Volledige versie bekijken : trappen lopen
Wij hebben nu dus onze boef Bayko van zes maanden opgehaald en het gaat uitstekend. Alleen heb ik nog een vraag: Wanneer mag hij de trap op en af? Hebben jullie daar een advies voor?
Verder wil ik degenen bedanken die mijn vorige vraag (aanschaf pup) zo uitvoerig hebben beantwoord. Alle tips hebben we ter harte genomen.
Groet
Tineke
Hoi Tineke.
allereerst gefeliciteerd met je eerste EIGEN boef. en dat die maar een heel lang, gelukkig en gezond leven bij jullie mag hebben.
dan je vraag: het traplopen.
in principe is traplopen nooit echt goed voor een hond. maar als het echt moet dan pas nadat de hond 1 jaar oud is, dan is het skelet voor het grootste deel volgroeid.
en houd dan wel in de gaten dat naar boven lopen minder erg is als naar beneden.
als je je hond gaat aanleren om te trap op te lopen kun je hem de trap oplokken door om de andere trede een lekker snoepje erop te leggen.en hem te prijzen als hij netjes stap voor stap loopt.
het naar beneden gaan is een ander verhaal, want dan ziet hij ineens een heel diep gat voor zich en zal het waarschijnlijk eng vinden om voorover naar beneden te gaan.
maar dat is makkelijk op te lossen.
ga zelf drie tredes naar beneden en zorg dat je hond een halsband om heeft zodat je hem kan begeleiden.
en dan rustig de hond naar beneden begeleiden. desnoods nog met iemand om zijn achterhand te begeleiden.
maar tot hij een jaar oud is zo min mogelijk trappen laten lopen.
veel succes met je boeffie.
groetjes Carin
Ik zou zeggen, zo lang mogelijk uitstellen, elke boef kan in principe wel trappen lopen hoor, volgens mij. Ik heb het ze nooit echt geleerd, maar als het moet kunnen ze het wel.
Maar als het nodig is, dan sluit ik me volledig aan bij het bovenstaande verhaal. Zorg dat je je hond altijd onder controle hebt.
the champ
4 mei 2004, 11:57
hoi tineke,
ook gefeliciteerd met jullie nieuwe hondenkind :)
het is altijd weer super een nieuwe hond te mogen verwelkomen in een warm nest
ik hoop dat jullie er veel plezier aan mogen beleven
en dan nu je vraag:
als het niet echt nodig is zou ik alleen even oefenen tot de hond gewend is aan de trap en dan dit zo weinig mogelijk doen zeker voor een grote hond is het niet echt goed om veel trap te lopen !!!!!!!
maar je kan in een situatie komen dat je b.v de hond moet trap laten lopen, dus je moet je hond wel vertrouwd maken met trap lopen, net wat Carin zegt veel belonen
maar zelf zou ik het echt niet teveel gaan doen !!!
veel plezier met jullie hond en laat hem lekker beneden liggen bij de voordeur dan kan hij jullie en het huis ook nog bewaken
groetjes The champ
Boris boef
9 mei 2004, 20:35
Trap op lopen kan veel minder kwaad omdat het dan geleidelijk gaat trap af is een ander probleem
dan komt het gewicht steeds op zijn schouders en dat is zeker niet goed.
Probeer hem zeker het eerste half jaar te tillen en zolang je het volhoud.
edwin44
30 juli 2004, 18:26
ik heb mijn hond nooit trap leren lopen, hij kan het wel als het moet , vooral
bij oud en nieuw dan wil hij bij mij zijn, normaal slaapt hij gewoon beneden.