PDA

Volledige versie bekijken : Vragen: wie wil er antwoorden?

Kendra
9 juli 2006, 17:39
Graag zou ik antwoord willen hebben van verschillende mensen op deze vragen omtrent een rasvereniging.

LET OP !! Het gaat NIET om de bouviervereniging, maar gewoon een rasvereniging in het ALGEMEEN!!

Wat is het primaire doel van een Rassenvereniging?
Wat zijn de belangen die een RV behartigt?
Wat zijn de secundaire doelen van een RV?
Waarom is een RV specifiek voor dat ene ras?

Wilma
9 juli 2006, 19:00
Hoi Kenter,
Volgens mij staan al je vragen in de statuten van een vereniging geschreven.

kenter
9 juli 2006, 19:27
hoho...niet mijn vraag hoor...hahha ..ben onschuldig ...hihi

Kendra
9 juli 2006, 20:06
Hoi Kenter,
Volgens mij staan al je vragen in de statuten van een vereniging geschreven.

maar daarom wil ik juist nog zo graag weten hoe iedereen deze vragen zou beantwoorden. hoe zien ze het zelf/

Carin
9 juli 2006, 21:13
hoi Kendra

hier het doel en de middelen van onze rasvereniging.

1. De vereniging heeft ten doel:

de instandhouding en verbetering van het ras de bouvier
de bevordering van de gezondheid en het welzijn van de tot dit ras behorende bouviers; honden in het algemeen en het voorkomen en bestrijden van erfelijke gebreken binnen dit ras in het bijzonder;
het bevorderen van het contact tussen fokkers en liefhebbers van bouviers.
2. Zij tracht dit doel te bereiken door:

het houden van vergaderingen en het organiseren van lezingen en cursussen;
het organiseren van cursussen, examens en wedstrijden op het gebied van het werken met honden;
het organiseren van exposities;
het geven van voorlichting over de aankoop, het houden, fokken en opvoeden van bouviers;
het opstellen van plannen ter bestrijding van erfelijke gebreken binnen het ras en het treffen van maatregelen ter uitvoering van die plannen;
het bijhouden van een register van raszuivere bouviers
het registreren van uitslagen van onderzoeken van tot het bouvierras behorende honden betreffende de aanwezigheid van erfelijk bepaalde afwijkingen alsmede van de mogelijkheid van het doorgeven van de aanleg daarvoor aan nakomelingen, een en ander met het doel, ten behoeve van een verantwoorde fokkerij van bouviers gegevens uit deze registratie aan derden te verstrekken en te publiceren;
het uitgeven van een clubblad of een periodiek;
het deelnemen aan het overleg binnen de georganiseerde kynologie;
al hetgeen verder aan het doel dienstbaar kan zijn, een en ander voor zover daarbij niet wordt gehandeld in strijd met de statuten, reglementen en wettige besluiten van de Raad van Beheer

en een rasvereniging is specifiek voor dat ene ras omdat de belangen van ieder ras anders kunnen zijn ten opzichte van fokkerij en gezondheid en dergelijke

ik hoop dat je zo antwoorden hebt op je vragen

groetjes Carin.

Cobra
9 juli 2006, 21:15
Dan een rot vraag van mij.
War is het verschil tussen de rasvereniging en boe4??

kenter
9 juli 2006, 21:22
Houdt Boe4 ook een register bij van raszuivere bouviers ???
Wat doet boe4 dan precies ???
Dit is gewoon nieuwsgierigheid van mij hoor ????

bella
9 juli 2006, 23:29
Hoi Kenter,
Bou4 is voor iedere bouvierliefhebber. De boeffen hoeven niet raszuiver te zijn. Blond, halve bouvier enz alles is welkom. Ook mensen die zelf geen boef hebben kunnen hier toe behoren. Bou4 is een informatief blad met allerlei verhalen, foto's, intervieuws e.d. Showuitslagen e.d. publiceren wij niet.
Kijk ook maar eens op bou4.nl
Groetjes, Bella (algemeen bestuurslid)

inko2000
10 juli 2006, 00:54
Hoi Bella,

Gelukkig is dat zo, anders kon ik ook geen lid worden met mijn blonde bouvier en nu dus wel.

Groetjes Ina.

Carin
10 juli 2006, 07:00
Hallo Ina

Waar haal je het idee vandaan dat je geen lid zou kunnen worden van de rasvereniging als je een blonde bouvier in je bezit hebt?
Iedereen kan lid worden van de rasvereniging, ongeacht de kleur van zijn of haar hond. En ook mensen die interesse hebben in de bouvier maar zelf geen bouvier hebben kunnen lid worden.....
Het enige wat je met een Blonde Bouvier niet kan is het deelnemen aan tentoonstellingen, omdat de kleur als fout staat omschreven in de rasstandaard.
verder kun je aan alle activiteiten (wandelingen, cursussen, trainingen, e.d.) deelnemen met een blonde bouvier.

groetjes Carin.

Cyvah
10 juli 2006, 12:54
De raad van beheer bepaald welke vereniging de rasvereniging is.

Er mag in Nederland per ras maar 1 rasvereniging zijn.

Primair doel is de rasstandaard behartigen en het fokbeleid bepalen.
en is eigenlijk alleen bedoeld voor raszuivere honden.

Verder beheert de rasvereniging de z.g.n puppylijst van erkende fokkers (door RVB erkende kennels).
puppy´s op deze lijst hebben ouders die minimaal al 3 x "zeer goed" moeten hebben gescoord op een door de raad van beheer goedgekeurde show.

Groetjes Bram
Secretaris Boe4
website www.boe4.nl (http://www.boe4.nl) :)

Leo
10 juli 2006, 16:00
hoi Kendra

en hier het doel en de middelen van de bouviervereniging Boe4.

Het doel van de vereniging is te bevorderen dat:

Liefhebbers van het hondenras bouvier en gelijkende kruisingen hun gemeenschappelijke interesse in Nederland en daarbuiten op zo breed mogelijke wijze recreatief, informatief en sociaal kunnen bezig houden met de gezamenlijke interesse.
Liefhebbers van het hondenras bouvier en gelijkende kruisingen op de behoefte van hun gezamenlijke interesse op recreatief en informatief gebied worden bediend, middels een bouvierblad, door de vereniging aan ieder lid uitgegeven.
Potentiële of toekomstige liefhebbers van het hondenras bouvier en gelijkende kruisingen de kennis over het houden, verzorgen en recreatief bezig zijn met hun bezit kunnen verkrijgen en vergroten.Zij tracht dit doel onder meer te bereiken door:

Het aanbieden van een breed toegankelijk, informatief blad aan haar leden
Het samenwerken met andere rechtspersonen en/of organisaties en/of natuurlijke personen die aan de realisering van de doelstellingen van de vereniging kunnen bijdragen.
Het bijdragen aan de oplossing van de problematiek bij het bezitten, houden en verzorgen van genoemd rashondensoort onder haar leden
Het verzorgen van kennisoverdracht en voorlichting betreffende het bezit en verzorgen van bouvier rashonden en gelijkende kruisingen, althans te bevorderen onder haar leden.
Het ondersteunen van alle verdere activiteiten die de doelstellingen van de vereniging; de activiteiten van de vereniging en de resultaten daarvan,voor zover mogelijk en wenselijk, via eigen media bekendheid te geven.Zoals je kunt zien komt het eigenlijk op hetzelfde neer alleen heeft boe4 de alles kort samengevat in een paar regels.
Dat komt omdat Boe4 nog maar kort bestaat en de statuten naar hedendaagse taal heeft laten schrijven.

Meyer
10 juli 2006, 18:34
Ik ben van beide verenigingen lid en als je weinig belangstelling voor show hebt is Boe4 de betere.
Boe4 is duidelijke gericht op liefhebbers die alle poes pas van uitslagen en africhting niet belangrijk vinden.
Ik mag het misschien hier niet zo schrijven maar het is een goed verlengstuk van dit forum. (leuke verhaaltjes en nuttige informatie)
Voor mij reden om aan het eind van dit jaar Boe4 te houden en met de rasvereniging te stoppen.

kenter
10 juli 2006, 22:17
Ik blijf gewoon lid van de bouvier vereniging want als je examen moet doen moet je lid zijn..
Maar misschien wordt ik ooit lid van boe4...moet ik eerst iets anders opzeggen want anders wordt het me allemaal te duur...:-)

Prisil
11 juli 2006, 21:09
Ik blijf gewoon lid van de bouvier vereniging want als je examen moet doen moet je lid zijn..
Maar misschien wordt ik ooit lid van boe4...moet ik eerst iets anders opzeggen want anders wordt het me allemaal te duur...:-)
Hoi Kenter,
Ik ben nergens lid van en kan gewoon examens doen.
Het is helemaal niet verplicht om lid te zijn van je rasverenging
Je moet alleen een rashondenlogboek aanvragen bij de raad van beheer.

kenter
11 juli 2006, 22:15
oh nou wij moeten altijd onze kaart van de bouvierver. inleveren...je lidmaatschapnummer.Daarom ben ik ook lid geworden als fam.want anders kon ik niet vzh lopen met Brista vorig jaar.....

Mil
12 juli 2006, 21:05
Bij een officieel examen moet je een rashondenlogboek hebben of een werkboekje ( bastaard)
Je hoeft geen lid te zijn van een (ras)vereniging.
Ik heb ook G&G gedaan zonder lid te zijn.
Sinds dit jaar ben ik lid geworden van boe4.
Dat is mij tot nu toe niet tegengevallen.
Leuk blad.

Nonique
12 juli 2006, 21:47
De raad van beheer bepaald welke vereniging de rasvereniging is.

Er mag in Nederland per ras maar 1 rasvereniging zijn.

Primair doel is de rasstandaard behartigen en het fokbeleid bepalen.
en is eigenlijk alleen bedoeld voor raszuivere honden.

Verder beheert de rasvereniging de z.g.n puppylijst van erkende fokkers (door RVB erkende kennels).
puppy´s op deze lijst hebben ouders die minimaal al 3 x "zeer goed" moeten hebben gescoord op een door de raad van beheer goedgekeurde show.

Groetjes Bram
Secretaris Boe4
website www.boe4.nl (http://www.boe4.nl) :)

Ergens vinden wij het wat vreemd dat enkel teven welke shows lopen en 3 x ZG behalen in aanmerking komen voor een puppybemiddeling.
Als ik het goed begrijp dan zijn alle teven waarvan de baasjes niet zo gedreven met het showgebeuren zijn vlg. de rasvereniging niet geschikt voor het werpen van een nest vlg. zuivere rasstandaarden en voorwaarden

Een weinig krom.
Waarom niet gewoon een 1malig keuringsverslag voor dekking verplicht stellen, stamboom controle om de bloedlijnen te bewaking, met controle van medisch verslag / onderzoeken HD, gezondheid etc. om een akkoord voor een nestbemiddeling te ontvangen? Waarom moet een teef in hemelsnaam dat show gebeuren verplicht gesteld worden, wat is de meerwaarde hier naar een teefje dat geen showtjes loopt. Alsof een ieder gedreven is om alle shows af te lopen met show coupe, speciaal ingericht vervoer materiaalboxen benches en al meer (daar het ons inziens toch werkelijk een sport op zich is dat showen, een hobby bezigheid met een leuk concurrerend tintje voor de grotere Fokkers onderling met show drijfveren of zij welke het showgebeuren een leuke sport/hobby vinden).

Het geeft enkel een vertekend beeld bij de zeer vele raszuiver gefokte bouviers welke enkel niet gedreven zijn in het showgebeuren.
Wij vinden deze voorwaarde toch zo vreemd – mogelijk wil men hiermee afdwingen dat teven geen nestjes krijgen, toch ons inziens werkt deze regel enkel verbastering van de fok in de hand. Is het niet juist verstandiger om breder toe te zien op de hoeveelheid bouvier nestjes/drachtige teven om zo een completer beeld van het zuivere ras de bouvier bij te kunnen houden als ‘ras vereniging’?

kenter
12 juli 2006, 22:16
Bij een officieel examen moet je een rashondenlogboek hebben of een werkboekje ( bastaard)
Je hoeft geen lid te zijn van een (ras)vereniging.
Ik heb ook G&G gedaan zonder lid te zijn.
Sinds dit jaar ben ik lid geworden van boe4.
Dat is mij tot nu toe niet tegengevallen.
Leuk blad.

Misschien is dit in de hondensport anders....daar is geen G&G maar VZH en IPO...zal het daar aan liggen, want toen ik bij een andere vereniging in Zaandam examen deed hoefde ik ook geen lid van de bouvierclub/vereniging ofzo te zijn..

inko2000
15 juli 2006, 15:45
Waar ik dat idee weghaal? Eens gelezen ergens. Jammer genoeg weet ik niet meer waar, maar gelukkig is dit dan niet zo, aan je antwoord te lezen.

Groetjes Ina.