PDA

Volledige versie bekijken : voeding en plassen in mand

xavierensamantha
18 juni 2003, 14:28
hallo, ik heb een aantal vragen en hoop dat iemand mij kan helpen.
tot welke leeftijd geef je een pup puppiebrokken?
en mijn pup plast sinds een week regelmatig in zijn mand, weet iemand waarom hij dit doet en hoe we hem dit af kunnen leren.
hij gaat er ook in liggen om soms te rusten of om wat te spelen, dus hij ziet het toch ook wel als zijn plekje.
groeten sam

Judith
18 juni 2003, 19:55
Plassen komt voor bij teefjes die voor het eerst loops moeten worden.
Heeft te maken met de hormonen.
Dit gaat vanzelf weer over schenk er gewoon geen aandacht aan.
Pups mogen vanaf 6 maanden op de volwassen brokken.
Het hangt af van de ontwikkeling van je pup.
Ik heb ergens hier deze vraag al eens zien staan.
Even zoeken kan jouw het antwoord misschien beter uitleggen.
Succes met je pup.

xavierensamantha
19 juni 2003, 09:25
mijn pup is een reu!!, last van loopsheid zal hij dus niet hebben, maar waarom plast mijn pup dan wel in zijn mand???
ook vandaag heeft hij dit weer gedaan.
weet iemand waarom hij dit doet en hoe ik het hem af kan leren?
ik weet niet wat ik ermee moet.
groetjes sam

[bewerkt door xavierensamantha op Donderdag, Juni 19, 2003 @ 16:54]

droopy
19 juni 2003, 21:22
welke leeftijd heeft je pup???

mijn pup ging over op volwassen voer toen zij ongeveer een maand of vier was.
mijn fokker vertelde dat ze zo verschrikkelijk hard groeien op puppyvoer.
zij adviseerden mij al snel over te stappen op volwassen voer.
overigens weigerde mijn pup haar pupvoer.

guda
20 juni 2003, 11:47
Hallo Sam,
Het in de mand plassen is geen normaal gedrag.Normaal bevuild een pup zijn nestje niet. Mogelijk is de mand te groot??? en heeft hij genoeg ruimte om te plassen zonder dat hij er last van hebt. Geef een kleine slaapruimte, net waar hij kan slapen, meer niet. Desnoods verklein je de slaapruimte door een houten schot te plaatsen. Als je een bench gebruikt verklein hem dan zo dat hij geen ruimte meer heeft om ergens te plassen. In zijn bedje zal hij niet plassen tenzij het een medisch of psychisch probleem is.
Let eens goed op hoeveel je pup drinkt, normaal zal hij drinken na het eten en als hij gespeeld heeft.
Geef dan niet te grote hoeveelheden water, een flinke bodem en herhaal dat als je pup om water vraagt.
Sommige pup`s maken er een spel van om vreselijk te knoeien met water, en drinken dan te veel , wat weer lijd tot te veel plassen.
Geef je pup sāvonds na 21.00 uur geen water meer. Laat de pup goed passen voor dat je naar bed gaat.
Let er ook op bij het uitlaten dat je pup wel past, soms "vergeten"zij het als ze spelen met andere honden en dan gebeurt het passen dus weer binnen.
Het kan ook zijn dat je pup het "bedplassen" doet om aandacht te trekken, negative aandacht is beter dan geen aandacht??.
Haal dan je pup uit zijn natgeplaste plekje , verschonen en geen extra aandacht er aan besteden.
Over de pupvoeding: normaal is het zo dat je pupvoeding geeft tot aan 16 maanden.
Groeit je pup te snel dan wissel je de voeding af met volwassen voer van goede kwaliteit.
Voer echter wel 1x per dag pupbrokken.
Te snel overgaan van pup voer naar volwassen voer is voor de ontwikkeling van je pup niet goed, hij heeft de extra voedingsstoffen nodig. Die zitten niet of minder in volwassen voer, en dat kan een storing in de ontwikkeling veroorzaken.
Geef zeker tot aan 12 maanden nog pupbrokken, en dan kan je langzaam over gaan naar een goed volwassen voer.
Gr Guda

xavierensamantha
20 juni 2003, 14:37
hoi, mijn pup heeft inderdaad een grote mand,en wij zullen het eens proberen om hem kleiner te maken om te kijken of dit werkt inderdaad!
voor wij naar bed gaan plast hij altijd nog buiten, het gekke is alleen dat hij overdag meestal zijn krantje prima kan vinden.
maar hij doet het toch 1 keer per dag in zijn mand!!!

even over de puppiebrokken, hij is nu 11 weken maar eet al een aantal dagen nauwelijks meer.
verder is hij actief genoeg, maar eten ho maar! ik heb er al bouillon en water over gedaan, hij eet nog niet de helft op. En hij zit al onder zijn gewicht, hij weegt ongeveer 8 kilo nog maar. Ik maak me best zorgen hierover.
groeten sam

imported_bella
20 juni 2003, 20:18
hoi sam,

toevallig heb ik mijn boef, die al volwassen is, een poosje geleden overgedaan op ander voer. ook hij ging steeds minder eten. Sinds ik over ging op ander voer eet hij wel prima, hij vond zijn andere brokken gewoon niet lekker en at alleen als hij echt honger had.

isschien is dit het?
groetjes,Bella

droopy
20 juni 2003, 20:45
probeer eens een lepel blikvoer door het voer te mengen. Eventueel aanlengen met water dan trekt het in de brokken en eet ie misschien wel.
als je je zorgen blijft maken is bezoek aan dierenarts ook niet verkeerd om te doen.

[bewerkt door droopy op Vrijdag, Juni 20, 2003 @ 21:46]

guda
23 juni 2003, 14:42
Hallo Sam,
Probeer wat diverse pupbrokkken uit. Vraag in de dierenwinkels naar proefpakketjes of vraag ze aan via de vele voederaanbieders op het internet.
Zo kan je een goed en smakelijk voer vinden voor je pup. Er zal er vast 1 bij zitten die hij wel lekker vindt.
Geef zo min mogelijk tussendoortjes, want het is erg belangrijk dan je pup wel voldoende kwalitatief goed voer binnenkrijgt voor de groei, anders gaat het dus niet goed.
Als je het een en ander hebt uitgeprobeerd en het lukt nog niet, dan optijd om advies gaan vragen bij je dierenarts. Je moet nog zijn laatste inenting halen, dus vraag de arts om advies, en laat hij je pup goed nakijken of er geen andere complicaties zijn t.a.v gebit, slokdarm, maag en darmen. Kijk ook naar je pup`s ontlasting. hoeveel hij poept en hoe het er uit ziet. Het moet een stevige structuur hebben, niet licht van kleur en ook niet stinken. als je twijvelt neem dan een monstertje van de poep mee naar je dierenarts, dan kan hij het nazien op parasieten. Je pup heeft altijd wel spoel en haakwormen, ontworm ook altijd om de paar weken je pup, beginnend bij 4, 7,12 en eventueel 16 weken, dan ieder half jaar.Ook dit is erg belangrijk voor de groei en ontwikkeling van een gezonde pup en geeft geen nare gevolgen aan de inwendige organen.
Gr Guda

Marga
3 juli 2003, 16:39
Pups vergeten door het spel weleens dat ze moeten plassen.
Ze zijn dan zo druk bezig.
Meestal verdwijnt dit vanzelf en hoef je je geen zorgen te maken

xavierensamantha
4 juli 2003, 13:40
hallo, bedankt voor de tips wat betreft het plassen in de mand, we hebben de mand de helft kleiner gemaakt zodat hij net ruimte heeft om te liggen en sindsdien gaat het goed.
hij plast er nu niet meer in.
wat betreft het eten, gaat het nog steeds erg moeizaam.
normale brokken eet hij niet, ik heb al 3 merken geprobeerd.
met een lepel blikvoer erdoor en alle andere tips eet hij nog niet echt goed.hij zit ook 4 kilo onder zijn gewicht (nu 13 weken en 9 kilo)
ik heb 4 dagen alleen brokken gegeven in de hoop dat hij ze wel zou eten als hij honger had, maar tevergeefs, hij heeft 4 dagen niet gegeten.
HEEFT ER IEMAND NOG TIPS????
bedankt groeten sam

petra563
4 juli 2003, 14:42
Ben je al met je pup bij de dierenarts geweest? Sinds hij zo slecht eet. Het kan zijn dat je hond ontwormt moet worden, en daarom niet goed wil eten. Wat ik verder nog lees is dat je pup wel heel erg actief is. Wat ook nog kan zijn is dat je pup zo druk is dat hij te moe is om te eten. Ik weet niet hoe de dag van je pup eruit ziet en hoe lang je met hem speelt of hem uitlaat. Soms zijn jonge puppen zo druk met alles in zich op te nemen dat er geen rem op zit. Je pup heeft nog heel veel slaap nodig en hij zou eigenlijk heel veel moeten slapen, is hij veel bezig de hele dag dan denk ik dat hij daarom niet wil eten. Dan maakt het hem ook niet uit wat je hem voorzet. Het belangrijkste is dan hoe moeilijk dat ook is om je pup rust te geven. Alleen naar buiten om te poepen en te plassen en met de hond spelen als hij naar je toe komt. Als je wil wandelen doe dat dan 1 x per dag 10 minuten en de rest alleen even plassen en poepen dan weer naar binnen. Dan denk ik dat het zich vanzelf oplost.
Nog even over de puppybrok. Het beste is om na 1 zak puppyvoer van 15 kg (daar doen ze meestal 8 weken mee) om over te stappen op adult voer. De bouvier groeit zo snel in korte tijd op puppyvoer dat als je ze te lang daarop laat staan dat ze last krijgen van groeipijnen. Bouviers kunnen beter langzaam groeien.
Dan hebben de spieren en pezen ook tijd om mee te groeien.
Veel succes, maar modder niet te lang zelf en vraag advies aan de dierenarts.

groetjes Petra

el
4 juli 2003, 17:41
Hoi ,?Is de hond al flink aan het wisselen??
Daar kunnen ze best soms last van hebben.
Anders inderdaad een keer langs de dierenarts.
toi toi toi het zal vast goed komen.

groetjes van el.

Thiemar
13 juli 2003, 23:19
Ook mijn hond, nu ruim 5 maanden eet slecht. Ik doe er meestal wat voer van de katten door en dan eet ze wel. Vorige keer proefzakje Price uitgeprobeerd en dat at ze gelijk op. Nu dus grote zak gehaald, maar ze eet weer niet goed, dus maar weer kattenvoer erdoor gedaan.

Marion