PDA

Volledige versie bekijken : Reu of teefje bij de eerste keer

Timmersman
6 maart 2002, 16:21
Eindelijk hebben wij de tijd gekregen om een bouvierpup te gaan aanschaffen.
Mijn vrouw wil graag een teefje terwijl ik zelf liever een reu heb.
Volgens vrienden van ons is een teefje gemakkelijker in de opvoeding dan een reu.
Ik ben het daar niet mee eens en ik denk dat dat onzin is.
Wij hebben nog niet veel ervaring met het opvoeden van een pup,vroeger hadden we wel een hond maar die was al 5 toen wij haar kregen.
Wat is nu de beste keus als je nog niet heel veel ervaring hebt met een bouvier?
Klopt het verhaal dat je dan voor een teefje moet kiezen?
Wij zouden het op prijs stellen als er bouviermensen zijn die ons advies kunnen geven.

[Edit by Timmersman on Woensdag, Maart 6, 2002 @ 17:22]

Marja
7 maart 2002, 20:55
Het maakt volgens mijn niet veel uit of je een reu of teef kiest de eerste keer.
Allebei moet je ze goed opvoeden en consequent zijn.
Beiden geslachten kunnen dominant zijn.

Martin
8 maart 2002, 12:14
Een reu heeft de neiging toch wat dominanter te zijn dan een teefje.
Een teefje is wat gemoedelijker.
Een reu is forser en dat kan voor tengere vrouwen betekenen dat het uitlaten moeilijk kan zijn als de hond niet goed onder de duim is.
Met mijn voorganger ben ik het eens dat de karakters elkaar niet veel ontlopen.
Bouviers zijn als pups om op te vreten en daardoor zijn mensen heel snel in de verleiding om veel te tolereren van hun pup.
En daar gaat het dan mis!
Geluk met jullie beslissing.

guda
11 maart 2002, 22:32
Als u nog nooit een Bouvierpup heeft grootgebracht zou ik u zeker adviseren een teefje te nemen.
In de meeste gevallen is de teef makelijker op te voeden als een reu, vooral als zij in de pubertijd gaan.
Dan is het grotere gewicht en de dominatie van de reu een nadeel, vooral als u geen ervaring hebt.
Vaak gaat het in de pubertijd mis met de reupup en dan zit er weer een stumper in het assiel.
Laat u door de fokker of rasvereniging NBC ook goed inlichten en zij zullen u dan zeker liever een teefje verkopen of adviseren.

Jan Hoogkamp
25 april 2002, 20:43
Onze eerste bouvier was een teefje en wat Guda hier schrijft is onzin.
Zowel een reu als teef kan heel dominant zijn.
Na het overlijden van onze eerste bouvier hebben wij bewust gekozen voor een reu.
Onze teef is heel dominant geweest en wij hebben de eerste jaren onze handen vol gehad aan haar.
Als wij het vergelijken met onze reu die wij nu hebben dan is de reu een verademing.
Lekker rustig en hij is eerder onderdanig als dominant.
Ook het vervelende gedrag wat teefjes kunnen hebben voor de loopsheid is verleden tijd.
Kortom als wij u advies geven dan zou het een reu zijn.
Uit ervaring kunnen wij schrijven dat het onzin is dat een teef niet dominant zou zijn.

Francine
26 april 2002, 12:38
Wij zijn nu aan onze derde bouvier en het zijn allemaal reutjes geweest. De eerste luisterde prima maar vond niet elke reu leuk en de tweede was ook wat lastiger wat luisteren betreft. Onze derde is echt een scheet (waren de andere ook wel hoor) maar deze is zo gemakkelijk geweest in de opvoeding en is best wel aanhankelijk. Wij hebben een aantal jaren ook een teef te logeren gehad en die was eigenlijk net zo. Ik geloof niet of het uitmaakt of je reu of een teef neemt als je maar laat zien wie de baas is en consequent ben. Sukses met de beslissing!

Elly de Jong
28 april 2002, 22:34
Onze eerste hond was een teef, de tweede en derde een reu en nu heb ik er weer een teef bij van 11 mnd.
Verschil is er tussen elke hond, maar teven zijn vaak feller dan reuen. Onze reu is 15 mnd maar ze is m echt de baas....

Ingrid
29 april 2002, 11:33
Klopt helemaal.
Teven zijn altijd hoger in rangorde dan een reu.
Daarom is een reu-teef combinatie de beste keus als je een tweede hond wilt nemen.
Ik ben het eens dat een teefje opvoeden moeilijker is dan een reu.

Elly de Jong
18 mei 2002, 22:25
Jammer, dat degene die het berichtje had geplaatst niets meer van zich laat horen,had graag willen weten welke keus uiteindelijk gemaakt is.

Groetjes Elly

Dorinda
3 juni 2002, 13:13
ik ben het er mee eens dat teven ook vervelend kunnen zijn, hoewel wij altijd teven hebben gehad. de boef die we nu hebben, is in de tijd dat ze loops is onhandelbaar, iets waar reuen nooit mee te maken hebben. Ze luistert slecht, wil overal ruiken en naar elke hond toe. Ze lijkt in die tijd gewoon alles te zijn vergeten, tot aan het zitten toe. Maar ik denk wel dat het in principe niet uitmaakt of je een reu of teef neemt want ook reuen kunnen problemen veroorzaken, vooral als ze sterker zijn dan jij. succes en laat even weten wat het wordt/geworden is.