Volledige versie bekijken : Mijn boef heeft hartruis
boevengek
28 juli 2006, 23:07
Bij de jaarlijkse onderzoek is hartruis ondekt bij mijn boef.
Ben erg geschrokken en heb dan ook een echo van zijn hart laten maken.
Nou kon de da niks specifieks vinden op de echo, maar zei wel dat ik hem goed in de gaten moest houden en dat het misschien gevolgen heeft als hij ouder word.
Ik vond de da erg onduidelijk in haar antwoorden.
Heeft er iemand ervaring met hartruis?
Wat is het en wat zijn de gevolgen ervan?
xxx
harley
28 juli 2006, 23:20
Hoe oud is je boef , als het een jonge pup is , dan is er een redelijke kans dat het weer overgaat
johnny
28 juli 2006, 23:49
1 van mijn honden heeft ook hartruis , dit hebben ze ontdekt op 2 jaar toen hij plots ineen zakte op het trainingsveld , hijzou volgens de da niet lang leven , hij leeft nog en is geboren op 26/01/1996 , en dit zonder medicatie , maar er word niet meer mee getraint , dus waarschijnlijk nog geen reden tot paniek
Chanel
29 juli 2006, 11:24
Hallo Boevengek,
Onze Donja had al een hartruis toen ze nog geen jaar was. Deze hond had nog ongeveer 100 andere aandoeningen, maar dat terzijde. Ik heb haar altijd een beetje "ingedamd" qua door blijven rennen en rausen, omdat dat toch wel enige risico inhoudt. Zij wist ook echt niet van stoppen. Dat deed ik dan maar voor haar. Ze heeft hier verder nooit echte last van ondervonden, behalve soms een beetje kortademig, en is (ondanks alles) 11 jaar geworden.
boevengek
30 juli 2006, 09:50
Mijn boef word in augustus 4 jaar.
Hij is ook kortademig vooral als hij gerent of gespeeld heeft.
Zelfs als hij slaapt ademt hij heel snel.
Ik hou hem wel een beetje rustig, maar hij is helemaal gek op balletjes achterna rennen, wil ik hem ook niet ontnemen.
Ik ben wel zuinig op hem dus hou hem goed in de gaten.
Maar als hij goed last krijgt zijn er dan medicijnen of kan je niks meer doen?
xxx
Silvia Zuiderdijk
30 juli 2006, 16:25
Mijn boef word in augustus 4 jaar.
Hij is ook kortademig vooral als hij gerent of gespeeld heeft.
Zelfs als hij slaapt ademt hij heel snel.
Ik hou hem wel een beetje rustig, maar hij is helemaal gek op balletjes achterna rennen, wil ik hem ook niet ontnemen.
Ik ben wel zuinig op hem dus hou hem goed in de gaten.
Maar als hij goed last krijgt zijn er dan medicijnen of kan je niks meer doen?
xxx
Jahoor gelukkig zijn er hele goede medicijnen voor je boef te krijgen.
De behandeling van hartproblemen moet je altijd samen met je dierenarts doen
Meestal begin je met Vetmedin wat vaak al voldoende is om de problemen met het hart sterk terug te brengen.
Als de problemen erger worden dan zijn er nog veel meer mogelijkheden die je boef kunnen helpen om met zijn hartprobleem om te gaan.
Het is beslist niet zo dat je boef door hartproblemen minder oud zal worden.
Als de medicatie aanslaat dan is een hondsbestaan goed mogelijk.
Je boef zal zelf zijn grenzen gaan bepalen.
Guiny
3 augustus 2006, 11:26
Hartruis is geen ziekte op zich maar een symtoom dat er iets met het hart aan de hand kan zijn. Verder onderzoek zou moeten uit wijzen wat er aan de hand is. Veel dieren hebben een hartruis en hebben nooit medicijnen nodig, maar het kan een aanwijzing zijn dat er iets mis is. Zelf heb ik een kat met hartruis die ondertussen ruim 17 jaar is en zo gezond als een vis. Mijn boef daarentegen heeft op latere leeftijd een hartruis ontwikkeld en blijkt "cardiomyopathie" te hebben of te wel de hartspieren zijn dusdanig verzwakt dat het hart niet meer voloende kracht heeft om te pompen. Mijn boef krijgt hier sinds ruim 2 jaar Vetmedin tegen. Vetmedin is voor speciale hartproblemen en dus niet een behandeling tegen "hartruis".Net als bij mensen (zijn zelfs vaak dezelfde medicijnen) bestaan er tal van behandelingen bij honden/katten met hartproblemen. Maar dan moet er eerst de echte oorzaak van de hartruis achterhaald worden. Dat kan bv met een Ecg of een hartecho, zoals je al gedaan hebt. Klachten die op verergering kunnen duiden zijn bv, minder conditie, afvallen, veel hijgen of flauwvallen, hoesten of opeens een dikke buik krijgen. Ook hebben de dieren duidelijk meer last van de warmte als anders.
Wij houden onze boef goed in de gaten en zijn al ruim 2 jaar verder ,terwijl er toen tijdens de echo tegen ons gezegd is dat onze boef waarschijnlijk niet lang meer heeft, zo slecht is zijn hartspier. Maar met de nodige aanpassingen, zoals bv zeker in de zomer een heel erg kort geschoren boef !!! hebben we toch nog steeds een speelse en redelijk actieve hond van bijna 11 jaar.
peter en laura
3 augustus 2006, 12:48
Hoi,
In de dierenartspraktijk waar ik als assistente werkte werd vaak hartruis geconstateerd na een algemeen onderzoek voordat de enting gegeven werd. Altijd werden ze doorgestuurd (hond en kat) en daarvan bleek 60 procent wel een afwijking te hebben die echter bijna nooit opgemerkt was aan gedrag.
Slechts 10 procent had op den duur medicijnen of behandeling nodig.
Geeft een beetje hoop, hoop:) ik.
Zolang je niet merkt dat ie kortademing of suf word, niet echt in paniek zijn. Al zal zeker een boef niet snel laten merken dat er iets is.
Sterkte
Laura en Peter
Chanel
3 augustus 2006, 15:12
Onze Donja heeft voor deze aandoening ook nooit medicijnen gehad en is inderdaad 11 jaar geworden. Had ook niets te maken met de reden waarom wij haar moesten laten inslapen.