PDA

Volledige versie bekijken : wordt een boef tegenwoordig groter?

tiger-angel
20 augustus 2003, 11:58
Hallo allemaal,

onze reu Gaya is nu 15 maanden oud. heeft een schofthoogte van 73 cm. zo te voelen aan z'n poten is hij qua hoogte nog niet uitgegroeid. hij is ook al vrij breed, weegt al zo'n 45 kg, maar alles is de de juiste proporties. kortom: hij is al een hele kerel!

wat ik me afvroeg: hij is onze 4e boef (waarvan 1 teef). de andere reuen hadden allemaal een schofthoogte van 68, de teef 65.
zie ik het verkeerd, of worden de boefjes tegenwoordig groter in vergelijking met vroeger?

bedankt alvast en groetjes, T-A

Niko
6 september 2003, 18:31
Origineel geplaatst door tiger-angel
Hallo allemaal,

onze reu Gaya is nu 15 maanden oud. heeft een schofthoogte van 73 cm. zo te voelen aan z'n poten is hij qua hoogte nog niet uitgegroeid. hij is ook al vrij breed, weegt al zo'n 45 kg, maar alles is de de juiste proporties. kortom: hij is al een hele kerel!

wat ik me afvroeg: hij is onze 4e boef (waarvan 1 teef). de andere reuen hadden allemaal een schofthoogte van 68, de teef 65.
zie ik het verkeerd, of worden de boefjes tegenwoordig groter in vergelijking met vroeger?

Neen maar mogelijk zit er meer "oerbouvier" in Gaya dan in uw vorige. je kent ze wel de erg grote bouviers de zogehten Roeselaarse, er zijn nu trouwens fokkers die enkel nog die grote jongens fokken,

Niko
6 september 2003, 18:31
Origineel geplaatst door tiger-angel
Hallo allemaal,

Neen maar mogelijk zit er meer "oerbouvier" in Gaya dan in uw vorige. je kent ze wel de erg grote bouviers de zogehten Roeselaarse, er zijn nu trouwens fokkers die enkel nog die grote jongens fokken,

guda
7 september 2003, 11:14
Hallo T-A,
Zo langzamerhand is er een tendens dat de Bouvier weer wat groter wordt, maar dat heeft wel een aantal factoren:
De veel betere voeding als vroeger.
Meer kennis over de fok,opvoeding ,beweging als vroeger.
Ook uit welke stamlijnen je hond komt.
Daarom moet je wel met fokken uitkijken als je 2(te) grote ouderdieren gebruikt, dan zullen de nakomelingen ook (te) groot worden.Gr Guda

Rozel
21 september 2003, 19:41
Bouviers moeten toch echt aan de rasstandaard voldoen.
Een veel gemaakte fout bij pups is het te lang doorgaan met pupvoer.
Het hoge eiwitgehalte kan een extreme groei veroorzaken,zeker na de 6 de maand als het eiwitgehalte omlaag kan.
Dat bouviers nu weer groter gefokt is onzin.
Er is altijd maar 1 rasstandaard geweest en die is niet veranderd .

bica
21 september 2003, 20:21
Hallo T-A,

Mijn bouvier is nu 8 jaar, maar heeft ook een schofthoogte van 72 cm groot.Volgens de rasstandaard dus 5 cm te groot. Daarintegen heeft hij een grote kop, grote poten. Alles past perfect bij elkaar. Of ze nu groter gefokt worden zou ik niet denken. Ik denk eerder dat dit aan de ouder voor voorouders ligt. De vader van mijn hond is juist een vrij kleine reu en de moeder van mijn hond is de juiste maat, maar zij krijgt volgens de fokker grote pups, vandaar die kleine reu die ze toen gebruikt hebben. Maar als je niet van plan bent om te fokken maakt het toch niet zo veel uit of hij groot of klein is, want het karakter veranderd niet hoor door de grote. Mijn hond is dan voor de rasstandaard te groot, maar is en blijft wel mijn kampioen met een goud karakter voor zowel mijn kinderen en de andere huisdieren die wij hebben.

Groetjes Elly.:D; ;)

imported_bella
21 september 2003, 20:48
Wat Rozel schrijft is niet helemaal waar. Vroeger waren de bouviers inderdaad groter. (roezelaars type, groot en met een stuggere vacht) Dit blijkt ook heel duidelijk uit de foto's die staan in de bouvier "bijbel" nl het boek van mw. Gink v.Es.
Ik heb zelf een bouvier met een schofthoogte van 74 cm maar ook de breedte is evident, het is allemaal prima in proporties.
Toen men begonnen is met showen lag de nadruk op het uiterlijk en hier wordt dan ook veelal op gefokt. Het is de hedendaagse rasstandaart en deze is anders dan 50 jaar geleden, toen de boef nog werd gebruikt op boerderijen en bij de veldwachters.
groetjes,Bella

Ton
22 september 2003, 21:08
Even reageren op Bella.
Ton heeft echt gelijk dat er maar 1 rasstandaard is.
mw. Gink v.Es is jarenlang keurmeester geweest van het ras bouvier.
Wat in haar boek staat gaat over de voorgeschiedenis van de bouvier.
De Roezelaar is als bouvier nooit een erkenning geweest.
Vergelijk dit maar met het model bouvier uit Nederland kort en vierkant.
Een prachtige bouvier maar voldoet ook niet aan de rasstandaard.
Ook hierover is veel te doen geweest en nog zelfs wordt er veel over gesproken.
Nee Bella er is echt maar 1 rasstandaard en dat is nooit anders geweest

imported_bella
26 september 2003, 21:09
Hoi Ton,
even eenvraagje uit nieuwsgierigheid. Mijn vader heeft al vanaf zijn jongste jeugd boeven gehad en kan zich niet anders herinneren dat ze groter waren. Hij komt uit groningen en daar werd door de toenmalige veldwachters met deze honden gewerkt. Mijn vraag is dan ook (als je het weet natuurlijk) waren er toen dan al shows? Ik praat nu over ongeveer 70 jaar geleden en veel voertuigen waren er natuurlijk nog niet dus kan ik mij zo voorstellen dat het showen een lokaal gebeuren was. Heb jij hier info over?
groetjes,bella