PDA

Volledige versie bekijken : Advies nodig

Ton
20 september 2002, 14:19
Beste mensen
Ons gezin bestaat uit 4 personen.
Wij willen onze familie uitbreiden met een bouvier.
De jongste van ons is 4 jaar en daarom lijkt ons een pup de beste oplossing.
De pup kan dan samen groot worden met onze dochter.
Het probleem is nu dat wij niet precies weten wat voor ons de beste keus is.
We hebben op deze website veel voor en nadelen gelezen van een reu en een teef.
We zijn daar niet heel veel wijzer van geworden wat de beste keus is.
Het is voor ons de eerste bouvier en de bouvier moet in ons gezin passen.
Natuurlijk begrijpen wij dat een bouvierpup opvoeding nodig heeft.
Waar wij ons een beetje zorgen om maken is de omgang op latere leeftijd met onze dochter.
Wij zouden daarom advies willen krijgen wat voor bouvier het meest binnen ons gezin past.
Als wij het goed hebben gelezen op deze website kunnen er nogal wat karakterverschillen zijn.
Kan iemand ons misschien hiermee helpen?

Dorinda
21 september 2002, 14:32
het klopt dat er inderdaad verschillen zijn, ik weet niet alles maar hou hier in ieder geval rekening mee: honden zien kinderen tot een leeftijd van ongv 12 jaar als hun mindere, ik denk dat een reu daar meer problemen in geeft ook omdat ze sterker zijn. wij hebben altijd teven gehad en we zien dat deze in ieder geval heel lief zijn tegenover kinderen hoewel veel reuen dat ook zijn hoor. een nadeel bij teefjes kan zijn dat ze loops worden en dat is niet erg fris zeker met kleine kinderen kan dat een zooitje worden. uiteindelijk kan ik je niet zeggen of je moet kiezen voor een reu of een teef, aangezien ze allebei wel een aantal kanten hebben die voor en tegen pleiten. mijn advies daarom is, ga samen met je kinderen kijken bij de fokker en kies dan voor de hond die je het meest aanstaat, die jou dus kiest zeg maar. de kans is groot dat mits je hem goed opvoedt, alles goed zal komen.
succes en laat even weten wat het is geworden.

Wouter
21 september 2002, 16:40
Kinderen moet leren omgaan met de hond.
De hond in jullie geval een bouvier zal op zijn beurt moeten leren dat kinderen voor hem/haar taboe zijn.
Belangrijk is dat de bouvier bij jullie een vaste plaats krijgt waar hij zich altijd kan terugtrekken als hij rust nodig heeft.
Jullie moet de kinderen leren dat deze plaats voor de bouvier is en als hij daar heen gaat met rust gelaten moet worden.
Er staat op deze website een aardig artikel over een aantal vragen die jullie hier stellen.
De pup die jullie zoeken moet bij een fokker vandaan komen die de pups sociaal groot brengt.
Een kennel die zuiver op werklijnen bouvierpups fokt is minder geschikt.
Neem de tijd voor jullie zoektocht net als de tijd die jullie genomen hebben voor de beslissing om een pup in huis te halen.
Trap niet in de mooie verhalen van hondenhandelaren en broodfokkers.
Succes met jullie speurtocht.

Ieke
24 september 2002, 10:19
Zoals al in de voorgaande reacties staat, niet alleen de hond moet leren goed met de kinderen om te gaan, maar ook de kinderen moeten leren goed met de hond om te gaan, dus als hij eet met rust laten, als hij op z'n eigen plekje ligt, met rust laten etc. Laat een kind nooit alleen met de hond, want dan gaat de hond ervan uit dat (jonge) kinderen lager in rang zijn dan hij/zij, met evt. alle vervelende gevolgen van dien.
Verder is mijn ervaring dat een teefje wat socialer en meer gericht is op het gezin dan een reu. Loopsheid hoeft geen probleem te zijn, daat kun je om de 6 maanden een prikje voor halen bij de dierenarts, of, als je van tevoren weet in de toekomst geen nestje te willen, dan is een sterilisatie te overwegen.
Nog een paar(misschien wel overbodige) tips : maak, voordat je een pupje uitkiest, eerst eens een afspraak bij de fokker om te kijken hoe de pups erbij liggen, of de werpkist schoon is, of de pups in huis groot gebracht worden en het liefst ook nog regelmatig contact met kinderen hebben, wat de moeder voor hond is (en als het kan, ook vader), hoe ze reageert als je bij het nest komt etc. Als dat allemaal in orde lijkt, dan zoekt over het algemeen je toekomstige hondje jou wel uit .... Heel veel wijsheid maar vooral plezier bij het vinden van een bouviertje.

[Edit by Ieke on Dinsdag, September 24, 2002 @ 11:29]

Mariska Koning
3 oktober 2002, 18:58
Ik wil reageren op Ieke die schrijft dat je elke 6 maanden een prikje kan halen tegen de loopsheid.
Onze dierenarts heeft ons dit afgeraden telkens te doen omdat er kans op baarmoeder ontsteking is als je het tevaak doet.
Beter kun je dan een sterilisatie doen.
Wij hebben een teef en een reu.
De reu is makkelijker dan de teef.
Maar ja misschien ligt dat aan ons

Ieke
4 oktober 2002, 14:05
Ik ga gewoon uit van eigen ervaring en wij hebben een teef van inmiddels 11 jaar die vanaf haar eerste loopsheid elk half jaar een prik gekregen heeft, omdat wij er niet zeker van waren nooit een nestje van haar te willen. Tot op heden heeft ze nog nooit iets gemankeerd. Dat is natuurlijk geen garantie, maar zoals ik ook al vermeldde, als je van tevoren zeker weet dat je geen pups wilt, dan kun je inderdaad beter kiezen voor sterilisatie.

John
10 oktober 2002, 20:17
Ik vraag mij wel af waarom je een teef neemt als je gelijk je teef laat helpen tegen het loops worden.
Neem dan een reu en je bent van alle gezeur af.
Er is nu eenmaal verschil in geslacht tussen een reu en een teef.

Gerda
15 oktober 2002, 08:17
Origineel geplaatst door Ton
Beste mensen
Ons gezin bestaat uit 4 personen.
Wij willen onze familie uitbreiden met een bouvier.
De jongste van ons is 4 jaar en daarom lijkt ons een pup de beste oplossing.
De pup kan dan samen groot worden met onze dochter.
Het probleem is nu dat wij niet precies weten wat voor ons de beste keus is.
We hebben op deze website veel voor en nadelen gelezen van een reu en een teef.
We zijn daar niet heel veel wijzer van geworden wat de beste keus is.
Het is voor ons de eerste bouvier en de bouvier moet in ons gezin passen.
Natuurlijk begrijpen wij dat een bouvierpup opvoeding nodig heeft.
Waar wij ons een beetje zorgen om maken is de omgang op latere leeftijd met onze dochter.
Wij zouden daarom advies willen krijgen wat voor bouvier het meest binnen ons gezin past.
Als wij het goed hebben gelezen op deze website kunnen er nogal wat karakterverschillen zijn.
Kan iemand ons misschien hiermee helpen?

Hoi hoi,

Ik heb hier 4 kinderen in leeftijd van 4 tot 14! en heb 1 bouvier een reu van 2,5 jaar, hij is ontzettend lief voor de kinderen, en zeker voor de kleinste het zijn echte maatjes! waar Kai is is de kleine ook! Nu hebben we een teefje van 8 weken ook een boef en die huppelt ook vrolijk met zoonlief mee, ik hoop ook dat die net zo'n lief karakter krijgt als Kai!
Maar onze reu is helemaal niet dominant niet tegenover andere honden en al helemaal niet tegenover kinderen.
Het is gewoon een prachthond.

Groetjes Gerda

kenter
12 maart 2003, 13:38
Origineel geplaatst door Ieke
Ik ga gewoon uit van eigen ervaring en wij hebben een teef van inmiddels 11 jaar die vanaf haar eerste loopsheid elk half jaar een prik gekregen heeft, omdat wij er niet zeker van waren nooit een nestje van haar te willen. Tot op heden heeft ze nog nooit iets gemankeerd. Dat is natuurlijk geen garantie, maar zoals ik ook al vermeldde, als je van tevoren zeker weet dat je geen pups wilt, dan kun je inderdaad beter kiezen voor sterilisatie.

kenter
12 maart 2003, 13:43
Origineel geplaatst door kenter

Origineel geplaatst door Ieke

Mijn bouvier teef is bijna 2 en gaat ook aan de prikpil...Mijn dierenarts raadde het af om te steriliseren omdat een grote hond daar incontinent van kan worden.Wij willen ook geen nestje en hebben net een reutje erbij. (nu 11 weken).Ik heb zelf altijd een reu gehad en vond die altijd wat zachter van aard. Nu ik ook een teef heb vind ik die wat dominanter...maar dat ligt misschien aan mij...
Dus ik zou ook niet weten wat je het beste bij kinderen kunt hebben.

chanicha
25 juli 2004, 08:47
ik heb een bouvierpup genomen toen mijn jongste dochter 3 jaar oud was en het was een reutje, van begin af aan was hij niet bij de kinderen weg te slaan en toen hij iets ouder was en we gingen wandelen moesten wij van hem bij elkaar blijven want anders werd hij verschrikkelijk zenuwachtig.
Hij heeft nog nooit in zijn leven gegromd naar de kinderen die ik overigens wel de dingen bij had gebracht die ik normaal vind van hoe ze met een hond om moeten gaan, persoonlijk ben ik gek van reuen maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen liever een teefje hebben.
Deze boef heb ik trouwens gekocht bij een kleine fokker die wel aangesloten was bij de Kynologenclub en via die club heb ik toen een lijst gehad met pups.

droopy
25 juli 2004, 11:09
en wat is nu de vraag???

chanicha
28 juli 2004, 16:56
en wat is nu de vraag???
???????????