Volledige versie bekijken : Pup
Djedda
1 juni 2004, 10:30
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, mooie site trouwens!!
Over 6-7 weken krijgen wij een Bouvier pup, een teefje.
Wij kijken er erg naar uit, maar ook met gemengde gevoelens, omdat wij onze vorige Bouvier hebben moeten in laten slapen op 9-jarige leeftijd. Afgelopen weekend hebben wij kennis mogen maken met de ouders en over drie weken gaan we de pups bekijken.
Nu is mijn vraag: wij willen deze keer ook een bench gaan gebruiken, wij zetten deze in de woonkamer. het lijkt ons makkelijker ivm het zindelijk maken, knagen en alleen zijn (opbouwen). Na die periode moet ze gewoon los door het huis kunnen wandelen.
Welke afmetingen van de Bench gebruiken jullie bij een pup?
Onze eerste hond hebben wij vanaf de 1ste dag beneden laten slapen, alleen.
Hoe hebben jullie het aangepakt?
Dan een vraag over zindelijk maken, wij willen graag dat de hond buiten zindelijk wordt, en wel in de eerste instantie in de goot. Totdat ze haar laatste enting heeft gehad en op het gras kan. In de tuin zullen er natuurlijk ongelukjes voorkomen, maar dit moet niet haar uitlaatplaats worden.
Hoe hebben jullie dit aangepakt, voor de laatste enting dus?
Bedankt alvast!!,
Djedda
Hallo Djedda
alvast gefeliciteerd met jullie aanwinst!
Wij gebruiken ook een bench en dat is de een na grootste die er te krijgen is. (afm 106x71x81) Hier kan de volwassen boef ook nog in als het moet.
Het alleen slapen beneden is de eerste nachten niet om aan te horen doordat ze helemaal alleen zitten, maar ik heb mijn pups er gewoon aan laten wennen. Geen extra dingen gedaan of zoiets.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je wilt weten hoe je de hond zindelijk wilt maken voor de laatste enting. We hebben alles gedaan vanaf het moment dat we haar op gehaald hebben. Dus ook geen verschil gemaakt met uitlaten.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoorden hebt.
Groetjes Renske
Djedda
1 juni 2004, 14:23
Sorry, misschien was ik niet duidelijk :)
Het zindelijk maken gaat ook gewoon door, maar ivm met allerlei ziektes die ze kan oplopen (Parvo bijv.) omdat ze voor de twaalfde week nog niet volledig is ingeent. We willen haar dus zindelijk maken door met haar naar buiten te gaan, en niet in de tuin, maar ook niet op het gras buiten, waar dus ook de ontlasting ligt van andere honden. Vandaar dat ik het over de goot had.
Hoe hebben jullie het gedaan voordat de pup de laatste enting kreeg?
Bedankt!
the champ
1 juni 2004, 20:35
hai djedda
:) gefeliciteerd met je nieuwe pup en welkom op de bouvier site
even wat over je vragen
als je nog een bench moet aan schaffen zou ik wel de grootste maat kopen.
zeker als je de hond ook op latere leeftijd in de bench wilt houden.
als je deze niet wilt gebruiken voor langere tijd misschien dat je er dan een kan lenen bij een kennis.dit hoeft dan niet de grootste maat te zijn.
als je de hond ophaald bij de fokker neem dan iets mee bv knuffel en haal deze door het nest of langs de moeder de geur zit dan aan de knuffel (of iets anders)
leg deze bij je pup in de bench dan heeft ze de geur van iets vertrouwds
wij hebben onze honden vanaf dag een beneden gelaten (even oor dopjes kopen %) ) als deze dan begonnen met janken moet je er niet te veel aandacht aan besteden dat gaat snel over. anders even achter een deur en de pup iets bestraffend toe spreken als de pup dan stil is moet hij ook wel weten dat hij braaf is dus belonen met je stem maar niet je zelf laten zien
nu je vraag over zindelijk maken,
laat de pup zoveel mogelijk uit nadat hij heeft geslapen,gespeeld of heeft gegeten
let goed op je pup na een paar keer zal je zien dat zij wil gaan zitten om te plassen pak haar dan op en laat haar buiten weer op de grond daar zal ze verder een plas doen beloon je pup geef hier gewoon even wat aandacht aan dan leert ze het snel
ook kan je je pup best al buiten uitlaten voor ze de laatste enting heeft gehad dit kan echt niet zoveel kwaad
leer haar zoveel mogelijk niet in je tuin te plassen ook niet nu ze ng zo klein is omdat je dat straks weer af moet leren dat ze niet in je tuin mag plassen
ik hoop dat je wat wijzer bent geworden anders hoor ik het graag
alvast heel veel plezier met je nieuwe puppie ook al moet je nog even w88
the champ
Zagaha
1 juni 2004, 21:29
Leuk!!!!!!
De komende weken kunnen niet snel genoeg gaan denk ik zo. Maar ik sluit me aan bij de voorgaande sprekers. Als je persé een bench wil aanschaffen, schaf dan een behoorlijke grote aan, zeker als de hond er later ook in wil hebben. Bedenk dat een jonge hond, behoorlijk lan door kan gaan met slopen en dat hij heel snel groeit. Ik kan me niet meer zo snel herinneren waar, maar ik weet ook dat er benches te huur zijn voor het zindelijk maken en zo.
Ik zou de eerste weken plekken mijden waar echt veel honden komen, maar echt totaal vermijden hoeft niet volgens mij.
Wat het plassen in de tuin betreft.
Ja ik heb mijn hond vorig jaar zomer gekregen dus rond dezelfde periode als jij.
Ik heb hem wel aangewend, dat het beter was om zijn behoefte buiten te doen dan binnen. Dat was dus uiteraard in de tuin, want daar hebben we natuurlijk vorig jaar geleefd.Volgens mij ziet een pup ook geen verschil tussen de ene of de andere grasspriet. Wel moet je volgens mij gewoon ook je wandelingen maken. Dus nadat hij/zij wakker wordt of gegeten heeft. Ook en met name dan natuurlijk uitbundig belonen als hij/zij wat doet tijdens de wandeling. Ik ben nu een jaar verder en mijn hond weet heel goed dat hij zijn behoefte elders moet doen, dus niet in de tuin. Daar wil ik niet mee zeggen, dat hij nooit wat in de tuin doet hoor, maar hij weet ook heel goed dat hij dat buiten het hek moet doen. Ik heb mijn honden overigens nooit in een bench gehad als pup zijnde, maar dat is ook sterk afhankelijk of ze veel kapot kan maken.
Denk niet dat knauwen op dingen snel overgaat, want dat kunnen ze lang volhouden hoor!
Maar ik wens je veel succes met de pup!!!!!! Geniet ervan
;) ;) ;)
Djedda
2 juni 2004, 10:47
Bedankt voor de goede tips.
Dus het kan wel, buiten uitlaten voor de laatste inenting, mits het dus niet een poepplaats van andere honden is.
Ongelukjes in de tuin gebeuren natuurlijk, het is maar een pup, is ook helemaal niet erg. Maar ik wil haar meteen bijbrengen dat buiten (niet in de tuin) haar uitlaatplek wordt. Onze vorige Bouvier was vrij makkelijk, geen sloper, maar dat kan nu heel anders zijn. Dus zolang deze hond sloperig is, zal ze in de bench verblijven met slapen en als ze ff alleen moet zijn. Daarna wil ik haar graag los hebben in huis. Maar dat kost tijd. Wij zien er ook erg naar uit, zal weer een drukke tijd worden, tig keer buiten staan, opvoeden, cursussen, maar je wordt er uiteindelijk mee beloond, dat weten we nu.
Toch nog even een opmerking wat betreft de grote van de bench, is voor mij verwarrend.
De fokker vertelde mij dat de eerste paar maanden de bench niet te groot moet zijn, omdat de pup dan ruimte heeft om een plashoekje te creeren, wat vinden jullie hiervan?
En ik zal dus een lekkere knuffel meenemen voor haar en door het nest halen, goede tip!!!
Wij zullen oordopjes aanschaffen en ik denk dat ik beide buren ook maar oordopjes geef.
Bedankt!
Doeska
2 juni 2004, 11:49
Onze Doeska van bijna 1 jaar hebben we vanaf de eerste dag aangeleerd dat de bench haar plekje was.
In die periode hadden we vakantie , dus het gezin compleet thuis.
Vaak uitlaten en belonen bij goed gedrag.
In de bench zijn etens en drinkbak en het deurtje gewoon open laten staan.
Tijdens de nacht het deurtje dicht en misschien waren wij boffers,maar laat naar bed en vroeg op was voor iedereen genoeg om te rusten.Een enkele keer hoorden we Doeska "piepen" ,maar daar schonken we geen aandacht aan.En af en toe de hond snel buiten in de tuin zetten om haar behoefte te doen was geen probleem .Later met de hond naar het veldje en wandelen,uitlaten is dit gauw genoeg aan en afgeleerd.Wat wel moeilijk was voor iedereen:het opruimen van schoenen,pantoffels,poppen en overige speelgoed, want dat was voor de hond allemaal interessant en er is best wel het een en ander kapot gebeten.Met een paar puppy-cursussen kom je ook een heel eind.De bench is een paar maanden gebruikt en ze heeft nu een kist met kussen waar ze in kan liggen.Als je de bench in het begin te groot vind dan kun je deze verkleinen met bv. gaas of een houten schot , maar bij ons heeft ze nooit der behoefte in de bench gedaan.
Succes,en veel plezier met de boef
[Gewijzigd door Doeska op 06-02-04 at 12:51 PM]
Wij hebben ook gekeken of we een bench konden huren maar dan kan het alleen maar uit als je deze voor bijvoorbeeld een paar weken huurt. Het is ook niet echt aan te raden om eerst een kleine en daarna een grote te kopen, die benches zijn al duur genoeg. De afmetingen die ik in het vorige berichtje al gaf is de een na grootste bench die ze op dat adres verkochten (de grootste was voor deense doggen enz.) maar bij de meeste zaken waar ze benches verkopen is dit de grootste maat. Er is mij altijd verteld dat een boef wel tot haar tweede of derde jaar kan slopen, mijn pups zijn nu bijna een jaar en ik weet niet tot hoever dit op waarheid berust maar als je de pup alleen in de bench wilt hebben in de tijd dat ze gaan slopen, moet je rekening houden dat de bench groot genoeg is voor een volwassen boef.
Wij hebben onze pups direkt laten wennen aan de grote bench. Zolang je ze regelmatig uit laat en 's morgens er op tijd bij bent dan hoeven ze hun bench ook niet vies te maken. Wat ik nog wel gedaan heb toendertijd is de waterbak tegen 22.00 uur weghalen zodat ze het tot 's morgensvroeg beter kunnen volhouden.
Groetjes
Renske
Hoi Djedda,
Spannend over een paar weken een puppy!
Wij hebben onze boeffies nooit in een bench gedaan, maar in de keuken met een kinderhekje ervoor.
We hadden wel een bench te leen maar dat ding was zo groot!! Echt een sta in de weg.
Het grappige is dat onze jongste boef ( nu bijna een jaar) als puppy weinig gesloopt heeft nu ze wat ouder is leest ze af en toe de post, perforeert een lamel of had laatst een vaatdoekje te pakken.......
Met zindelijk maken heb ik haar steeds haar behoefte in de goot laten doen en soms een plasje op het gras.
Is erg handig als ze het in de goot doen want als ze alleen aan gras gewend zijn en je bent eens ergens waar dat niet is ....... dan kan het wel is lang duren voordat ze wat doen!!
Ik heb de plekken waar veel honden hun behoefte doen wel gemeden, je weet maar nooit niet iedereen laat z'n honden enten!
Ik wil je verder graag heel veel succes en plezier toewensen met je puppy !
Je gaat i.d.d. een drukke tijd tegemoet maar geniet er maar van voor je het weet zijn ze groot, als ik zie hoe snel de tijd met onze jongste is gegaan....... het vliegt voorbij!!
:) Groetjes van Angelique en een poot van onze Jena en Thyrza :D
Djedda
3 juni 2004, 15:18
Onze vorige Bouvier sloopte ook niet, het enige wat ze deed, en het leek mij echt niet smakelijk, ze pakte altijd het geurbuideltje van de kast en ging er op sabbelen ~0 als we weg waren. Een pantoffel van zacht knuffelstof pakte ze ook soms, maar alleen voor de geur denk ik, want ze liet het altijd heel. Maar ja, we kunnen nu een sloper krijgen, maar ik hou alles goed in de gaten, ben altijd thuis, dan moet ze dus van goede huize komen om het voor elkaar te krijgen :D
Groetjes!
Djedda
xavierensamantha
4 juni 2004, 13:57
hoi djedda, een te grote bench kan er inderdaad voor zorgen dat ze een "plashoekje"gaan maken. vrienden van ons hebben dit met hun hond meegemaakt.
onze hond deed dit ook in zijn mand!! hij had een grote mand voor een volwassen boef, maar was nog maar een klein puppie. wij hebben d.m.v. opvullen zijn mand een stuk kleiner gemaakt zodat hij net een plekje had om te liggen, en het probleem was opgelost.
onze vrienden hebben een schot in de bench gemaakt om hem zo wat minder ruimte te geven en ook dit werkte perfect.
naar mate hij groeide hebben we de ruimte steeds groter gemaakt.
werkte prima!!
succes ermee, groetjes samantha