PDA

Volledige versie bekijken : 5 teentjes

Karmon
6 april 2004, 20:37
Pas geleden hebben wij onze pup opgehaald bij de fokker.
Omdat het tijd was voor zijn 2 de prikje is hij vandaag bij de dierenarts geweest.
Hij vertelde ons dat alles in orde is,maar wel zijn vijfde teentje in de gaten moeten houden.
Volgens hem bestaat de mogelijkheid dat hij er later last van kan krijgen.
Nu wij thuis zijn en nadenken over deze uitspraak maken wij ons enorme zorgen.
Wij hebben al lopen zoeken op deze website naar het vijfde teentje maar kunnen er maar heel weinig over vinden.
Wij denken dat het een zeldzame aandoening is maar weten het niet zeker.
Weet iemand wat wij nu moeten doen en wat de gevolgen zijn waarover onze dierenarts het over heeft.
Wij zouden reacties die ons kunnen helpen zeer op prijs stellen.

patricia
6 april 2004, 22:35
ik denk dat jouw dierenarts het teentje(s) aan zijn achterpoot bedoeld,dit teentje zit aan de binnenkant van zijn achterpoot een soort duimpje net als bij zijn voorpoot en wordt ook wel hubertusklauw of wolfklauwtje genoemd, ,je hond heeft dus geen vreselijke ziekte, je hebt geen miskoop gedaan enz. alleen wat de dierenarts denk ik bedoeld is dat ze snel met dit teentje ergens achter kunnen blijven hangen en erop moet letten dat de nagel niet te lang wordt enz. bij twijfel kun je natuurlijk altijd beter aan je dierenarts zelf vragen.

hubertusklauw:
vijfde, onderontwikkelde teentje aan de binnezijde van de achterbenen.
sommige rassen hebben een dubbele hubertusklauw: er zijn dan twee teentjes aanwezig.dit moet bij franse herdershonden,b.v.:de briard,beauceron en pyrenese berghond,bij deze rassen vinden we dus aan elk achterbeen 6 tenen.
groetjes patries

petra563
7 april 2004, 09:59
Hallo Karmon,

Het is denk ik ook het hubertesklauwtje. Sommige honden hebben het alleen aan de voorkant en sommige ook aan de achterkant. Tot 2001 deden de fokkers de staarten couperen en de hubertusklauwtjes verwijderen tegelijkertijd bij 2 - 3 dagen na de geboorte. Nu de staarten niet meer gecoupeerd worden, denk ik dat steeds meer fokkers vergeten de hubertesklauwtjes te verwijderen. Vaak groeit de nagel van een hubertusklauwtje in het rond. Dus voordat hij helemaal rond gegroeid is moet je hem dus zelf knippen met een nagelschaartje. Als je dit van jongs af aan doet, dan hoef je er niet voor naar de dierenarts.

Karmon
7 april 2004, 21:21
Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties.
Wij zijn door de reacties weer gerustgesteld.
Wij zullen het teentje in de gaten houden.