PDA

Volledige versie bekijken : Bouvierfokkers - werkhonden?

Nonique
15 februari 2006, 09:23
Onze vorige bouviers kwamen allen uit huiselijke kring – particulier met kinderen, nest lag in huis of bijkeuken, met stamboom, 1e of 2e worp van de moeder, vrij specifiek gezocht en ook best redelijk lang moeten zoeken om aan zoveel voorkeuren te kunnen voldoen.
Inmiddels is door Internet mogelijkheden veel verandert in het zoeken naar een bouvierpup – ik kom nu een veel breder keuze gebied tegen.

Dus wederom heb ik een vraag als het niet vervelend wordt:
Verschillen bij specifieke bouvier fokkers?
Wat zijn de onderlinge verschillen die ik tegen kom zoals; waar men spreekt over een fokker van bouviers als werkhonden. Nu ben ik wel op de hoogte van de diversiteiten in gehoorzaamheidscursussen / trainingen met of zonder aanvalstechnieken, toch de vraag zit hem meer in – is voor een werkhond een andere wijze van fokken nodig en of zijn deze bouviers vanuit hun stam al agressiever van aard geselecteerd?
Of zijn er andere of nog meer zaken waar ik op zou kunnen letten of aan moet denken als ik een bouvierfokker - werkhond tegen kom

Groetjes,
Nonique

Jolanda S.
15 februari 2006, 10:56
Echt verstand van het fokken heb ik niet maar wij hebben onze honden beide uit een andere lijn.
Karel komt uit een show-huishonden lijn en Duco uit een lijn werkhonden.
De kennel waar Duco vandaan komt fokt alleen werkhonden voor zover mij bekend en hebben hier vele prijswinnaars gefokt, wij hebben gekozen voor een pup bij hen omdat we graag een hond wilde met pit, onze oudste is heel lief maar nogal een sloompie.
Je merkt het verschil goed de jongste is een echte wildebras maar wij doen niet aan paktraining oid omdat we hem houden als gezinshond.
We merken niet aan hem dat er ook maar iets van agressie in zit het is een goedzak maar lekker levendig.
Binnenkort gaan ze op behendigheid om wel actief met ze te zijn.
Buiten het temperament is er een verschil in uiterlijk Duco is groter en grover met te grote oren en een brij lange neus en Karel is wat compacter en voor een keuring mooier.

sir
15 februari 2006, 17:33
hallo nonique,
de wijze waarop ze gefokt worden zal het zelfde zijn;-).
het ligt er maar aan hoe lang dat een werkhonden fokker al fokt.
over het algemeen zijn deze honden inderdaad veel tempramentvoller.
een werkhond is niet agressief.
het kan dus wel zo zijn dat een werkhond je wel iedere keer weer gaat uit proberen het is dus wel van belang dat je de hond heel consequent moet opvoeden(iederehond eigenlijk).
er kan dus ook een hond bij zitten als je hem corrigeerd dat hij zich dus naar jou toe keerd en daar zul je dus ook mee om kunnen gaan.
dit is per hond verschillend en dat zou je dus kunnen tegenkomen als je bij een fokker gaat die al lang in de werkhonden fokt.
het de keuze die je zelf maakt.

Nonique
15 februari 2006, 19:21
Verhip, doen ze dat echt hetzelfde :D Wat let jij goed op zinnen. Ik moet opletten wat ik schrijf hier :rolleyes:
Ik ben niet zo bekend met de werkhonden lijn, maar ‘het uitproberen en aftasten van de rangorde en regels’ zeer zeker. Ik heb wel eens een manegeveldje/box mogen lenen om de puntjes weer terug op de i te krijgen en dat ging niet bepaald met een likje – dus ik ben wel bekend met het fenomeen ‘keren tegen de baas alsook de regels’. Maar dit eigenlijk enkel 2 keer tijdens de eerst 3 jaren en dit enkel bij ons laatste boefke.
Nu vind ik zelf een bouvier met wat pit wel leuker, al telt nu ook wel mee dat ikzelf ook geen 30 meer ben (auw), dus mogelijk is de bazin nu ook niet meer zo flexibel om nog met haar Boefke een partijtje koppie-vloeren uit te rossen, ik zou hooguit nog kunnen overwegen om mijn echtgenoot dit keer de bak in te sturen :P.
Heel erg bedankt voor de info
Als er nog meer is wat ik t.a.v. de werkhonden lijn goed moet overwegen, verneem ik dat graag….

Groetjes,
Nonique

sir
15 februari 2006, 19:27
hahahha dat was een goei he,
dat is wat ik bedoel als je er ervaring mee hebt is dat geen probleem.

Nonique
22 februari 2006, 16:06
De wonderen van Internet.

Ik ben dus al behoorlijk bezig geweest met de term 'werkhonden lijn' uit te pluizen, wat blijkt; onze laatst bouvier stamde dus ook af uit een werkhonden lijn. Afkomstig uit een periode waar het gebruik van internet nog niet zoveel voorstelde en dus al dergelijke goede informatie nog moeilijk bereikbaar was. Ook met haar cursussen doorlopen (bij destijds Lykos), toch nu de kinderen groter zijn hebben we meer tijd om een wat breder pakket aan trainingen te gaan zoeken met en voor onze nieuwe aanwinst. We hebben overigens aan haar een giga lieve, scociaal, sportieve, maar bovenal karaktervolle bouvier en geweldige huisvriendin/maatje mogen hebben, welke inderdaad met name de eerste 2 jaar consequente opvoeding nodig had en graag wilde weten hoever ze kon gaan. Ze kon in het begin een behoorlijk verdedigende houding aannemen naar haar eigen roedel (gezin, de kinderen etc.)

Inmiddels al enkele nestjes bezocht en uiteindelijk gevallen voor een nestje. 'Baron Axel' noami vd seanhoeve gaat het worden :) en als ik het goed begrijp 'wederom dus een bouvier uit de werkhonden lijn'.

Dank je Sir ook voor de informatie en mogelijk heb je nog meer dingetjes als advies of zelfs wel richtingen om te overwegen bij trainingsmogelijkheden.