PDA

Volledige versie bekijken : blaffen

xavierensamantha
10 december 2003, 13:26
hallo, onze pup van 8 maanden begint nu echt te puberen.
we hebben hem al in een bench zitten i.v.m. kapot maken van vanalles.(dit is nu ondertussen wel "zijn" plekje)
en nu zit hij dus regelmatig te blaffen als wij weg zijn.
hij begint ook niet meteen als we weg zijn, maar een aantal uren later pas.
de buren hebben er echt last van.
en ik snap het niet want het is vorige week erg goed gegaan, toen hebben ze hem nauwelijks gehoord, en nu begint hij weer.
rolluiken zijn dicht, muziekje aan, kluifje erbij, maar dit helpt niet.
helpt een blafband met hoge tonen hiertegen?
een blafband met stroom wil ik liever niet gebruiken.
ben benieuwd naar jullie ervaringen.
groetjes samantha

Snarf
11 december 2003, 11:17
Bijna alle natuurlijk hondengedrag waaronder blaffen wordt door mensen gezien als een gedragsprobleem.

Daarnaast wordt als hinderlijk ervaren: Op van alles kauwen, ruw spel, jagen op bewegende dingen, allerlei zaken opeten, opspringen om te groeten, dreigen als oplossing van kleine conflicten, contact willen maken met andere honden, dingen bewaken, plassen en markeren, zichzelf verdedigen tegen bedreiging.

Als iemand deze natuurlijke gedragingen gaat verbieden, dan zal het gevolg niet zijn dat dit levensnoodzakelijke gedrag stopt, maar wel dat het gaat gebeuren op momenten dat het wel kan, als de verbieder er niet is. Het gedrag kan immers verder gaan als je niet gesnapt wordt en dat is wat de hond leert: niet gesnapt
worden. Als hij toch gesnapt en gestraft wordt, stopt het gedrag voor een kortere of langere tijd maar vroeg of laat komt het terug.

Met een anti-blaf band op geluid of stroom heb ik geen ervaring, maar wat er ook van gezegd wordt, het lijkt me niet diervriendelijk. Ik zou een kind dat huilt op die manier ook niet straffen.

Mogelijk niet de enige oplossing, maar bij ons hielp het wel. Doe of je weg gaat en corrigeer de hond op het moment dat hij weer het roedel roept (blaffen dus). Zelfs al moet je een paar uur wachten tot hij dit gedrag weer vertoont. Heb geduld en veel succes.

Oh ja en blijf vooral praten met je buren, probeer ze begrip bij te brengen. Soms gaat dat niet. Mijn 8 jaar oude bouvier werd door iemand uit de buurt vergiftigd met mollengif en is hieraan op een afschuwlijke manier bezweken, alleen maar omdat hij af en toe aansloeg 's-avonds. Ik ben toen meteen verhuisd naar een wat tolerantere omgeving. Helaas is die steeds schaarser in dit overvolle kikkerlandje. Ik snap niet dat mensen een dier zoiets aan kunnen doen. Toegegeven het kan heel hinderlijk zijn, vooral als je zelf geen honden hebt, maar waar is de verdraagzaamheid?