PDA

Volledige versie bekijken : kortere vacht - slecht idee of mogelijkheid?

Astrid
23 juli 2006, 14:33
Als complete nieuweling in de bouvierwereld (er over denkend wellicht een bouvier pup bij onze Stabij reu van 2.5 jaar te willen) heb ik vragen over de vacht.
Ik heb het artikel trimschema gelezen en heb nog wat vachtvragen.

Als ex-kattenfokker (Maine Coons) zou ik altijd een pup willen vinden bij een goede fokker die minstens fokt volgens de richtlijnen van de rasvereniging.
Zit er in die pups heel veel verschil in vacht kwaliteit en kwantiteit?

Is het mogelijk om je bouvier korter te laten trimmen dan ik op de showfoto's zie. Kan dat alleen met knippen/scheren, of ook op een 'klassieke trimmethode'?
Zijn er nadelen verbonden aan een kortere vacht (anders dan het niet kunnen showen)?
Vooral in de zomerperiode lijkt een wat kortere vacht me plezierig, i.v.m. zwemmen en opdrogen van de vacht en ook om tijdig teken etc te vinden.
Verder lijkt meer oogcontact en minder baard me wel zo plezierig. Dat te meer daar wij onze dieren voeren volgens het 'Barf' principe en een hond die vette geitenribben wegknaagt, die heeft daar een viezere snuit van dan een brokken hond.

Misschien is het wel 'vloeken in de kerk' voor jullie om te suggereren een bouvier korter te laten trimmen, dan bij voorbaat mijn excuses:)

Monique
23 juli 2006, 14:57
Een bouvier wordt pas getrimd als de vacht "rijp" is. En met trimmen bedoel ik "plukken". Scheren en knippen kan altijd dacht ik. Als je hond getrimd/geplukt wordt heb je weinig te zeggen over de lengte van de vacht. Dat is wat er over blijft. En of dat in de zomer of in de winter is, dat ligt er dus maar aan wanneer je hond "plukrijp" is.

Ik geloof dat er ook honden zijn die eerst geplukt worden en daarna nog geknipt of geschoren. Op die manier kan je wel de lengte van de vacht zelf bepalen.

Astrid
23 juli 2006, 15:08
Ik geloof dat er ook honden zijn die eerst geplukt worden en daarna nog geknipt of geschoren. Op die manier kan je wel de lengte van de vacht zelf bepalen.

Dat zou wellicht een mooie combinatie zijn: de natuurlijke vachtverzorging (eerst plukken) en daarna nog wat extra knipwerk zodat ik de ogen kan zien en de hond minder baard heeft.
De lengte is dan afhandkelijk van hoe de hond er uit ziet na het trimmen, misschien is die lengte in dat seizoen handig en ander kan het nog wat worden bijgeknipt of geschoren.

Zijn er aan bovenstaande nog nadelen verbonden (behalve de extra trimkosten omdat je een 'dubbele' behandeling vraagt)?

Monique
23 juli 2006, 15:26
Ik vergat nog te zeggen dat ik zelf altijd tussen de trimbeurten door de haren boven de ogen kort hield. Ik WIL perse de ogen van mijn hond kunnen zien namelijk.

Ik zou geen nadelen weten, maar misschien reageert er straks nog iemand anders met een andere mening.

Zagaha
23 juli 2006, 15:43
Als je boef geplukt is kan je de vacht vrij kort maken door te knippen of te scheren. Anders kan het natuurlijk ook, maar daar ben ik geen voorstander van. Ik zou alleen de hond NOOIT tijdens een warmte periode zoals nu, kort maken. Bedenk dat het zijn beschermlaag is, tegen warmte en kou. Doorbreek je die, dan zal je Boef juist meer last hebben van de warmte op dat moment.

bella
23 juli 2006, 16:37
Hoi Astrid,
Mijn boef wordt altijd geplukt maar net als nonique wil ik ogen kunnen zien dus deze zijn behoorlijk kort. Ditzelfde geldt voor de baard. Mijn vader is ooit gevallen over wat water dat Boef lekte na het drinken en heeft toen 3maanden moeten revalideren. Ik ben hier dus erg alert op en zijn baard is gewoon kort, ik show toch niet met hem. Als ik bij de trimmer ben voor de plukbeurt zijn er geen extra kosten aanverbonden. Verder heb ik zelf, via haar, 2 goede scharen, 1 gewone en een efileer, gekocht om het tussen de plukbeurten kort te houden. (zijn baard en wenkbrauen groeien nl als sla in de zomer)
Daarnaast valt de "wateroverlast"na een wandeling in de regen best mee hoor. Ze hebben een dubbele vacht en als ze zich uitschudden is er al veel weg. Daar na nog even met de hondenhanddoek, een soort lerenlap, eroverheen en het is weer gepiept.
Groetjes, Bella

Astrid
23 juli 2006, 16:46
Wat is dit toch een leuk forum, met veel reacties en goede antwoorden op al mijn vragen:)

Onze Stabij heeft een halflange vacht, met hele lange haren aan zijn staart en aan zijn kraag en de rest varieert meer in lengte. Een Stabij is een echte waterhond en hij is dus tamelijk snel droog en zwemt heel veel.
Als wij hier een Boef bij zouden hebben, dan zou die dus waarschijnlijk ook vaak zwemmen. Dus mijn 'wateroverlast' vraag bedoelde ik meer voor het zwemmen dan voor de regen.

Hoe zit het met de vachten van de gecastreerde Boef?
Bij de Stabij spreekt men dan al gauw over een 'castrator vacht' die veel en veel te vol is met haar. Wat dan inhoudt dat een ras wat niet getrimd wordt, in de praktijk toch naar de trimmer moet.

Hoe zijn de ervaringen met gecastreerde Boeven?

Het lijkt me wel aardig om een trimhond te hebben. Met 6 halflangharige Maine Coon katten en een Srabij die flink verharen, lijkt een trimhond wel ideaal.

snuffel
23 juli 2006, 19:50
het voordeel van een bouuvier, wat de vacht betreft, is dat hij bijna niet verhaard, en als hij trimrijp is merk je dat aan enkele plukken haar die je makkelijk oppakt. Dat is tenminste mijn ervaring en ik heb twee boeven een van ruim 17 jaar en een van ruim 12 jaar oud.
Ik wil ook ogen zien, dus mijn boeven hebben een rond geknipt hoofd en een vrij korte sik, mijn trimster weet er altijd weer speelgoedhonden van te maken.
En inderdaad, eerst plukken en dan knippen.
In de zomer de poten vrij kort ivm grashalmen.

Jolanda S.
23 juli 2006, 20:35
Ik heb zelf 2 Bouviers, één geknipte en één geplukte.
Het voordeel van plukken is dat de vacht wat minder snel klit maar dit is ook afhankelijk van de onderwol van je hond.
Mijn "kniphond" heeft geen zeer dikke onderwol dus met een grondige wekelijkse kambeurt is dit goed bij te houden en vind ik geen overtollig haar in huis.
En inderdaad kan je hiermee elke gewenste lengte nemen en ben je bij plukken afhankelijk van de lengte van onderwol.

In de zomer maak ik mijn honden wel extra kort omdat ze veel zwemmen maar let wel op dat ze dan niet in de volle zon gaan liggen want dan kunnen ze verbranden.

Ik ben trimster maar heb nog geen Bouvier meegemaakt die na castratie een slechte vacht kreeg maar misschien heeft iemand anders hier een andere ervaring mee?

Mijn beide honden hebben wenkbrauwen en de ogen dus vrij maar als ik me niet vergis is dit in de rasstandaard nog wel terug te vinden en is de lange lok over de ogen meer iets van de laatste tijd (????)

Tegen teken wil ik iedereen nogmaals de SCALIBOR aanraden deze banden heb ik dit jaar voor het eerst bij de dierenarts gekocht.
Kosten 18 euro per stuk en deze werken 5 á 6 maanden.
Sinds ze deze om hebben geen teek meer gevonden ze komen er niet eens op, perfect naar mijn zin volgend jaar neem ik ze weer!

Astrid succes en veel plezier met je keuze en wie weet ben je over een tijdje lid van het forum mét pup?:)

johnny
24 juli 2006, 09:40
astrid,

misschien moet je er eens over nadenken om een bouvier te nemen van het oude type , die zijn van nature korter en stugger in vacht , hier kun je ze bekijken , http://users.skynet.be/echtenhof/

Astrid
24 juli 2006, 09:58
misschien moet je er eens over nadenken om een bouvier te nemen van het oude type , die zijn van nature korter en stugger in vacht , hier kun je ze bekijken , http://users.skynet.be/echtenhof/
Bedankt voor je ractie Johnny, ik heb meteen even gekeken en dit is precies de vacht zoals ik hem bedoel. Dus de bouvier wordt nog steeds zo gefokt?!

Nadeel voor mij is alleen dat dit een fokker in Belgie is en die zal waarschijnlijk alles couperen en wij vallen juist op ongecoupeerde honden!
Of mag er in Belgie nu (of volgend jaar) ook niet meer gecoupeerd worden?
Zijn er ook Nederlandse fokkers die dit type fokken?

pubbes
24 juli 2006, 10:39
In Belgie mag ook niet meer gecoupeerd worden!!

Astrid
24 juli 2006, 11:08
In Belgie mag ook niet meer gecoupeerd worden!!
Mooi!
Is dat sinds kort, want op de Belgische site zie ik alleen maar gecoupeerde honden?

Ebonoss
24 juli 2006, 12:29
Sinds 1 januari 2006 mag er in België niet meer aan de oren én niet meer aan de staart gecoupeerd worden!
Onze Ebony is in augustus 2005 geboren en is alleen aan de staart gecoupeerd, de oren mocht toen al niet meer!

Een bouvier van de oude slag lijkt me voor jullie een goede keus!!

Astrid
24 juli 2006, 12:35
Een bouvier van de oude slag lijkt me voor jullie een goede keus!!
Qua vacht is het precies wat ik bedoel en ik vind ze prachtig!
Maar zou zo'n hond niet teveel werklust en temperament hebben voor ons?

Aan de andere kant, we zoeken ook geen haardkleedje, onze Stabij Borke is zeer attent en dat vind ik wel plezierig. Ik wil alleen een hond erbij die niet zo dol overenthousiast is en ik heb de indruk dat hoe meer temperament de hond heeft, hoe meer je dat soort gedrag krijgt.

johnny
24 juli 2006, 13:01
astrid,
ik denk dat jij het type persoon bent die wel altijd iets weet om over te klagen
in de praktijk heb ik ervaren dat bij de oude typen meer werklust is , maar er niemand die zegt dat je in een nest de tophond moet uitzoeken , als je die koopt bij een fokker die weet waar hij mee bezig is en jij hem precies uitlegt wat de bedoeling is van de hond zal hij u zeker een gepaste pup aanbieden

Ebonoss
24 juli 2006, 13:01
Ik zou zeggen, ga er eens kijken, je moet toch zelf een oordeel vormen! Je kunt wel altijd blijven twijfelen maar daar schiet je ook niets mee op...
Ik heb zelf vroeger (1 van mijn 5 boefs) ook een exemplaar gehad van het oude slag en ik vond dat het karakter wat stugger en harder, in de positieve zin, was dan van mijn andere boefs. Dus alles wat een boef karakteriseert was dominanter aanwezig. Maar een schat van een dier waar we erg veel plezier mee hebben gehad!!! Maar ze had wel (veel!)meer leiding nodig dan mijn andere boefs hoor..
Het was in haar ogen erop of eronder, een middenweg bestond niet voor haar.
Goud en goudeerlijk en een bijzonder fijne hond waar ik elke dag nog met plezier en liefde aan terugdenk!
Alleen geen hond voor een beginneling, althans ik zou dat niemand aanraden en zou dan kiezen voor een "gewone" boef zoals ik nu ook heb, de leeftijd speelt bij mij nu ook wel een beetje mee...

succes!!

nic
24 juli 2006, 13:11
Hoi,

Ik denk dat ook veel aan de opvoeding ligt en hoe je zelf bent. Ik heb Mascha sinds 8 mei bij mij in huis. Ze is een 2jarige teef, die ik in 1e instantie een adhd hond vond. Zeker in vergelijking tot mijn vorige boef Putz.
Maar inmiddels beginnen we aan elkaar en elkaars ritme te wennen. Met als gevolg dat ik haar sinds een week of 2 een stuk rustiger vind worden. Denk dat die dingen nu eenmaal tijd nodig hebben.
En wat de vacht betreft, Mascha is vrijdag bij de trimmer geweest. Ze was geschoren toen ze bij mij kwam. En nu zit er weer een boevenmodel in.
http://i21.photobucket.com/albums/b297/nic2nic/dieren/diversen007bewerkt.jpg
Ook bij Putz hield ik de vacht in de winter langer en in de zomer lekker wat korter. Als je geen shows wilt gaan lopen, bepaal je de lengtes zelf. Ik merkte bij Putz in de winter dat als de vacht echt te lang werd en het tijd was voor een trimbeurt dat ik haren van hem begon te vinden.

Ik ben op zoek gegaan naar een asielhond, dat werd Putz een bouvier. Helaas heb ik maar jaar van hem mogen genieten. Maar de keus was voor mij op dat moment ook gemaakt. Eens een boef altijd een boef.

Groetjes Nicole En een boevenknuffel van Mascha
(Putz* 10 april 2006)
Check out my site!!! http://mascha.bouvierblog.net/ (http://mascha.bouvierblog.net/)

kenter
24 juli 2006, 14:24
Ze ziet er mooi uit Nicole !! Net als bij Kanjer moet ook haar garnituur nog groeien...maar ze zien er beiden nu al als boef uit hahah

Nonique
24 juli 2006, 15:11
Een PUP of jonge hond welke niet enthousiast is ken ik persoonlijk niet en als ik er wel eentje zou ontmoeten, dan zou ik vermoedelijk denken dat er wat mis zou zijn met hem/haar. Heerlijk toch, als ze enthousiast zijn - het hoe en op wat voor wijze daar bepaal je zelf de grenzen - opvoeden dus.

Yep, de bouvier heeft een bouviervacht ;) anders zou het geen bouvier zijn. En yep, ongeacht welke bouvier - het groeit en moet onderhouden worden - het is tenslotte een bouviervacht.
Voordeel van de bouviervacht is vermoedelijk nog wel dat je er zoveel kanten mee op kunt qua modelleren. Trimmen, plukken, scheren, knippen, kort of lang, naar keuze en eigen model, wat zijn we bevoorrecht. Heerlijke dieren zijn het toch.

Ook het karakter... dit vorm je grotendeels zelf. Een hond welke een actief leven lijd, zal actiever reageren, gaan en zich vermoedelijk pittiger ontwikkelen dan een hond welke dagelijks in rust een ommetje maakt met de baas, weer zijn plekkie opzoekt in huis en niet actief aan hondensport en al meer deelneemt. Ook enthousiaste begroetingen met opspringen leer je ze zelf af of aan. Laag blijven betekend hier ook laag blijven.

Er bestaan geen pups waar je op voorhand al kunt bepalen hoe ze zich in karakter gaan ontwikkelen. Een minder pittige pup kan een zeer actieve hond worden, zo kan een pittige pup ook een zeer rustige tot ware goedzak huishond worden - Hoe de bouvier zich zal en mag ontwikkelen qua karakter en pit ligt mijn inziens toch echt wel in de handen van de opvoeders.

het blijven prachtdieren !

Nonique
24 juli 2006, 15:13
Werkelijk een schitterd boefke Nic !

kenter
24 juli 2006, 21:17
astrid,
ik denk dat jij het type persoon bent die wel altijd iets weet om over te klagen
in de praktijk heb ik ervaren dat bij de oude typen meer werklust is , maar er niemand die zegt dat je in een nest de tophond moet uitzoeken , als je die koopt bij een fokker die weet waar hij mee bezig is en jij hem precies uitlegt wat de bedoeling is van de hond zal hij u zeker een gepaste pup aanbieden

Je kan nooit vantevoren precies zeggen wat voor hond het wordt...misschien kan je het beter bij 1 hond houden want je eisen die je stelt zijn nogal wat...elke keer is er wel een maar...aan.
Wat als hij "tegenvalt"....??????? Kan het mij niet voorstellen als echte boevenliefhebber maar...ben jij dat wel ???/

Chanel
24 juli 2006, 21:24
Ik denk ook dat elke hond zijn eigen karakter heeft. Ook Bouviers hebben een eigen karakter. Met veel gelijke eigenschappen dat wel, maar ook heel verschillend. Het zijn natuurlijk geen robotjes. Je kunt van tevoren, zoals ik hier ergens al las, nooit het karakter bepalen als ze jong zijn. Overwegend zijn het waakse, rustige en stabiele honden, maar ja........ je weet het nooit. Het blijven levende wezens van vlees en bloed.

(Dat weet je overigens van geen enkel ras, het blijft een "gok".)

Groetjes,
Chanel, Samyrah en Max

inko2000
26 juli 2006, 00:04
Hoi Nicole,

Je boef is prachtig hoor. Een echte boef om te zien. En Kenter, ook ik vind juist die karaktertrek van een boef grandioos. Dat heerlijke onstuimige, eigenlijk altijd een puber. Hahahahahaha.

Groetjes Ina.