Volledige versie bekijken : Microfilaria
ikke
12 januari 2006, 18:48
Onze vorige Bouvier is op zes jaar overleden. De dierenartsen thuis (Antwerpen) behandelden een hartziekte maar tevergeefs. Uiteindelijk zijn wij de microfilaria op het spoor gekomen. Men noemt dit ook "hartworm". deze parasiet wordt overbracht door een muskiet. Door de opwarming rukt de muskiet vanuit het zuiden op. In Italië zijn er ganse streken vergeven. De hondenbezitters daar kennen dit gevaar en behandelen hun hond. Dit is hoofdzakelijk een sterk wormafdrijvend middel dat regelmatig gegeven wordt. Wanneer de temperatuur gedurende 14 dagen 27 graden of hoger oploopt dan kan de muskiet haar dodelijk werk uitvoeren. Wie naar het zuiden gaat moet dit weten. Maar gelijktijdig beschermen tegen Teken en de microfilaria is problematisch.
Jose Aalst
12 januari 2006, 21:26
Ik schrik als ik dit lees.
Hoe ben je er achter gekomen dat jouw boef dit heeft gehad?
Kun je het voorkomen en wat als je boef het heeft?
Ik wil je vragen of je meer informatie hierover kunt geven want ik ga elk jaar met vakantie naar Italie en dan gaat mijn boef mee.
Ik wil voorkomen dat ik hetzelfde mee moet maken als jouw.
Heb je meer info???????
arnold58
12 januari 2006, 22:53
Bij de dierenarts zijn speciale tabletten voor hartworm.
Ik zou wel even informeren als ik jou was.
Arnold
ikke
13 januari 2006, 18:31
Wij zijn leken dus inderdaad dierenarts raadplegen.
4 jaar geleden kwamen wij terug thuis na een lang verblijf in Korsika (Zie foto Sunna in aanhangwagen). Sunna was een goede 6 jaar oud en een tophond, konditie om U tegen te zeggen. Plots stel ik vast dat ze moe lijkt, en wij veronderstelden dat dat het gevolg was van de reis en de aanpassingen. Maar vermits onze vorige hond, een Bobtail op negen jaar aan een hartkwaal gestorven was, dachten we onmiddellijk in die richting. De dierenarts tastte in het duister en alles wat we geprobeerd hebben tegen een verzwakking van de hartspier was zonder resultaat. Bouviervrienden brachten ons op het spoor van de Microfilaria. Ik heb toen de informatie doorgespeeld aan de Univ. van Gent en stelde vast dat alleszins hier in België men niet op de hoogte was van deze ziekte/infectie.
Zoals ik reeds gezegd heb , 14 dagen 27°warm, liefst nogal vochtig en de muskieten kunnen de eitjes van de microfilaria overbrengen. deze ontwikkelen zich en gaan zich vestigen in het hart dat vergroot en de dood is het gevolg.
Na heel wat opzoeken, met de dierenarts, doen wij hetvolgende.
Voor de microf. en een "Zandvlieg" en nog wat geven wij Stronghold
Dit is een Pipet die we elke maand geven. Eén maand voor we naar het zuiden gaan en zeker nog een maand nadat we terug zijn.
Afhankelijk waar we nog heen gaan doen we een bandje Scalibor om. Deze beschermt tegen Teken.
Maar meerdere dierenartsen in Italië beweren dat dit niet voldoende is en daarom geven daar dan nog een brokje speciaal tegen de hartworm.Het doet me hartzeer zoveel vergif te moeten toedienen, maar daar zeggen ze dat onder een hoogte van +/- 1300m het risico zeer groot is.
Zodra ik de naam van dit laatste medicament heb (ligt in caravan in Dolomieten) laat ik die weten. Wij kunnen het in België niet bekomen.
Overr de vernoemde zandvlieg weet ik weinig, alleen dat de vermelde behandeling de hond daartegen beschermt.
Groetjes, walter (ikke)
harley
13 januari 2006, 18:46
Kijk eens op www.fantfryskelanbouviers.nl onder Op reis met de hond , hierop wordt volgens mij al vele jaren hiervoor gewaarschuwd op deze site
Haika
15 januari 2006, 10:10
Het is veel gemakkelijker om even een bericht te plaatsen waar het antwoord in staat.
Ik vond zelf deze uitleg duidelijk:
Vele stekende insecten kunnen de ziekte hartworm overdragen. Een minuscuul klein wormpje (microfilaria) wordt via de steeksnuit van het insect in de bloedbaan gebracht. Dit wormpje verplaatst zich naar het hart waar het volwassen wordt. Deze worminfectie veroorzaakt in het gunstigste geval beschadiging aan het hart, maar kan ook leiden tot de dood van uw huisdier. De wormen planten zich in het hart voort. De volgende generatie klein wormpjes verplaatst zich via het bloed naar een bloedvaatje onder de huid. Als uw hond nu opnieuw gestoken wordt, verplaatst het wormpje zich naar het stekende insect en reist mee naar het volgende slachtoffer. De eerste ziekteverschijnselen treden op 2 tot 6 maanden na de infectie
Wat kunt u doen. Bovenstaande ellende kunt u voorkomen door uw hond of kat te beschermen met druppeltjes Stronghold of Advocate per maand in de nek. Hiermee begint u een week voor vertrek en u gaat ermee door tot een maand na terugkomst in Nederland. Ook kunt u achteraf behandelen tegen een mogelijke besmetting met tabletten Milbemax.