PDA

Volledige versie bekijken : Vragen over zindelijkheid

Fam Schapendonk
16 mei 2006, 23:54
Hallo allemaal,

Hebben jullie tips tot het zindelijk krijgen van je bouvierpup (junior) van 13,5 week?
Het gaat tot dusver goed, het beloningsysteem werpt haar vruchten af: wanneer ze haar behoefte doet, wordt ze beloond met iets kleins & lekkers. Ze kent het systeem inmiddels zo goed, dat ze soms wel eens haar behoefte verdeelt over twee 'momenten', om vervolgens twee keer naar me toe te komen en me lief aan te kijken voor de beloning (de slimmerik;)). Inmiddels kent ze ook het -zit- en -lig- commando:) !

Verder nog een vraag m.b.t het zindelijk worden. Ons boefje verblijft in een (overdekt) buitenhok en is daar zeer tevreden, maar in het buitenhok liggen tegels en wanneer ze daar per ongeluk haar behoefte doet en we ruimen het op, blijft de geur hangen. Naar mijn mening is dat niet echt bevordelijk tot het zindelijk worden, daarom probeer ik naar een oplossing te zoeken. Hebben jullie tips?
Moet ik de tegels eruit halen en cement storten (gladde vloer) met afvoerputje, of zijn er nog andere mogelijkheden die goed werken?

Hoe lang duurt het het zindelijk worden en met welke leeftijd zou je dat mogen / kunnen verwachten?

Graag jullie adviezen.

Groetjes,

Fam. Schapendonk

sofieenfrederik
17 mei 2006, 11:33
Het zindelijk worden is verschillend per puppy.
De onze is zeer vlug zindelijk geworden
Hij zit soms ook in zijn buitenkennel, dat is met tegels en een afvoerputje
Wij spuiten het elke avond af met gewoon water om dat Falco zo graag likt in het afvoerputje en ik anders schrik heb dat hij zichzelf zou vergiftigen met detergentresten te likken.
Hij doet liever zijn behoeft in het gras en hij houdt zich dus zo lang mogelijk op.
Wij hebben niet gewerkt met beloningen in de vorm van koekjes, bij Falco is hem bejubelen meer doeltreffend
Terwijl hij zijn plasje deed kijkt hij (nog steeds) in ons richting met een blik van "ik doe dat toch goed hé, zo buiten, ik ben flink hé"
En daarna komt hij om zijn knuffel

Fam Schapendonk
17 mei 2006, 16:29
Ha Sofie en Frederik,

Dank voor je reactie! Leuk om te horen dat het ook bij jullie goed gaat. Onze boef maakt ook vooruitgang met zindelijk worden, en het gebeurt dan ook steeds minder dat ze per ongeluk in haar buitenhok haar behoefte doet, dus we hebben goede hoop;)
We overwegen ook om het hok uit te spuiten, maar is het dan geen nadeel voor de boef dat de boel daarna zo nat is (misschien ook niet?) ?

We overwegen ook een kamerkennel in het hok te plaatsen en haar daar regelmatig in te laten (haar lig/slaapplek bevuilt ze niet), maar we vragen ons daarbij af of dat we de kamerkennel door de opening van het hok kunnen krijgen, daar deze aan de smalle kant is, maar misschien is het mogelijk om de kamerkennel uit elkaar te halen en in het hok weer in elkaar te zetten (ik weet het niet). Of misschien moeten we het buitenhok groots gaan verbouwen.

Het overdenken waard is het in elk geval...en alle tips zijn welkom.

Freddie
21 mei 2006, 11:51
Onze pup was pas met 7 maanden 'snachts zindelijk.
Wij hadden op advies ook een bench als hulpmiddel gekocht maar meneer gilde de hele buurt bij elkaar.
Iedereen gaf ons het advies om vooral niet toe te geven aan het protest maar wij kunnen je verzekeren dat je na 3 nachten in staat bent om de boef met bench en al uit het raam te gooien.
Dus toch toegeven aan zijn protest.
Dat heeft tot gevolg gehad dat het 'smorgens uitkijken was waar je je voeten neerzette.
Want meneer maakte van de keuken zijn toilet.
Nu is meneer bijna 2 en heeft inmiddels door dat hij buiten zijn behoefte moet doen.
Wat wij als advies meegeven is dat je soms moet kiezen uit twee dingen.
Of nachtrust of geduld opbrengen dat je pup zich gewonnen geeft en de bench accepteerd.
Wij hebben voor onze nachtrust gekozen maar ook voor de vriendschap met onze buren.
Wij hadden wel de pech de moeilijkste uit het nest te hebben gekozen,want zijn broers en zusters waren heel snel zindelijk.
Maar heel eerlijk,wij hebben wel de liefste gekozen want wij zouden hem voor geen miljoen meer willen ruilen.

bella
21 mei 2006, 12:48
Hallo,
Ik kan mij heel goed vinden in het verhaal van freddy. Die van mij was ook heel laat zindelijk en een bench?????? inderdaad ook in mijn geval geen goed idee. Ik had de pech toen we meneer met 8 weken haalde er een paar dagen later een vliegtuig laag over vloog. Net op het moment dat hij de eerste keer buiten wilde poepen. poepen buiten was dus heel eng. Het heeft 8 maanden geduurd voordat hij enigszins iets buiten wilde doen. Ook ik heb het er voor over gehad. Al duurt het nog zo lang ooit worden ze echt wel zindelijk.
groetjes, bella

Ruben en Loes
22 mei 2006, 08:36
Toen wij onze pup Boris gingen halen had onze fokster hem al krantzindelijk gemaakt, had dat nog niet meegemaakt met de andere honden die wij vroeger altijd gehad hebben. was heel gemakkelijk elke keer lagen we de krant een stukje verder zelfs tot op het afstapje bij de buitendeur... 14 dagen ongeveer hebben we daar voor nodig gehad...en natuurlijk na het eten gelijk naar buiten en hem de de lucht in prijzen als hij plasje of iets anders deed!
En nattuurlijk gebeurde er wel eens per ongeluk een plasje in huis...pakte hem dan gelijk op en zetten hem buiten.... hij keek me dan wel aan vaneuhhh ik ben al klaar hoor hihihi maar begreep de hint!! we kregen Boris in juni dus een machtige tijd omdat de deur dan meestal wijd open stond en hij rustig voor een plasje naar buiten kon lopen ...in de winter wist meneer het ons ook wel te vertellen hoor kraste gewoon met zijn pootje tegen de binnenkant van de achterdeur...zo van schiet op moet plassen !!! hihihihi
De ene pup zal wat vlotter zijn dan de andere maar ik denk altijd maar met geduld en liefde komt het altijd goed.

Groetjes Loes

Fam Schapendonk
22 mei 2006, 18:23
Hallo allemaal,

Dank voor jullie adviezen en leuke verhalen! We hebben inmiddels toch besloten over te gaan tot de koop van een bench, en we hebben het buitenhok uitgespoten.Tot op heden gaat het erg goed met onze boef en de bench. Het is nacht's muisstil (tot onze verbazing:)). Het lijkt er op dat ze de bench accepteert als haar plekje, maar ze is ook dolbij wanneer ze er regelmatig uit mag. Het hok blijft nu ook mooi schoon, de bench is nog steeds schoon en ons boefje doet haar behoefte netjes buiten. Tevens heeft onze boef nu een etensbak op standaard, dit lijkt ons beter voor de houding van de boef tijdens het eten. So far, so good...we zijn benieuwd!

Cobra
24 mei 2006, 20:51
Hoi, ik heb met plezier de berichten zitten lezen.
Ook onze boef heeft in zijn puppytijd de boel bij elkaar geschreeuwt dus het is voor mij allemaal heel herkenbaar.
Zeker het verhaal met de bench.
Ook wij hadden op advies dan toch maar een bench gekocht.
Nou ook wij hebben het geweten onze boef hield het huilen lekker vol dat uiteindelijk de bench weer open stond.
Maar er is wel een lichtpuntje voor jullie.
Ook met onze boef is het toch nog goed gekomen terwijl wij daar op dat moment nooit meer heil in zagen.

Chanel
26 mei 2006, 15:39
Ik ben in de riante gelegenheid al onze pups te volgen en ieder nieuw baasje probeerde op zijn of haar eigen manier hem of haar zindelijk te maken. Het gekke is dat ze allemaal op zo'n 3 à 4 mnd zindelijk waren en vervolgens alles weer vergaten. Ik had ze overigens al wel krantzindelijk gemaakt. Op het moment dat je ze "achter het behang" wil gaan plakken waren ze (onafhankelijk van elkaar!!!) allemaal zo rond de 6 maanden van het ene op andere moment zindelijk.