Volledige versie bekijken : Leeftijd 1e keer dekken
Esprit
27 maart 2006, 09:42
Ik zou met mijn 6 jarige bouvier teef een eenmalig nestje willen fokken.
Ik vroeg mij af of dat de leeftijd een rol speelt bij haar eerste nestje?
Graag onderbouwde adviezen.
Carin
27 maart 2006, 10:33
hoi Esprit
ik ben bang dat je teefje te oud is om voor de eerste keer een nestje te mogen krijgen.
een teefje mag namelijk voor de dekking van haar eerste nest niet ouder zijn dan 60 maanden of te wel 5 jaar.
dit hieronder heb ik van de website van de Raad v Beheer, het is een paragraaf uit de Wet Welzijn en Gezondheid.
Welzijn
De welzijnsparagraaf van het BRS heeft de Algemene Vergadering van de Raad van Beheer eind 2004 vastgesteld. Momenteel bereidt de Raad van Beheer de invoering ervan voor.
In de Welzijnsparagraaf van het BRS zijn de volgende regels opgenomen:
De teef moet bij de dekking minimaal 16 maanden oud zijn.
De teef mag bij de dekking voor haar eerste nest niet ouder dan 60 maanden zijn.
De teef mag bij de dekking nog geen 96 maanden oud zijn.
De teef mag in een periode van 24 maanden maximaal twee nesten voortbrengen, waarbij de periode tussen de dekking van het eerste nest en van het tweede nest minimaal 10 maanden moet zijn. De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.
De teef mag in Nederland maximaal vijf nesten voortbrengen.
groetjes Carin.
Esprit
27 maart 2006, 10:57
Ow echt, dat is gewoon wettelijk vast gelegd.
Erg apart vind ik dat.
Wat zou de reden daar van zijn?
Ik heb 3 veulens gefokt en de laatste is 2 jaar geleden geweest en we zijn er daarna mee gestopt omdat mijn merrie niet meer drachtig wilde worden. Een teken dus dat het niet meer gaat.
En stel als ik het dus wel doe, dan krijg ik er geen stamboom bij?
Mmm, is ook zonde van de pups.
Esprit
27 maart 2006, 11:13
Ik heb onderstaande zojuist naar het Raad van Beheer gestuurd. Daaronder de reactie.
REACTIE Wij zouden graag met onze bouvier (met stamboom) eenmalig een nestje willen fokken. Het gaat om een kerngezonde teef van 6 jaar oud.
Nu las ik op de site dat een teef niet ouder dan 5 jaar mag zijn voor haar eerste nestje.
Wat als ik mijn teef wel laat dekken? Onze teef is namelijk kern gezond en heeft alle testen goed doorlopen.
Het wordt uiteraard een ander verhaal als ze niet drachtig wilkan worden.
Graag uw reactie.
Goedemiddag,
Het fokbeleid is nog niet ingegaan, dus de teef kan gewoon gedekt worden en voor de pups die geboren worden kunnen stambomen worden aangevraagd bij de Raad van Beheer.
Met vriendelijke groeten,
Marjolein van Veen-Rheingans
Raad van Beheer