker te melden.
De operatie zelf stelt niet zoveel voor maar moet wel gedaan worden omdat het balletje anders kwaadaardig kan worden als hij straks volwassen is.
Kester
1 maart 2006, 10:18
Heel goed nieuws!!
Gisteravond bij de dierenarts geweest en die constateerde dat beide balletjes er zijn.
Toch niet te geloven!
Hij is bijna 6 maanden en nu pas compleet.
Ik ben ongelofelijk blij en wil jullie bedanken voor de fijne reacties.
Dat is niets vreemd,want het komt vaak voor dat de testikels van een reu pas later indalen.
Eeen dierenarts controleert met een week of 6 of bij het reutje de balletjes zijn ingedaald.
De geslachtsorganen zijn dan nog volop aan het ontwikkelen en de ene reu is nu eenmaal sneller dan de andere reu.
Opereren aan de testikels moet je nooit voor het eerste jaar laten doen.
Afwachten is het beste en is na een jaar nog steeds niet het tweede balletje ingedaald dan kan opereren altijd nog.
Dierenartsen zijn voor mij soms te snel met opereren.
Heeft misschien toch te maken met de inkomsten ervan
harley
11 augustus 2006, 22:15
Ben het geheel met Ton eens , ik hoor ook steeds meer dat als er een testikel niet is afgedaald er helemaal niet geopereerd wordt , uitsluitend wanneer er problemen op treden , en absoluut niet eerder
kenter
11 augustus 2006, 23:47
Goed dat het toch nog is ingedaald !!
Bij mijn eerste boef Spike was dat niet zo en hij is op 12 jarige leeftijd overleden aan kanker.De bal was helemaal verkankert ..met uitzaaiingen dus moest ie inslapen..
lars
12 augustus 2006, 07:55
Ook bij onze zoran voelde de dierenarts met 12 weken maar 1 balletje,en twee weken daarna had hij er ineens twee.
Was hij van een half ook ineens een heel mannetje geworden:D
kenter
12 augustus 2006, 14:20
Ook bij onze zoran voelde de dierenarts met 12 weken maar 1 balletje,en twee weken daarna had hij er ineens twee.
Een echte friese vent dus...hahahaha
Wordt het al net zo'n grote beer als zijn familie ???? Heb alleen foto's gezien maar ik vond ze prachtig !!:)
lars
12 augustus 2006, 19:43
Ja kenter het is een echte stoere fries.
En hij word net zo groot als zijn familie leden,gewoonweg een super boef !!
kenter
12 augustus 2006, 19:47
Misschien zie ik hem dan wel in Heteren ??? Hoop erheen te kunnen !!:D
Henk&Boyke
13 augustus 2006, 10:24
Na al die berichtgeving van het indalen van de balletjes, toch wel effe geschrokken. Dus hebben we ook maar eens gekeken, Cathy dan.
Cathy weet alles van balletjes;) af, speel-, soepballetjes etc. Dus op onderzoek en onze kleine Flemming heeft alles al op zijn plaats zitten,
ook al een echte stoere kerel dus:) .
Bedankt voor jullie input, weer iets bij geleerd. Ik heb de indruk dat er mensen op het forum zijn die door jarenlange ervaring meer weten als menig veearts. m.n. Harley en Ton, bedankt voor jullie bijdrage
lars
14 augustus 2006, 18:38
Afgelopen vrijdag zijn we even met onze kleine murdock naar de da geweest,enting en een apk check.
Ook murdock had er maar 1 balletje zitten,de da heeft de tweede direct even opgezocht en op z'n plaats gezet.
Ook dit kleine hummeltje is nu een echte stoere vent :D
harley
14 augustus 2006, 20:09
Wij adviseren altijd aan onze klanten die een reutje krijgen , om bij de wekelijkse kambeurt , ook even te voelen of beide balletjes nog op zijn plaats zitten , van voren bij zijn plasser aan beide zijden een vinger ( een V ) , en die naar achteren verplaatsen , zodat beide balletjes weer zitten waar ze horen.
Bij een jonge reu gaat het het zelfde als bij kleine kinderen , de balletjes kunnen door schrikken of door intensief spelen de eerste 7 a 8 maanden nog door de lies naar binnen schieten , daarna kan het niet meer.
Als je dat goed in de gaten houd , komen er geen problemen , en blijf het een grote jongen.